JABATAN PENGAJIAN MELAYU INSTITUT PENDIDIKAN GURU
KAMPUS ILMU KHAS, KUALA LUMPUR
(INDIVIDU)
WAJ 3104 :
LITERASI BAHASA MELAYU
TAHUN: 2013
SEMESTER: 2
Salam sejahtera.
Bersyukur kami ke Yang Maha Besar kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat saya
menyiapkan kerja krursus literasi bahasa Melayu dalam semester ini dengan
lancar. Dalam tugasan pada kali ini, saya telah ditugaskan untuk melengkapkan
portfolio Literasi Bahasa Melayu dengan memberikan penekanan perancangan dan
pelaksanaan bengkel/ amali yang berkaitan.
Saya menyiapkan hasil
tugasan ini daripada pemerhatian dan mengumpul maklumat serta rajin merujuk
kepada guru-guru di sekolah untuk mencari maklumat yang berkaitan.
Setinggi-tinggi penghargaan kami ucapkan kepada Cik Yoew Chai Lai pensyarah
yang juga banyak membantu dan sebagai pembimbing saya dalam melaksanakan
tugasan ini.
Saya juga mengucapkan
ribuan terima kasih kepada rakan-rakan sekelas yang telah membantu kami dan
yang sanggup bersama kami dalam mencari bahan untuk melengkapkan untuk
menyiapkan tugasan ini dengan cepat dan padat. Terima kasih kepada semua yang
telah membantu sama ada secara langsung atau tidak langsung. Sepanjang
melaksanakan projek ini kami berasa tenang. Ini kerana segala aktiviti yang
dijalankan adalah mengikut buku programnya.
Semoga tuan dan puan dapat
memaafkan saya jika terdapat cacat cela
dalam proses menyiapkan tugasan kami
Melalui tugasan ini,
saya dapat mempelajari banyak perkara baru dan dapat mengetahui dengan lebih mendalam. Segala tunjuk ajar tidak akan kami lupakan.
Sekian terima kasih.
PENGENALAN
LITERASI bahasa atau dalam bahasa Melayu pernah juga
disebut sebagai "kenal huruf" atau "celik huruf" bermaksud
kemampuan minimum untuk membaca dan menulis dalam suatu bahasa. Penulis tidak
menggunakan istilah kenal huruf dalam makalah ini kerana maksud kenal huruf
akan terpesong apabila perbincangan tentang konsep literasi dikupas secara
terperinci, dan merangkum bukan sahaja mengenal huruf dan dapat menulis semula
huruf tersebut secara mekanis.
Konsep literasi bahasa
lebih meluas daripada istilah kenal huruf yang kita ketahui selama ini apabila
perbincangan menyentuh aspek pemahaman bacaan dan penulisan yang berkesan,
serta menggunakan daya pemikiran yang kritis dan analitis dalam pembacaan dan penulisan.Pada
suatu ketika dahulu seseorang yang tahu membaca dan menulis namanya sendiri
dianggap telah mempunyai keupayaan literasi bahasa.
Namun demikian, kita
harus sedar bahawa banyak orang yang dapat membaca sesuatu pernyataan yang
ditulis di tempat-tempat awam dengan lancar seperti papan tanda di hadapan
gedung membeli belah, tanda jalan, peraturan jalan raya dan sebagainya, baik
dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris, tetapi mereka masih tidak mempunyai
keupayaan literasi yang dapat membantu mereka menggunakan kemahiran membaca dan
menulis tersebut dalam kehidupan harian mereka sepenuhnya kerana kelemahan
mereka dalam menguasai kemahiran bahasa tersebut. Bidang kemampuan literasi pun
semakin hari semakin bertambah apabila sesuatu masyarakat menempuh arus
kemajuan dalam pelbagai bidang kehidupan.
Semakin maju sesuatu masyarakat, semakin
banyak bidang kehidupan yang perlu diketahui oleh anggotanya. Bagi menjadikan
tahap literasi bahasa berfungsi dalam kehidupan hariannya, seseorang itu
haruslah dapat memanfaatkan kebolehan membaca dan menulis sepenuhnya dan
berterusan bagi tujuan pembentukan dirinya dan penglibatan diri dengan
masyarakatnya.
LANGKAH PERLAKSANAAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
UNIT 1 : LATIHAN 1 (Kemahiran Latihan Membaca)
Persekitaran Saya
Matapelajaran : Bahasa Melayu
Modul Literasi : Asas 2 Unit 1 Latihan 1
Tema/Tajuk : Persekitaran Saya
Kemahiran
Literasi : Kemahiran Membaca
Nama Guru : Noor Afifah Azizan
Kelas : 1 Anggerik
BBM (Bahan Media): Permainan
Bahasa ( Buku)
|
SET
INDUKSI
5 minit
•
Persembahan slide ppt.-
bunyi-bunyi huruf
•
Murid melihat suku kata yang
dipaparkan dengan tayangan slide
•
Guru memilih beberapa orang murid
untuk membaca suku kata di hadapan
(wujud interaksi antara guru -murid)
Teknik : Hibur, Soal jawab, dan Didik.
#Contoh BBM : Buku Suku Kata Bunyi-Bunyi Huruf
|
Langkah
1
10 minit
•
Menunjukkan dan memperkenalkan
suku kata beserta gambar kepada murid-murid dengan kad
•
Membimbing murid menyebut suku
kata dengan tayangan gambar ekspresi mimik mulut
•
Membimbing murid menyebut secara
berulang-ulang
Teknik : Bimbingan dan penyerapan Bahasa Melayu.
#Contoh ABM : Buku Suku Kata dan kad
|
Langkah
2
10 minit
·
Menunjukan dan memperkenalkan
bukuu suku kata kepada murid-murid.
·
Membimbing murid membaca perkataan
satu suku kata kepada murid-murid
·
Membimbing murid menyebut secara
berulang-ulang.
Teknik : Bimbingan dan penyerapan Bahasa Melayu.
#Contoh ABM : Buku suku kata (rujuk lampiran).
Perkataan : buku, gigi, daun, bola
|
Langkah 3
10minit
·
Guru mengedarkan - lembaran kerja
secara individu dalam kedudukan kelas akan menerima lembaran kerja.
·
Secara berpasangan murid perlu
melengkapkan tempat kosong dengan huruf vokal yang betul pada lembaran kerja
·
Secara berpasangan murid perlu
melengkapkan tempat kosong dengan huruf vokal yang betul berdasarkan bahan
ransangan (gambar) yang disedia dalam lembaran kerja.
Nota : Kelestarian sumber (kertas)
Teknik : Bimbingan dan perbincangan berdasarkan bahan ransangan.
#Contoh ABM : Lembaran kerja (rujuk lampiran)
|
Langkah 4
15 minit
Secara individu murid perlu membina dan menulis ayat tunggal berdasarkan
bahan rangsangan gambar yang ditunjukan di dalam slide
·
Murid perlu membina lima ayat
tunggal yang dibina daripada perkataan yang telah dipelajari
·
Murid
Teknik : Ansur maju dan bimbingan
#Contoh ABM : slide ppt.
Perkataan : bola, buku, gigi, susu, dan jari
|
Langkah 5
5 minit
·
Berdasarkan lima ayat yang telah
dibina, guru meminta beberapa murid untuk mewakili kelas untuk membacakan
ayat tunggal yang telah dibina
·
Guru membimbing dan membetulkan
kesalahan ayat tunggal yang telah dibina/
dibaca oleh murid
Teknik : Pengukuhan, bimbingan, dan didik
#Contoh ABM : -
|
PENUTUP
5 minit
·
Guru menanyakan soalan kepada
murid-murid apa yang telah dipelajari pada sesi pengajaran kali ini.
·
Soalan : Senaraikan perkataan
yang telah kita pelajari pada hari ini.
Teknik : Pengukuhan
#Contoh ABM : -
|
ANALISIS TEKNIK PENGAJARAN (PERMAINAN BAHASA)
Permainan Bahasa ialah suatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
dilaksanakan di dalam bilik darjah yang bertujuan untuk membekalkan ilmu
pengetahuan dan pelbagai kemahiran bahasa kepada para pelajar dalam suasana
yang seronok dan santai, mengikut kaedah-kaedah yang telah ditetapkan di bawah
pengawasan guru. Penggunaan permainan bahasa sebagai satu teknik pengajaran dan
pembelajaran bahasa bukan lagi merupakan satu perkara baru dalam dunia
pendidikan. Ia merupakan salah satu teknik yang digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Arab mutakhir ini. Penglibatan dalam permainan bahasa
memberi peluang kepada pelajar untuk memperoleh latihan intensif, pembelajaran
bermakna dan sebagai alat diagnostik. Kebanyakan aktiviti yang dijalankan
meliputi empat kemahiran berbahasa iaitu kemahiran mendengar, bertutur, membaca
dan menulis.
MENYEBUT HURUF VOKAL DENGAN GERAKAN MUZIK
Murid mendengar
rakaman lagu ‘Pak Mamat Ada Kebun’ menggunakan komputer riba dan liriknya
dipaparkan di papan tulis. Murid menyanyi beramai-ramai berpandukan lirik yang
dipaparkan dengan iringan muzik dari
komputer riba.
Contoh: Pak Mamat ada kebun, a, e, i, o, u
Di kebunnya
banyak haiwan a, e, i, o, u,
Murid-murid
diminta menyebut dan mengulang berkali-kali vokal a, e, i, o, u yang
terdapat dalam lagu. Setiap kumpulan
murid diberikan tugasan untuk mencatat nama haiwan yang bermula dengan vokal a,
e, i, o, u. Wakil murid menyebut nama haiwan tersebut. Contohnya a- ayam,
arnab, angsa.
PERMAINAN MEMBINA AYAT TUNGGAL
Murid dibahagikan kepada dua
kumpulan iaitu Kumpulan A dan Kumpulan B (satu kumpulan 6 hingga 8 orang). Setiap
kumpulan murid itu diberi nombor 1 hingga 6. Murid diminta berbaris mengikut
kumpulan masing-masing mengikut susunan nombor yang telah diberi. Kad perkataan
diletakkan di dalam bakul di tengah-tengah antara kedua-dua kumpulan tersebut.
Apabila guru menyebut nombor
ahli kumpulan, misalnya nombor 3, murid dari kedua-dua kumpulan tersebut akan
berlari ke arah bakul untuk mengambil kad perkataan itu. Murid yang berjaya
terlebih dahulu mengambil kad perkataan itu, akan menyebut perkataan yang diperolehnya. Misalnya murid nombor 3 dari kumpulan A yang
telah berjaya, dia akan mempamerkan kad perkataan kepada kelas dan menyebutnya,
‘rumah’ Murid nombor 3 dari kumpulan B mesti membina ayat tunggal dengan
menggunakan perkataan ‘rumah’.
Sekiranya murid tersebut tidak
berjaya membina ayat dalam tempuh yang tertentu, satu markah hanya diberikan
kepada kumpulan A sahaja. Aktiviti ini
akan dilakukan berulang kali mengikut nombor yang berlainan.
MENYUSUN AYAT MUDAH MENGIKUT URUTAN YANG BETUL
Murid mendengar penerangan
guru mengenai cara bermain dam ular yang ditayangkan melalui komputer
riba. Mereka bermain secara kumpulan
(tiga atau empat orang sekumpulan).
Apabila dadu yang dilontar itu menunjukkan angka dua atau empat, kumpulan murid itu perlu
menyusun ayat yang diletakkan oleh guru di dalam sebuah bakul.
Wakil kumpulan akan melontar dadu mengikut
giliran kumpulan. Kumpulan yang melontar dadu selain dari angka dua dan empat
boleh menggerakkan buah damnya pada slaid dam ular. Mereka tidak perlu menyusun ayat. Wakil
kumpulan yang melontar dadu terkena pada angka dua atau empat perlu menyusun
ayat. Misalnya kumpulan A melontar dadu
dan mendapat nombor dua. Mereka akan
menyusun semula ayat seperti;
Permainan bahasa akan menjadi aktiviti yang
menyeronokkan. Aktiviti ini akan dapat meninggalkan kesan terhadap murid
sekiranya kedua-dua pihak iaitu guru dan murid
bersedia untuk melaksanakan aktiviti ini. Aktiviti permainan bahasa ini hendaklah
dijalankan sama ada pada peringkat awal (induksi), pertengahan atau akhir
pengajaran (penutup). Pilihlah masa yang
sesuai untuk menjalankan aktiviti ini kerana kita tidak mahu guru membuat aktiviti permainan sepanjang
waktu pelajaran berlangsung.
Guru-guru perlu memikirkan beberapa perkara semasa
merancang untuk melaksanakan aktiviti permainan bahasa. Ini penting agar proses
pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan lancar serta dapat mencapai hasil
pembelajaran seperti yang dirancang. Permainan bahasa ini boleh dijalankan
secara kelas, kumpulan besar, kumpulan kecil, berpasangan atau secara
individu. Guru boleh menjalankan
permainan ini sama ada di dalam kelas atau pun di luar kelas. Ini bergantung kepada jenis permainan yang
telah dipilih. Perkara yang perlu difikirkan semasa menjalankan aktiviti kelas
atau kumpulan adalah disiplin murid, keselamatan murid, cara mengawasi kelas
dan arahan permainan yang betul.
JUSTIFIKASI TEKNIK PENGAJARAN MELALUI PERMAINAN BAHASA
Teknik pengajaran
dengan mengunakan permainan bahasa dapat
memberi rangsangan semasa proses pembelajaran dan pengajaran (P&P) sedang
berlangsung. Hal ini kerana permainan bahasa yang dibawa oleh guru sudah pasti menjadi
perhatian murid-murid.
Proses pengajaran seperti membaca
atau berinteraksi dengan murid akan menjadi lebih menarik dengan adanya wajah
mimik muka untuk menunjukan perlakuan secara betul. Justeru, permainan bahasa
dengan menggunakan buku suka kata ini boleh membantu para murid untuk belajar
sebutan yang betul.
Permainan bahasa dengan menggunakan buku suku kata memaparkan pegerakan
mulut dapat memberikan gambaran awal kepada murid-murid. Buku suku kata yang
digunakan dapat memberi dua kesan pada proses pembelajaran dan pengajaran iaitu
kefahaman kepada murid-murid dan tumpuan meraka.
KEPENTINGAN PERMAINAN BAHASA DALAM PROSES PEMBELAJARAN DAN
PENGAJARAN
·
Melahirkan rasa seronok dan
mengekalkan minat untuk belajar.
·
Murid-murid dapat mempelajari
bahasa dalam suasana yang menarik dan berkesan serta meluaskan perbendaharaan
kata.
·
Membina keyakinan diri untuk
berkomunikasi secara berkesan.
·
Memperkukuhkan kemahiran
bertutur berdasarkan pengalaman sebenar yang menyeronokkan.
·
Memupuk semangat kerjasama dan
minat untuk belajar.
·
Meredakan tekanan dalam diri
murid-murid.
·
Memberikan keberanian untuk
tampil ke hadapan
REFLEKSI
Assalamualaikum dan
salam sejahtera , syukur kehadrat Ilahi kerana diberi kesempatan untuk
menyiapkan tugasan kerja kursus pendek
subjek Literasi Bahasa Melayu serta berjaya menganjurkan pameran dan
seminar pada 5 September 2013 yang lalu. Sepanjang pelaksanaan kerja kursus ini
saya telah membahagikan masa dengan betul agar saya dapat menyiapkan tugasan
lain di samping turut menyiapkan tugasan ini. Saya juga telah belajar cara
mencipta bahan bantu mengajar (BBM) yang menarik dan kreatif di samping
mempelajari bagaimana untuk menguruskan pameran.
Tugasan ini membuatkan
saya lebih faham mengenai LINUS serta konsep pengajaran Bahasa Melayu yang
baru. Sememangnya pelaksanaan pameran ini amat penting dalam bidang pendidikan
kerana ianya merupakan cara untuk mendedahkan kepada para guru pelatih mengenai
kaedah dan teknik P&P yang lebih menarik dan pelbagai. Saya telah berusaha
mencari sumber di laman sesawang serta bertanya kepada senior dan para
pensyarah bagi memperoleh bahan untuk menyiapkan tugasan ini. Tugasan ini juga
dapat dijadikan asas panduan kepada diri saya pada masa akan datang setelah
bergelar sebagai seorang guru.
Walaupun saya tidak
menjawat sebarang jawatan, hanya menjaga gerai pameran kelas G2.7 dapat juga
saya membuat kesimpulan mengenai pameran tersebut. Pertama sekali, saya ingin
memuji kepada semua pihak yang terlibat kerana berjaya menjalankan pameran
dengan jayanya terutamanya kepada ahli jawatankuasa. Sebelum melaksanakan
pameran ini terdapat banyak kekangan yang dilalui. Mensyuarat sering
dilaksanakan untuk mendapat kata putus dari semua pihak. Saya akui bahawa saya
kagum dengan para rakan yang terlibat dalam seminar ini kerana mereka
memberikan komitmen yang sepenuhnya dan saling bantu membantu antara satu sama
lain.
Sempat juga saya berbual
dengan penceramah yang hadir sewaktu
beliau meminta tolong untuk membantunya menyelesaikan masalah dengan videonya.
Beliau, menyatakan bahawa program seperti
ini wajar dilaksana dalam kalangan guru pelatih supaya dapat dijadikan panduan
kepada setiap guru agar dapat menggunakan ilmu yang diperolehi kearah
meningkatkan lagi kualiti P&P di sekolah. Bahkan, saya mendapati bahawa kesemua bahan bantu
mengajar yang dihasilkan begitu kreatif dan menarik. Setiap kelas mempunyai
idea yang menarik dan berbeza antara satu sama lain. Namun mempunyai matlamat
yang sama iaitu untuk membantu murid untuk dijadikan sebagai alat bantu
mengajar.
Selain itu, saya
berpendapat bahawa topik yang dibentangkan oleh pembentang kertas seminar amat
menarik dan bermakna serta mampu memberi ilmu pengetahuan baru kepada yang
mendengarnya. Dengan adanya para guru pelatih yang berbakat dalam menyampaikan
forum berjaya menarik perhatian rakan-rakan lain. Unsur kecindan turut diselitkan dalam
penyampaian serta aktiviti lakonan menggunakan boneka turut berjaya
menghidupkan majlis. Sesungguhnya kesemua peserta yang terlibat amat berbakat
sekali dalam menyampaikan isu masing-masing.
Manakala dari segi
kelemahannya pula, saya mendapati bahawa pengurusan program ini kurang
sistematik. Hal ini kerana, kita dapat lihat bahawa kebanyakan kerja
dilaksanakan pada tarikh yang hampir dengan pelaksanaan program dan ini memberi
tekanan kepada para pensyarah serta AJK atasan. Bahkan, apabila mendapat kertas
tugasan, kami agak keliru dengan tugasan yang diberi kerana tugasan kumpulan
dan individu merupakan kerja yang sama. Bahkan apabila ditanya kepada pensyarah
yang mengajar di dalam kelas juga bercanggah. Sehinggakan kami telah membeli
barang untuk membuat aktiviti kumpulan. Namun, pensyarah mengatakan bahawa ia
merupakan kerja individu. Akhirnya kami membiarkan kerja tersebut sehingga
mendapat maklumat yang jelas.
Selain itu, saya juga
mendapati bahawa tempoh pelaksanaan seminar dan pameran ini agak singkat dan
ini menjadikan jadual seminar padat dan kelam kabut. Dapat dlihat bahawa
aktiviti yang dirancang berjalan secara terus dan tiada sesi rehat ketika
pertukaran aktiviti yang seterusnya. Hal ini akan membuatkan peserta bosan dan
gagal memberi tumpuan kepada aktiviti yang berlangsung. Malahan, hadirin yang
datang kurang memberi perhatian kepada sesi forum yang datang kerana lebih
tertumpu kepada gerai kumpulan kelas masing-masing.
Kelemahan seterusnya ialah kesukaran
berkomunikasi antara guru pelatih. Hal ini berlaku apabila terdapat segelintir
guru pelatih yang lambat menerima maklumat dari AJK atasan disebabkan oleh
sumber maklumat hanya disampaikan melalui
laman sosial ‘facebook’. Seperti yang sedia maklum,rangkaian internet di
institut ini mengalami masalah sejak pulang dari cuti raya dan ini menyebabkan
para guru pelatih sukar untuk membaca maklumat yang disampaikan khusunya kepada
guru pelatih yang tiada kemudahan rangkaian internet sendiri. Keadaan ini
merupakan masalah teknikal, namun dengan bantuan-bantuan rakan lain dapat juga
diselesaikan permasalahan ini.
Sesunguhnya kerjasama antara satu sama lain merupakan kunci kepada
segalanya.
Cadangan saya untuk
pameran seterusnya adalah agar pihak yang terlibat dapat meningkatkan lagi
tahap pengurusan aktiviti kearah yang lebih baik. Pihak yang berkenaan
seharusnya memilih AJK yang memiliki komitmen dan pengalaman dalam
mengendalikan pameran serta seminar. Dengan itu, segala pengendalian aktiviti
mampu berjalan dengan lebih lancar. Cadangan saya yang seterusnya ialah,
pameran ini perlu dilaksanakan dalam tempoh yang lebih lama agar kita dapat
memberi lebih peluang kepada pihak luar seperti sekolah, guru pelatih dari
institut lain mahupun guru pelatih institut ini sendiri untuk turut serta dalam
program ini. Malahan, memasukkan aktiviti yang menarik untuk disertai oleh
pensyarah dan juga para guru pelatih. Selain itu, menjemput seluruh guru
pelatih IPGKIK yang berkelapangan untuk menghadirkan diri untuk melihat idea
baru dalam menghasilkan bahan bantu mengajar.
Konklusinya ,saya ingin
mengucapkan ribuan terima kasih kepada para pensyarah, rakan-rakan yang
bertungkus lumus mengendalikan aktiviti pameran ini serta ibu bapa saya yang
banyak membantu dan memahami keadaan saya yang agak sibuk sepanjang pelaksanaan
tugasan dan program ini. Saya juga ingin memohon maaf sekiranya terdapat
sebarang kekurangan dan kelemahan dalam pelaksanaan tugasan ini dan tersalah
kata. Akhir kata, saya berharap agar program ini mampu diteruskan dan dapat
dipertingkatkan kearah yang lebih baik.
Sekian, terima kasih.
LAMPIRAN
Permainan Bahasa (Set induksi, Langkah 1,
Langkah 2, dan Penutup)
kulit hadapan buku suku kata
kandungan dalam buku suku kata
RUJUKAN
Akhiar
Pardi, Shamsina Shamsuddin (2012), Pengurusan Bilik Darjah Dan Tingkah Laku, KualaLumpur:Freemind
Horizons.
Bhasah
Abu Bakar. 2009. Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjung Malim: Quantum
Permainan bahasa dalam pengajaran. (2007). Didapatkan September 2013, 2013, daripada
Knowledge Park: http://mayaknowledgeblog.blogspot.com/2007/12/permainan-bahasa-dalam-pengajaran-di.html
Emeir, E. (t.t). PERMAINAN
BAHASA. Didapatkan September 1, 2013, daripada Wordpress:
http://afiqekie.wordpress.com/download-permainan-bahasa/
Esse, S. (2013, Januari
9). Perkataan KVK. Didapatkan September 1, 2013, daripada i-Cikgu |
Bahan Bantu Mengajar: http://i-cikgu.blogspot.com/
Halim, H. (2013, November 4). Bahan
Bantu Mengajar. Didapatkan September 1, 2013, daripada Slideshare:
http://www.slideshare.net/HananieHalim/bahan-bantu-mengajar-15024683
Hj. Husin, Siti
Hajar Hj. Abdul Aziz. 2011. Pedagogi Asas Pendidikan.Selangor:
KayazanoEnterprise.
Suppiah Nachiapan, Ramlah Jantan, Abdul Aziz Abdul
Shukor. 2008. Psikologi Pendidikan. Selangor:Oxford
Izan, C. (t.t). Blog
Cikgu Izan. Didapatkan September 1, 2013, daripada CONTOH BAHAN BANTU
BELAJAR: http://khaizan-pemulihankhas.blogspot.com/p/bahan-bantu-belajar.html