Analisis (Noor Afifah
Azizan)
Berdasarkan
portfolio yang telah disediakan, apa yang saya dapati ialah penekanan terhadap penulisan
dalam bahasa Melayu perlu diberi tumpuan terutama kepada murid-murid pada
peringkat awal. Hal ini kerana tahap literasi bahasa Melayu merupakan langkah
awal untuk mengembangkan perkembangan awal kanak-kanak. Sesungguhnya, mereka
perlu didedahkan kepada kepentingan penulisan bukan hanya untuk peperiksaan
tetapi untuk meluahkan perasaan dan penulisan merupakan satu cara untuk
berkomunikasi.
Malahan,
pendedahan terhadap penulisan perlu ditanam dan dipupuk daripada usia yang muda
lagi. Penulisan juga harus dilihat sebagai satu aktiviti yang menyeronokkan dan
bukannya sebagai satu bentuk peperiksaan. Selain itu, guru perlu memperkenalkan
aktiviti-aktiviti penulisan yang berbentuk kooperatif dan koloboratif di mana
aktiviti penulisan dijalankan dalam kumpulan. Dengan melibatkan diri dengan
aktiviti sebegini, pelajar akan berasa keseronokanberkongsi maklumat dalam
kumpulan dan bukannya membuat tugasan sendirian. Hasil penulisan berkumpulan
ini adalah dalam bentuk projek atau folio.
Pendekatan
yang digunakan oleh guru juga memerlukan satu anjakan daripada pendekatan
tradisional kepada pendekatan berbentuk proses. Dalam pendekatan ini, proses
penulisan dibahagikan kepada tiga: pra-penulisan, penulisan dan pasca
penulisan. Di peringkat pra penulisan, pelajar didedahkan kepada pelbagai
aktiviti untuk menjana maklumat sebelum mereka mula menulis. Dengan adanya
aktiviti pra penulisan, pelajar tidak perlu risau akan ketiadaan idea untuk
menulis kerana dengan bantuan guru dan rakan mereka mengumpulkan maklumat yang
bersesuaian dengan topik penulisan. Di peringkat pra penulisan ini wujud
pembelajaran berdaya fikir kerana berlaku interaksi antara pelajar untuk
berkongsi dan mengembangkan maklumat. Di peringkat pasca penulisan pula,
pelajar akan diberi masa untuk memperbaiki penulisan mereka dengan bantuan guru
dan rakan.
Untuk
memupuk minat terhadap penggunaan bahasa Inggeris, pelajar perlu didedahkan
kepada aktiviti-aktiviti di dalam dan di luar kelas yang berkaitan dengan penggunaan
bahasa Melayu. Di antara aktiviti-aktiviti yang boleh dijalankan ialah Kem Bahasa
Melayu, Minggu Bahasa Melayu dan sebagainya. Untuk murid pelajar supaya lebih
berfikiran kritikal, pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu perlu berganjak
daripada berpusatkan kepada guru kepada berpusatkan pelajar.
Pendekatan
ini akan melatih pelajar supaya tidak bergantung kepada guru sebagai sumber
maklumat. Pemikiran kritikal adalah sangat penting dalam penulisan sesuatu
topik. Pelajar perlu berupaya melontarkan pendapat mereka agar penulisan mereka
lebih menarik dan bernas. Dalam pengajaran dan pembelajaran penulisan, tajuk
penulisan adalah sangat penting. Untuk memastikan pelajar dapat menulis dengan
baik dan penuh minat, tajuk-tajuk penulisan yang diberikan kepada pelajar perlu
dipelbagaikan dan juga perlu bersesuaian dengan minat dan tahap pelajar. Di
samping itu, pelabagai genre penulisan perlu didedahkan kepada pelajar. Genre
penulisan seperti naratif, deskriptif, kreatif dan sebagainya perlu diberikan
kepada pelajar bersesuaian dengan tahap pencapaian Bahasa Melayu mereka.
Malahan,
pengajaran dalam seni visual dan seni muzik juga penting untuk menarik dan
merangsang tindak balas murid untuk lebih memahami dan mempupuk minat untuk
mengetahui benda-benda yang baharu. Justeru, sebagai guru perlu bijak untuk
mencari alternatif lain supaya aktivti pengajaran dan pembelajaran yang berlaku
di dalam kelas lebih menarik.