Mata pelajaran
: Dunia Seni Visual.
Kelas : 3 Ibnu Sina
Tarikh : 18 Ogos 2016 ( Khamis)
Bilangan murid : 10 / 10 orang
Masa : 60 minit
Bidang : Menggambar.
Aktiviti : Montaj
Tema : Kesihatan
Tajuk : Penjagaan diri
Media : Alat : gunting
Bahan : kertas lukisan, gam, pensel
Pengetahuan Sedia Ada : pernah menggosok gigi
BBM/ ABM : contoh berus gigi, gigi
EMK : kreativiti dan inovasi
Kaedah dan teknik : penutup,demonstrasi secara kelas, soal jawab, penerangan menggunakan sumber P&P
KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik
Kecerdasan pelbagai : visual ruang
Kemahiran berfikir : membanding beza, menganalisis, menilai, merumus
Nilai : bekerjasama, kesungguhan, menghargai
Penggabungjalinan : Pendidikan Jasmani (motor tangan), sains
Strategi : pemerhatian
Standard Kandungan
- Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual iaitu bentuk, ruang, kepelbagaian, dan kesatuan objek buatan manusia, dan karya seni dalam penghasilan gambar teknik montaj. 
- Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam penghasilan gambar teknik montaj. 
- Penzahiran idea melalui pelbagai sumber dan kajian dalam penghasilan gambar teknik montaj. 
- Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni dan budaya. 
Standard Pembelajaran
Persepsi Estetik Murid dapat mengenal, memahami dan menyatakan bahasa seni visual yang ada pada gambar teknik montaj.
1.1.1 Unsur seni
- Bentuk - ilusi 
- Ruang - ilusi 
- Prinsip rekaan 
- Kepelbagaian - imej 
- Kesatuan - komposisi 
1.2 Aplikasi seni Murid dapat mengetahui dan memahami bahasa seni visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan gambar teknik montaj.
1.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
- Alat - gunting 
- Bahan - kertas lukisan, gam, pensel 
1.2.2 Mengetahui penggunaan media, serta proses dan teknik dalam penghasilan karya
1.2.2.1 Teknik - montaj
1.3 Ekspresi Kreatif Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan karya.
- Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif 
- Menggunakan bahasa seni visual iaitu bentuk, ruang, imbangan, kepelbagaian, dan kesatuan dalam penghasilan karya 
- Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam penghasilan karya 
1.4 Apresiasi Seni Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
- Mempamerkan karya yang dihasilkan 
- Menghargai dan menceritakan karya sendiri dan rakan secara lisan 
Objektif: pada akhir pengajaran murid akan dapat:
- Mengenal dan menyatakan maksud montaj. 
- Menyenaraikan alat dan bahan yang digunakan dalam proses membuat montaj. 
- Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media serta proses dan teknik dalam penghasilan montaj. 
- Menyatakan bahasa seni visual, media serta proses dan teknik menghasilkan montaj. 
| Langkah / masa | Standard Pembelajaran | Aktiviti P&P/ ilustrasi | Catatan | 
| Set induksi (5 minit) | 
 
 
 Contoh lagu: 
 Jangkaan jawapan: 
 
 Pengetahuan Sedia Ada 
 Mengaitkan dengan isi pelajaran 
 
 | 
 
 
 | 
 Kaedah dan teknik : nyanyian 
 Nilai : kesungguhan 
 Penggabungjalinan ; Muzik | 
| Persepsi estetik Langkah 1 
 
 
 
 | 
 
 
 
 
 
 | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 | BBM/ ABM : Bahagian mulut; gigi, gusi 
 Kaedah dan teknik: penerangan menggunakan sumber P&P 
 Kecerdasan pelbagai : visual ruang 
 Kemahiran berfikir :menilai 
 Nilai : kesungguhan | 
| Aplikasi seni Langkah 2 (15 minit) | 
 
 
 
 
 
 
 | 
 
 
 -Gunting, kertas lukisan, gam, pensel  
 
 | BBM/ ABM : contoh montaj 
 Kecerdasan pelbagai : visual ruang 
 Kaedah : demonstrasi secara kelas | 
| Ekspresif kreatif Langkah 3 (25 minit) | 
 
 
 
 | Langkah 1 
 Langkah 2 
 
 
 Langkah 3 
 | EMK : kreativiti dan inovasi 
 KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik 
 Nilai : bekerjasama 
 Penggabungjalinan : Pendidikan Jasmani (motor tangan) | 
| Apresiasi seni Langkah 4 (5 minit) | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Penggayaan - guru menyuruh murid untuk menghias dan membuat kemasan pada karya masing-masing. | 
 
 
 
 
 | BBM/ ABM : hasil karya murid 
 KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik 
 Kemahiran berfikir : membanding beza, menganalisis 
 Kemahiran berfikir : menganalisis, menilai 
 Nilai : menghargai 
 Strategi : pemerhatian 
 | 
| Penutup (5 minit) | 
 | 
 
 
 | Kaedah dan teknik : penutup 
 Kemahiran berfikir : merumus 
 Nilai: menjaga kesihatan diri |