RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN |
|||||||||||||
MINGGU |
HARI |
TARIKH |
TAHUN |
MASA |
MATAPELAJARAN |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
BAHASA
MELAYU |
|
|||||
60
minit |
|||||||||||||
TEMA |
8
: EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN |
||||||||||||
UNIT |
Bijak
Mengurus Kewangan |
TAJUK |
Keluarga
Hebat |
||||||||||
KEMAHIRAN
BAHASA |
3.0
KEMAHIRAN MENULIS |
||||||||||||
STANDARD
KANDUNGAN |
3.3
Menghasilkan penulisan |
||||||||||||
STANDARD
PEMBELAJARAN |
3.3.2
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek; (iii) struktur ayat |
||||||||||||
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN |
Pada
akhir PdPC murid dapat : Mengenal
pasti kesalahan penggunaan struktur ayat |
||||||||||||
KRITERIA
KEJAYAAN |
Murid
berjaya mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat dengan betul |
||||||||||||
AKTIVITI PDPC |
Pengenalan
: Murid
mengimbas kembali pelajaran lalu. (PAK 21) Aktiviti
: 1.
Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2.
Murid diminta membuka buku aktiviti ms 88. 3.
Murid membaca danmemahami petikan. 4.
Murid dibimbing mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat dalam
petikan. 5.
Murid membetulkan dan menulis struktur ayat yang betul.(KBAT) 6.
Murid menyiapkannya dalam buku latihan.(PBD) Penutup
: Murid
bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran. |
||||||||||||
BBB |
Buku
Aktiviti: 88 |
||||||||||||
SISTEM
BAHASA |
Sebutan
dan Intonasi |
||||||||||||
KBAT |
Menganalis |
EMK |
|
||||||||||
PAK-21 |
Recap Group (Mengulangi / mengingat
semula) |
NILAI
MURNI |
Berdisiplin |
||||||||||
TAHAP
PENGUASAAN (PBS) |
3 |
PENTAKSIRAN
BILIK DARJAH (PBD) |
Buku
Aktiviti |
|
|||||||||
REFLEKSI
/ IMPAK |
KEHADIRAN
: / |
||||||||||||
______
murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______
murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.
PdP ditunda kerana ________________________________________________ |
|||||||||||||
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN |
|||||||||||||
MINGGU |
HARI |
TARIKH |
TAHUN |
MASA |
MATAPELAJARAN |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
BAHASA
MELAYU |
|
|||||
60
minit |
|||||||||||||
TEMA |
8
: EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN |
||||||||||||
UNIT |
Bijak
Mengurus Kewangan |
TAJUK |
Pembeli
Bijak |
||||||||||
KEMAHIRAN
BAHASA |
5.0
ASPEK TATABAHASA |
||||||||||||
STANDARD
KANDUNGAN |
5.3
Memahami dan membina ayat mengikut konteks |
||||||||||||
STANDARD
PEMBELAJARAN |
5.3.2
Memahami, mengenal pasti dan menggunakan bentuk ayat mengikut konteks. (i)
ayat tunggal (ii) ayat majmuk. |
||||||||||||
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN |
Pada
akhir PdPC murid dapat : Membina
ayat tunggal dan ayat majmuk |
||||||||||||
KRITERIA
KEJAYAAN |
Murid
berjaya membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul |
||||||||||||
AKTIVITI PDPC |
Pengenalan
: Murid
meneka huruf untuk permainan ‘Hangman’. Murid meneka perkataan tersebut. Aktiviti
: 1.
Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2.
Murid diminta membuka buku teks ms 81. 3.
Murid membaca petikan. 4.
Murid dibimbing menggunakan ayat majmuk daripada petikan dialog. 5.
Murid membina ayat tunggal dan ayat majmuk ke dalam buku tulis.(KBAT) 6.
Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms 91-92.(PBD) 7.
Murid membuat simulasi berdasarkan dialog dalam buku teks.(PAK 21) Penutup
: Murid
bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran. |
||||||||||||
BBB |
Buku
Teks: 81, Buku Aktiviti: 91-92 |
||||||||||||
SISTEM
BAHASA |
Tatabahasa |
||||||||||||
KBAT |
Menganalis |
EMK |
|
||||||||||
PAK-21 |
Role-Play (Main peranan) |
NILAI
MURNI |
Rasional |
||||||||||
TAHAP
PENGUASAAN (PBS) |
3 |
PENTAKSIRAN
BILIK DARJAH (PBD) |
Buku
Aktiviti |
|
|||||||||
REFLEKSI
/ IMPAK |
KEHADIRAN
: / |
||||||||||||
______
murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______
murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.
PdP ditunda
kerana ________________________________________________ |
|||||||||||||
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN |
|||||||||||||
MINGGU |
HARI |
TARIKH |
TAHUN |
MASA |
MATAPELAJARAN |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
BAHASA
MELAYU |
|
|||||
60
minit |
|||||||||||||
TEMA |
8
: EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN |
||||||||||||
UNIT |
Bijak
Mengurus Kewangan |
TAJUK |
Pengukuhan |
||||||||||
KEMAHIRAN
BAHASA |
5.0
ASPEK TATABAHASA |
||||||||||||
STANDARD
KANDUNGAN |
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks |
||||||||||||
STANDARD
PEMBELAJARAN |
5.2.2
Memahami, mengenal pasti dan meggunakan kata majmuk mengikut konteks;(i)
kata majmuk rangkai kata bebas |
||||||||||||
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN |
Pada
akhir PdPC murid dapat : Membina
ayat daripada kata majmuk. |
||||||||||||
KRITERIA
KEJAYAAN |
Murid
berjaya membina empat ayat daripada kata majmuk dengan betul |
||||||||||||
AKTIVITI PDPC |
Pengenalan
: Murid
mengimbas pelajaran lalu. Aktiviti
: 1.
Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2.
Murid diminta membuka buku teks ms 80. 3.
Murid mengenal pasti kata majmuk dalam gambar. (KBAT) 4.
Murid membina ayat daripada lima kata majmuk yang dikenal pasti. (PBD) 5.
Murid membuat perbincangan dan membandingkan ayat yang ditulis dengan rakan
sebelah.(PAK 21) Penutup
: Murid
bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran. |
||||||||||||
BBB |
Buku
Teks: 80, Buku Aktiviti: 89-90 |
||||||||||||
SISTEM
BAHASA |
Tatabahasa |
||||||||||||
KBAT |
Menganalis |
EMK |
|
||||||||||
PAK-21 |
Think– Pair– Share (Fikir- Pasang–
Kongsi) |
NILAI
MURNI |
Keusahawanan |
||||||||||
TAHAP
PENGUASAAN (PBS) |
3 |
PENTAKSIRAN
BILIK DARJAH (PBD) |
Buku
Aktiviti |
|
|||||||||
REFLEKSI
/ IMPAK |
KEHADIRAN
: / |
||||||||||||
______
murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______
murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.
PdP ditunda kerana ________________________________________________ |
|||||||||||||
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN (PKJR) |
|||||||||||||
MINGGU |
HARI |
TARIKH |
TAHUN |
MASA |
MATAPELAJARAN |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
BAHASA
MELAYU |
|
|||||
60
minit |
|||||||||||||
TEMA |
8
: EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN |
||||||||||||
UNIT |
Bijak
Mengurus Kewangan |
TAJUK |
Penilaian |
||||||||||
TEMA
PKJR |
6
: Tingkah Laku Penumpang |
TAJUK
PKJR |
Pemilihan
Topi Keledar Yang Sesuai |
||||||||||
KEMAHIRAN
BAHASA |
5.0
ASPEK TATABAHASA |
||||||||||||
STANDARD
KANDUNGAN |
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks |
||||||||||||
6.3
Penggunaan Topi Keledar |
|||||||||||||
STANDARD
PEMBELAJARAN |
5.2.1
Memahami, mengenal pasti dan menggunakan kata terbitan mengikut konteks; (i)
kata berimbuhan awalan (ii) kata berimbuhan akhiran |
||||||||||||
HP
PKJR 6.3.3
Kepentingan memakai topi keledar yang sesuai |
|||||||||||||
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN |
Pada
akhir PdPC murid dapat : 1.
Membetukan penggunaan kata yang salah dan membina ayat.. 2.
Kepentingan memakai topi keledar yang sesuai |
||||||||||||
KRITERIA
KEJAYAAN |
Murid
berjaya mengenal pasti kesalahan dan membina ayat. |
||||||||||||
AKTIVITI PDPC |
Pengenalan
: Murid
mengimbas pelajaran lalu. Aktiviti
: 1.
Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2.
Murid diminta membuka buku teks ms 83. 3.
Murid membaca dan menjelaskan label. (KBAT) 4.
Murid mengenal pasti kesalahan penggunaan kata dan membetulkannya. 5.
Murid menggarisi kata berimbuhan awalan dan membina 6 ayat dalam buku latihan.
(PBD) 6.
Murid melihat gambar dalamBAM PKJR ms28 dan membincangkan ciri-ciri topi
keledar yang selamat. 7.
Murid mencatat hasil perbincangan dalam peta bulatan dalam buku latihan. (PAK
21) Penutup
: Murid
bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran. |
||||||||||||
BBB |
Buku
Teks: 80, Buku Aktiviti: 89-90 |
||||||||||||
SISTEM
BAHASA |
Tatabahasa |
||||||||||||
KBAT |
Menganalis |
EMK |
|
||||||||||
PAK-21 |
i-Think Map - Peta Bulatan |
NILAI
MURNI |
Keusahawanan |
||||||||||
TAHAP
PENGUASAAN (PBS) |
3 |
PENTAKSIRAN
BILIK DARJAH (PBD) |
Buku
Latihan |
|
|||||||||
REFLEKSI
/ IMPAK |
KEHADIRAN
: / |
||||||||||||
______
murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______
murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.
PdP ditunda kerana ________________________________________________ |
|||||||||||||