| RANCANGAN
  PENGAJARAN HARIAN | |||||||||||||
| MINGGU | HARI | TARIKH | TAHUN | MASA | MATAPELAJARAN | ||||||||
|  |  |  |  |  |  |  | BAHASA
   MELAYU |  | |||||
| 60
   minit | |||||||||||||
| TEMA | 8
  : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN | ||||||||||||
|  UNIT | Bijak
  Mengurus Kewangan | TAJUK | Keluarga
  Hebat | ||||||||||
| KEMAHIRAN
  BAHASA | 3.0
   KEMAHIRAN MENULIS | ||||||||||||
| STANDARD
  KANDUNGAN | 3.3
   Menghasilkan penulisan | ||||||||||||
| STANDARD
  PEMBELAJARAN | 3.3.2
   Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek; (iii) struktur ayat | ||||||||||||
| OBJEKTIF
  PEMBELAJARAN | Pada
  akhir PdPC murid dapat : Mengenal
  pasti kesalahan penggunaan struktur ayat | ||||||||||||
| KRITERIA
  KEJAYAAN | Murid
  berjaya mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat dengan betul | ||||||||||||
| AKTIVITI PDPC | Pengenalan
  : Murid
  mengimbas kembali pelajaran lalu. (PAK 21) Aktiviti
  : 1.
  Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2.
  Murid diminta membuka buku aktiviti ms 88. 3.
  Murid membaca danmemahami petikan. 4.
  Murid dibimbing mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat dalam
  petikan. 5.
  Murid membetulkan dan menulis struktur ayat yang betul.(KBAT) 6.
  Murid menyiapkannya dalam buku latihan.(PBD) Penutup
  : Murid
  bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
  pelajaran. | ||||||||||||
| BBB | Buku
  Aktiviti: 88 | ||||||||||||
| SISTEM
  BAHASA | Sebutan
   dan Intonasi | ||||||||||||
| KBAT | Menganalis | EMK |  | ||||||||||
| PAK-21 | Recap Group (Mengulangi / mengingat
   semula) | NILAI
  MURNI | Berdisiplin | ||||||||||
| TAHAP
  PENGUASAAN (PBS) | 3 | PENTAKSIRAN
  BILIK DARJAH (PBD) | Buku
   Aktiviti |  | |||||||||
| REFLEKSI
  / IMPAK | KEHADIRAN
  :        /  | ||||||||||||
| ______
  murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______
  murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                  
  PdP ditunda kerana ________________________________________________ | |||||||||||||
| RANCANGAN
  PENGAJARAN HARIAN | |||||||||||||
| MINGGU | HARI | TARIKH | TAHUN | MASA | MATAPELAJARAN | ||||||||
|  |  |  |  |  |  |  | BAHASA
   MELAYU |  | |||||
| 60
   minit | |||||||||||||
| TEMA | 8
  : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN | ||||||||||||
|  UNIT | Bijak
  Mengurus Kewangan | TAJUK | Pembeli
  Bijak | ||||||||||
| KEMAHIRAN
  BAHASA | 5.0
   ASPEK TATABAHASA | ||||||||||||
| STANDARD
  KANDUNGAN | 5.3
   Memahami dan membina ayat mengikut konteks | ||||||||||||
| STANDARD
  PEMBELAJARAN | 5.3.2
   Memahami, mengenal pasti dan menggunakan bentuk ayat mengikut konteks. (i)
   ayat tunggal (ii) ayat majmuk. | ||||||||||||
| OBJEKTIF
  PEMBELAJARAN | Pada
  akhir PdPC murid dapat : Membina
  ayat tunggal dan ayat majmuk | ||||||||||||
| KRITERIA
  KEJAYAAN | Murid
  berjaya membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul | ||||||||||||
| AKTIVITI PDPC | Pengenalan
  : Murid
  meneka huruf untuk permainan ‘Hangman’. Murid meneka perkataan tersebut. Aktiviti
  : 1.
  Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2.
  Murid diminta membuka buku teks ms 81. 3.
  Murid membaca petikan. 4.
  Murid dibimbing menggunakan ayat majmuk daripada petikan dialog. 5.
  Murid membina ayat tunggal dan ayat majmuk ke dalam buku tulis.(KBAT) 6.
  Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms 91-92.(PBD) 7.
  Murid membuat simulasi berdasarkan dialog dalam buku teks.(PAK 21) Penutup
  : Murid
  bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
  pelajaran. | ||||||||||||
| BBB | Buku
  Teks: 81, Buku Aktiviti: 91-92 | ||||||||||||
| SISTEM
  BAHASA | Tatabahasa | ||||||||||||
| KBAT | Menganalis | EMK |  | ||||||||||
| PAK-21 | Role-Play (Main peranan)  | NILAI
  MURNI | Rasional | ||||||||||
| TAHAP
  PENGUASAAN (PBS) | 3 | PENTAKSIRAN
  BILIK DARJAH (PBD) | Buku
   Aktiviti |  | |||||||||
| REFLEKSI
  / IMPAK | KEHADIRAN
  :        /  | ||||||||||||
| ______
  murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______
  murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                             
                       PdP ditunda
  kerana ________________________________________________ | |||||||||||||
| RANCANGAN
  PENGAJARAN HARIAN | |||||||||||||
| MINGGU | HARI | TARIKH | TAHUN | MASA | MATAPELAJARAN | ||||||||
|  |  |  |  |  |  |  | BAHASA
   MELAYU |  | |||||
| 60
   minit | |||||||||||||
| TEMA | 8
  : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN | ||||||||||||
|  UNIT | Bijak
  Mengurus Kewangan | TAJUK | Pengukuhan | ||||||||||
| KEMAHIRAN
  BAHASA | 5.0
   ASPEK TATABAHASA | ||||||||||||
| STANDARD
  KANDUNGAN | 5.2
   Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks | ||||||||||||
| STANDARD
  PEMBELAJARAN | 5.2.2
   Memahami, mengenal pasti dan meggunakan kata majmuk mengikut konteks;(i)
   kata majmuk rangkai kata bebas  | ||||||||||||
| OBJEKTIF
  PEMBELAJARAN | Pada
  akhir PdPC murid dapat : Membina
  ayat daripada kata majmuk. | ||||||||||||
| KRITERIA
  KEJAYAAN | Murid
  berjaya membina empat ayat daripada kata majmuk dengan betul | ||||||||||||
| AKTIVITI PDPC | Pengenalan
  : Murid
  mengimbas pelajaran lalu. Aktiviti
  : 1.
  Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2.
  Murid diminta membuka buku teks ms 80. 3.
  Murid mengenal pasti kata majmuk dalam gambar. (KBAT) 4.
  Murid membina ayat daripada lima kata majmuk yang dikenal pasti. (PBD) 5.
  Murid membuat perbincangan dan membandingkan ayat yang ditulis dengan rakan
  sebelah.(PAK 21) Penutup
  : Murid
  bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
  pelajaran. | ||||||||||||
| BBB | Buku
  Teks: 80, Buku Aktiviti: 89-90 | ||||||||||||
| SISTEM
  BAHASA | Tatabahasa | ||||||||||||
| KBAT | Menganalis | EMK |  | ||||||||||
| PAK-21 | Think– Pair– Share (Fikir- Pasang–
   Kongsi) | NILAI
  MURNI | Keusahawanan | ||||||||||
| TAHAP
  PENGUASAAN (PBS) | 3 | PENTAKSIRAN
  BILIK DARJAH (PBD) | Buku
   Aktiviti |  | |||||||||
| REFLEKSI
  / IMPAK | KEHADIRAN
  :        /  | ||||||||||||
| ______
  murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______
  murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                  
  PdP ditunda kerana ________________________________________________ | |||||||||||||
| RANCANGAN
  PENGAJARAN HARIAN (PKJR) | |||||||||||||
| MINGGU | HARI | TARIKH | TAHUN | MASA | MATAPELAJARAN | ||||||||
|  |  |  |  |  |  |  | BAHASA
   MELAYU |  | |||||
| 60
   minit | |||||||||||||
| TEMA | 8
  : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN | ||||||||||||
|  UNIT | Bijak
  Mengurus Kewangan | TAJUK | Penilaian | ||||||||||
| TEMA
  PKJR | 6
  : Tingkah Laku Penumpang | TAJUK
  PKJR | Pemilihan
  Topi Keledar Yang Sesuai | ||||||||||
| KEMAHIRAN
  BAHASA | 5.0
   ASPEK TATABAHASA | ||||||||||||
| STANDARD
  KANDUNGAN | 5.2
   Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks | ||||||||||||
| 6.3
  Penggunaan Topi Keledar | |||||||||||||
| STANDARD
  PEMBELAJARAN | 5.2.1
   Memahami, mengenal pasti dan menggunakan kata terbitan mengikut konteks; (i)
   kata berimbuhan awalan (ii) kata berimbuhan akhiran  | ||||||||||||
| HP
  PKJR 6.3.3
  Kepentingan memakai topi keledar yang sesuai | |||||||||||||
| OBJEKTIF
  PEMBELAJARAN | Pada
  akhir PdPC murid dapat : 1.
  Membetukan penggunaan kata yang salah dan membina ayat.. 2.
  Kepentingan memakai topi keledar yang sesuai | ||||||||||||
| KRITERIA
  KEJAYAAN | Murid
  berjaya mengenal pasti kesalahan dan membina ayat. | ||||||||||||
| AKTIVITI PDPC | Pengenalan
  : Murid
  mengimbas pelajaran lalu. Aktiviti
  : 1.
  Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2.
  Murid diminta membuka buku teks ms 83. 3.
  Murid membaca dan menjelaskan label. (KBAT) 4.
  Murid mengenal pasti kesalahan penggunaan kata dan membetulkannya.  5.
  Murid menggarisi kata berimbuhan awalan dan membina 6 ayat dalam buku latihan.
  (PBD) 6.
  Murid melihat gambar dalamBAM PKJR ms28 dan membincangkan ciri-ciri topi
  keledar yang selamat. 7.
  Murid mencatat hasil perbincangan dalam peta bulatan dalam buku latihan. (PAK
  21) Penutup
  : Murid
  bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
  pelajaran. | ||||||||||||
| BBB | Buku
  Teks: 80, Buku Aktiviti: 89-90 | ||||||||||||
| SISTEM
  BAHASA | Tatabahasa | ||||||||||||
| KBAT | Menganalis | EMK |  | ||||||||||
| PAK-21 | i-Think Map - Peta Bulatan | NILAI
  MURNI | Keusahawanan | ||||||||||
| TAHAP
  PENGUASAAN (PBS) | 3 | PENTAKSIRAN
  BILIK DARJAH (PBD) | Buku
   Latihan |  | |||||||||
| REFLEKSI
  / IMPAK | KEHADIRAN
  :        /  | ||||||||||||
| ______
  murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______
  murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                  
  PdP ditunda kerana ________________________________________________ | |||||||||||||