RPH BAHASA MELAYU MINNGU KE-36

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

36

 

 

 

 

 

 

BAHASA MELAYU


60 minit

TEMA

8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN

 UNIT

Bijak Mengurus Kewangan

TAJUK

Keluarga Hebat

KEMAHIRAN BAHASA

3.0 KEMAHIRAN MENULIS

STANDARD KANDUNGAN

3.3 Menghasilkan penulisan

STANDARD PEMBELAJARAN

3.3.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek; (iii) struktur ayat

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat dengan betul

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengimbas kembali pelajaran lalu. (PAK 21)

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku aktiviti ms 88.

3. Murid membaca danmemahami petikan.

4. Murid dibimbing mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat dalam petikan.

5. Murid membetulkan dan menulis struktur ayat yang betul.(KBAT)

6. Murid menyiapkannya dalam buku latihan.(PBD)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Aktiviti: 88

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Menganalis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Recap Group (Mengulangi / mengingat semula)

NILAI MURNI

Berdisiplin

TAHAP PENGUASAAN (PBS)

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Aktiviti

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

  

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

36

 

 

 

 

 

 

BAHASA MELAYU


60 minit

TEMA

8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN

 UNIT

Bijak Mengurus Kewangan

TAJUK

Pembeli Bijak

KEMAHIRAN BAHASA

5.0 ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN

5.3 Memahami dan membina ayat mengikut konteks

STANDARD PEMBELAJARAN

5.3.2 Memahami, mengenal pasti dan menggunakan bentuk ayat mengikut konteks. (i) ayat tunggal (ii) ayat majmuk.

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Membina ayat tunggal dan ayat majmuk

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid meneka huruf untuk permainan ‘Hangman’. Murid meneka perkataan tersebut.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 81.

3. Murid membaca petikan.

4. Murid dibimbing menggunakan ayat majmuk daripada petikan dialog.

5. Murid membina ayat tunggal dan ayat majmuk ke dalam buku tulis.(KBAT)

6. Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms 91-92.(PBD)

7. Murid membuat simulasi berdasarkan dialog dalam buku teks.(PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 81, Buku Aktiviti: 91-92

SISTEM BAHASA

Tatabahasa

KBAT

Menganalis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Role-Play (Main peranan)

NILAI MURNI

Rasional

TAHAP PENGUASAAN (PBS)

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Aktiviti

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

36

 

 

 

 

 

 

BAHASA MELAYU


60 minit

TEMA

8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN

 UNIT

Bijak Mengurus Kewangan

TAJUK

Pengukuhan

KEMAHIRAN BAHASA

5.0 ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN

5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks

STANDARD PEMBELAJARAN

5.2.2 Memahami, mengenal pasti dan meggunakan kata majmuk mengikut konteks;(i) kata majmuk rangkai kata bebas

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Membina ayat daripada kata majmuk.

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya membina empat ayat daripada kata majmuk dengan betul

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengimbas pelajaran lalu.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 80.

3. Murid mengenal pasti kata majmuk dalam gambar. (KBAT)

4. Murid membina ayat daripada lima kata majmuk yang dikenal pasti. (PBD)

5. Murid membuat perbincangan dan membandingkan ayat yang ditulis dengan rakan sebelah.(PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 80, Buku Aktiviti: 89-90

SISTEM BAHASA

Tatabahasa

KBAT

Menganalis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Think– Pair– Share (Fikir- Pasang– Kongsi)

NILAI MURNI

Keusahawanan

TAHAP PENGUASAAN (PBS)

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Aktiviti

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (PKJR)

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

36

 

 

 

 

 

 

BAHASA MELAYU


60 minit

TEMA

8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN

 UNIT

Bijak Mengurus Kewangan

TAJUK

Penilaian

TEMA PKJR

6 : Tingkah Laku Penumpang

TAJUK PKJR

Pemilihan Topi Keledar Yang Sesuai

KEMAHIRAN BAHASA

5.0 ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN

5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks

6.3 Penggunaan Topi Keledar

STANDARD PEMBELAJARAN

5.2.1 Memahami, mengenal pasti dan menggunakan kata terbitan mengikut konteks; (i) kata berimbuhan awalan (ii) kata berimbuhan akhiran

HP PKJR

6.3.3 Kepentingan memakai topi keledar yang sesuai

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

1. Membetukan penggunaan kata yang salah dan membina ayat..

2. Kepentingan memakai topi keledar yang sesuai

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya mengenal pasti kesalahan dan membina ayat.

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengimbas pelajaran lalu.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 83.

3. Murid membaca dan menjelaskan label. (KBAT)

4. Murid mengenal pasti kesalahan penggunaan kata dan membetulkannya.

5. Murid menggarisi kata berimbuhan awalan dan membina 6 ayat dalam buku latihan. (PBD)

6. Murid melihat gambar dalamBAM PKJR ms28 dan membincangkan ciri-ciri topi keledar yang selamat.

7. Murid mencatat hasil perbincangan dalam peta bulatan dalam buku latihan. (PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 80, Buku Aktiviti: 89-90

SISTEM BAHASA

Tatabahasa

KBAT

Menganalis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

i-Think Map - Peta Bulatan

NILAI MURNI

Keusahawanan

TAHAP PENGUASAAN (PBS)

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Latihan

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

Terbaru Lebih lama