RPH BAHASA MELAYU MINGGU KE-35

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

35

 

 

3

 

 

 

BAHASA MELAYU

 

60 minit

TEMA

8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN

 UNIT

24. Bijak Mengurus Kewangan

TAJUK

Hasil Menabung

KEMAHIRAN BAHASA

1.0 KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR

STANDARD KANDUNGAN

1.2 Bertutur untuk menyampaikan maklumat dan idea bagi pelbagai

STANDARD PEMBELAJARAN

1.2.3 Bersoal jawab untuk mendapatkan dan menyampaikan maklumat

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Bersoal jawab untuk mendapatkan maklumat

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya bersoal jawab untuk mendapatkan maklumat dengan baik

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mendengar nasihat guru tentang kebaikan menabung untuk masa hadapan.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 77.

3. Murid membaca petikan.

4. Murid dibimbing mendapatkan maklumat dan menyampaikannya.

5. Murid bersoal jawab untuk mendapatkan maklumat.(KBAT)

6. Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms 85-86.(PBD)

7. Beberapa orang murid berkongsi cerita hasil mereka menabung kepada rakan.(PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 77, Buku Aktiviti: 85-86

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Menganalis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Learning Experiences (Pengalaman Peribadi)

NILAI MURNI

Berdikari

TAHAP PENGUASAAN (PBS)

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Aktiviti

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

35

 

 

3

 

 

 

BAHASA MELAYU

 

60 minit

TEMA

8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN

 UNIT

24. Bijak Mengurus Kewangan

TAJUK

Pantun Sikap Berjimat

KEMAHIRAN BAHASA

2.0 KEMAHIRAN MEMBACA

STANDARD KANDUNGAN

2.3 Membaca dan mengapresiasi karya sastera dan bukan sastera

STANDARD PEMBELAJARAN

2.3.1 Membaca dan mengenal pasti kandungan teks bahan sastera dan bukan sastera; (iv) pantun

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Menjelaskan maksud pantun

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya menjelaskan maksud pantun dengan baik

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid berbincang mengenai rangkap pantun dalam buku teks.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 78.

3. Murid membaca dan memahami pantun.

4. Murid dibimbing menaakul pantun.

5. Murid berbincang dan menjelaskan maksud pantun.(KBAT)

6. Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms 87.(PBD)

7. Dua orang murid dipilih ke hadapan kelas untuk membaca pantun dan seorang lagi membaca maksud pantun.(PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 78, Buku Aktiviti: 87

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Menganalis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Think– Pair– Share (Fikir- Pasang– Kongsi)

NILAI MURNI

Rasional

TAHAP PENGUASAAN (PBS)

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Aktiviti

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

35

 

 

3

 

 

 

BAHASA MELAYU

 

60 minit

TEMA

8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN

 UNIT

24. Bijak Mengurus Kewangan

TAJUK

Keluarga Hebat

KEMAHIRAN BAHASA

3.0 KEMAHIRAN MENULIS

STANDARD KANDUNGAN

3.3 Menghasilkan penulisan

STANDARD PEMBELAJARAN

3.3.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek; (iii) struktur ayat

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat dengan betul

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengimbas kembali pelajaran lalu.(PAK 21)

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 79.

3. Murid membaca petikan.

4. Murid dibimbing mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat.

5. Murid berbincang untuk menulis struktur ayat yang betul.(KBAT)

6. Murid menulis jadual struktur ayat dalam buku latihan. PBD)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 79

SISTEM BAHASA

Sebutan dan Intonasi

KBAT

Menganalis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Recap Group (Mengulangi / mengingat semula)

NILAI MURNI

Berdisiplin

TAHAP PENGUASAAN (PBS)

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Aktiviti

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (PKJR)

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

35

 

 

3

 

 

 

BAHASA MELAYU

 

60 minit

TEMA

8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN

 UNIT

24. Bijak Mengurus Kewangan

TAJUK

Rakan Niaga Muda

TEMA PKJR

6 : Tingkah Laku Penumpang

TAJUK PKJR

Pemilihan Topi Keledar Yang Sesuai

KEMAHIRAN BAHASA

5.0 ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN

5.3 Memahami dan membina ayat mengikut konteks

6.3 Penggunaan Topi Keledar

STANDARD PEMBELAJARAN

5.3.1 Memahami dan membina ayat mengikut konteks; (iii) ayat tanya dengan kata tanya (iv) ayat tanya tanpa kata tanya

HP PKJR

6.3.3 Kepentingan memakai topi keledar yang sesuai

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

1. Membina ayat tanya dengan kata tanya dan ayat tanya tanpa kata Tanya.

2. Menyatakan kepentingan memakai topi keledar yang sesuai.

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya membina ayat tanya dengan kata tanya dan ayat tanya tanpa kata tanya dengan betul

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mengimbas pelajaran lalu tentang kata Tanya.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 80.

3. Murid membaca petikan.

4. Murid dibimbing menggunakan ayat tanya berdasarkan maklumat.

5. Murid membina ayat tanya dengan kata tanya dan ayat tanya tanpa kata tanya mengikut konteks.(KBAT)

6. Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms 89-90.(PBD)

7. Murid membuat simulasi berdasarkan dialog dalam buku teks.(PAK 21)

8. Murid membaca dialog dalam BAM PKJR m/s 27 dengan sebutan dan intonasi yang betul.

9. Murid mencatatkan isi-isi penting dalam buku latihan.

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

BBB

Buku Teks: 80, Buku Aktiviti: 89-90, BAM PKJR m/s 27

SISTEM BAHASA

Tatabahasa

KBAT

Menganalis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Role-Play (Main peranan)

NILAI MURNI

Keusahawanan

TAHAP PENGUASAAN (PBS)

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Aktiviti

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MINGGU

HARI

TARIKH

TAHUN

MASA

MATAPELAJARAN

35

 

 

3

 

 

 

BAHASA MELAYU

 

60 minit

TEMA

8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN

 UNIT

23. Budaya Usahawan

TAJUK

Oh, Inspirasiku!

KEMAHIRAN BAHASA

5.0 ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN

5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks

STANDARD PEMBELAJARAN

5.3.1 Memahami dan membina ayat mengikut konteks (i) ayat seruan (ii) ayat perintah

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir PdPC murid dapat :

Membina ayat seruan dan ayat perintah mengikut konteks

KRITERIA KEJAYAAN

Murid berjaya membina ayat seruan dan ayat perintah mengikut konteks dengan betul

AKTIVITI

PDPC

Pengenalan :

Murid mendengar guru bercerita tentang seseorang yang boleh dijadikan sumber inspirasi kepada murid.

Aktiviti :

1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran dengan tajuk pelajaran.

2. Murid diminta membuka buku teks ms 76.

3. Murid membaca petikan.

4. Murid dibimbing mengenal ayat seruan dan ayat perintah.

5. Murid dibimbing membina ayat menggunakan ayat seruan dan ayat perintah mengikut konteks.(KBAT)

6. Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms 83-84.(PBD)

7. Beberapa orang murid dipanggil ke hadapan untuk berkongsi sumber inspirasi mereka kepada rakan.(PAK 21)

Penutup :

Murid bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi pelajaran.

 

BBB

Buku Teks: 76, Buku Aktiviti: 83-84

SISTEM BAHASA

Tatabahasa

KBAT

Menganalis

EMK

Nilai Murni

PAK-21

Hot Seating (Kerusi Panas)

NILAI MURNI

Berbudi bahasa

TAHAP PENGUASAAN (PBS)

3

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)

Buku Aktiviti

 

REFLEKSI / IMPAK

KEHADIRAN :        /

______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan.

______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.                                                                                                   PdP ditunda kerana ________________________________________________

 

Terbaru Lebih lama