RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN |
|||||||||||||
MINGGU |
HARI |
TARIKH |
TAHUN |
MASA |
MATAPELAJARAN |
||||||||
|
|
|
3 |
|
|
|
BAHASA
MELAYU |
|
|||||
60 minit |
|||||||||||||
TEMA |
8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN |
||||||||||||
UNIT |
24. Bijak Mengurus Kewangan |
TAJUK |
Hasil Menabung |
||||||||||
KEMAHIRAN BAHASA |
1.0 KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR |
||||||||||||
STANDARD KANDUNGAN |
1.2
Bertutur untuk menyampaikan maklumat dan idea bagi pelbagai |
||||||||||||
STANDARD PEMBELAJARAN |
1.2.3 Bersoal jawab
untuk mendapatkan dan menyampaikan maklumat |
||||||||||||
OBJEKTIF PEMBELAJARAN |
Pada akhir PdPC murid dapat : Bersoal jawab untuk mendapatkan maklumat |
||||||||||||
KRITERIA KEJAYAAN |
Murid
berjaya
bersoal jawab untuk mendapatkan maklumat dengan baik |
||||||||||||
AKTIVITI PDPC |
Pengenalan : Murid
mendengar nasihat guru tentang kebaikan
menabung untuk masa hadapan. Aktiviti : 1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2. Murid diminta membuka buku teks ms 77. 3. Murid membaca petikan. 4. Murid dibimbing mendapatkan maklumat dan
menyampaikannya. 5. Murid bersoal jawab untuk mendapatkan maklumat.(KBAT) 6. Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms
85-86.(PBD) 7. Beberapa orang murid berkongsi cerita hasil
mereka menabung kepada rakan.(PAK 21) Penutup
: Murid
bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran. |
||||||||||||
BBB |
Buku
Teks: 77, Buku Aktiviti: 85-86 |
||||||||||||
SISTEM BAHASA |
Sebutan dan
Intonasi |
||||||||||||
KBAT |
Menganalis |
EMK |
|
||||||||||
PAK-21 |
Learning Experiences (Pengalaman Peribadi) |
NILAI MURNI |
Berdikari |
||||||||||
TAHAP PENGUASAAN (PBS) |
3 |
PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD) |
Buku Aktiviti |
|
|||||||||
REFLEKSI / IMPAK |
KEHADIRAN : / |
||||||||||||
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.
PdP ditunda kerana ________________________________________________ |
|||||||||||||
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN |
|||||||||||||
MINGGU |
HARI |
TARIKH |
TAHUN |
MASA |
MATAPELAJARAN |
||||||||
|
|
|
3 |
|
|
|
BAHASA
MELAYU |
|
|||||
60 minit |
|||||||||||||
TEMA |
8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN |
||||||||||||
UNIT |
24. Bijak Mengurus Kewangan |
TAJUK |
Pantun Sikap Berjimat |
||||||||||
KEMAHIRAN BAHASA |
2.0 KEMAHIRAN MEMBACA |
||||||||||||
STANDARD KANDUNGAN |
2.3
Membaca dan mengapresiasi karya sastera dan bukan sastera |
||||||||||||
STANDARD PEMBELAJARAN |
2.3.1
Membaca dan mengenal pasti kandungan teks bahan sastera dan bukan sastera;
(iv) pantun |
||||||||||||
OBJEKTIF PEMBELAJARAN |
Pada akhir PdPC murid dapat : Menjelaskan maksud pantun |
||||||||||||
KRITERIA KEJAYAAN |
Murid
berjaya menjelaskan maksud pantun dengan baik |
||||||||||||
AKTIVITI PDPC |
Pengenalan : Murid berbincang mengenai rangkap pantun
dalam buku teks. Aktiviti : 1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2. Murid diminta membuka buku teks ms 78. 3. Murid membaca dan memahami pantun. 4. Murid dibimbing menaakul pantun. 5. Murid berbincang dan menjelaskan maksud
pantun.(KBAT) 6. Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms
87.(PBD) 7. Dua orang murid dipilih ke hadapan kelas untuk membaca
pantun dan seorang lagi membaca maksud pantun.(PAK 21) Penutup
: Murid
bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran. |
||||||||||||
BBB |
Buku
Teks: 78, Buku Aktiviti: 87 |
||||||||||||
SISTEM BAHASA |
Sebutan dan
Intonasi |
||||||||||||
KBAT |
Menganalis |
EMK |
|
||||||||||
PAK-21 |
Think– Pair– Share (Fikir- Pasang– Kongsi) |
NILAI MURNI |
Rasional |
||||||||||
TAHAP PENGUASAAN (PBS) |
3 |
PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD) |
Buku Aktiviti |
|
|||||||||
REFLEKSI / IMPAK |
KEHADIRAN : / |
||||||||||||
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.
PdP ditunda kerana ________________________________________________ |
|||||||||||||
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN |
|||||||||||||
MINGGU |
HARI |
TARIKH |
TAHUN |
MASA |
MATAPELAJARAN |
||||||||
|
|
|
3 |
|
|
|
BAHASA
MELAYU |
|
|||||
60 minit |
|||||||||||||
TEMA |
8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN |
||||||||||||
UNIT |
24. Bijak Mengurus Kewangan |
TAJUK |
Keluarga Hebat |
||||||||||
KEMAHIRAN BAHASA |
3.0 KEMAHIRAN MENULIS |
||||||||||||
STANDARD KANDUNGAN |
3.3
Menghasilkan penulisan |
||||||||||||
STANDARD PEMBELAJARAN |
3.3.2
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek; (iii) struktur ayat |
||||||||||||
OBJEKTIF PEMBELAJARAN |
Pada akhir PdPC murid dapat : Mengenal pasti kesalahan penggunaan
struktur ayat |
||||||||||||
KRITERIA KEJAYAAN |
Murid
berjaya mengenal pasti kesalahan penggunaan struktur ayat
dengan betul |
||||||||||||
AKTIVITI PDPC |
Pengenalan : Murid mengimbas kembali pelajaran lalu.(PAK
21) Aktiviti : 1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran
dengan tajuk pelajaran. 2. Murid diminta membuka buku teks ms 79. 3. Murid membaca petikan. 4. Murid dibimbing mengenal pasti kesalahan
penggunaan struktur ayat. 5. Murid berbincang untuk menulis struktur ayat yang
betul.(KBAT) 6. Murid menulis jadual struktur ayat dalam buku
latihan. PBD) Penutup
: Murid
bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran. |
||||||||||||
BBB |
Buku
Teks: 79 |
||||||||||||
SISTEM BAHASA |
Sebutan dan
Intonasi |
||||||||||||
KBAT |
Menganalis |
EMK |
|
||||||||||
PAK-21 |
Recap Group (Mengulangi / mengingat semula) |
NILAI MURNI |
Berdisiplin |
||||||||||
TAHAP PENGUASAAN (PBS) |
3 |
PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD) |
Buku Aktiviti |
|
|||||||||
REFLEKSI / IMPAK |
KEHADIRAN : / |
||||||||||||
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.
PdP ditunda kerana ________________________________________________ |
|||||||||||||
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (PKJR) |
|||||||||||||
MINGGU |
HARI |
TARIKH |
TAHUN |
MASA |
MATAPELAJARAN |
||||||||
|
|
|
3 |
|
|
|
BAHASA
MELAYU |
|
|||||
60 minit |
|||||||||||||
TEMA |
8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN |
||||||||||||
UNIT |
24. Bijak Mengurus Kewangan |
TAJUK |
Rakan Niaga Muda |
||||||||||
TEMA PKJR |
6 : Tingkah Laku Penumpang |
TAJUK PKJR |
Pemilihan Topi Keledar Yang Sesuai |
||||||||||
KEMAHIRAN BAHASA |
5.0 ASPEK TATABAHASA |
||||||||||||
STANDARD KANDUNGAN |
5.3
Memahami dan membina ayat mengikut konteks |
||||||||||||
6.3
Penggunaan Topi Keledar |
|||||||||||||
STANDARD PEMBELAJARAN |
5.3.1 Memahami dan membina ayat mengikut konteks; (iii) ayat tanya dengan
kata tanya (iv) ayat tanya tanpa kata tanya |
||||||||||||
HP PKJR 6.3.3
Kepentingan memakai topi keledar yang sesuai |
|||||||||||||
OBJEKTIF PEMBELAJARAN |
Pada akhir PdPC murid dapat : 1. Membina ayat tanya dengan kata tanya
dan ayat tanya tanpa kata Tanya. 2. Menyatakan kepentingan memakai topi
keledar yang sesuai. |
||||||||||||
KRITERIA KEJAYAAN |
Murid
berjaya membina ayat tanya dengan kata tanya dan ayat tanya
tanpa kata tanya dengan betul |
||||||||||||
AKTIVITI PDPC |
Pengenalan : Murid mengimbas pelajaran lalu tentang kata Tanya. Aktiviti : 1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2. Murid diminta membuka buku teks ms 80. 3. Murid membaca petikan. 4. Murid dibimbing menggunakan ayat tanya
berdasarkan maklumat. 5. Murid membina ayat tanya dengan kata tanya dan
ayat tanya tanpa kata tanya mengikut konteks.(KBAT) 6. Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms
89-90.(PBD) 7. Murid membuat simulasi berdasarkan dialog dalam
buku teks.(PAK 21) 8. Murid membaca dialog dalam BAM PKJR m/s 27 dengan
sebutan dan intonasi yang betul. 9. Murid mencatatkan isi-isi penting dalam buku
latihan. Penutup
: Murid
bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran. |
||||||||||||
BBB |
Buku
Teks: 80, Buku Aktiviti: 89-90, BAM PKJR m/s
27 |
||||||||||||
SISTEM BAHASA |
Tatabahasa |
||||||||||||
KBAT |
Menganalis |
EMK |
|
||||||||||
PAK-21 |
Role-Play (Main peranan) |
NILAI MURNI |
Keusahawanan |
||||||||||
TAHAP PENGUASAAN (PBS) |
3 |
PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD) |
Buku Aktiviti |
|
|||||||||
REFLEKSI / IMPAK |
KEHADIRAN : / |
||||||||||||
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.
PdP ditunda kerana ________________________________________________ |
|||||||||||||
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN |
|||||||||||||
MINGGU |
HARI |
TARIKH |
TAHUN |
MASA |
MATAPELAJARAN |
||||||||
|
|
|
3 |
|
|
|
BAHASA
MELAYU |
|
|||||
60 minit |
|||||||||||||
TEMA |
8 : EKONOMI, KEUSAHAWANAN DAN KEWANGAN |
||||||||||||
UNIT |
23. Budaya Usahawan |
TAJUK |
Oh, Inspirasiku! |
||||||||||
KEMAHIRAN BAHASA |
5.0 ASPEK TATABAHASA |
||||||||||||
STANDARD KANDUNGAN |
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata mengikut konteks |
||||||||||||
STANDARD PEMBELAJARAN |
5.3.1 Memahami dan membina ayat
mengikut konteks (i) ayat seruan (ii) ayat
perintah |
||||||||||||
OBJEKTIF PEMBELAJARAN |
Pada akhir PdPC murid dapat : Membina ayat seruan dan ayat perintah
mengikut konteks |
||||||||||||
KRITERIA KEJAYAAN |
Murid
berjaya membina ayat seruan dan ayat perintah mengikut
konteks dengan betul |
||||||||||||
AKTIVITI PDPC |
Pengenalan : Murid mendengar guru bercerita tentang
seseorang yang boleh dijadikan sumber inspirasi kepada murid. Aktiviti : 1. Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran dengan tajuk pelajaran. 2. Murid diminta membuka buku teks ms 76. 3. Murid membaca petikan. 4. Murid dibimbing mengenal ayat seruan dan ayat perintah. 5. Murid dibimbing membina ayat menggunakan ayat
seruan dan ayat perintah mengikut konteks.(KBAT) 6. Murid membuat latihan dalam buku aktiviti ms
83-84.(PBD) 7. Beberapa orang murid dipanggil ke hadapan untuk
berkongsi sumber inspirasi mereka kepada rakan.(PAK 21) Penutup
: Murid
bersoal-jawab dengan guru semasa guru membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran. |
||||||||||||
BBB |
Buku
Teks: 76, Buku Aktiviti: 83-84 |
||||||||||||
SISTEM BAHASA |
Tatabahasa |
||||||||||||
KBAT |
Menganalis |
EMK |
|
||||||||||
PAK-21 |
Hot Seating (Kerusi Panas) |
NILAI MURNI |
Berbudi bahasa |
||||||||||
TAHAP PENGUASAAN (PBS) |
3 |
PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD) |
Buku Aktiviti |
|
|||||||||
REFLEKSI / IMPAK |
KEHADIRAN : / |
||||||||||||
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan. ______ murid yang tidak mencapai objektif diberi bimbingan.
PdP ditunda kerana ________________________________________________ |
|||||||||||||