Rancangan Pengajaran Harian
Pendidikan Kesenian (PSV)
Tahun 2 2018
Minggu : 1
Hari : ...................
Tarikh : .............
1
Tema
: Seni Di Sekeliling Ku Tajuk
: Sayur-sayuran
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Sayur-sayuran
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan
selari)
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.1 2.1.1
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “Kami Suka Sayur” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan,
rupa, imbangan dan kepelbagaian yang ada pada karya. (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif,
keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar, (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan
nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna
pensel, oil pastel, pensel, magic
color
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan(garisan
selari) berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 2
Hari : ................... Tarikh :
.............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Sayur-sayuran
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan
selari)
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
gambar yang kreatif menggunakan teknik lukisan berdasarkan bahasa seni
visual.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1 4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna
pensel, oil pastel, pensel, magic
color
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan (garisan selari)
berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan
|
|
2
Tema
: Seni Di Sekeliling Ku Tajuk
: Hiasan Bekas Air Minuman
Minggu : 3
Hari : ................... Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Hiasan Bekas Air Minuman
|
|||
Bidang
|
Membuat corak dan rekaan - Lipatan dan guntingan
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.2 2.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “Riang Bernyanyi” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian
mengenai rupa, warna, kontra
dan harmoni yang ada pada karya.
(EK
2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas warna,
kertas majalah, gunting, gam dan bahan hiasan
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik
lipatan dan guntingan berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 4
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Hiasan Bekas Air Minuman
|
|||
Bidang
|
Membuat corak dan rekaan - Lipatan dan guntingan
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
corak dan rekaan yang kreatif
menggunakan teknik lipatan dan guntingan berdasarkan bahasa seni visual.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1 4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas warna,
kertas majalah, gunting, gam dan bahan hiasan
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik Lipatan dan
guntingan berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
3
Tema
: Seni Di Sekeliling Ku Tajuk
: Piala
Minggu : 5 Hari :
...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Piala
|
|||
Bidang
|
Membentuk dan membuat binaan – Arca
Stabail
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.3 2.1.3
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “ Sukan Sekolah “ dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian
mengenai bentuk, warna,
imbangan, dan kepelbagaian yang ada pada karya. (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan,
kad bod, kotak, kertas kilat, gunting,
gam dan alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang membentuk
dan membuat binaan arca stabail menggunakan teknik binaan berdasarkan dua
standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 6
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Piala
|
|||
Bidang
|
Membentuk dan membuat binaan – Arca
Stabail
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
arca stabail menggunakan teknik binaan.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan,
kad bod, kotak, kertas kilat, gunting,
gam dan alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang membentuk dan
membuat binaan arca stabail menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard
kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
4
Tema
: Seni Di Sekeliling Ku Tajuk
: Gasing Kertas Berhias
Minggu : 7
Hari
: ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Gasing Kertas Berhias
|
|||
Bidang
|
Mengenal Kraf Tradisional – Alat
Permainan
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.4 2.1.4
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “ Main Gasing” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian
mengenai bentuk, jalinan,
imbangan, dan kontra yang ada pada karya. (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas kotak,
kertas warna, bahan kutipan, bahan hiasan, lidi, tali tebal, gunting, gam dan
alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya alat permainan dalam bidang mengenal kraf tradisional menggunakan teknik binaan berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 8
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Gasing Kertas Berhias
|
|||
Bidang
|
Mengenal Kraf Tradisional – Alat
Permainan
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
alat permainan menggunakan teknik binaan.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya. (EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas kotak,
kertas warna, bahan kutipan, bahan hiasan, lidi, tali tebal, gunting, gam dan
alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
alat permainan dalam bidang bidang mengenal
kraf tradisional menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
5
Tema
: Seni Di Sekeliling Ku Tajuk
: Buah-buahan
Minggu : 9
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Buah-buahan
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Teknik gosokan
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media,proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.1 2.1.1
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu” Bersenam Jaga Kesihatan “ dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek
yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan,
rupa, imbangan dan kepelbagaian yang ada pada karya (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif,
keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar(EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan
nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan atau kertas A4
, Warna pensel, pensel
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik gosokan
berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 10
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas ; Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Buah-buahan
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Teknik Gosokan
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
gambar yang kreatif menggunakan teknik gosokan berdasarkan bahasa seni
visual.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan atau kertas A4,
warna pensel, pensel
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik gosokan berdasarkan empat
standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan
|
|
6
Tema
: Seni Di Sekeliling Ku Tajuk
: Kain Belacu Bercorak
Minggu : 11
Hari
: ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Kain Belacu Bercorak
|
|||
Bidang
|
Membuat corak dan rekaan - Cetakan (Teknik cetakan blok)
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.2 2.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “ Cantik Menawan” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian
mengenai rupa, warna, kontra
dan kepelbagaian yang ada pada karya. (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kad bod, cat
poster, blok cetakan, kain putih, kotak, tali tebal, berus lukisan, palet,
gunting, gam, pensel
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses penghasilan
karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik cetakan
blok berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan
|
|
Minggu : 12
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Di Sekeliling Ku
Tajuk : Kain Belacu Bercorak
|
|||
Bidang
|
Membuat corak dan rekaan - Cetakan (Teknik cetakan blok)
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
corak dan rekaan yang kreatif
menggunakan teknik cetakan blok berdasarkan bahasa seni visual.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kad bod, cat
poster, blok cetakan, kain putih, kotak, tali tebal, berus lukisan, palet,
gunting, gam, pensel
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik cetakan
blok berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
7
Tema dan Tajuk : Projek
Persembahan Kesenian – Pra Persediaan Pameran Seni
Minggu : 13
Hari : ................... Tarikh :
.............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
||||
Kelas : Tahun 2
|
Tema dan Tajuk : Projek Persembahan Kesenian – Pra Persediaan
Pameran
Seni
|
||||
Modul/ Bidang
|
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni
|
||||
Standard Kandungan
|
3.3 Projek Persembahan
Kesenian
|
|
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Merancang
pameran dan persembahan seni
|
||||
Standard Pembelajaran
3.3.1
Aktiviti PdP
|
1.
Berbincang
tentang pameran seni bertemakan “ ...........................”
2.
Menubuhkan dan
melantik Ahli Jawatankuasa kerja.
3.
Menetapkan
tarikh pameran
4.
Berbincang
tentang kriteria pemilihan karya untuk dipamerkan
5.
Mengumpul karya
yang dihasilkan.
6.
Merancang dan
menentukan sudut pameran dan susun
atur ruang pameran.
|
||||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai
murni.
|
||||
BBB
|
Internet,
Media : Karya murid, papan pameran,
kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.
|
||||
Penilaian PdP
|
Murid bersama rakan
merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.
|
||||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
||||
8
Tema dan Tajuk : Projek
Persembahan Kesenian – Pra Persediaan Pameran dan Latihan Persembahan
Minggu : 14
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
||||
Kelas : Tahun 2
|
Tema dan Tajuk : Projek Persembahan Kesenian – Pra
Persediaan
Pameran dan Latihan Persembahan
|
||||
Modul / Bidang
|
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni
|
||||
Standard Kandungan
|
3.3
Projek Persembahan
Kesenian
|
|
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Merancang
pameran dan persembahan seni.
|
||||
Standard Pembeljaran
3.3.1
Aktiviti PdP
|
1.
Membuat
kekemasan hasil karya.
2.
Menyusun dan
menghias reka letak sudut pameran.
3.
Menulis surat jemputan kepada tetamu.
4.
Membuat latihan persembahan menggunakan hasil
karya.
|
||||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai
murni.
|
||||
BBB
|
Internet,
Media : Kad manila, gam, gunting, soletape , bainding tape, papan pameran,
kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.
|
||||
Penilaian PdP
|
Murid bersama rakan merancang
dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.
|
||||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
||||
9
Tema dan Tajuk : Projek
Persembahan Kesenian – Pra Persembahan dan Latihan Persembahan
Minggu : 15
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00
pagi
|
||||
Kelas : Tahun 2
|
Tema dan Tajuk : Projek Persembahan Kesenian – Pra
Persembahan
dan Latihan Persembahan
|
||||
Modul/Bidang
|
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni
|
||||
Standard Kandungan
|
3.3
Projek Persembahan
Kesenian
|
|
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat
1.
Merancang
pameran dan persembahan seni.
|
||||
Standard Pembelajaran
3.3.1
Aktiviti PdP
|
1.
Membuat
kekemasan akhir hasil karya.
2.
Menyusun dan
meletakkan hasil karya di sudut pameran.
3.
Melantik
beberapa orang murid dan melatih menjadi juru cakap dalam membuat apresiasi
setiap karya yang dipamerkan.
4.
Membuat latihan
persembahan menggunakan hasil karya.
|
||||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai
murni.
|
||||
BBB
|
Internet,
Media : Kad manila, gam, gunting, soletape , bainding tape, papan pameran,
kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.
|
||||
Penilaian PdP
|
Murid bersama rakan
merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.
|
||||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..
|
||||
10
Tema
: Pameran dan Persembahan Seni
Tajuk :
Indahnya Alam Seni
Minggu : 16
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00
pagi
|
||||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Pameran dan Persembahan Seni
Tajuk :
Indahnya Alam Seni
|
||||
Modul/Bidang
|
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni
|
||||
Standard Kandungan
|
3.3
Projek Persembahan
Kesenian
|
|
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Membuat pameran
dan persembahan seni dengan mengunakan karya yang dihasilkan.
|
||||
Standard Pembelajaran
3.3.2
Aktiviti PdP
|
1.
Mempamerkan
hasil karya di bilik pameran.
2.
Menyambut
tetamu yang hadir.
3.
Membuat
apresiasi terhadap karya yang dipamerkan kepada pengunjung pameran
4.
Membuat
persembahan seni dengan menggunakan karya yang dihasilkan
|
||||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai
murni.
|
||||
BBB
|
Internet,
Media : Hasil karya, papan pameran,
kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.
|
||||
Penilaian PdP
|
Murid bersama rakan
mengendalikan pameran dan membuat
persembahan menggunakan hasil karya.
|
||||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
||||
11
Tema
: Seni Menceritakan
Sesuatu Tajuk : Burung
Kenek-kenek
Minggu : 17 Hari :
...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu
Tajuk : Burung Kenek-kenek
|
|||
Bidang
|
Membentuk dan membuat binaan – Topeng
(Topeng Serkup)
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.3 2.1.3
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “ Burung Kenek-kenek” dan bersoal
jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat di dalam seni kata lagu serta
kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian
mengenai bentuk, jalinan,
imbangan, dan penegasan yang ada pada karya. (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan,
kertas warna,kad bod, kotak, bahan
kutipan, gunting, gam, pita pelekat dua muka, stepler , bahan hiasan, dan
alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang membentuk
dan membuat binaan topeng serkup menggunakan teknik binaan berdasarkan dua
standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 18
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu
Tajuk : Burung Kenek-kenek
|
|||
Bidang
|
Membentuk dan membuat binaan – Topeng
(Topeng Serkup)
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
topeng menggunakan teknik binaan.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan,
kertas warna,kad bod, kotak, bahan
kutipan, gunting, gam, pita pelekat dua muka, stepler , bahan hiasan, dan
alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang membentuk dan
membuat binaan topeng serkup menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard
kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..
|
|||
Catatan :
|
|
12
Tema
: Seni Menceritakan
Sesuatu Tajuk : Uli-uli
Tembikar
Minggu : 19
Hari : ................... Tarikh :
.............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu
Tajuk : Uli-uli Tembikar
|
|||
Bidang
|
Mengenal Kraf Tradisional – Tembikar
(Teknik Picitan)
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.4 2.1.4
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “ Tembikar Cantik” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian mengenai bentuk, jalinan, imbangan,
dan kepelbagaian yang ada pada karya.
(EK
2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Tanah liat atau doh, surat
khabar, cat poster, berus warna, palet, alat dan bahan lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan tembikar dalam bidang mengenal
kraf tradisional menggunakan teknik picitan
berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 20 Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu
Tajuk : Uli-uli Tembikar
|
|||
Bidang
|
Mengenal Kraf Tradisional – Tembikar
(Teknik Picitan)
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1 Penghasilan Karya
Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
tembikar menggunakan teknik picitan.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Tanah liat atau doh, surat
khabar, cat poster, berus warna, palet, alat dan bahan lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
tembikar dalam bidang bidang mengenal
kraf tradisional menggunakan teknik picitan
berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
13
Tema
: Seni Menceritakan
Sesuatu Tajuk : Rama-rama
di Taman Bunga
Minggu : 21 Hari
: ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00
pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu
Tajuk : Rama-rama di Taman Bunga
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Catan (Teknik basah atas
kering)
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.1 2.1.1
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “ Taman Mini” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat
di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian mengenai bentuk,
warna, kontra dan kepelbagaian yang ada pada karya. (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif,
keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar(EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan
nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, cat air, berus
lukisan, palet.
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik catan(Basah atas
kering) berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 22
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu
Tajuk : Rama-rama di Taman Bunga
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Catan (Teknik basah atas
kering)
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1 Penghasilan Karya
Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
gambar yang kreatif menggunakan teknik lukisan berdasarkan bahasa seni
visual.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, cat air, berus
lukisan, palet.
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik catan (Basah atas kering)
berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..
|
|||
Catatan :
|
|
14
Tema
: Seni Menceritakan Sesuatu
- Tajuk : Hidupan
di Dasar Sungai
Minggu : 23
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu -
Tajuk : Hidupan di Dasar Sungai
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Teknik resis
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media,proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.1 2.1.1
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “ Nyamannya di Air Terjun” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek
yang terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan,
warna, kontra serta ritma dan pergerakan yang ada pada
karya (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif,
keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar(EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan
nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, cat air, lilin
atau krayon, berus lukisan, palet
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik resis
berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 24
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas ; Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu -
Tajuk : Hidupan di Dasar Sungai
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Teknik resis
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
gambar yang kreatif menggunakan teknik gosokan berdasarkan bahasa seni
visual.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, cat air, lilin
atau krayon, berus lukisan, palet
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik resis berdasarkan empat
standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan
|
|
15
Tema
: Seni Menceritakan Sesuatu
- Tajuk :
Songkok Kertas Bercorak ( motif rama-rama)
Minggu : 25
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu -
Tajuk : Songkok Kertas Bercorak ( motif rama-rama)
|
|||
Bidang
|
Membuat corak dan rekaan - Lipatan dan guntingan
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.2 2.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “ Taman Mini” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat
di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian
mengenai rupa, warna, kontra
dan harmoni yang ada pada karya.
(EK
2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas warna,
kertas majalah, gunting gam, dan stapler
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses penghasilan
karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik lipatan dan
guntingan berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 26
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu -
Tajuk : Songkok Kertas Bercorak ( motif rama-rama)
|
|||
Bidang
|
Membuat corak dan rekaan - Lipatan dan guntingan
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
corak dan rekaan yang kreatif
menggunakan teknik lipatan dan guntingan berdasarkan bahasa seni visual.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kertas warna,
kertas majalah, gunting, gam. dan stapler
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang mencorak dan membuat rekaan menggunakan teknik Lipatan dan
guntingan berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
16
Tema
: Seni Menceritakan Sesuatu - Tajuk
: Bunga dan Rama-rama
Minggu : 27
Hari : ................... Tarikh :
.............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni
Menceritakan Sesuatu -
Tajuk : Bunga dan Rama-rama
|
|||
Bidang
|
Membentuk dan membuat binaan – Arca Stabail
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.3 2.1.3
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “Taman Mini” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang terdapat
di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian
mengenai bentuk, warna, imbangan,
dan kepelbagaian yang ada pada karya.
(EK
2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan,
kad bod, kotak, bahan kutipan,
gunting. krayon, lidi, tin susu dan alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang membentuk
dan membuat binaan arca stabail menggunakan teknik binaan berdasarkan dua
standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 28
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan
Sesuatu -
Tajuk : Bunga dan Rama-rama
|
|||
Bidang
|
Membentuk dan membuat binaan – Arca
Stabail
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
arca stabail menggunakan teknik binaan.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kad manila, kertas lukisan,
kad bod, kotak, bahan kutipan,
gunting. krayon, lidi, tin susu dan alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang membentuk dan
membuat binaan arca stabail menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard
kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
17
Tema
: Seni Menceritakan Sesuatu
- Tajuk
: Wau Hiasan Dinding (Wau
Burung)
Minggu : 29
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu -
Tajuk : Wau Hiasan Dinding (Wau Burung)
|
|||
Bidang
|
Mengenal Kraf Tradisional – Alat
Permainan
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.4 2.1.4
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “Burung Kenek-kenek”. dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian
mengenai bentuk, jalinan,
imbangan, dan kontra yang ada pada karya. (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kotak, kertas
warna, bahan kutipan, gunting. Lidi, soletape, gam dan alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya alat permainan dalam bidang mengenal kraf tradisional menggunakan teknik binaan berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 30
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu -
Tajuk : Wau Hiasan Dinding (Wau Burung)
|
|||
Bidang
|
Mengenal Kraf Tradisional – Alat
Permainan
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
alat permainan menggunakan teknik binaan.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat
apresiasi hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual,
teknik dan proses. (EK 5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, kotak, kertas
warna, bahan kutipan, gunting. Lidi, soletape, gam dan alat lain yang sesuai.
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
alat permainan dalam bidang bidang mengenal
kraf tradisional menggunakan teknik binaan berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang..
|
|||
Catatan :
|
|
18
Tema
: Seni Menceritakan Sesuatu
- Tajuk :
Sapi berbulu merah
Minggu : 31 Hari
: ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas : Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu -
Tajuk : Sapi berbulu merah
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan
selari)
|
|||
Standard Kandungan
|
1.1 Bahasa Seni Visual
|
2.1 Kemahiran
Seni Visual
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran murid dapat :
1.
Mengenal dan menerangkan bahasa seni visual yang ada
pada karya.
2.
Membuat
penerokaan dengan mengaplikasikan bahasa seni visual melalui media, proses dan teknik untuk menghasilkan
karya.
|
|||
Standard Pembelajaran
1.1.1 2.1.1
(Aktiviti PdP)
|
1.
Memperdengarkan
lagu “Burung Kenek-kenek” dan bersoal jawab berkaitan watak atau objek yang
terdapat di dalam seni kata lagu serta kaitkan dengan tajuk pelajaran.
2.
Memerihal bahasa seni visual yang ada pada contoh karya
menggunakan peta i-think.(EK1)
3.
Meneroka dan mengaplikasi media, proses dan teknik. (EK 2)
4.
Menganalisis dan memanipulasi idea dan pelbagai sumber kajian mengenai garisan,
rupa, imbangan dan kepelbagaian yang ada pada karya. (EK 2)
5.
Murid membuat proses awal menghasilkan karya.
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif,
keusahawanan,Kelestarian Alam Sekitar(EK 1, EK 2, EK 3 EK 4, EK 5), TMK dan
nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, Warna
pensel, oil pastel.
|
|||
Penilaian PdP
|
Proses
penghasilan karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan(garisan
selari) berdasarkan dua standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan :
|
|
Minggu : 32
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
|||
Kelas ; Tahun 2
|
Tema : Seni Menceritakan Sesuatu -
Tajuk : Sapi Berbulu Merah
|
|||
Bidang
|
Menggambar – Lukisan (Teknik garisan
selari)
|
|||
Standard Kandungan
|
|
|
3.1
Penghasilan
Karya Kreatif
|
4.1 Penghayatan
karya Seni
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Menghasilkan
gambar yang kreatif menggunakan teknik lukisan berdasarkan bahasa seni
visual.
2.
Membuat
apresiasi terhadap hasil karya
|
|||
Standard Pembelajaran
3.1.1 4.1.1
4.1.2
(Aktiviti PdP)
|
1.
Mengimbas kembali cara menghasilkan karya.
(EK1, EK 2)
2.
Menjana idea yang kreatif dan inovatif
dalam menghasilkan karya. (EK3,EK 4)
3.
Menghasilkan
karya yang kreatif dengan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan
kemahiran bahasa seni visual, media, proses dan teknik.
4.
Membuat kemasan
pada hasil karya.
5.
Membuat apresiasi
hasil karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, teknik dan
proses. (EK
5)
|
|||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 dan EK 5), TMK dan nilai murni.
|
|||
BBB
|
Peta i-think, Internet dan CD
Media : Kertas lukisan, warna pensel,
oil pastel.
|
|||
Penilaian PdP
|
Sepanjang proses penghasilan
karya dalam bidang menggambar menggunakan teknik lukisan (garisan selari)
berdasarkan empat standard kandungan
|
|||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
|||
Catatan
|
|
19
Tema dan Tajuk : Projek
Persembahan Kesenian – Pra Persediaan Pameran Seni
Minggu : 33
Hari : ................... Tarikh :
.............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
||||
Kelas : Tahun 2
|
Tema dan Tajuk : Projek Persembahan Kesenian – Pra Persediaan
Pameran Seni
|
||||
Modul/ Bidang
|
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni
|
||||
Standard Kandungan
|
3.3 Projek Persembahan
Kesenian
|
|
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Merancang
pameran dan persembahan seni
|
||||
Standard Pembelajaran
3.3.1
Aktiviti PdP
|
1.
Berbincang
tentang pameran seni bertemakan “ ...........................”
2.
Menubuhkan dan
melantik Ahli Jawatankuasa kerja.
3.
Menetapkan
tarikh pameran
4.
Berbincang
tentang kriteria pemilihan karya untuk dipamerkan
5.
Mengumpul karya
yang dihasilkan.
6.
Merancang dan
menentukan sudut pameran dan susun
atur ruang pameran.
|
||||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai
murni.
|
||||
BBB
|
Internet,
Media : Karya murid, papan pameran,
kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.
|
||||
Penilaian PdP
|
Murid bersama rakan
merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.
|
||||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
||||
20
Tema dan Tajuk : Projek
Persembahan Kesenian – Pra Persembahan dan Latihan Persembahan
Minggu : 34
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00 pagi
|
||||
Kelas : Tahun 2
|
Tema dan Tajuk : Projek Persembahan Kesenian – Pra
Persembahan
dan Latihan Persembahan
|
||||
Modul / Bidang
|
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni
|
||||
Standard Kandungan
|
3.3
Projek Persembahan
Kesenian
|
|
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Merancang
pameran dan persembahan seni.
|
||||
Standard Pembelajaran
3.3.1
Aktiviti PdP
|
1.
Membuat
kekemasan hasil karya.
2.
Menyusun dan
menghias reka letak sudut pameran.
3.
Menulis surat jemputan kepada tetamu.
4.
Membuat latihan persembahan menggunakan hasil
karya.
|
||||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai
murni.
|
||||
BBB
|
Internet,
Media : Kad manila, gam, gunting, soletape , bainding tape, papan pameran,
kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.
|
||||
Penilaian PdP
|
Murid bersama rakan
merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.
|
||||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
||||
21
Tema dan Tajuk : Projek
Persembahan Kesenian – Pra Persembahan dan Latihan Persembahan
Minggu : 35
Hari : ................... Tarikh
: .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00
pagi
|
||||
Kelas : Tahun 2
|
Tema dan Tajuk : Projek Persembahan Kesenian – Pra
Persembahan
dan Latihan Persembahan
|
||||
Modul/Bidang
|
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni
|
||||
Standard Kandungan
|
3.3
Projek Persembahan
Kesenian
|
|
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat
1.
Merancang
pameran dan persembahan seni.
|
||||
Standard Pembelajaran
3.3.1
Aktiviti PdP
|
1.
Membuat
kekemasan akhir hasil karya.
2.
Menyusun dan
meletakkan hasil karya di sudut pameran.
3.
Melantik
beberapa orang murid dan melatih menjadi juru cakap dalam membuat apresiasi
setiap karya yang dipamerkan.
4.
Membuat latihan
persembahan menggunakan hasil karya.
|
||||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai
murni.
|
||||
BBB
|
Internet,
Media : Kad manila, gam, gunting, soletape , bainding tape, papan pameran,
kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.
|
||||
Penilaian PdP
|
Murid bersama rakan
merancang dan memikirkan idea bagi menjayakan tugasan yang diberi.
|
||||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
||||
22
Tema dan Tajuk : Pameran dan Persembahan Seni – “ Permainya Negaraku”
Minggu : 36
Hari : ...................
Tarikh : .............
Mata Pelajaran : Pendidikan Kesenian
|
Masa : 9.00 – 10.00
pagi
|
||||
Kelas : Tahun 2
|
Tema dan Tajuk : Pameran
dan Persembahan Seni – “ Permainya
Negaraku”
|
||||
Modul/Bidang
|
Modul Kreativiti dan Inovasi Seni
|
||||
Standard Kandungan
|
3.3
Projek Persembahan
Kesenian
|
|
|
|
|
Objektif Pembelajaran
|
Di
akhir pengajaran murid dapat :
1.
Membuat pameran
dan persembahan seni dengan mengunakan karya yang dihasilkan.
|
||||
Standard Pembelajaran
3.3.2
Aktiviti PdP
|
1.
Mempamerkan
hasil karya di bilik pameran.
2.
Menyambut
tetamu yang hadir.
3.
Membuat
apresiasi terhadap karya yang dipamerkan kepada pengunjung pameran
4.
Membuat
persembahan seni dengan menggunakan karya yang dihasilkan
|
||||
EMK
|
Kreatif dan inovatif, keusahawanan,
Kelestarian Alam Sekitar (EK 1, EK 2, EK 3 EK 4 dan EK 5), TMK dan nilai
murni.
|
||||
BBB
|
Internet,
Media : Hasil karya, papan pameran,
kerusi meja dan alat bahan lain yang sesuai.
|
||||
Penilaian PdP
|
Murid bersama rakan
mengendalikan pameran dan membuat
persembahan menggunakan hasil karya.
|
||||
Refleksi
|
........ orang murid mencapai objektif
yang ditetapkan. ......... orang murid tidak mencapai objektif akan diberi
bimbingan khas dalam sesi pengajaran pada masa akan datang
|
||||