KERTAS KERJA
MENCERIAKAN BILIK GURU
SK TAMAN MIDAH 2
TAHUN 2016
TARIKH
12 JULAI 2016
TEMPAT
BILIK GURU SK TAMAN
MIDAH 2
ANJURAN
GURU PELATIH IPG KAMPUS
ILMU KHAS DENGAN KERJASAMA GURU-GURU SEKOLAH SK TAMAN MIDAH 2
1
TUJUAN
Kertas kerja ini disediakan bertujuan
untuk memohon kelulusan daripada pihak Sekolah Kebangsaan Taman Midah 2 serta
pihak yang berkaitan untuk menjalankan projek menceriakan semula bilik guru SK
Taman Midah 2.
2
PENGENALAN
Bilik Guru SK Taman Midah 2 adalah
bilik yang digunakan oleh guru-guru untuk merancang aktiviti pembelajaran dan
melaksanakan tugas-tugas perguruan. Ia juga merupakan bilik utama di mana
penggunaannya adalah secara maksimum dan sangat penting. Permohonan untuk
mengubahsuai dan menceriakan semula bilik guru adalah selari dengan kehendak
serta keperluan semasa dan memenuhi tahap keselamatan. Selain itu,
pengubahsuaian ini akan meningkatkan keselesaan kepada guru-guru.
3
RASIONAL
Tujuan menceriakan semula bilik guru
SK Taman Midah 2 adalah untuk meningkatkan keselesaan bekerja kepada guru-guru.
Selain itu, ia juga menjadikan suasana bilik guru menjadi lebih ceria, tersusun
dan kemas. Secara tidak langsung, ini akan memberikan semangat baru kepada guru
untuk mengajar dan mengelakkan perbezaan ketara antara bilik.
4
OBJEKTIF
Objektif
bagi kertas cadangan ini adalah seperti berikut:
a)
Meningkatkan
keselamatan segala dokumen dan peralatan sekolah.
b)
Memaksimumkan
tahap penggunaan kemudahan peralatan sekolah.
c)
Menyediakan
kemudahan infrastruktur yang baik dan selesa untuk kegunaan guru.
d)
Meningkatkan
keselesaan bilik guru.
e)
5
NAMA
PROJEK
Menceriakan
Bilik Guru SK Taman Midah 2.
6
TARIKH
11
Julai - 05 Ogos 2016
7
ANJURAN
Guru
pelatih IPG Kampus Ilmu Khas dengan kerjasama guru-guru SK Taman Midah 2.
8
TEMPAT
Bilik
Guru SK Taman Midah 2.
9
PESERTA
Guru
pelatih dan guru-guru SK Taman Midah 2.
10
AHLI
JAWATANKUASA DAN PELAKSANA
Rujuk lampiran A.
11
CARTA GANTT
Bil.
|
Aktiviti
|
Minggu 1
|
Minggu 2
|
Minggu 3
|
Minggu 4
|
1
|
Mesyuarat
bersama Guru Besar, GPK Tadbir dan Kurikulum, GPK HEM dan GPK Kokurikulum
|
|
|
|
|
2
|
Pemilihan
projek internship (keceriaan bilik
guru)
|
|
|
|
|
3
|
Pembahagian
mentor
|
|
|
|
|
4
|
Berjumpa
dengan Pengerusi Badan Kebajikan Guru (BKG) SKTM2
- Puan Irwanaida Bt Che
Pa
|
|
|
|
|
5
|
Menyediakan
kertas kerja
|
|
|
|
|
6
|
Mesyuarat
bersama guru-guru BKG
|
|
|
|
|
7
|
Melakar
pelan lantai
|
|
|
|
|
8
|
Pemilihan
warna cat dinding
|
|
|
|
|
9
|
Menyusun
perabot mengikut pelan lantai yang telah ditetapkan
|
|
|
|
|
10
|
Mengalas
meja
|
|
|
|
|
11
|
Menyisih
kertas terpakai ke tempat yang telah disediakan
|
|
|
|
|
12
|
Menyusun
semula kertas terpakai untuk dikitar semula
|
|
|
|
|
13
|
Membersihkan
dinding berhabuk dan bersawang
·
Dinding
hadapan
·
Dinding
belakang
·
Dinding
kiri dan kanan
·
Beam
|
|
|
|
|
14
|
Mengikis
·
Dinding
hadapan
·
Dinding
belakang
·
Dinding
kiri dan kanan
|
|
|
|
|
15
|
Mengecat
·
Dinding
hadapan
·
Dinding
belakang
·
Dinding
kiri dan kanan
·
Beam
|
|
|
|
|
16
|
Menghias
·
Ruang
rehat
·
Pantry
·
Ruang
ICT
|
|
|
|
|
17
|
Menghias
papan
·
Takwim
·
Organisasi
·
Visi
& Misi
·
Info
ICT dan guru
|
|
|
|
|
12
ANGGARAN PERBELANJAAN
Rujuk lampiran C
13
JUSTIFIKASI
Cadangan
bagi justifikasi bagi kerja-kerja mengubahsuai dan menaik taraf pejabat sekolah
dan bilik guru adalah seperti di bawah
Bil
|
Projek
|
Skop Projek
|
Justifikasi Projek
|
|
Mengecat dinding sekolah dan siling bilik
guru
|
· Mengecat baharu dinding dan siling sekolah
dengan warna ungu.
· Bahan : Cat ungu, scrapper & berus
warna
|
·
Cat baharu agar
kelihatan bilik guru lebih ceria dengan warna baharu
|
|
Menukar kedudukan meja guru
|
· Kedudukan guru dalam bentuk kumpulan.
· Meja guru diseragamkan mengikut jenis,
warna dan saiz.
|
·
Kedudukan meja
baharu lebih seragam dan ruang tengah dikosongkan untuk laluan guru.
|
|
Menyusun semula kedudukan kabinet, pantry
dan perabot di dalam bilik guru
|
· Menyusun kedudukan kabinet di penjuru bilik
guru.
· Mengemas semula pantry agar kelihatan lebih
bersih.
· Perabot kusyen untuk ruang rehat guru di
ubah suai dari segi kedudukan
|
·
Kedudukan meja
diselaraskan dan di susun pada satu tempat sahaja.
·
Pantry di kemas
semula. Alat dan bahan-bahan pantry dibersihkan agar boleh digunakan semula.
·
Perabot kusyen
diubah kedudukan.
|
|
Menyusun atur semula kedudukan ruang rehat,
ruang sakit murid, ruang makan
|
· Ruang rehat guru diubah kedudukan ke
bahagian hadapan.
· Ruang rehat khas murid di bahagian belakang
bilik guru.
· Ruang makan ditambah dengan meja untuk
jamuan
|
·
Ruang rehat guru
menggunakan kusyen baharu.
·
Ruang rehat murid
disediakan katil untuk keselesaan murid.
·
Ruang makan
diluaskan agar guru mudah untuk bergerak dan meletakkan makanan
|
Lampiran A
AHLI JAWATANKUASA DAN
PELAKSANA
SEKOLAH
KEBANGSAAN TAMAN MIDAH 2
JAWATANKUASA
INDUK
Penaung : En Md Faisal Bin Mohd. Salih (Md
Salleh)
Timbalan Penaung :
Bendahari :
Ketua Penyelaras :
Ketua Pelaksana :
JAWATANKUASA
PELAKSANA
Pengerusi Projek :
Naib Pengerusi :
Setiausaha :
Bendahari :
AJK Perhubungan :
AJK Makanan :
AJK Buku Program :
Sijil dan Cenderamata :
AJK Dokumentasi :
AJK Alatan dan Tugas
Tugas Khas :
AJK Persiapan Tempat :
Lampiran
B
ANGGARAN PERBELANJAAN
PROJEK MENAIKTARAF BILIK
GURU SKTAMAN MIDAH 2
SEKOLAH KEBANGSAAN
SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN MIDAH 2
BIL
|
PERKARA
|
JUMLAH
KOS
|
JUMLAH
|
|
1
|
CAT
|
|
|
|
|
SCRAPPER
|
|
|
|
2
|
BERUS CAT
|
|
|
|
3
|
KERTAS WARNA
|
|
|
|
4
|
PVC FRAME
|
|
|
|
5
|
STICKER PAPER
|
|
|
|
6
|
POLISTRIN
|
|
|
|
7
|
KERAWANG
|
|
|
|
|
KAIN ALAS TAKWIM
|
|
|
|
|
BEKAS CAT
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JUMLAH KESELURUHAN
|
|
14 PENUTUP
Diharapkan pihak Sekolah
Kebangsaan Taman Midah 2 dapat mempertimbangkan dan meluluskan kertas kerja
cadangan untuk Projek menceriakan bilik guru SK Taman Midah ini agar dapat
berjalan lancar bagi menjayakan program ini. Kami juga berharap projek ini akan
mencapai sasaran, matlamat dan objektifnya yang utama yakni memupuk semangat
perpaduan dan menambah pengetahuan berkenaan perayaan di Malaysia dalam kalangan
murid. Setinggi penghargaan kami rakamkan kepada pihak pentadbiran Sekolah
Kebangsaan Taman Midah 2 dan semua pihak yang terlibat secara langsung mahupun
tidak langsung dalam menjayakan projek ini.