Subjek:
Topik:
Tahun:
Guru:
Masa:
| 
Analyze Learners | 
| 
Nyatakan ciri ciri murid yang disasarkan 
i.              Apakah masalah pembelajaran yang dialami oleh
  murid. Topik yang mereka belum kuasai/diajar. Bagaimana guru mencari maklumat
  berkenaan? 
ii.            Umur dan Tahun / Tahap 
iii.           Gaya pembelajaran 
iv.           Pengetahuan sedia ada | 
| 
State Objectives | 
| 
 Nyatakan objektif / hasil pembelajaran 
i.              Pastikan tulis mengikut spesifikasi A, B, C, D dan
  E 
a.   
  Audience 
b.   
  Behaviour 
c.   
  Content 
d.   
  Degree / darjah kecekapan 
e.   
  Environment /
  syarat/situasi perlakuan 
ii.            Menggunakan katakerja mengikut Bloom Taxonomy /
  Bloom revised taxonomi) 
iii.           Kognitif/Psikomotor /Afektif 
Berdasarkan Sukatan
  pelajaran yang disediakan oleh KPM 
Bloom Taksonomi 
Revised Bloom Taxonomy 
Gagné Nine Events of instruction | 
| 
Select Media, Materials,
  and Methods | 
| 
Samada gunakan bahan sumber sedia ada/Ubahsuai bahan
  sumber/Buat yang baru 
Senaraikan media 
  dan bahan sumber serta kaedah PdP yang digunakan dan rasional nya 
Media – TV, Radio, CD/DVD, Youtube. Komputer,
  PPT/Persembahan Grafik / URL laman web, , Poster, Buku Besar Bergambar,  Boneka. Foto Kertas mahjung, pen, gunting,
  gam, tali, marker, guli, bola 
Bahan sumber – isi kandung pelajaran yang hendak
  disampaikan 
- Petikan, gambar, peta, audio/suara/bunyi, video,
  Lembaran Kerja 
Kaedah  
Soal jawab, latihtubi. tutorial, teroka kendiri, eg-rule
  rule-eg, aktiviti individu,  aktiviti
  kumpulan kecil, aktiviti kumpulan besar, diskusi, kuiz, pemerhatian, kajian
  lapangan, soal selidik, ujikaji, eksperimen, role playing, 
Visual learner – grafik, video filem, carta 
Auditory Learner – bahan audio 
Read/Write - 
  Notes, handout, 
Kinestetik – role play, kajian lapangan, simulasi,
  lakonan, games | 
| 
Utilize Media, Materials, and Methods | 
| 
Langkah Prebiu Media PdP (pratonton bahan) 
i.              Semak bahan media yang akan digunakan. 
ii.            Mengikut sukatan/tiada kesalahan 
iii.           Apakah perlu bahan sokongan lain 
iv.           Jika bahan yang didapati tidak menepati., ubahsuai
  atau buat bahan baru 
Persediaan Bahan PdP 
i.              Gunting, kertas mahjung, pen marker biru merah
  hitam, sellotape, 
ii.            Salinan keras  
iii.           Cakera CD/DVD 
iv.           Perisian komputer 
v.            Sambungan internet 
Persediaan Persekitaran Pembelajaran 
i.              Susunatur kelas 
ii.            Siapkan Stesyen PdP  (jika ada) 
iii.           Pastikan Komputer/youtube/URL laman web sedia
  Mikrofon, projector, headfon dll 
Persediaan Pelajar 
i.              Membahagikan kumpulan/tugasan 
ii.           Set kumpulan 
iii.            Bahan edaran/Lembaran kerja / Peta / bahan lain 
iv.           Aktiviti yang akan dilaksanakan 
v.          Rancangan guru set induksi 
Persediaan Pengalaman Pembelajaran 
i.           Memberitahu murid apa yang akan diajar dan hasil
  pembelajaran yang perlu dikuasai oleh mereka diakhir PdP 
ii.            Guru menyediakan murid untuk mengambil bahagian
  dalam aktiviti PdP 
iii.           Memberi contoh 
iv.           Showman jika teacher centered 
v.            Facillitator jika student centered | 
| 
Require Learner Participation | 
| 
Senaraikan dan tuliskan keterangan ringkas mengenai
  aktiviti murid sewaktu langkah pengajaran PdP yang berikut: 
Set induksi 
Pengenalan 
Latihan 
Aktiviti Pengukuhan 
Penilaian 
Penutup 
Cara mendapatkan maklumbalas dari murid 
(lembaran kerja, soal jawab, melukis, kuiz, pemerhatian
  guru) 
Apakah maklumbalas yang diperlukan dari murid 
(pencapaian objektif hasil pembelajaran PdP) | 
| 
Evaluate & Revise | 
| 
Langkah Penilaian keberkesanan PdP 
i.              Nyatakan soalan penilaian yang diberi kepada
  pelajar 
ii.            Kerja Rumah yang diberi 
iii.           Nyatakan bagaimana sessi refleksi murid
  dilaksanakan 
iv.           Nyatakan bagaimana guru mengukur pencapaian
  pelajar 
Langkah Penilaian Media PdP 
i.              Nyatakan proses penilaian media PdP. 
ii.            Senarai semak jika ada 
iii.           Komen murid terhadap media PdP 
iv.           Dapatan Guru mengenai media PdP sewaktu mengajar 
Langkah Penilaian Keseluruhan PdP 
i.              Refleksi kendiri Apakah pengajaran tadi lebih baik
  dari dahulu 
ii.            Bagaimana saya boleh memperbaiki PdP saya 
iii.           Nyatakan bgmn media boleh ditambahbaik 
iv.           Nyatakan bgmn Aktiviti Pdp boleh ditambahbaik | 
Rujukan
Instructional
Technology and Media for Learning
Sharon
E. Smaldino (Author), James
D. Russell (Author), Robert
Heinich (Author), Michael
Molenda (Author), Prentice Hall; 8th 
edition (November 16, 2005)