Plan Model Pengajaran ASSURE

Subjek:
Topik:
Tahun:
Guru:

Masa:

Analyze Learners
Nyatakan ciri ciri murid yang disasarkan
i.              Apakah masalah pembelajaran yang dialami oleh murid. Topik yang mereka belum kuasai/diajar. Bagaimana guru mencari maklumat berkenaan?
ii.            Umur dan Tahun / Tahap
iii.           Gaya pembelajaran
iv.           Pengetahuan sedia ada

State Objectives
 Nyatakan objektif / hasil pembelajaran
i.              Pastikan tulis mengikut spesifikasi A, B, C, D dan E
a.    Audience
b.    Behaviour
c.    Content
d.    Degree / darjah kecekapan
e.    Environment / syarat/situasi perlakuan
ii.            Menggunakan katakerja mengikut Bloom Taxonomy / Bloom revised taxonomi)
iii.           Kognitif/Psikomotor /Afektif
Berdasarkan Sukatan pelajaran yang disediakan oleh KPM

Bloom Taksonomi
Revised Bloom Taxonomy
Gagné Nine Events of instruction

Select Media, Materials, and Methods
Samada gunakan bahan sumber sedia ada/Ubahsuai bahan sumber/Buat yang baru

Senaraikan media  dan bahan sumber serta kaedah PdP yang digunakan dan rasional nya

Media – TV, Radio, CD/DVD, Youtube. Komputer, PPT/Persembahan Grafik / URL laman web, , Poster, Buku Besar Bergambar,  Boneka. Foto Kertas mahjung, pen, gunting, gam, tali, marker, guli, bola

Bahan sumber – isi kandung pelajaran yang hendak disampaikan
- Petikan, gambar, peta, audio/suara/bunyi, video, Lembaran Kerja

Kaedah
Soal jawab, latihtubi. tutorial, teroka kendiri, eg-rule rule-eg, aktiviti individu,  aktiviti kumpulan kecil, aktiviti kumpulan besar, diskusi, kuiz, pemerhatian, kajian lapangan, soal selidik, ujikaji, eksperimen, role playing,

Visual learner – grafik, video filem, carta
Auditory Learner – bahan audio
Read/Write -  Notes, handout,
Kinestetik – role play, kajian lapangan, simulasi, lakonan, games



Utilize Media, Materials, and Methods
Langkah Prebiu Media PdP (pratonton bahan)
i.              Semak bahan media yang akan digunakan.
ii.            Mengikut sukatan/tiada kesalahan
iii.           Apakah perlu bahan sokongan lain
iv.           Jika bahan yang didapati tidak menepati., ubahsuai atau buat bahan baru

Persediaan Bahan PdP
i.              Gunting, kertas mahjung, pen marker biru merah hitam, sellotape,
ii.            Salinan keras
iii.           Cakera CD/DVD
iv.           Perisian komputer
v.            Sambungan internet

Persediaan Persekitaran Pembelajaran
i.              Susunatur kelas
ii.            Siapkan Stesyen PdP  (jika ada)
iii.           Pastikan Komputer/youtube/URL laman web sedia Mikrofon, projector, headfon dll
 
Persediaan Pelajar
i.              Membahagikan kumpulan/tugasan
ii.           Set kumpulan
iii.            Bahan edaran/Lembaran kerja / Peta / bahan lain
iv.           Aktiviti yang akan dilaksanakan
v.          Rancangan guru set induksi

Persediaan Pengalaman Pembelajaran
i.           Memberitahu murid apa yang akan diajar dan hasil pembelajaran yang perlu dikuasai oleh mereka diakhir PdP
ii.            Guru menyediakan murid untuk mengambil bahagian dalam aktiviti PdP
iii.           Memberi contoh
iv.           Showman jika teacher centered
v.            Facillitator jika student centered

Require Learner Participation

Senaraikan dan tuliskan keterangan ringkas mengenai aktiviti murid sewaktu langkah pengajaran PdP yang berikut:

Set induksi
Pengenalan
Latihan
Aktiviti Pengukuhan
Penilaian
Penutup

Cara mendapatkan maklumbalas dari murid
(lembaran kerja, soal jawab, melukis, kuiz, pemerhatian guru)
Apakah maklumbalas yang diperlukan dari murid
(pencapaian objektif hasil pembelajaran PdP)

Evaluate & Revise

Langkah Penilaian keberkesanan PdP
i.              Nyatakan soalan penilaian yang diberi kepada pelajar
ii.            Kerja Rumah yang diberi
iii.           Nyatakan bagaimana sessi refleksi murid dilaksanakan
iv.           Nyatakan bagaimana guru mengukur pencapaian pelajar
 
Langkah Penilaian Media PdP
i.              Nyatakan proses penilaian media PdP.
ii.            Senarai semak jika ada
iii.           Komen murid terhadap media PdP
iv.           Dapatan Guru mengenai media PdP sewaktu mengajar

Langkah Penilaian Keseluruhan PdP
i.              Refleksi kendiri Apakah pengajaran tadi lebih baik dari dahulu
ii.            Bagaimana saya boleh memperbaiki PdP saya
iii.           Nyatakan bgmn media boleh ditambahbaik
iv.           Nyatakan bgmn Aktiviti Pdp boleh ditambahbaik


Rujukan

Instructional Technology and Media for Learning
Sharon E. Smaldino (Author), James D. Russell (Author), Robert Heinich (Author), Michael Molenda (Author), Prentice Hall; 8th  edition (November 16, 2005)
Terbaru Lebih lama