Rancangan Pengajaran Harian
(RPH)
Mata
Pelajaran : Bahasa Malaysia
Tahun : 4 Ibnu Khaldun
Tarikh /Hari : 4 September 2015
Bil
Murid : /32 orang
Masa : 7.40 pagi sehingga
8.40 pagi
Tema : Ekonomi
berwawasan
Tajuk : Cita-citaku
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
1.6 Berbicara untuk
menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan
tepat secara bertatasusila.
|
3.6.1 Menulis untuk
menyampaikan maklumat yang betul dengan menggunakan idea utama dan idea
sampingan serta menegaskan kesantunan bahasa.
|
Objektif: Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat:
i.
Menulis
karangan bertajuk ‘Cita-citaku’ dengan menggunakan bahasa yang santun.
ii.
Menyampaikan
maklumat tentang ‘Cita-citaku’ dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan
serta menegaskan kesantunan bahasa.
Sistem Bahasa
·
Sintaksis
- Jenis Ayat
·
Kosa
kata - pancaroba, terbentang, menggapai , khayalan
BBB :Bekas
yang mengandungi nama pekerjaan, Lagu “Cita-Citaku oleh Asyiela Putri”, Teknik
5WH1, Teks sajak dan pembesar suara
BCB :Kemahiran
membaca, Memproses maklumat, Mendengar arahan, dan Mengaplikasi
KB :Menghubung
kait, Menjana idea, Merumus
KP :Intrapersonal,
Verbal-linguistik
Nilai Murni :Kerjasama
Pendekatan :
Penggabungjalinan mata pelajaran muzik
Teknik :
Soal Jawab dan didik hibur
Bahan Bantu Belajar (BBB)
BIL
|
JENIS
|
BILANGAN
|
1
|
Teks
Lagu Cita-Citaku
|
1
|
2
|
Teks
Sajak
|
32
|
3
|
Pembesar
Suara
|
32
|
4
|
Bekas
( nama pekerjaan)
|
1
|
Rancangan Pengajaran Harian
Bahasa Malaysia Tahun 4 Ibnu
Khaldun
LANGKAH / MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Lagu
Lagu
“Cita-Citaku oleh Asyiela Putri”
Lirik
Contoh soalan
i.
Lagu ini berkaitan dengan apa?
ii.
Nyatakan tujuan lagu ini
dihasilkan?
Ciri
Fizikal :
pergerakan semasa menyanyi
Deria : dapat
diperdengarkan lagu
Jangkaan jawapan
i.
Berterima kasih, hidup
mempunyai wawasan
Isi pelajaran
-Kaitan lagu
dengan tajuk dan isi pelajaran.
|
La la la la la la la
Wahai kawan ku semua
Apakah cita-cita anda
Bila kita dewasa
Jangan hampakan hati orang tua
Mestilah ada wawasan
Mesti berbakti pada negara
Ini cita-citaku
Teringin menjadi angkasawan
Ku berterima kasih
Pada cikgu-cikgu yang selalu membantu diriku
Beri ilmu pengetahuan
Kepada mereka yang ingin tahu
Ilmunya... Ilmunya...
Mestilah rajin belajar
Sehingga kita menjadi bijak
Janganlah kita malas
Kalau kita semua ingin berjaya
1.
Guru
memaparkan video lagu
2.
Murid
dan guru bersama-sama menyanyikan lagu ini.
3.
Murid
dan guru bersoal jawab tentang lagu.
4.
Murid
dan guru menghubungkaitkan dengan isi pelajaran pada hari ini.
|
BBB
·
Lagu
“Cita-Citaku oleh Asyiela Putri”, Pembesar
suara
KB
·
Menghubung
kait
BCB
·
Memproses
maklumat.
Pendekatan
:
·
Penggabungjalinan
mata pelajaran muzik
Teknik
:
·
Soal
Jawab dan didik hibur
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Membaca Teks
Aku remaja,
Punya cita-cita,
Aku remaja dunia hari ini,
Hidup penuh pancaroba,
Remaja itu aku,
Berjalan aku melihat dunia,
Berlari aku mengejar impian,
Berenang aku meredah cabaran,
Remaja itu dunia aku,
Luas terbentang peluang ,
Dan pilihan,
Tersilap langkah pastiku rebah,
Tepat langkah mara tapakku melangkah.
Aku remaja,
Ingin terbang melayang di udara,
Setinggi puncak kuingin mendaki,
Seluas lautan kuingin renangi,
Untuk aku lebih mengenali,
Siapa aku sebagai remaja.
Biar cita-cita menggapai awan,
Biar khayalan tak bertepian,
Biar dunia menjadi ujian,
Rapatilah aku dengan belas kasihan,
Nasihatilah aku dengan kelembutan ,
Kerana aku seorang remaja.
|
1.
Semua
murid diminta untuk melihat teks sajak pada tayangan slaid.
2.
Murid
melihat demonstrasi guru mendeklamasikan sajak.
3.
Semua
murid diminta membaca teks sajak.
4.
Murid
dibimbing oleh guru membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
5.
Beberapa
orang murid dipilih secara rawak untuk mendeklamasikan sajak.
6.
Murid
akan bersajak dengan penuh penghayatan dengan iringan muzik.
7.
Murid
lain menilai tentang sajak yang dideklamasikan.
|
BBB
·
Teks
sajak
BCB
·
Kemahiran
membaca
BCB
·
Mendengar
arahan
BCB
·
Mengaplikasi
Kosa
Kata
·
pancaroba
·
terbentang
·
menggapai
·
khayalan
|
Langkah 2
( 15 minit)
|
Lakonan dan permainan teka watak
i.
Doktor
ii.
Penggali Kubur
iii.
Nelayan
iv.
Juruwang
v.
Jururawat
vi.
Atlet Lumba Lari
vii.
Pemandu Kereta F1
viii.
Angkasawan
ix.
Askar
x.
Polis
xi.
Guru
xii.
Tukang Masak
xiii.
Pelukis
xiv.
Pemain Bola Sepak
xv.
Peguam
xvi.
Artis (Penyanyi/Pelakon)
|
1.
Murid
duduk dalam kumpulan.
2.
Setiap
wakil kumpulan menghantar seorang wakil untuk mencabut undi.
3.
Murid
lain perlu meneka setiap lakonan tanpa suara yang dihasilkan oleh rakan
mereka.
4.
Guru
membimbing murid melaksanakan aktiviti.
|
BBB
·
Bekas
yang mengandungi nama pekerjaan
KP
·
Intrapersonal
·
Verbal-linguistik
KB
·
Menjana
idea
Nilai
Murni
·
Kerjasama
|
Langkah
3
(
25 minit)
|
Menulis karangan
Panduan menulis karangan
·
Pendahuluan
·
isi sekurang-kurangnya empat
·
kesimpulan
teknik 5WH1 ( Rangka Isi)
1-
di mana, apa, siapa, bila
2-
apa, mengapa, bagaimana
3-
apa, bagaimana, mengapa
4-
apa perasaan, apa harapan
|
1.
Guru
membincangkan mengenai pekerjaan-pekerjaan yang dibincangkan pada langkah
dua.
2.
Murid
dibimbing guru sebagai panduan untuk menulis karangan. (idea utama dan idea
sampingan)
3.
Murid
diberi peluang untuk menggunakan daya
imaginasi mereka.
Penilaian
1.
Murid
dikehendaki menulis karangan menggunakan bahasa yang santun dan memasukkan
peribahasa dan simpulan bahasa yang diketahui oleh mereka.
Pengayaan
1.
Murid
membina ayat tunggal yang mudah bagi setiap lakonan yang dilakonkan di
hadapan kelas.
Pemulihan
Membaca dan mengeja kv+kv
1.
Murid
memadankan setiap nama pekerjaan dengan gambar yang bersesuaian.
|
KP
·
Intrapersonal
·
Verbal-linguistik
BBB
·
Teknik
5WH1
KB
·
Menjana
idea (Pengayaan)
|
Penutup
(5 minit)
|
Kognitif:
Rumusan isi pelajaran
1-
Menggunakan
ayat untuk menceritakan semula.
2-
Menyatakan
usaha dan nilai murni yang dipelajari.
-
Berusaha dengan gigih untuk
mencapai cita-cita.
-
Rajin mencari maklumat untuk
menambah ilmu pengetahuan.
Sosial :
Penerapan nilai
murni
|
1.
Guru
dan murid merumuskan isi pelajaran dan membuat kesimpulan.
2.
Guru
memberikan pujian atas sikap murid yang melibatkan diri.
|
KB
·
Merumus
KP
·
Intrapersonal
|
Ulasan Pensyarah Pembimbing/ Guru Pembimbing
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________