TAJUK
•
Tajuk antara 15-20 patah perkataan
•
Terdiri daripada pencapaian tindakan yang
berbunyi positif, fokus (kandungan mata pelajaran/ kemahiran dan peserta
kajian) dan tindakan:
•
Penggunaan Tikar Ajaib Untuk Membantu Kemahiran Menambah Dengan Mengumpul
Semula Dalam Kalangan Murid Pemulihan Tahun Tiga
•
Tikar Ajaib: Meningkatkan
Kemahiran Menambah Dengan Mengumpul Semula Dalam Kalangan Murid Pemulihan Tahun
Tiga
PENDAHULUAN
Pengenalan
•
memberi gambaran menyeluruh tentang
bidang kajian
•
Konteks huraian tentang pengkaji mata
pelajaran yang diajar
•
huraian am murid dan sekolah
Refleksi Pengajaran dan
Pembelajaran (P&P)
•
Menghuraikan pengalaman P&P yang
berkaitan Menilai dan membincangkan
kembali amalan P&P Refleksi kendiri
merangkumi:
•
Isi kandungan mata pelajaran
•
Isi kandungan pedagogi
•
Pengalaman sebenar diri sendiri
•
Membincangkan secara mendalam andaian, nilai
dan kepercayaan berasaskan pengalaman diri sendiri dan ulasan literatur
•
Membincangkan secara terperinci jurang
antara nilai dan kepercayaan yang dipercayai yang dipegang dengan amalan yang
dilaksanakan
•
Menyatakan justifikasi/andaian/harapan
terhadap kajian yang dicadangkan
Pengumpulan Data Awal
•
Data awal seperti ujian diagnostik, temu
bual, buku latihan, rekod pencapaian dan seumpamanya yang berkaitan dengan isu
yang dikaji Menunjukkan keprihatinan untuk menyelesaikan isu tersebut
Ulasan literatur berkaitan isu
kajian
•
Menghubungkaitkan artikel-artikel
penyelidikan dengan isu keprihatinan yang telah dikenal pasti.
•
Penggunaan sedutan kata (quotation).
•
Penulisan rujukan menggunakan sistem APA
terkini
•
Sekurang-kurangnya 15 sumber pembacaan
yang rapi dan berkaitan yang merangkumi bahan-bahan daripada sumber buku,
jurnal, artikel ilmiah dari laman web yang sah, tesis atau kajian terdahulu
daripada universiti atau Institut Pengajian Tinggi (IPT) lain.
Refleksi Pengajaran
dan Pembelajaran
•
Refleksi pengajaran dan pembelajaran
dilakukan berdasarkan.......
FOKUS KAJIAN
Huraian Fokus Kajian
•
Mengenal pasti dan menghuraikan fokus
kajian yang berkait dengan pengalaman pengkaji dan relevan kepada keperluan
murid
•
Menilai pemilihan fokus berdasarkan kriteria berikut:
•
Kebolehtadbiran (Berkeupayaan menyelesaikan
masalah?/ Persiapan yang perlu dilakukan?/ Kekangan yang dihadapi?),
•
Kepentingan (Perkongsian ilmu pengetahuan dan
menilai tambah pedagogi), o Kebolehgunaan (boleh diaplikasikan ke dalam bidang
tugas),
•
Kawalan (Bidang kajian berada di dalam ruang lingkup kuasa guru
untuk bertindak termasuklah murid, alatan P&P, dan soal selidik),
•
Kolaborasi (Bantuan rakan guru/ Memudahkan
perbincangan dan rujukan kepakaran/ Sokongan pihak pentadbir sekolah),
•
Kerelevanan kepada sekolah (Jangka masa
mencukupi?/ Keperluan menyelesaikan masalah).
•
Kebolehgunaan(aplikasi & re-aplikasi)
– boleh digunakan semula
•
Menyatakan fokus kajian dan peluang
penambahbaikan dengan amat jelas.
•
Menghuraikan cara pengumpulan data awal
untuk membuktikan masalah/ isu secara amat terperinci.
•
Menyatakan dokumen yang berkaitan dengan
jelas-data untuk membuat refleksi amalan P & P.
•
Menyatakan perkaitan dan kerelevanan
dengan isu/masalah
Tindakan
•
Menghuraikan model pengkajian tindakan
seperti dinyatakan dalam Ringkasan Maklumat Kursus (RMK)
•
Memperincikan bahan atau sistem yang
digunakan sebagai tindakan, sekiranya ada
(iaitu sama ada permainan, board game seperti sahibba monopoli, main
peranan dan seumpamanya)
•
Menghuraikan proses menggunakan bahan
(inovasi) yang dihasilkan bagi membaiki amalan murid dan guru.
•
Memerihalkan teori atau prinsip yang menjadi asas kepada tindakan secara jelas Membuat
perkaitan dengan ulasan literatur yang relevan dengan tindakan yang
dilaksanakan secara jelas
OBJEKTIF DAN SOALAN KAJIAN
•
Perlu menulis secara spesifik pernyataan
objektif yang berkaitan pengkaji dan peserta kajian
•
Kata kerja yang digunakan dalam objektif
dan soalan kajian boleh diukur.
•
Objektif dapat menjawab isu kajian
•
Objektif yang ditulis dapat diukur pada
akhir kajian
•
Objektif dapat dilaksanakan melalui
tindakan atau kaedah yang dicadangkan.
•
Pernyataan objektif yang melibatkan
peserta kajian perlu mengandungi tiga perkara berikut:
•
Pencapaian tindakan (misalnya “menguasai
kemahiran penambahan mengumpul semula …”)
•
Fokus (misalnya, “konsep asas penambahan
mengumpul semula murid pemulihan Tahun Tiga”)
•
Tindakan (misalnya, “Tikar Ajaib”)
•
Objektif untuk pengamal selaku pengkaji
digambarkan melalui pemilihan perkataan tingkah laku yang boleh diukur atau
eksplisit (contoh “Memperihalkan”, “Menghuraikan’)
•
Contoh pernyataan objektif:
•
Menghuraikan sejauh mana Tikar Ajaib
dapat membantu murid menguasai kemahiran penambahan mengumpul semula.
•
Memperihalkan sejauh mana Tikar Ajaib
dapat menambah baik amalan pedagogi guru dalam topik penambahan dengan
mengumpul semula (kepada pengamal)
•
Soalan kajian mestilah relevan dengan
objektif kajian.
Objektif:
Objektif umum
•
Pandangan
menyeluruh tentang tujuan kajian yang akan dilaksanakan
Objektif khusus
•
Objektif
spesifik yang ingin dicapai
Soalan Kajian:
Apakah?
Bagaimanakah?
Mengapakah?
PESERTA KAJIAN
•
Memerihalkan ciri-ciri responden secara
terperinci merangkumi perkara berikut:
•
Bilangan
•
jantina
•
lokasi
•
nama sekolah dan kelas (elakkan dari
menggunakan nama sebenar
•
prestasi akademik
•
ciri-ciri khusus kelas dan individu yang
dikaji.
PELAKSANAAN KAJIAN
Langkah-langkah Tindakan
•
Memperincikan langkah-langkah atau
aktiviti tindakan (P&P) dengan amat jelas (rujuk pada rubrik pemarkahan),
•
Menyatakan senarai tindakan mengikut
urutan (RPH juga boleh dimasukkan jika perlu).
Memberi rasional terhadap tindakan yang dicadangkan
Kaedah Mengumpul Data
•
Dalam penyelidikan tindakan, pengkaji
adalah instrumen utama Terdapat tiga kaedah mengumpul data:
•
Contoh instrumen:
Ujian bertulis
•
Ujian yang dibina oleh guru sendiri
•
Soalan berbentuk objektif atau subjektif
sesuai digunakan
•
Mengukur pengetahuan dan kemahiran yang
relevan dengan soalan kajian
Temu bual
•
Berstruktur -
mempunyai jadual khusus, soalan disediakan dalam urutan; digunakan dengan meluas dalam
tinjauan dan kajian pasaran
•
Separa-berstruktur - soalan spesifik disediakan dan ditanyakan
tetapi pencungkilan dilakukan dengan
bebas ke atas jawapan yang diberikan; sesuai untuk individu dan kumpulan
•
Tidak berstruktur – pengkaji boleh meneroka
dan melakukan pencungkilan dengan bebas; perlu ada kerangka atau senarai tema
atau topik yang dikehendaki; sesuai untuk individu atau kumpulan (kumpulan
fokus); pengkaji perlu mahir - Contoh:
•
Apakah perasaan anda yang ingin di kongsikan dengan kami semasa mengikuti aktiviti sebentar tadi? Mengapa?
•
Apakah pandangan anda? Mengapa?
Penilaian
Tinjauan
Instrumen kajian
Pemerhatian
•
Terdapat dua jenis pemerhatian:
pemerhatian ikut serta (participant observation) dan pemerhatian tanpa ikut
serta (non-participant observation)
•
Contoh: jurnal, buku log, diari, catatan
anekdot, senarai semak dan nota lapangan, rakaman audio-visual yang dilakukan
sendiri atau orang lain
•
Instrumen pemerhatian yang dibina
mestilah relevan dengan soalan kajian
Analisis dokumen
•
Analisis dokumen merujuk kepada data yang
memberi gambaran dan kefahaman mendalam tentang sesuatu peristiwa atau
kejadian.
•
Jenis dokumen:
Sumber
primer disediakan oleh peserta kajian
•
Contoh:
autobiografi, surat peribadi, diari, jurnal reflektif, hasil kerja murid, buku skrap
Sumber
sekunder diperolehi dari sumber lain
•
Contoh: minit mesyuarat, memo, rekod
murid dan fail peribadi murid, Surat panggilan mesyuarat, buku tahunan, press
release,kod etika, pernyataan falsafah, surat khabar, buletin, surat kepada editor,
risalah, buku garis panduan kepada murid atau ibu bapa
•
pengkaji menggunakan bahan yang wujud
atau bahan yang disediakan oleh subjek (subject produced data).
•
Tugas utama pengkaji adalah mencari dan
mendapatkan akses ke atas bahan itu.
•
Dokumen analisis memberi gambaran dan
kefahaman mendalam tentang sesuatu peristiwa atau kejadian.
•
Ia
juga berfungsi sebagai data sokongan kepada data yang dikumpulkan dengan cara
lain.
•
Kualiti bahan yang dihasilkan mungkin
berbeza.
•
Jenis dokumen yang menjadi sumber primer
(disediakan oleh responden) atau sekunder (diperolehi dari sumber lain selepas
diperoleh daripada responden).
Cara Menganalisis Data
•
Cara analisis mesti sesuai dengan jenis
data yang di
kumpul.
•
Cara analisis data dijelaskan (Perhatian:
Jadual matriks analisis data kualitatif dikemukakan untuk menggambarkan proses
analisis yang terlibat (Lihat lampiran...)
•
Contoh: analisis secara deskriptif
menggunakan kekerapan (bilangan dan/atau peratusan) atau analisis bertema
(thematic analysis) dalam memberi makna kepada data.
•
Dapatan kajian - dinyatakan perancangan
persembahan data:
•
Kuantitatif: Data dipersembahkan sama ada dalam
jadual, carta, histogram atau graf.
•
Kualitatif: Data dipersembahkan mengikut tema-tema
yang disokong sama ada dengan teks perbualan, naratif, rajah lakaran atau
gambar.
Cara Menyemak Data
•
Cara menyemak data mesti sesuai dengan
jenis data yang di
kumpul
•
Contoh : triangulasi kaedah atau data,
triangulasi teori, triangulasi pengkaji, triangulasi sumber, triangulasi masa atau penyemakan analisis
oleh peserta kajian (untuk data temu bual)
Triangulasi
Data
•
Kumpul
pelbagai jenis data untuk selidik fenomena yang sama
Penyelidikan
•
Pemerhatian
yang terlibat untuk menyelidik fenomena yang sama
Teori
•
Guna
lebih daripada satu teori untuk selidik fenomena yang sama
•
Jadual Pelaksanaan Kajian
•
Menyediakan jadual pelaksanaan dalam
bentuk Carta Gantt
•
Dapat menunjukkan keselarian antara
perancangan dengan tindakan
•
Anggaran Perbelanjaan
•
Menyediakan anggaran kos kajian
•
Menyenaraikan peralatan yang sesuai untuk
tujuan penyelidikan
•
Menyenaraikan anggaran perbelanjaan yang
relevan dan bersesuaian dengan kajian
DAPATAN KAJIAN
•
Membincangkan dapatan kajian yang
bersesuaian dengan soalan kajian
•
Menyertakan bukti dari pelbagai sumber
data yang amat relevan untuk menyokong dapatan kajian
•
Dapatan kajian
•
Kuantitatif: Data dipersembahkan sama ada
dalam jadual, carta, histogram atau graf.
•
Kualitatif: Data dipersembahkan mengikut
tema-tema yang disokong sama ada dengan teks perbualan, naratif, rajah lakaran
atau gambar.
REFLEKSI
•
Membincangkan unsur refleksi dapatan
kajian
•
Membuat hubung kait dapatan kajian dengan
ulasan literatur
•
Membuat justifikasi antara andaian, nilai
atau kepercayaan diri dengan amalan pedagogi terdahulu
•
Melakukan refleksi kendiri yang
merangkumi perkara berikut:
•
memahami masalah yang dihadapi dalam
amalan pedagogi terdahulu
•
membuat perkaitan antara dapatan kajian
dengan masalah dalam amalan pedagogi terdahulu
•
mengkategorikan perkaitan dan
menghubungkannya dengan tinjauan literatur
•
memanipulasikan perkaitan dengan cara
baharu
•
mengaplikasikan dapatan kajian dalam
amalan pedagogi, dan seterusnya membuat justifikasi terhadap andaian, nilai
atau kepercayaan diri
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
•
Dapat menilai tindakan yang diambil
secara kritis.
•
Cadangan untuk tindakan susulan dan
kajian lanjutan dibincangkan dengan jelas.
RUJUKAN
•
Menyenaraikan lebih daripada 15 rujukan
yang berkaitan
•
Penulisan rujukan adalah konsisten dengan
gaya rujukan American Psychological
•
Association (APA) terkini
•
Semua rujukan yang digunakan amat relevan dan berkredibiliti