2.0 Pengenalan
Pendidikan Seni Di
Dalam Sistem Pendidikan Formal Negara bermaksud program pendidikan yang
bersistem, terancang dan boleh diukur prestasinya bagi memenuhi keperluan
individu dan aspirasi negara. Ia merangkumi idea-idea yang dicetuskan melalui
lukisan, ukiran dan pelbagai kemahiran tangan yang lain yang diadunkan daripada
pengalaman murid dan apa yang telah dipelajari.
Feldman ( 1996 )
memberikan pendefinisian pendidikan seni sebagai usaha yang melibatkan
pengajaran dan pembelajaran membuat dan memahami seni, di samping mengetahui
tentang dunia dan diri kita sendiri melalui seni. Seni yang dimaksudkan di sini
adalah meliputi apa jua cabang seni visual seperti catan, arca, seni bina, reka
bentuk industri, garafik komputer, serta apa jua yang berkaitan dengan seni,
baik yang berupa seni tampak tradisional mahupun seni moden.
Pendidikan seni
merangkumi pelbagai kaedah dan teknik yang digunakan di dalam penghasilan
produk seni, mempelajari sejarah dan antropologi seni, membezakan makna seni serta
melihat nilai produk seni individu. Lantaran itu, pendidiikan seni lebih
menitik beratkan pemikiran, perbuatan dan penilaian yang original di samping
memberi kesempatan untuk individu itu memperkembangkan idea semulajadinya
secara teratur menerusi peringkat-peringkat perkembangan yang artistik.
2.0 Kepentingan Pendidikan Seni Visual
Pendidikan Seni Visual
adalah sangat penting Pendidikan
Seni Visual bertujuan memberi peluang kepada murid memupuk minat, memperkembang
keperibadian, memberi kesedaran dan kepekaan terhadap nilai-nilai kesenian dan
alam sekitar serta kaitannya dengan mata pelajaran lain.
Murid di sekolah rendah pada keseluruhannya adalah kreatif,
ekspresif danaktif. Pendidikan Seni Visual memainkan peranan memperkembang
sifat-sifat ini melalui persepsi visual, imaginasi dan daya pemikiran.
Kegiatanpemikiran, penerokaan dan reka bentuk dalam pelbagai jenis seni visual akan
membolehkan mereka menyatakan idea dan ekspresi diri. Pengalamanini penting
kerana ia membantu murid membina keyakinan diri, membuatpenilaian dan mengenali
cita rasanya sendiri.
2.1 Alat Komunikasi
Pendidikan seni visual
sangat membantu sebagai alat komunikasi. Alat komunikasi yang dimaksudkan
adalah darisegi lukisan atau reka bentuk grafik.
Lukisan
Dan Catan
Lukisan merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum mereka berupaya
untuk bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan yang berkesan untuk
berinteraksi. Selain itu setiap lukisan yang dihasilkan oleh pengkarya
mempunyai makna yang tersendiri iaitu sebagai komunikasi antara pengkarya dan
penonton.
·
Identiti
korporat
Merupakan penghasilkan rekaan yang boleh dijandikan lambang kepada
sesuatu organisasi atau badan korporat. Pegenalan atau identiti korporat
dizahirkan melalui logo, simbol, tanda dagang, kepala surat, rekaan bahagian
luar kenderaan, penciptaan baju korporat dan sebagainya. Melalui rekaan
identiti korporat ia sangat berkesan sebagai pengenalan dan imej organisasi.
·
Bahan
penerbitan
Merupakan
proses menghasilkan bahan penerbitan seperti kulit buku, rekaan halaman buku
dan majalah, akhbar, kalender, poster,komik dan sebagainya. Melalui rekaan
bahan penerbitan yang baik ia akan memberi kesan yang lebih bermakna kepada
pembaca untuk menikmati sesuatu bahan terbitan yang dihasilkan atau
diterbitkan.
2.2
Ekspresi
Ekspresi merupakan
pernyataan diri. Pelbagai aktiviti melalui perasaan, pernyataan emosi, idea dan
manifestasi pemikiran.Aktiviti seni dalam pendidikan memberi peluang untuk
murid membina keyakinan, menajamkan persepsi dan meningkatkan kreativiti serta
nilai estetik. Ekspresi membantu :
- Menggambarkan Perasaan
- Menghasilkan Pengucapan Lisan
- Menghasilkan/Memaparkan Reaksi
- Menggambarkan Emosi
- Menghasilkan Ekspresi Bukan Lisan
- Menyampaikan Idea
2.3 Kemahiran
Kemahiran dalam pendidikan seni visual sangat penting
kerana ianya membantu seseorang untuk mencipta
dan peka terhadap ciri estetik. Pelajar mempunyai kemahiran seperti
bekerjasama antara satu sama lain, menjelaskan wawasan
diri, dan berfikir dengan lebih meluas iaitu,
kanak-kanak dapat membangunkan keupayaan untuk membayangkan apa yang tidak difikir oleh orang lain
sekaligus mewujudkan penyelesaian baru kepada masalah-masalah lama, untuk menghadapi pelbagai cabaran masa depan.
- Pelajar juga dapat berfikir secara kreatif dan kritis meningkatkan kemahiran bahasa pelajar melalui seni dan kebolehan untuk menyiasat dan membincangkan visual seni dengan guru-guru dan rakan-rakan.
- Kemahiran seni visual juga membantu pelajar memanipulasi bahan, alat dan teknik, mengaplikasi disiplin seni visual, berfikir secara kritis dan kreatif, berkomunikasi secara berkesan, membuat pilihan, membuat interpretasi, menggunakan teknologi bahan dan perkakasan.
2.4 Pengetahuan dan
kefahaman
Kepentingan
pengetahuan dan kefahaman seni visual
ialah
- Membantu mewujudkan penggabungjalinan bidang seni dengan pelajaran lain bagi melengkapkan lagi perkembangan otak kiri dan otak kanan, pada masa yang sama kanak-kanak belajar secara aktif dan menyeronokkan.
- Mempelajari cara orang lain berfikir, bekerja dan mengekspresi kendiri.
- Pengalaman yang diperoleh melalui pembelajaran seni boleh membawa kepada keyakinan diri dan kemahiran belajar.Selaras dengan sains dan teknologi,PSV dapat membina keupayaan bagi menangani perubahan pesat yang sedang berlaku pada hari ini.Pengalaman yang diperolehi melalui seni sememangnya dapat mempengaruhi kehidupan kita.
- Wujudnya pengetahuan dan kefahaman membolehkan seseorang itu tahu menghargai dan memberikan apresiasi terhadap seni.
2.5 Menajamkan kepekaan
pengamatan
Seni
visual mampu menajamkan kepekaan dan pengamatan seseorang individu. Antara
kepentingan nya ialah
- Pengalaman seni memerlukan kepekaan terhadap pengamatan semasa penciptaan sesebuah karya seni, sebagai contoh semasa melukis, pengkarya perlu memberi perhatian dan pengamatan kepada objek yang difokuskan, maka berlakulah pengamatan secara teliti.
- Seseorang akan dapat mengalami pelbagai jenis warna, bentuk, ruang dan jalinan. Pemahaman tentang warna membolehkan pelajar mengetahui ciri-cirinya dan seterusnya tahu untuk mengaplikasikan pengetahuan dalam pendidikan senivisual.
- Dengan melihat juga, pelajar dapat meningkatkan lagi kecerdasan ruang iaitu melihat dunia visual-spatial dengan lebih tepat.
- peningkatan ilmu dalam membuat gubahan
- peningkatan ilmu dalam sejarah seni, mengenali tokoh seni
- peningkatan ilmu dalam estetika dan laras bahasa seni (mengenal gubahan yang baik) peningkatan ilmu dalam kritikan dan laras bahasa seni
- pengamatan terhadap sesuatu gubahan dalam ruang dua dimensi semakin berkembang
2.6 Kreativiti
Kreativiti
dalam seni visual ialah mempunyai daya dan kemampuan untuk membina/mencipta
idea sendiri ataupun menggubah sesuatu idea/benda yang asal kepada sesuatu yang
baru atau berbeza dari yang asal. Kepentingan seni visual ialah
·
Kanak-kanak dapat meneroka dan
mencuba dengan pelbagai dan pendekatan dengan cara tersendiri bagi
menyelesaikan permasalahan sesuatu idea/ciptaan tersebut
·
Membantu kanak-kanak mengkaji dan menyelidik serta dapat memberi
makna dan pengertian terhadap sesuatu ciptaan/idea juga antara ciri-ciri
seorang yang kreatif.
·
Kanak-kanak akan lebih lebih
tertarik terhadap nilai keindahan, kecantikkan, keunikkan, kelainan, dan
keharmonian terhadap sesuatu objek, alam dan kehidupan. Individu tersebut juga
dapat merasakan nilai rentak, irama, dan harmoni terhadap apa yang dilihat dan
dihasilkan.
·
Memberi keyakinan diri.
Seseorang yang kreatif dapat menggunakan pendekatan yang fleksibel mengikut
situasi dan keperluan. Ia juga boleh berdikari dan mempunyai kekuatan perasaan
dan emosi serta dapat membuat pernyataan diri.
2.7
Pertimbangan
dan kesedaran estetik
Pertimbangan
dan kesedaran estetik adalah berhubungkait dengan keindahan seni. Antara
kepentingannya ialah
·
Aktiviti dan apresiasi dapat
memantapkan kepekaan, kebolehan untuk
merasa dan menghayati seni
·
Seseorang individu mampu memperbaiki
sesuatu karya seni lebih ke arah estetik dan mempunyai nilai yang tersendiri
·
Sesuatu karya akan dapat
ditonjolkan dengan mewujudkan pameran seni bagi memberi kesedaran mengenai
sesuatu keindahan seni.
2.8 Pembangunan manusia
Seni
juga berperanan penting dalam pembangunan manusia, malahan boleh dianggap
sebagai agen perubahan masyarakat. Sumbangan seni visual dalam pembangunan
manusia ialah
·
Memupuk kreativiti kanak-kanak
. Sifat semulajadi kanak-kanak yang sukakan belaian, perhatian dan sentuhan dan
melalui contengan-contengan ini perkembangan seni tampak minda mereka berlaku
dengan pesat.
·
Membangunkan modal insan.
Melalui kegiatan seni, ianya mampu menyedarkan orang ramai terhadap nilai yang
terdapat dalam sesuatu karya seni, setiap karya seni mempunyai maksud
tersendiri maka seni boleh dijadikan sebagai medium pengantara pengkarya dan
penonton sebagai contohnya gambar yang dihasilkan oleh pengkarya dibawah
mengenai kesan peperangan di Gaza.
2.9 Artifak sejarah
(Seni Visual)
Artifak bermaksud barang-barang buatan manusia
(terutama alat perkakas dan senjata) yang merupakan peninggalan sesuatu
zaman. Kepentingan mempelajari sejarah artifak di Malaysia ialah
·
Mengetahui mengenai sejarah
seni pribumi, kaum Jah-Hut, Kaum Mah-Meri dan mengenai alatan tradisional zaman
dahulu.
·
Melalui pengetahuan ini,
penggiat seni mampu mengekalkan tradisi pembuatan alatan tradisional seperti
keris dan tembikar.
·
Mewujudkan industiri pembuatan
seni tanah air hasil daripada sejarah artifak di Malaysia.
·
Wujudnya Pendidikan Seni
Visual mengenai Kraf Tradisional.
·
Mempelajari teknik, cara penghasilan
dan jenis-jenis corak asli yang digunakan
Rujukan
Kementerian Pendidikan Malaysia KPM(2000). Sukatan Pelajaran
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah, Pendidikan Seni Visual.
Kerry Freedman (2001) Pennyslvania Art Education Association
Conference. Teaching Visual Culture: Understanding Art Inside and Outside of
School.
Robert W.Ott (1991): Advocating Art: The Arts Subject of the Future.
The Pennsylvania Art Educator.
Diakses pada 17 April 2013, dari
http://goaymeyhooi.blogspot.com/p/kurikulum-pendidikan-seni-visual.html
Cikgu Jahani, diakses pada 17 April 2013
dari http://cjahaniblog.blogspot.com/p/psv-3104.html