RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 
MEMBUAT
CORAK DAN REKAAN
Mata Pelajaran          : Dunia Seni Visual
Kelas                          :
2 Ibnu Khaldun ( Khamis)
Tarikh                         : 6 Ogos 2015
Masa                           :
60 minit                                                                                 
Bidang                        : Mengenal Kraf Tradisional 
Aktiviti 3                     : Tembikar teknik lingkaran
Tema                          :
Objek buatan
manusia
Tajuk                          :
Pasu tembikar
Media                          : Alat     : peralatan
yang sesuai untuk membuat tembikar
Bahan   : plastisin atau doh
Nilai                            : Keyakinan, menghargai , ketekunan dan
kesungguhan
Pengetahuan Sedia Ada :    Murid pernah melihat pasu
BBM/ ABM                 : Contoh gambar pasu, dan model pasu
EMK                            : Keusahawanan,
Kreativiti, dan Inovasi
STANDARD KANDUNGAN
1.   
Persepsi
dan pemahaman bahasa seni visual seperti garisan, bentuk, jalinan dan imbangan
yang terdapat pada objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan kraf
tembikar.
2.   
Aplikasi
pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan
teknik dalam membuat kraf tembikar.
3.   
Penzahiran
idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan kraf
tembikar.
4.   
Apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni
dan budaya.
STANDARD PEMBELAJARAN
4.1  Persepsi Estetik           Murid dapat menyatakan dan
membuat pemerhatian terhadap unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan
kraf tembikar. 
       4.1.1       Unsur seni  
               4.1.1.3 
Bentuk - konkrit 
              4.1.2.2   Jalinan
- Sentuh
       4.1.2       Prinsip rekaan   
               4.1.2.1 
Imbangan - simetri 
 4.2 
Aplikasi Seni   Murid dapat mengetahui dan memahami bahasa seni visual,
media, serta proses dan teknik dalam penghasilan kraf tembikar menggunakan
teknik lingkaran. 
        4.2.1      Mengenal
dan menyatakan jenis media                                                               
              4.2.1.1  Alat –alatan yang sesuai membuat tembikar
4.2.1.2  Bahan – doh atau plastisin
        4.2.2      Mengetahui penggunaan media, teknik dan
proses dalam penghasilan karya
4.2.2.1  Teknik -
Lingkaran
 4.3 Ekspresi Kreatif           Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman media, serta kemahiran proses dan
teknik dalam menghasilkan kraf tembikar. 
        4.3.1   Memilih dan memanipulasi
media secara kreatif 
        4.3.2
Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam penghasilan kraf tembikar
        4.3.3   Menggunakan bahasa seni
visual dalam penghasilan karya;  bentuk, jalinan dan imbangan dalam
penghasilan kraf tembikar. 
  4.4 Apresiasi Seni             Murid dapat membuat
apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan dengan memberikan penekanan pada
bahasa seni visual. 
4.4.1    Mempamerkan
karya yang dihasilkan 
4.4.2    Menghargai dan menceritakan
karya sendiri dan rakan secara lisan 
Objektif: Pada akhir pengajaran murid akan
dapat:
1.   
Mengenal dan menyatakan maksud kraf tradisional membuat pasu
tembikar.
2.   
Menyenaraikan alat dan bahan yang digunakan dalam proses membuat
pasu tembikar.
3.   
Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni
visual, media serta proses dan teknik dalam penghasilan pasu tembikar.
4.   
Menyatakan bahasa seni visual, media serta proses dan
teknik pada pasu tembikar.
| 
LANGKAH / MASA | 
STANDARD PEMBELAJARAN | 
AKTIVITI PdP/
  ILUSTRASI | 
CATATAN | 
| 
Set Induksi 
(5 minit) | 
1.  
  Guru mengedarkan lirik lagu Suka Hati 
2.  
  Guru meminta murid untuk bangun dan menyanyikan
  lagu tersebut bersama-sama. 
3.  
  Guru bersoal jawab dengan murid. 
Contoh soalan guru:  
   
  i.       
  Siapa nak nyanyi? 
Jangkaan jawapan: 
   
  i.       
  Saya. 
4.  
  Guru mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran
  hari ini  | 
1.   
  Murid melihat lirik lagu yang diedarkan.  
2.   
  Murid bangun di tempat masing-masing. 
3.   
  Murid menyanyi bersama-sama. 
4.   
  Murid bersoal jawab dengan guru. 
5.   
  Mendengar perkaitan isi pelajaran pada hari ini. 
6.   
  Murid mendengar perkaitan yang dinyatakan oleh
  guru. | 
BBM/ ABM : 
Lirik Suka Hati  
Kaedah dan Teknik : Soal jawab, bercerita 
Kecerdasan
  Pelbagai : Muzik | 
| 
Persepsi Estetik 
Langkah 1 
(5 minit) | 
Persepsi Estetik 
1.  
  Guru menunjukkan 
  pasu / gambar pasu tembikar.  
2.  
  Guru
  menyatakan penggunaan pasu 
-      
  Hiasan 
-      
  Tempat
  menyimpan air 
3.  
  Guru bersoal jawab tentang bahasa seni visual yang
  ada pada pasu. 
     
  i.       
  Bentuk - konkrit 
    
  ii.       
  Jalinan - Sentuh 
   
  iii.       
  Imbangan - simetri  |  
1.  
  Murid melihat 
  contoh –contoh gambar pasu/ pasu tembikar. 
2.  
  Murid melihat hasil karya pasu yang dibuat
  menggunakan tanah liat. 
3.  
  Murid 
  mendengar penerangan guru tentang teknik lingkaran membuat pasu. 
4.  
  Murid bersoal jawab tentang bahasa seni visual yang
  ada pada contoh corak pasu. | 
BBM/ ABM : 
Contoh gambar pasu, contoh pasu. 
Kaedah dan Teknik: Penerangan menggunakan
  sumber PdP 
Kecerdasan Pelbagai : Visual ruang 
Kemahiran Berfikir :Menilai dan mentaksir 
Nilai : Kesungguhan dan
  ketekunan | 
| 
Aplikasi seni 
Langkah 2 
(15 minit) | 
1.   Guru menunjukkan bahagian
  dan corak yang terdapat pada pasu. 
2.  
  Guru
  memperkenalkan media yang digunakan.  
3.  
  Guru
  mencadangkan teknik lingkaran yang sesuai digunakan.  
4.  
  Guru
  menunjuk cara melingkar dengan betul. 
5.   Guru meminta murid
  untuk menghasilkan hiasan corak
  menggunakan bahan yang dibawa. | 
1.  
  Murid melihat bahagian pasu dan corak yang terdapat
  pada pasu. 
2.  
  Murid melihat dan mendengar penerangan guru tentang
  bahan yang diperlukan: 
- Tanah liat 
- kertas 
- Pembaris  
3.  
  Murid menumpukan perhatian ketika guru sedang
  melakukan demonstrasi cara penghasilan. 
4.  
  Murid diberi peluang untuk meneroka teknik menghias
  pada pasu | 
BBM/ ABM : contoh pasu. 
Kecerdasan Pelbagai : Visual ruang 
Nilai: Ketekunan 
Kaedah : Demonstrasi | 
| 
Ekspresif Kreatif 
Langkah 3 
(25 minit) | 
1.  
  Guru
  mengedarkan alat dan bahan kepada murid. 
2.  
  Guru
  memantau dan membantu sekiranya murid memerlukan bantuan | 
Langkah 1 
  i.   Murid diberi tanah liat. 
 ii.  
  Murid
  perlu membentuk tanah liat secara memanjang dengan bimbingan guru.  
Langkah 2 
  i.   Murid menghasilkan pasu
  berpandukan langkah -langkah yang ditunjukkan oleh guru. 
 ii.  
  Murid
  membentuk bahagian tapak dengan lingkaran tanah liat 
iii.  
  Murid
  membentuk badan, l menggunakan tanah liat dengan teknik lingkaran. 
Langkah 3 
  i.   Murid membuat kemasan mengikut
  kreativiti masing-masing. 
 ii.  
  Murid
  juga digalakkan untuk bekerjasama. | 
BBM/ ABM : contoh pasu. 
KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik 
Kemahiran Berfikir : Menganalisis, menilai 
Nilai : keyakinan 
Penggabungjalinan : Pendidikan Jasmani (
  motor tangan) | 
| 
Apresiasi Seni 
Langkah 4 
(5 minit) | 
1.   
  Guru meminta murid untuk mempamerkan karya di
  hadapan kelas.   
2.   
  Guru memilih beberapa orang murid secara rawak
  murid untuk menceritakan pengalaman sepanjang penghasilan karya serta membuat
  apresiasi seni 
Unsur seni: 
      
  i.      
  Bentuk - konkrit 
     
  ii.      
  Jalinan - Sentuh 
    
  iii.       
  Imbangan - simetri  
3.   
  Guru bertanya kepada murid lain berkaitan hasil
  seni rakan mereka ; cantik, menarik, corak pelbagai. 
4.   
  Guru memberikan peneguhan dan pujian terhadap karya
  yang dihasilkan. 
Penggayaan 
-  Guru menyuruh murid untuk menghias
  pasu dan dilekatkan pada kertas. | 
1.   Murid mempamerkan karya seni yang
  telah mereka hasilkan di hadapan kelas. 
   
2.   Murid menjelaskan karya sendiri dan rakan-rakan dengan
  menggunakan bahasa seni visual dengan bimbingan guru. 
3.   Beberapa orang murid memberi
  pandangan mereka terhadap hasil karya rakan mereka. 
4.   Murid menghargai karya sendiri
  dan rakan.  | 
BBM/ ABM : Hasil karya murid 
KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik 
Kemahiran berfikir : Membanding beza,
  Menganalisis 
Kemahiran Berfikir : Menganalisis, menilai 
Nilai : menghargai 
Strategi : Pemerhatian | 
| 
Penutup 
(5 minit) | 
1.  
  Guru dan murid merumuskan
  mengaitkan aktiviti yang dibuat dengan tajuk pelajaran. 
2.  
  Guru mengaitkan bahawa karya yang dihasilkan boleh
  dijual. | 
1.  
  Murid mengaitkan aktiviti dengan tajuk pelajaran
  hari ini. 
2.  
  Murid diminta untuk membuat hiasan yang menggunakan
  teknik lingkaran membuat pasu yang lebih cantik dan menarik supaya dapat
  dijual. | 
EMK : Keusahawanan 
Kaedah dan Teknik : Penutup 
Kemahiran Berfikir : Merumus | 
Ulasan Guru Pembimbing : Puan Efa
Liyana Binti Nordin
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ulasan Pensyarah
Pembimbing: Puan Faridah Anum binti Abdul Wahid
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________