RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MEMBUAT
CORAK DAN REKAAN
Mata Pelajaran : Dunia Seni Visual
Kelas :
2 Ibnu Khaldun ( Khamis)
Tarikh : 6 Ogos 2015
Masa :
60 minit
Bidang : Mengenal Kraf Tradisional
Aktiviti 3 : Tembikar teknik lingkaran
Tema :
Objek buatan
manusia
Tajuk :
Pasu tembikar
Media : Alat : peralatan
yang sesuai untuk membuat tembikar
Bahan : plastisin atau doh
Nilai : Keyakinan, menghargai , ketekunan dan
kesungguhan
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah melihat pasu
BBM/ ABM : Contoh gambar pasu, dan model pasu
EMK : Keusahawanan,
Kreativiti, dan Inovasi
STANDARD KANDUNGAN
1.
Persepsi
dan pemahaman bahasa seni visual seperti garisan, bentuk, jalinan dan imbangan
yang terdapat pada objek buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan kraf
tembikar.
2.
Aplikasi
pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan
teknik dalam membuat kraf tembikar.
3.
Penzahiran
idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan kraf
tembikar.
4.
Apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni
dan budaya.
STANDARD PEMBELAJARAN
4.1 Persepsi Estetik Murid dapat menyatakan dan
membuat pemerhatian terhadap unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan
kraf tembikar.
4.1.1 Unsur seni
4.1.1.3
Bentuk - konkrit
4.1.2.2 Jalinan
- Sentuh
4.1.2 Prinsip rekaan
4.1.2.1
Imbangan - simetri
4.2
Aplikasi Seni Murid dapat mengetahui dan memahami bahasa seni visual,
media, serta proses dan teknik dalam penghasilan kraf tembikar menggunakan
teknik lingkaran.
4.2.1 Mengenal
dan menyatakan jenis media
4.2.1.1 Alat –alatan yang sesuai membuat tembikar
4.2.1.2 Bahan – doh atau plastisin
4.2.2 Mengetahui penggunaan media, teknik dan
proses dalam penghasilan karya
4.2.2.1 Teknik -
Lingkaran
4.3 Ekspresi Kreatif Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman media, serta kemahiran proses dan
teknik dalam menghasilkan kraf tembikar.
4.3.1 Memilih dan memanipulasi
media secara kreatif
4.3.2
Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam penghasilan kraf tembikar
4.3.3 Menggunakan bahasa seni
visual dalam penghasilan karya; bentuk, jalinan dan imbangan dalam
penghasilan kraf tembikar.
4.4 Apresiasi Seni Murid dapat membuat
apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan dengan memberikan penekanan pada
bahasa seni visual.
4.4.1 Mempamerkan
karya yang dihasilkan
4.4.2 Menghargai dan menceritakan
karya sendiri dan rakan secara lisan
Objektif: Pada akhir pengajaran murid akan
dapat:
1.
Mengenal dan menyatakan maksud kraf tradisional membuat pasu
tembikar.
2.
Menyenaraikan alat dan bahan yang digunakan dalam proses membuat
pasu tembikar.
3.
Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni
visual, media serta proses dan teknik dalam penghasilan pasu tembikar.
4.
Menyatakan bahasa seni visual, media serta proses dan
teknik pada pasu tembikar.
LANGKAH / MASA
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI PdP/
ILUSTRASI
|
CATATAN
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1.
Guru mengedarkan lirik lagu Suka Hati
2.
Guru meminta murid untuk bangun dan menyanyikan
lagu tersebut bersama-sama.
3.
Guru bersoal jawab dengan murid.
Contoh soalan guru:
i.
Siapa nak nyanyi?
Jangkaan jawapan:
i.
Saya.
4.
Guru mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran
hari ini
|
1.
Murid melihat lirik lagu yang diedarkan.
2.
Murid bangun di tempat masing-masing.
3.
Murid menyanyi bersama-sama.
4.
Murid bersoal jawab dengan guru.
5.
Mendengar perkaitan isi pelajaran pada hari ini.
6.
Murid mendengar perkaitan yang dinyatakan oleh
guru.
|
BBM/ ABM :
Lirik Suka Hati
Kaedah dan Teknik : Soal jawab, bercerita
Kecerdasan
Pelbagai : Muzik
|
Persepsi Estetik
Langkah 1
(5 minit)
|
Persepsi Estetik
1.
Guru menunjukkan
pasu / gambar pasu tembikar.
2.
Guru
menyatakan penggunaan pasu
-
Hiasan
-
Tempat
menyimpan air
3.
Guru bersoal jawab tentang bahasa seni visual yang
ada pada pasu.
i.
Bentuk - konkrit
ii.
Jalinan - Sentuh
iii.
Imbangan - simetri
|
1.
Murid melihat
contoh –contoh gambar pasu/ pasu tembikar.
2.
Murid melihat hasil karya pasu yang dibuat
menggunakan tanah liat.
3.
Murid
mendengar penerangan guru tentang teknik lingkaran membuat pasu.
4.
Murid bersoal jawab tentang bahasa seni visual yang
ada pada contoh corak pasu.
|
BBM/ ABM :
Contoh gambar pasu, contoh pasu.
Kaedah dan Teknik: Penerangan menggunakan
sumber PdP
Kecerdasan Pelbagai : Visual ruang
Kemahiran Berfikir :Menilai dan mentaksir
Nilai : Kesungguhan dan
ketekunan
|
Aplikasi seni
Langkah 2
(15 minit)
|
1. Guru menunjukkan bahagian
dan corak yang terdapat pada pasu.
2.
Guru
memperkenalkan media yang digunakan.
3.
Guru
mencadangkan teknik lingkaran yang sesuai digunakan.
4.
Guru
menunjuk cara melingkar dengan betul.
5. Guru meminta murid
untuk menghasilkan hiasan corak
menggunakan bahan yang dibawa.
|
1.
Murid melihat bahagian pasu dan corak yang terdapat
pada pasu.
2.
Murid melihat dan mendengar penerangan guru tentang
bahan yang diperlukan:
- Tanah liat
- kertas
- Pembaris
3.
Murid menumpukan perhatian ketika guru sedang
melakukan demonstrasi cara penghasilan.
4.
Murid diberi peluang untuk meneroka teknik menghias
pada pasu
|
BBM/ ABM : contoh pasu.
Kecerdasan Pelbagai : Visual ruang
Nilai: Ketekunan
Kaedah : Demonstrasi
|
Ekspresif Kreatif
Langkah 3
(25 minit)
|
1.
Guru
mengedarkan alat dan bahan kepada murid.
2.
Guru
memantau dan membantu sekiranya murid memerlukan bantuan
|
Langkah 1
i. Murid diberi tanah liat.
ii.
Murid
perlu membentuk tanah liat secara memanjang dengan bimbingan guru.
Langkah 2
i. Murid menghasilkan pasu
berpandukan langkah -langkah yang ditunjukkan oleh guru.
ii.
Murid
membentuk bahagian tapak dengan lingkaran tanah liat
iii.
Murid
membentuk badan, l menggunakan tanah liat dengan teknik lingkaran.
Langkah 3
i. Murid membuat kemasan mengikut
kreativiti masing-masing.
ii.
Murid
juga digalakkan untuk bekerjasama.
|
BBM/ ABM : contoh pasu.
KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik
Kemahiran Berfikir : Menganalisis, menilai
Nilai : keyakinan
Penggabungjalinan : Pendidikan Jasmani (
motor tangan)
|
Apresiasi Seni
Langkah 4
(5 minit)
|
1.
Guru meminta murid untuk mempamerkan karya di
hadapan kelas.
2.
Guru memilih beberapa orang murid secara rawak
murid untuk menceritakan pengalaman sepanjang penghasilan karya serta membuat
apresiasi seni
Unsur seni:
i.
Bentuk - konkrit
ii.
Jalinan - Sentuh
iii.
Imbangan - simetri
3.
Guru bertanya kepada murid lain berkaitan hasil
seni rakan mereka ; cantik, menarik, corak pelbagai.
4.
Guru memberikan peneguhan dan pujian terhadap karya
yang dihasilkan.
Penggayaan
- Guru menyuruh murid untuk menghias
pasu dan dilekatkan pada kertas.
|
1. Murid mempamerkan karya seni yang
telah mereka hasilkan di hadapan kelas.
2. Murid menjelaskan karya sendiri dan rakan-rakan dengan
menggunakan bahasa seni visual dengan bimbingan guru.
3. Beberapa orang murid memberi
pandangan mereka terhadap hasil karya rakan mereka.
4. Murid menghargai karya sendiri
dan rakan.
|
BBM/ ABM : Hasil karya murid
KBT : Intrapersonal, verbal-linguistik
Kemahiran berfikir : Membanding beza,
Menganalisis
Kemahiran Berfikir : Menganalisis, menilai
Nilai : menghargai
Strategi : Pemerhatian
|
Penutup
(5 minit)
|
1.
Guru dan murid merumuskan
mengaitkan aktiviti yang dibuat dengan tajuk pelajaran.
2.
Guru mengaitkan bahawa karya yang dihasilkan boleh
dijual.
|
1.
Murid mengaitkan aktiviti dengan tajuk pelajaran
hari ini.
2.
Murid diminta untuk membuat hiasan yang menggunakan
teknik lingkaran membuat pasu yang lebih cantik dan menarik supaya dapat
dijual.
|
EMK : Keusahawanan
Kaedah dan Teknik : Penutup
Kemahiran Berfikir : Merumus
|
Ulasan Guru Pembimbing : Puan Efa
Liyana Binti Nordin
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ulasan Pensyarah
Pembimbing: Puan Faridah Anum binti Abdul Wahid
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________