RANCANGAN SESI KEJURULATIHAN LEMPAR CAKERA

RANCANGAN SESI KEJURULATIHAN LEMPAR CAKERA

TARIKH : 25 Mac 2015
TEMPOH : 30 Minit
TAHAP PERKEMBANGAN MURID:
Permulaan tanpa kemahiran asas
TEMPAT : Padang IPG Kampus Ilmu Khas
UMUR MURID :10 tahun
BILANGAN MURID : 30 orang
PERALATAN : Cakera, kertas surat khabar, wisel, skittle kon
MATLAMAT SESI LATIHAN
Dapat melontar peluru menggunakan teknik lemparan yang betul dengan gaya berdiri
MATLAMAT JURULATIH
Di akhir sesi kejurulatihan ini, kami berjaya mendemonstrasikan lakuan dan menyediakan dua laith tubi yang mudah difahami dan menyeronokkan

SESI LATIHAN – Lempar Cakera


KOMPENEN SESI
BUTIRAN AKTIVITI
BUTIRAN KEJURULATIHAN
BUTIRAN PENGELOLAAN/ RAJAH/ KESELAMATAN
Memanaskan badan
(5 Minit)
Permainan “menangkap ekor naga”

Aktiviti yang melibatkan aktiviti regangan: kepala, badan dan kaki

http://4vector.com/i/free-vector-cute-cartoon-dragon-02-vector_094350_2.jpg
1.    dalam kawasan yang  telah ditetapkan

2.    kaedah interpersonal & kinestatik
3.    secara individu & berpasangan
1. Murid dibahagikan 3 pemain setiap kumpulan:
a)    -pemain di depan (A)  adalah kepala naga.
b)    -pemain di tengah (B) adalah badan naga.
c)    -pemain belakang (C)adalah ekor naga – perlu memakai kertas surat khabar/ kain sebagai  ekor.
2. setiap pasukan naga cuba menangkap ekor pasukan naga yang lain.
3. naga yang sudah kehilangan ekor  dianggap kalah
http://previews.123rf.com/images/notkoo2008/notkoo20081109/notkoo2008110900282/10723551-cartoon-student-icon--Stock-Vector-teacher.jpg
Latih Tubi 1
(10 Minit)
Masukkan gegelung  ke dalam kon yang telah disediakan
“siapa cepat dia dapat”
1. Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.
2. Setiap ahli kumpulan akan memegang gegelung yang diberikan oleh guru.
3. Murid dikehendaki melemparkan gegelung tersebut ke arah kon yang diletakkan pada jarak ansur maju 1,2 dan 3 meter di hadapan mereka.
4. Gegelung tersebut perlulah memasuki kon yang disediakan.
5. Markah sebanyak
4 mata akan diberikan sekiranya murid-murid berjaya memasukkan setiap gegelung getah tersebut ke dalam kon.
6. Permainan diteruskan sehingga wisel tamat dibunyikan.







Latih Tubi 2
(10 Minit)
1.    Teknik pegangan lempar cakera gaya berdiri

1. Berdiri pada posisi kuasa
2. Tekapkan tapak tangan kanan ke atas muka cakera di mana hujung ruas hujung jari bengkok melekap kepada bahagian simpai logam (pengguna tangan kanan)
3. Ibu jari rehat atas muka cakera
4. Jari-jari diregangkan agak sama jaraknya.
5. Berdiri, halakan bahu kiri ke arah kawasan cakera mendarat
6. Kaki kanan kedepan sedikit berbanding kaki kiri
Badan direndahkan

Jurulatih membuat demostarasi,
Menggunakan carta (teknik memegang cakera
1.    Melempar cakera
2.    Murid diberi peluang untuk memegang cakera di tangan selepas melihat demo yang ditunjukkan oleh jurulatih.
3.    Murid boleh mencuba sebanyak 3 kali dalam melempar cakera dan dicatat jaraknya.

Menyejukkan badan
(5 Minit)
1. Murid duduk bersila,dengan tangan di belakang kepala, pusing ke kiri dan kanan.
2. duduk bersila dengan depa tangan, pusing ke kiri dan kanan.

Soal jawab
Rumusan

Mengambil ruang masing masing untuk membuat regangan.






Konsep Lempar Cakera
Fasa melempar cakera
Semua melakukan serentak dalam kiraan sebanyak empat kali.


Terbaru Lebih lama