KARYA SENI DIGITAL
Menurut
Wikipedia seni digital bermaksud seni
yang dicipta dengan menggunakan komputer di dalam bentuk digital. Seni digital
boleh sepenuhnya dihasilkan menerusi komputer seperti fraktal, atau daripada
sumber lain, seperti gambar diimbas, atau dilukis menggunakan perisian grafik
vektor menggunakan tetikus atau papan grafik. Istilah ini biasanya dikhaskan
bagi seni yang sebahagian besarnya disunting melalui komputer
Definisi
Seni Digital adalah istilah umum untuk berbagai karya seni yang menggunakan teknologi digital sebagai
bagian penting dari kreatif dan / atau proses presentasi (Eizzatiey Hassim, t.t) . Seni digital ialah
seni yang dicipta dengan menggunakan komputer di dalam bentuk digital. Seni
digital boleh sepenuhnya dihasilkan menerusi komputer seperti gambar diimbas
atau dilukis menggunakan perisian grafik vektor menggunakan tetikus atau papan
grafik. Istilah ini biasanya dikhaskan bagi seni yang sebahagian besarnya
disunting melalui komputer.
Seni
Digital merupakan sebuah karya seni digital yang banyak di pertunjukan kepada penonton.
Banyak disiplin ilmu lama yang sekarang telah menggunakan teknologi digital dan
komputer sehingga garis batas antara karya seni tradisional dan karya seni
hasil olahan media komputer menjadi sukar untuk dikenal pasti. Terdapat ramai
pengkarya yang telah menggabungkan cara melukis tradisional dengan menggunakan
pemprosesan gambar digital atau penyuntingan gambar digital.
Kekuatan
dalam seni digital ini adalah melalui cetusan idea dan rekaan adalah melalui
pengumpulan maklumat serta perkongsian rakan dan juga para pensyarah yang
banyak memberi cadangan dan penambahbaikan. Selain itu, penerokaan dan kajian
yang dilakukan beberapa kali untuk mendapatkan hasil yang lebih menarik dan
lebih berkualiti. Mural di bawah hampir menepati reka bentuk yang dikehendaki.
Ciri-ciri tambahan daripada segi warna, pemilihan jenis tulisan dan saiz, serta
grafik yang berkaitan. Ia lebih menjurus kepada pergerakan yang menunjukkan
berlakunya peredaran masa.
Rajah 1 menunjukkan sumber
idea yang menjadi inspirasi
Rajah 2 poster mural yang
telah disiapkan
Manakala
dalam prinsip reka letak CASPER merupakan panduan menyusun media seperti teks,
grafik, animasi dan video pada sesuatu persembahan yang dapat merangsang
perhatian dan minat penonton. Skrin yang diletakkan dengan media tanpa
dirancang menyebabkan persembahan yang dihasilkan kurang menarik. Prinsip reka
letak CASPER adalah berdasarkan singkatan perkataan CASPER seperti berikut:
Perbezaan ketara
(contrast) diaplikasikan dengan menggunakan dua warna
yang kontra. Selain itu, salah satu cara yang paling berkesan untuk menambahkan
tarikan atau perhatian terhadap sesuatu reka bentuk. Malahan kontra dapat juga
dilihat melalui pemilihan saiz dan warna teks.
Dalam
prinsip susunan lurus (alignment), gambar
dan teks diletakkan dalam muka perisian seimbang dengan muka perisian agar
kelihatan menarik dan tidak janggal. Bantuan kotak dimasukkan supaya gambar
dapat disusun dengan tersusun dan kemas. Hal ini item juga perlu mempunyai
kaitan secara visual antara satu sama lain di setiap paparan perisian.
Grafik
dan animasi perlu ringkas dan mudah
(simplicity) dapat merangsang pengguna memahami maksud yang hendak
disampaikan. Pengguna akan terus dapat menangkap, memudahkan penerokaan dan
merangsang pemikiran apa yang cuba disampaikan oleh pengkarya. Bahkan visual
yang dipilih adalah ringkas, bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami.
Item
yang digunakan dalam muka perisian perlulah dikumpulkan pada satu kawasan
supaya pengguna dapat melihat kesinambungan yang wujud antara item. Pengumpulan
gambar membuatkan pengguna merasa selesa kerana gambar yang berkaitan dilihat
sebagai satu kumpulan dan tidak terpisah-pisah dan diletakkan secara berhampiran (Proximity). Ini dapat
dilihat daripada penyusunan gambar dan tahun yang diletakkan secara berhampiran
supaya kelihatan bersinambungan.
Penekanan (Emphasis)
terhadap perkara yang dirasakan penting seperti gambar dan maklumat yang
berkaitan. Hanya penekanan terhadap teks dan gambar supaya lebihan tidak
menyebabkan tumpuan pengguna lebih kepada elemen sampingan tersebut.
Dalam
prinsip pengulangan (repitition) terdapat
satu piawai antara muka perisian supaya pengguna akan dapat mentafsir dan
memahami dengan mudah arahan yang diberikan oleh perisian. Pengulangan
menggunakan persembahan media yang berlainan akan membantu pemahaman pengguna.
Dapat dilihat melalui pengulangan gambar-gambar dan teks yang berbeza-beza yang
bertujuan untuk menyampaikan mesej.
KARYA SENI MULTIMEDIA
Seni
multimedia adalah satu disiplin yang inovatif yang bertujuan untuk menyatukan
berbagai macam bentuk seni. Ini kreatif dicapai dengan menggabungkan pelbagai
wawasan seni dan kraf seperti filem, sastera, prestasi, muzik dan bunyi, drama,
seni visual, atau reka bentuk. Ini gabungan idea dan bentuk memperkenalkan
dimensi kontemporari atau entiti yang cuba untuk melibatkan diri penonton
dengan cara yang baru dan unik.Rasional pemilihan reka bentuk projek digital
dan multimedia ini adalah bertujuan untuk memperkenalkan dan mendekatkan diri
kepada Institut Pendidikan Guru Kampus Ilmu Khas. Di samping direka untuk
bersifat mesra pengguna ia juga adalah bertujuan untuk menimbulkan kesan yang
dramatik seolah-olah di dalam teknik penceritaan.
Perihal
projek ini pula menggunakan perisian Microsoft Power Point 2013, cyberlink
power director dan perisian Movie Maker dalam mengolah manakala bunyi di muat
turun pada laman web youtube. Elemen multimedia yang menjadi penekanan kepada
saya ialah teks, grafik, audio, video dan animasi. Pelbagai jenis teks yang
digunakan oleh saya. Hal ini kerana teks merupakan elemen asas bagi
menyampaikan maklumat. Bahkan saya juga memberi penekanan kepada isi kandungan
yang menjurus kepada sejarah IPG Kampus Khas.
Grafik
juga merupakan elemen terpenting. Ini kerana ia memberi penekanan secara visual
terhadap sesuatu persembahan maklumat. Penggunaan warna yang menarik membantu
menyampaikan maklumat dengan lebih berkesan melalui pengguna. Menjadikan persembahan
atau penyampaian maklumat lebih menarik. Manakala audio yang dipilih dapat membantu
menyampaikan maklumat dengan lebih berkesan melalui penggunaan suara latar atau
kesan audio istimewa. Membantu meningkatkan daya tarikan terhadap sesuatu
persembahan. Berupaya meningkatkan daya tumpuan terhadap sesuatu isi
persembahan.
Video
merupakan kaedah penyaluran maklumat yang amat menarik dan hidup. Merupakan
elemen atau media yang paling dinamik serta efektif dalam menyampaikan sesuatu
maklumat. Sebagai satu sumber penyimpanan maklumat dan sumber rujukan yang
berkesan. Justeru video yang dihasilkan adalah untuk menceritakan serba sedikit
tentang sejarah IPG Kampus Ilmu Khas.
Manakala animasi berperanan menceriakan persembahan sesuatu maklumat. Membantu menerangkan satu konsep yang kompleks dengan lebih mudah dan berupaya menarik perhatian pengguna kepada sesuatu persembahan. Oleh yang demikian saya banyak menggunakan transitions dan animations yang pelbagai serta menggunakan aplikasi yang berbeza-beza
RUJUKAN
Ahmad,
S. (2012, Julai 28). Pendidikan Seni Visual. Retrieved Ogos 2013, 13, from
Pengurusan Aktiviti Dalam Dan Luar Bilik Darjah:
http://cikgusalmahahmad.blogspot.com/2012/09/pendidikan-seni-visual.html
Eizzatiey Hassim. (t.t). Seni
Digital. Didapatkan dari Behance: https://www.behance.net/gallery/6542951/SENI-DIGITAL
Kerry Freedman (2001) Pennyslvania
Art Education Association Conference. Teaching Visual Culture: Understanding
Art Inside and Outside of School.
Mok Soon Sang , Teks Komprehensif PTK
Bahagian II : Khusus/Fungsional Pengajaran dan Pembelajaran, Penerbit
Multimedia Sdn. Bhd. 2009, Selangor Darul Ehsan.
Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying,
Sharifah Fakhiriah Syed Ahmad, & Wan Kamaruddin Wan Hassan. (2012).
Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Shah Alam, Selangor Darul Ehsan:
Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Razak, M. A., & Dolah, M. S.
(2014). Seni Visual Penggal 1,2 & 3. Shah Alam, Selangor Darul Ehsan:
Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Visual. Mohamad Johari. (2008).
Apresiasi dan Kritikan Seni Visual. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan
Sultan Idris.
Wikipedia. (2013, Ogos 16). Seni
Digital. Didapatkan dari ensiklopedia bebas:
http://ms.wikipedia.org/wiki/Seni_digital