LUKISAN DAN PENYUBURAN DIRI


PERTIMBANGAN DAN PENGAMATAN ASAS DALAM LUKISAN, TEKNIK MENGHASILKAN LUKISAN, DAN PENDEKATANDAN KAEDAH LUKISAN


Pertimbangan dan Pengamatan Asas Dalam Lukisan


·       Hal benda

Mengenal pasti pelbagai hal benda (figura, objek alam, objek buatan manusia dll) yang digunakan dalam karya seni visual. Memahami penampilan imej dalam karya seni visual dalam konteks aliran dan stail yang berbeza. Memahami dan membezakan imej realistik, abstrak dan non-objektif dalam karya seni visual.

·       Ruang (hadapan, tengah, belakang)

Kaedah memilih ruang dengan tetingkap fokus. Pemahaman tentang perspektif amat penting bagi menentukan kedudukan objek yang kita lukis.
Kedudukan pelukis akan menentukan objek yang dilukis.   Perspektif berbeza apabila dilihat dalam kedudukan yang berbeza

·       Rupa bentuk, bentuk & proposi
-     Mengenal pasti objek yang hendak dilukis.
-     Bentuk dan struktur
-     Jalinan pada permukaan objek tersebut
-     Warna - sekiranya menggunakan warna

·       Kedudukan objek, Skala dan Kadar banding
-     Teknik mengukur objek mengikut kadar banding & kedudukan yang   betul.
Perhatikan bagaimana komposisi (gubahan) imej itu dibentuk. Lihat susunan garisan struktur pada hasil karya tersebut. Garisan-garisan itu dikenali sebagai ”implied lines” atau garisan saranan. Analisa garisan-garisan tersebut dan perhatikan bagaimana komposisi dalam hasil karya tersebut dihasilkan secara menyeluruh.

·       Pencahayaan, Isipadu
-     Apabila melukis sesuatu objek, aspek bentuk, cahaya dan bayang adalah penting.
-     Kesan cahaya amat penting bagi menimbulkan bentuk objek yang dilukis.
-     Rupa yang berjisim akan kelihatan sempurna apabila dimasukkan unsur cahaya dan bayang
-     Kesan cahaya pada objek tepat.  Pembentukan & kedudukan bayang-bayang.
-     Kesan dan kajian cahaya pada objek yang hendak dilukis
-     Kesan arah cahaya
-     Kesan bayang objek
-     Kualiti ton yang wujud
-     Kesan Pantulan cahaya
Untuk menghasilkan lukisan yang bermutu, kita perlu mengambil kira beberapa aspek seperti berikut:

·       Asas Seni Reka (Unsur Seni dan Prinsip Rekaan)
·       Perspektif (1, 2 dan 3 titik lenyap)
·       Tetingkap fokus iaitu kaedah memilih sudut pandangan
·       Kesan cahaya pada imej
·       Pembentukan bayang-bayang
·       Teknik (garisan selari, silang pangkah, conteng, titik, teknik     campuran dan lain-lain
·       Jenis alat, media dan bahan yang hendak digunakan
·       Teknik mengukur objek mengikut kadar bandingTeknik Menghasilkan Lukisan

Lukisan merupakan kerja-kerja peringkat awal bagi menghasilkan kesan garisan dalam usaha untuk menimbulkan sesuatu imej dengan menggunakan media kering atau media basah ( bukan sapuan ).

Penekanan kepada teknik dalam pengkaryaan lukisan memerlukan latihan yang berterusan. Antara teknik yang paling popular ialah teknik ‘Gesture’ yang menjadi satu identiti dalam karya lukisan. Walau bagaimanapun banyak teknik boleh diterokai untuk mendapatkan mutu karya yang baik. Aplikasi teknik garisan selari, teknik contengan, teknik titik, teknik,Teknik pangkah silang, teknik campuran.


Hatching (Teknik Garisan Selari)

Teknik  ini biasanya dilukis menggunakan pen teknikal, pensel, warna pensel dan krayon. Konsep utama teknik hatching adalah menggunakan kepadatan, jumlah, dan ketebalan garis untuk mempengaruhi kesan bayangan yang dihasilkan. Dengan meningkatkan kepadatan, jumlah, dan jarak antara garis, maka bayangan yang dihasilkan semakin gelap, begitu pula sebaliknya.

Cross-hatching (Silang Pangkah)
Merupakan teknik dalam lukisan  yang digunakan untuk memberikan kesan warna ataupun bayangan dengan membuat garis-garis paralel. Jika garis-garis paralel ini dilapiskan dengan garis-garis paralel lain yang saling menyilang, maka teknik ini menjadi cross hatching.

Sgraffito (Gurisan)
Garisan atau menggunakan objek keras atau tajam seperti “pallete knife” untuk mendedahkan warna dibawahnya. Boleh digunakan dalam lukisan pastel minyak (oil pastel/krayon) dan pastel lembut (soft pastel)

Frottage (Gosokan)
§  Teknik gosokan di atas sesuatu permukaan yang mempunyai jalinan. Ia akan menampakkan kesan pada permukaan yang digosok. Sesuai untuk media pastel dan pensel.
·       Satu proses menggosok dan merekod corak atau imej yang terdapat pada permukaan yang berjalinan
·       Satu proses awal penerokaan murid melalui deria sentuh terhadap jalinan yang terdapat di sekeliling mereka
·       Gosokan adalah satu cara paling mudah dan terbaik untuk merakamkan pelbagai jalinan pada sesuatu permukaan
·       Hasil cetakan dibuat dengan menggosok dakwat, pensel, kapur ke atas sekeping kertas yang diletakkan di atas suatu permukaan yang berjalinan.
·       Satu representasi salinan dibuat dengan meletakkan sekeping kertas di atas sesuatu permukaan dengan menggosok menggunakan bahan tertentu.
·       Gosokan dianggap satu eksplorasi permukaan supaya dapat mengembangkan pemahaman dalam penggunaan jalinan dan ton.

Dalam Kamus Dewan, gosokan bermaksud bergesel iaitu menggosok dengan (jari, barang atau lain-lain alat) menggunakan sesuatu untuk menggosok. Menurut Glosari Seni Lukis pula gosokan bermakna pemindahan reka bentuk atau corak dari sesuatu permukaan ke permukaan lain dengan cara menggosokkan pensel di atas permukaan yang hendak dipindahkan. Dalam Sukatan Pelajaran KBSR, kegiatan gosokan menjadi salah satu aktiviti yang boleh dilaksanakan dalam bidang menggambar dan salah satu cara yang kreatif untuk mempersembahkan suatu hasil kerja seni.

Banyak manfaat boleh didapati apabila kita mempelajari bidang kegiatan  ini. Di antaranya ialah kita dapat memperkembangkan deria lihat terhadap persekitaran dan boleh mengekspresi pelbagai perasaan seperti gembira, suka, minat, selesa dan sebagainya. Apabila kita mengaplikasikan aktiviti gosokan dalam aktiviti seni, secara tidak langsung kita akan peka terhadap jalinan yang terdapat di persekitaran dan menyedarkan kita bahawa setiap permukaan yang berjalinan boleh menghasilkan pelbagai corak yang menarik.

Meneroka Pelbagai Teknik Gosokan

Secara sepintas lalu apabila kita memperkatakan tentang teknik untuk mendapatkan jalinan akan terbayang bahawa proses itu dihasilkan dengan menggosok di atas permukaan kertas yang terdapat bahan berjalinan di bawahnya. Sebenarnya jika diteliti dengan lebih lanjut lagi teknik-teknik gosokan boleh dipelbagaikan seperti:

·       Gosokan satu lapis dan satu arah sahaja
·       Gosokan beberapa lapisan di atas tempat yang sama secara berulang kali
·       Gosokan beberapa kali dari arah dan sudut yang berlainan
·       Gosokan secara pusingan
·       Gosokan menggunakan pelbagai jenis warna
·       Gosokan monokrom (satu warna sahaja)
·       Gosokan potongan kertas

Alat dan Bahan

Lazimnya alat dan bahan yang digunakan dalam kegiatan gosokan adalah mudah didapati dan terpulang kepada pengkarya itu sendiri. Walaubagaimanapun diperingkat sekolah rendah, peralatan, bahan dan jenis media adalah terhad kepada kemampuan dan keupayaan tahap murid itu sendiri. Guru harus berperanan sebagai motivator/penggerak dalam pemilihan dan penyediaan bahan. Berikut ialah senarai alatan dan media yang boleh digunakan dalam aktiviti gosokan:

·       Pelbagai jenis pensil (jenis lembut dan keras), pensel yang berasaskan lilin dan pelbagai jenis pensel warna yang terdapat di pasaran. Pensel dan pensel warna akan memberikan kesan yang halus. Kesan ‘graphite’ pada mata pensel jenis lembut adalah paling sesuai tetapi cepat rosak.
·       Kapur dan pastel yang pelbagai warna. Jalinan yang dihasilkan tidak akan kekal lama kerana kapur dan pastel adalah bahan kering dan rapuh. Penyembur pemati warna atau fixatif perlu digunakan untuk melindungi kesan jalinan daripada rosak.
·       Pelbagai jenis warna krayon. Memberikan kesan gosokkan yang tebal dan nyata. Penggunaan krayon digosok secara sisi atau dibaringkan akan menghasilkan kesan jalinan yang lebih baik daripada menggunakan mata krayon.
·       Arang atau pensil arang. Gosokan yang dihasilkan oleh arang mudah rosak kerana sifatnya yang berhabuk dan rapuh. ‘Fixative’ atau pemati warna digunakan ke atas permukaan berjalinan untuk mengukuhkan kesan jalinannya  daripada mudah rosak.
·       Kertas surat khabar yang belum bercetak, kertas pengalas rak-rak dapur yang jenis nipis, kertas kartrij, kertas taip dan lain-lain kertas yang bersesuaian. Penggunaan pelbagai jenis kertas yang tidak terlalu tebal adalah penting untuk memperoleh kesan jalinan yang menarik.


Teknik Campuran
Penggunaan campuran media seperti pensel, pen, pastel dan warna air

Contengan

Jenis-Jenis Garisan (types of line)
·       Garisan Nyata ( Physical line )
·       Garisan Tidak Nyata ( Implied Line )
·       Garisan Organik (Curvilinear Line)
·       Garisan Geometrik ( Rectilinear Line )

Sifat-sifat Garisan (qualities of line)
·       Conteng (scribbles)
·       Silang pangkah (cross hatching)
·       Kontor (contour)
·       Beralun (wavy)
·       Titik (stippling)
·       Selari (parallel)
·       Berbulu, berserabut, berduri
·       Tebal, Nipis, Terang, Gelap
·       Berbintik, berputar

Pendekatan dan Kaedah Lukisan

Tema Dalam Lukisan

 Alam semulajadi dan objek di persekitaran
     Menggunakan alam dan persekitaran sebagai sumber idea/ilham
     Mengesan dinamik fom, kualiti organik, keunikan
     Intergrasi alam & kehidupan
     Kewujudan unsur-unsur seni dalam persekitaran
     Mentafsir alam dengan pengamatan yang jujur
     Berupaya mencari /mencipta nilai dan makna di persekitaran

Perasaan dalaman, khayalan dan imaginasi
     Pengalaman hidup memberi banyak kesan dan pengaruh terhadap minda
     Sosio-emosi dan sebagainya menjadi sumber penting melahirkan idea/inspirasi
     Perasaan dalaman, khayalan dan imaginasi merupakan daya penggerak idea/ilham

Aliran dan tema sejagat

     Pemikiran berupaya menjelaskan konsep mengenai sesuatu tema / agenda kehidupan
     Sifat keunikan pemikiran menyebakan berkembangnya idea dalam pelbagai aliran dan tema
     Akibat daripada pemikiran dan keupayaan menyebabkan manusia sentiasa mempunyai idea /inspirasi
     Perkembangan aliran seni satu bukti menjelaskan keadaan.
     Keinginan untuk menjelaskan konsep & agenda seni, maka lahirlah idea-idea dan pemikiran tentang seni

Keperluan dan Pengalaman Hidup Harian
     Desakan dan keperluan dalam kehidupan harian seperti keperluan untuk hidup, keselamatan, keselesaan dan sebagainya membuka ruang untuk manusia berfikir, mendapatkan idea & mencipta sesuatu
     Masalah adalah peluang yang terbaik untuk manusia berfikir dan bertindak secara lebih kreatif



Kaedah Dalam Lukisan

Kaedah Tetingkap

Langkah-langkah
·       Menyediakan tetingkap.
·       Fokus pada sesuatu objek tertentu sahaja
·       Lebih tertumpu pada sesuatu objek tersebut.
·       Lukis imej yang berada dalam tetingkap sahaja.
·       Membuat kemasan pada lukisan yang telah dibuat.

Kaedah Tenang

Langkah-langkah
·       Menyediakan bahan yang perlu lukis.
·       Kaedah ini menggunakan pensel sebagai ukuran dan ibu jari sebagai penanda ukuran
·       Memfokuskan bahan yang kena lukis dengan menggunakan pensel, pembaris atau ranting kayu.
·       Menentukan arah dan jarak benda itu.
·       Gandakan ukuran tersebut dengan skala yang betul.
·       Melukis gambar dan membuat kemasan.





Kaedah Grid

Langkah-langkah
·       Memilih gambar yang hendak dilukis.
·       Membuat grid mengikut ukuran yang betul di atas gambar yang di pilih.
·       Melukis gambar tersebut mengikut skala yang di pilih.
·       Membuat lakaran mengikut grid.
·       Membuat kemasan.



Kaedah Peniruan

Langkah-langkah
·       Memilih gambar.
·       Mengetahui bentuk asas yang hendak dilukis.
·       Buat lakarkan sebenar berdasarkan bentuk asas
·       Lukis gambar tersebut.
·       Membuat kemasan.

Kaedah Tekapan

Langkah-langkah
·       Memilih gambar.
·       Meletakkan ‘tracing paper’ di atas gambar.
·       Tekap gambar tersebut.
·       Melukis gambar tersebut mengikut bentuk.
·       Membuat kemasan.



PROSES KREATIVITI, ARTISTIK DAN LUKISAN BERBANTUKAN KOMPUTER

Proses kreativiti dan artistik


Melaksanakan Proses Kreativiti dan Artistik

·          Pengwujudan idea
·          Pengumpulan maklumat
·          Memproses maklumat
·          Penjanaan idea
·          Perkembangan idea
·          Lakaran idea
·          Transformasi idea
·          Aplikasi asas seni reka
·          Bentuk dan makna
·          Prosedur, tata cara dan tertib kerja
·          Penilaian
·          Sesi tindak balas dan apresiasi


Pengenalan Asas Seni Reka


·          Unsur seni dan prinsip rekaan adalah elemen paling asas bagi menciptakan gubahan bagi karya seni visual.
·          Setiap karya mengaplikasikan unsur-unsur seni dalam proses ciptaan.
·          Prinsip rekaan adalah pengolahan unsur seni bagi menghasilkan karya yang dikehendaki.
·          Struktur rekaan sebagai panduan dan kemasan pada hasil karya.



Unsur-unsur Seni

·          Garisan
Cantuman satu siri titik-titik yang bersambung atau yang mempunyai jarak tertentu.
- Tebal- pagar kayu papan
- Nipis – ira kain
- putus-putus
- beralun – keratan kobis
- berlingkar – ubat nyamuk
- Berbulu – paku-pakis
- berpancar – daun palma
·          Rupa
Kawasan rata yang dilingkari oleh garisan luar dan tidak mempunyai jisim

·               Rupa geometri
·               Rupa organik
·               Pengolahan rupa positif dan rupa negatif
·          Bentuk
Mempunyai keluasan, ketinggian, dan jisim serta lebih daripada satu permukaan
-    Bentuk konkrit
-    Bentuk ilusi
Kesan yang terdapat pada permukaan sesuatu benda
- Jalinan sentuh
- Jalinan tampak
·          Ruang

Kawasan kosong di sekeliling sesuatu objek, jarak di antara dua objek, atau pun rongga yang terdapat dalam sesuatu objek
- Ruang nyata
- Ruang tampak
·          Warna

Unsur penting yang menjadikan dunia kita menarik dan berwarna-warni

·          warna asas
·          warna sekunder
·          warna tertier
·          nilai warna
·          ton warna
·          warna kroma
·          warna neutral



Warna Asas

Warna Skunder


Prinsip Rekaan

·          Harmoni
Susunan atau ulangan unsur- unsur seni mengikut cara yang tertentu
·          Kontra
Unsur-unsur seni mempunyai ciri-ciri yang bertentangan antara satu sama lain
·          Imbangan
Keadaan  berpadanan dari  segi berat, tarik,  dan tumpuan  perhatian
·          Pergerakan / Irama
Keadaan yang bergetar, bergoyang, berayun, memancar, bersinar-sinar, dan sebagainya
Mempunyai penggabungan pelbagai gaya, nilai, dan idea yang berbeza dalam sesuatu gubahan
·          Kesatuan
Mempunyai satu tema atau idea yang sama dan menyeluruh

Struktur Rekaan
·          Garisan Grid
·          Garisan Perspektif
Aplikasi Asas Seni Reka

       Susun Atur -  Berdasarkan daripada tanggapan dan pengamatan yang mendalam berlakulah pengurusan susun atur dengan kombinasi beberapa elemen yang berhubungan untuk mencipta satu komposisi. 
       menyusun motif/subjek (’subject matter’) kepada reka letak tertentu mengambilkira unsur seni ruang, prinsip rekaan imbangan, kontra, penegasan dan lain-lain.
       aspek komposisi dan uniti (’unity’).
       aplikasi unsur-unsur seni.
       ~garisan, rupa, bentuk, jalinan, warna dan ruang.
       aplikasi prinsip-prnsip rekaan.
       ~harmoni, imbangan, penegasan, kontra, kepelbagaian, kesatuan, pergerakan.
       Hubungan antara asas-asas seni yang diaplikasikan dalam hasil karya.
       Mengambilkira aspek-aspek formalistik.
       Memperlihatkan aplikasi asas senireka melalui aplikasi bahan, proses dan teknik penghasilan karya

Bentuk Dan Makna

       Imejan / bentuk yang terhimpun dalam sesebuah karya.
       Kadang-kadang  ia juga disebut subjek atau motif.
       Ikonografi ialah satu istilah yang terbit dan digunakan secara meluas  oleh  pengkritik seni untuk menjelaskan kesenian pada zaman Renaissance (abad ke-14  hingga ke-17) di Itali  melalui lukisan atau arca bagi menggambarkan aktiviti keagamaan dalam kebaktian gereja Kristian Ortodoks.
       Juga disebut ikonologi yang membawa maksud “ menganalisa imej”.
       Dasar katanya  ialah mengenalpasti motif dan imej di dalam  sesuatu karya,
       membuat interpretasi dan penyiasatan  yang mendalam  untuk mendapatkan
       makna  daripada paparan motif dan simbol yang boleh dikaitkan dengan latar budaya dan sosial  sesuatu masyarakat.

Iconography is the study of the theme  and symbols in the visual arts the  figures and images that lend works their underlying meanings  
                                                    (Rathus, 1992:70).

       Semiotik juga boleh dikaitkan dengan ikonografi. Semiotik ialah ‘theory of sign’ iaitu tanda yang mewakili makna yang lain. Peirce (1931:58) menjelaskan,

 A sign….is something which stands to somebody for something in some respect  or capacity. It addresses somebody, that is, creates  in the mind of that person an equivalent sign, or perhaps a more developed sign. That sign which it creates  I call the interpretant of the first sign (dlm. D’Alleva, 2005:33). 

       Simbol dalam sesebuah karya boleh disamakan dengan imejan atau ‘form’ yang   memberi petunjuk kepada pemerhati untuk menjelaskan ikon. Ia juga membawa makna yang sama dengan ‘form and content’. Ocvirk, et al , (1998:12) menjelaskan,

The term form is used  in various ways when referring to art  objects, and content is the emotional, intellectual message and a statement of an artwork.

Untuk mendapatkan makna sesebuah karya, haruslah melalui pemerhatian dan           sensitiviti yang tinggi, ianya melalui sensasi dan persepsi visual iaitu dua perkara yang harus dilalui sebelum membuat sesuatu tanggapan pada sesebuah karya.

Penilaian

       Proses Pemantapan - proses pengukuhan di mana pelukis harus melihat kembali setiap aspek pada peringkat tanggapan, pengamatan, susun atur secara menyeluruh untuk menghasilkan satu konsep yang signifikan.
       satu proses pemerhatian yang terancang disebut  ‘The Critical Performance.’
        Proses pemerhatian ini mengelaskan pemerhatian imej  kepada empat tahap iaitu tahap  deskripsi, tahap analisis formal, tahap interpretasi dan tahap penilaian.
       Hipotesis yang berjaya pada sesebuah karya ialah apabila adanya satu interpretasi yang berkesan hasil daripada indeks yang didapati daripada paparan imejan, simbol dan bentuk dalam karya tersebut.
       satu rumusan yang secara langsung melibatkan pengetahuan tata bahasa visual dilakukan.
       Tugas pemerhatian karya seni pada peringkat ini harus pada yang mempunyai ‘authority ‘bagi mengelakkan pemesongan  fakta.

Semasa membuat lukisan terdapat beberapa amalan biasa yang perlu dilakukan oleh setiap pelajar untuk menentukan setiap lukisannya diterima mengikut peraturan lukisan. Diantaranya ialah:-

Ketepatan

Setiap lukisan hendaklah dibuat dengan mengikut ukuran yang tepat. Ini termasuklah ketepatan ukuran saiz dan penggunaan jenis-jenis garisan mengikut jenis pensel ataupun sepertimana yang telah ditentukan. Lukisan yang tidak mengikut ciri-ciri yang disebutkan tadi akan menghasilkan lukisan yang tidak bermutu dan berkemungkinan tidak dapat diterima.

Teknik melukis

Lukisan hendaklah dilukis mengikut teknik-teknik yang telah ditetapkan termasuk teknik membina garisan, cara membentuk objek supaya lukisan kelihatan lebih jelas dan mudah difahami. Ini memandangkan kepada pelbagai jenis garisan dan simbol-simbol  tertentu yang boleh digunakan bagi membantu pembikinan lukisan yang lebih baik. Suatu lukisan yang dilukis dengan tidak mengikut teknik-teknik yang betul akan menampakkan lukisan tersebut tidak bermutu, susah difahami dan mengelirukan kerana garisan-garisan nampak kabur.

Kebersihan lukisan

Setiap pelukis mestilah menanamkan perasaan untuk menghargai lukisan yang dibuatnya. Dengan itu pelukis akan lebih berhati-hati  semasa membuat lukisan dengan mengambil kira langkah-langkah tertentu termasuk cara pengendalian alatan lukisan untuk memastikan kekemasan pada kebersihan lukisannya. Amalan begini dapat menjadikan pelukis sebagai seorang yang berkebolehan  menghasilkan kerja yang baik. Pelukis yang tidak menghargai lukisannya akan menghasilkan yang kotor dan tidak kemas. Kebersihan dan penjagaan lukisan adalah satu amalan yang baik bagi setiap pelajar.

Masa menyiapkan lukisan

Masa yang diambil untuk menyiapkan sesuatu lukisan teknik itu sebaik-baiknya dengan secepat mungkin yang boleh. Apabila pelukis memulakan lukisannya, bermakna dia memulakan latihan dalam ciri-ciri lukisan teknik yang memerlukan kemahiran-kemahiran yang tertentu.


Lukisan Berbantukan Komputer

Jenis-jenis menggambar di atas selain lukisan, ilustrasi dan catan merupakan jenis yang memerlukan kemahiran teknikal untuk mengendalikannya,  khususnya bidang animasi yang banyak memerlukan pengetahuan tentang perisian komputer seperti ‘adobe photoshop’, ‘publisher’, ‘painter’ dan lain-lain lagi. Bidang fotografi lebih kepada penguasaan pengetahuan mengendalikan kamera untuk mengambil gambar dari sudut-sudut yang menarik yang merangkumi elemen-elemen Asas Seni Reka serta mempunyai nilai-nilai artistik.

Kita kurang didedahkan tentang jenis Gambar 3D. Gambar ini seolah-olah mempunyai lapisan-lapisan atau ‘layer’ yang menimbulkan ‘effect’ apabila dilihat dari sudut-sudut yang berbeza. Menggambar jenis ilusi visual adalah paling mencabar. Satu gambar yang merangkumi beberapa imej atau kesan pada pandangan mata. Penghasilannya memerlukan daya kreativiti yang tinggi serta kajian yang mendalam.

Lukisan seni digital merupakan sejenis bentuk seni baru yang mempergunakan teknik lukisan tradisional, seperti cat air, cat minyak, impasto, dan sebagainya untuk pelukisan digital melalui komputer, perisian, serta tablet pendigitan, dan stilus. Lukisan digital berbeza daripada seni digital yang lain serta seni komputer terjana, khususnya kerana ia tidak memerlukan paparan komputer untuk mendapat lukisan realistik daripada suatu model. Seorang artis digital hanya perlu menggunakan teknik lukisan untuk mencipta lukisan digital secara langsung dalam komputer.

Perbezaan utama antara lukisan digital dan lukisan tradisional adalah prosesnya yang tidak linear. Seorang artis sering boleh menyusun lukisannya dalam bentuk lapisan yang dapat disunting secara berasingan. Keupayaan untuk menghapuskan coretan dan memberus semula juga membebaskan artis daripada proses linear. Bagaimanapun, seorang pelukis digital harus menggunakan banyak atau kesemua teknik dan kajian pelukis tradisional.


Artis digital mempunyai banyak alat yang tidak boleh didapati oleh pelukis tradisional. Sesetengah daripada ini termasuk:

  • palet maya yang mengandungi berjuta-juta warna;
  • kanvas atau media hampir semua saiz;
  • keupayaan mengembalikan kesilapan yang telah dibuat;
  • pemadaman; dan
  • pelbagai alat kesan 2D dan 3D.

Tablet grafik membenarkan artis membuat gerakan tangan yang amat tepat seolah-olah pen yang benar pada permukaan lukisan.

Lukisan digital berkembang maju khususnya dalam seni pengeluaran, dan banyaknya telah digunakan dalam reka bentuk konsepsi untuk filem, televisyen, dan permainan video. Terdapat juga pelbagai jenis lukisan digital, termasuk impresionisme, realisme, dan cat air.

Perisian pelukisan digital seperti Corel Painter, Studio Artist, Adobe Photoshop, Jasc Paint Shop Pro, ArtRage, dan Open Canvas memberikan artis-artis digital suatu persekitaran yang sama dengan pelukis fizikal: kanvas, alat-alat lukisan, palet untuk mencampurkan warna, dan pilihan warna yang banyak




Menghasilkan karya Lukisan untuk penyuburan diri


Melaksanakan Proses Kreativiti dan Artistik

·          Pengwujudan idea
·          Pengumpulan maklumat
·          Memproses maklumat
·          Penjanaan idea
·          Perkembangan idea
·          Lakaran idea
·          Transformasi idea
·          Aplikasi asas seni reka
·          Bentuk dan makna
·          Prosedur, tata cara dan tertib kerja
·          Penilaian
·          Sesi tindak balas dan apresiasi


Pengumpulan maklumat

       mengumpul semua data/dapatan maklumat berupa imej-imej visual, bahan bercetak, penulisan-penulisan berkaitan   sejarah, budaya, hasil-hasil karya yang berkaitan dari pelbagai sumber. contoh :  media elektronik, kajian perpustakaan, kajian lapangan,risalah, iklan, media massa,rakaman video/audio visual, layari internet dan sebagainya.
        berdasarkan permasalahan / tema/ tajuk yang hendak dikaji.
        berdasarkan pengalaman dan pengetahuan.
        membuat rujukan utama (’primary’).
        rujukan perpustakaan
        Iayari internet
        penerbitan buku dan bahan bercetak
        fotografi, rakaman video/audio visual
        membuat rujukan tambahan  (’secondory’).
       pemerhatian-merakam, menulis, melihat, menguji.
       temubual
       kajiselidik
       Merupakan proses awal yang penting bagi medapatkan maklumat untuk menghasilkan karya yang tepat, benar, jitu, intelek, boleh dipercayai dan bermaklumat.
       Menyimpan dalam portfolio.

Memproses maklumat
       Tanggapan - Membuat tanggapan adalah hasil daripada persepsi, imaginasi dan aksi spontan  yang berterusan pada sesuatu subjek yang dijadikan sumber idea. 
       menyaring maklumat, melihat,membaca, meneliti.
       memilih,menyusun mengikut urutan (sequence) peradaban, sejarah, tarikh, masa, tempat, suasana, kategori, kumpulan, jenis, tema,tajuk dan sebagainya.
       Menganalisa, merekod maklumat kajian.
       Menterjemah sumber maklumat.
Penjanaan idea
       Proses pengamatan dilaksanakan selepas adanya petunjuk hasil daripada tanggapan yang dibuat. 
       rancang gerak kerja untuk merealisasikan konsep dan idea.
       melalui proses perbincangan/’brainstoming’.
       menggarap idea-idea baru yang berhubungkait dengan isu-isu semasa/ sejarah/dimensi baru/ warisan budaya dan dalam konteks tertentu/ pilihan.

Perkembangan idea
       proses mencanai idea melalui peta minda/ ’origram’.
       mengolah sumber idea dari cetusan idea-idea baru untuk meneruskan langkah/proses penghasilan karya.
       percernaan idea iaitu satu proses kajian  dibuat secara analitis.
       menekankan pelbagai aspek.
       Proses ini dibuat secara objektif  dengan membuat beberapa lakaran secara terus.
        
Lakaran idea
       menterjemah idea dalam bentuk lakaran visual
       melakar olahan idea melalui beberapa proses peluakan, penambahan, keratan rentas, pembesaran, mengecutan secara kreatif untuk mendapatkan motif/hasil karya.
       mengolah lakaran berdasarkan elemen-elemen asas senireka.
       Mengaplikasikan teknik-teknik pelukisan tertentu

Transformasi   idea
       peringkat / proses berlakunya suatu lakaran hasil daripada sintisis diperingkatpengwujudan idea, penjanaan idea, perkembangan idea dan lakaran idea.
       lakaran-lakaran kenit (’thumnail’)yang diolah dijadikan motif/imej visual yang diinginkan.
       Kaedah konstruktif yang melihatkan proses kreatif menekankan kepada pembaikan dan membina sesuatu idea yang telah ada dan diperbaharui.
       mengubah darpada sifat asal kepada imej-imej/bentuk-bentuk baru.
       Lakaran yang menekankan aspek simbol, fungsi dan makna.
       peringkat implementasi dan aplikasi.
       peringkat ini menyaksikan hasilan sesuatu produk atau karya.

Aplikasi asas seni reka
       Susun Atur -  Berdasarkan daripada tanggapan dan pengamatan yang mendalam berlakulah pengurusan susun atur dengan kombinasi beberapa elemen yang berhubungan untuk mencipta satu komposisi. 
       menyusun motif/subjek (’subject matter’) kepada reka letak tertentu mengambilkira unsur seni ruang, prinsip rekaan imbangan, kontra, penegasan dan lain-lain.
       aspek komposisi dan uniti (’unity’).
       aplikasi unsur-unsur seni.
       garisan, rupa, bentuk, jalinan, warna dan ruang.
       aplikasi prinsip-prinsip rekaan.
       harmoni, imbangan, penegasan, kontra, kepelbagaian, kesatuan, pergerakan.
       Hubungan antara asas-asas seni yang diaplikasikan dalam hasil karya.
       Mengambilkira aspek-aspek formalistik.
       Memperlihatkan aplikasi asas senireka melalui aplikasi bahan, proses dan teknik penghasilan karya

Bentuk dan makna
       Imejan / bentuk yang terhimpun dalam sesebuah karya.
       Kadang-kadang  ia juga disebut subjek atau motif.
       Ikonografi ialah satu istilah yang terbit dan digunakan secara meluas  oleh  pengkritik seni untuk menjelaskan kesenian pada zaman Renaissance (abad ke-14  hingga ke-17) di Itali  melalui lukisan atau arca bagi menggambarkan aktivitikeagamaan dalam kebaktian gereja Kristian Ortodoks.
       Juga disebut ikonologi yang membawa maksud “ menganalisa imej”.
       Dasar katanya  ialah mengenalpasti motif dan imej di dalam  sesuatu karya,
       membuat interpretasi dan penyiasatan  yang mendalam  untuk mendapatkan
       makna  daripada paparan motif dan simbol yang boleh dikaitkan dengan latar budaya dan sosial  sesuatu masyarakat.

Penilaian
       Proses Pemantapan - proses pengukuhan di mana pelukis harus melihat kembali setiap aspek pada peringkat tanggapan, pengamatan, susun atur secara menyeluruh untuk menghasilkan satu konsep yang signifikan.
       satu proses pemerhatian yang terancang disebut  ‘The Critical Performance.’
        Proses pemerhatian ini mengelaskan pemerhatian imej  kepada empat tahap iaitu tahap  deskripsi, tahap analisis formal, tahap interpretasi dan tahap penilaian.
       Hipotesis yang berjaya pada sesebuah karya ialah apabila adanya satu interpretasi yang berkesan hasil daripada indeks yang didapati daripada paparan imejan, simbol dan bentuk dalam karya tersebut.
       satu rumusan yang secara langsung melibatkan pengetahuan tata bahasa visual dilakukan.
       Tugas pemerhatian karya seni pada peringkat ini harus pada yang mempunyai ‘authority ‘bagi mengelakkan pemesongan  fakta.



MENGHASILKAN KARYA




Menggunakan alat dan bahan

Alatan asas yang digunakan ialah:
·          Pensil, pen, dakwat dan sebagainya.
·          Pensil digunakan untuk membuat lakaran asas bentuk
·          Pen dakwat digunakan untuk membuat pelbagai garisan / lorekan bagi memperlihatkan struktur objek yang dilukis.
·          Pen pelbagai saiz mata digunakan bagi memperlihatkan jenis garisan yang digunakan

           
Mengolah alat bahan

·          apabila membuat garisan /lorekan, pen hendaklah dikawal sebaik-sebaiknya untuk mendapatkan kesan yang dikehendaki.
·          garisan / lorekan perlu dibuat dengan konsisten
·          jika perlu, kertas lukisan hendaklah dipusing-pusingkan untuk mendapatkan kesan yang dikehendaki.


Teknik  Asas “strokes”(Lorekan)

1.  Lukisan Garisan “Line Drawing”
·          Bentuk,rupa dan “ton cerah” disarankan dengan penggunaan garisan “outline” / garisan tepi.
·          Jalinan tidak ditonjolkan.


2.  Garisan Kontur  “Contour Lines”
·          Garisan-garisan lembut seolah-olah melingkari permukaan objek.

3.  Garisan Selari “Parallel Lines”
·          Garisan-garisan perlu lurus dan dilorek pada arah dan sudut yang sama sahaja.


4.  Garisan Bersilang/ “Silang-Pangkah” “Crosshatching”
·          Dua atau lebih set garisan kontur atau selari(contour/parallel) yang dilorek pada arah yang berbeza dan bersilang.


5.  titik “stippling”
·          satu siri titik yang di hasilkan dengan menggunakan pen  dipegang secara menegak.



6.  garisan berserabut “scribble lines”
·          Garisan –garisan berputar dan berpintal yang bebas tetapi dikawal.
·          Ia samada panjang atau pendek sebagaimana dikehendaki



7.  Garisan Beralun “Wavy Lines”
·          Garisan-garisan yang dilukis sebelah menyebelah/ beriring dan menghasilkan seakan-akan jalinan urat kayu



8.  Garisan Berbulu “Crisscross Lines
·          Garisan-garisan berbulu sebelah menyebelah dan mengikuti rupabentuk objek sepertimana garisan kontur tetapi bertindih pada keadaan tertentu.


1.  Garisan Kontur:-

·          Jelas untuk memperlihatkan objek bulat yang rata dan memberi unsur aliran untuk subjek yang bergerak.Ini termasuklah permukaan yang kilat, ‘logam’, gelas dan aliran air.
·          Kesan dibuat samada lurus, panjang atau pendek dan disusun sebelah menyebelah mengikuti bentuk objek
·          Elakkan menyusun garisan kontur dalam deretan yang sama. kesan  dibuat bagi menampakkan pergerakan aliran air.
·          permukaan kilat mempunyai “ton cerah”/penegasan cahaya.
·          objek yang dilihat melalui gelas kelihatanseperti herot.
·          bahagian “ton cerah, garisan-garisan dibuat jarang-jarang, putus-putus atau dihilangkan.
·          bahagian ton gelap, garisan-garisan dirapat-rapatkan atau  bertindih.

2. Garisan selari “parallel lines”
·          garisan-garisan yang lurus dan selari
·          dilukis samada menegak,melintang atau condong
·          garisan selari memberi subjek unsur rata,rupabentuk yang licin,dan subjek latarbelakang.
·          apabila digunakan tanpa garisan tepi “outline”, garisan menyarankan rupabentuk kusam “faded”,samar atau jarak jauh.
·          panduan dengan pembaris menolong mengekalkan sudut yang sama. nilai jauh yang ditonjolkan
·          nilai yang berbeza menyarankan bayang dan bentuk yang bulat.

3.  Garisan bersilang/silang pangkah / “crosshatching”
·          garisan ini menghasilkan pelbagai kesan jalinan dari yang separa licin kepada yang kasar bergantung kepada sudut di mana garisan menyilang, saiz mata pen dan keperincian lorekan
·          guna untuk menambahkan jalinan yang kasar dan menggelapkan bayang

·           “crosshatching” berbentuk garisan selari menghasilkan kesan kasar yang rata.

·          apabila 3 atau lebih set garisan yang menyilang digunakan, ia menyarankan bayang yang digelapkan dan menutup kesalahan yang dilakukan.


·          lorekan “crosshatching” yang menyarankan jalinan yang kasar


·          carta nilai / “value-chart”

4.  Titik / “stippling”
·          titik hendaklah dibuat dan disusun dalam bentuk formasi yang rapat atau rambang berdasarkan saiz mata pen
·          -titik biasa digunakan untuk pasir,tanah, karat,langit, kabus,semburan air, subjek yang lutsinar, subjek lama dan bentuk-bentuk samar.
·          -titik dirapatkan atau guna mata saiz pen yang besar untuk digelapkan. teknik titik membenarkan lukisan dibuat dengan nilai halus dan terperinci
·          nilai separa licin tempurung siput dengan titik kasar pasir.
·          titik hendaklah dibuat dan disusun dalam formasi atau secara rambang.
·          carta nilai/ “value-chart”

5.  Garisan berserabut/ “scribble lines”
·          garisan ini dapat menimbulkan jalinan
·          ia ideal untuk membuat lakaran kajian.
·          garisan serabut boleh panjang atau pendek dan berpintal.
·          carta nilai / “value-chart”
·          garisan serabut secara cepat tidak dimaksudkan untuk mendapatkan kesempurnaan, tetapi menyarankan rupa, “shading”, dan jalinan yang merakam intipati subjek yang dilukis.
·          -garisan serabut berbentuk gumpalan
·          -garisan serabut seperti lingkaran dawai
·          -garisan serabut yang diolah membentuk corak


6.  Garisan beralun “wavy lines”
·          garisan beralun adalah panjang, dilukis sebelah menyebelah yang membentuk corak beralun
·          garisan beralun digunakan untuk ira kayu, corak galian pada marmar, pokok, bulu ayam, corak pada dedaun atau rambut panjang.
·          garisan beralun boleh diisikan dengan teknik-teknik lain yang padu.
·          apabila menyarankan corak ira, bayang di tambah dengan menggunakan garisan kontur atau selari.


7.Garisan bersilang/silang pangkah/ “crisscross
·          guna untuk bulu binatang, rumput atau tompokan tumbuhan
·          bulu pada badan burung.
·          arah bulu disusun dengan garisan ini.
·          garisan “crisscross” adalah samada pendek atau panjang dan dibengkokkan.
·          garisan “crisscross” disusun, setiap satu pada sudut yang agak berbeza dan kelihatan tidak sama.
·          elakkan susunan dalam bentuk deretan


Langkah Membuat Lukisan

Langkah 1
·          Kaji subjek yang hendak dilukis dan bahagikan subjek kepada bentuk-bentuk mudah.


Langkah 2
·          Mulakan dengan membuat bentuk-bentuk geometrik mudah.
·          Gunakan pensil dahulu.


Langkah 3
·          Gunakan garisan bandingan menegak dan melintang untuk membetulkan subjek pada kertas lukisan.
·          Betulkan dengan menggunakan pensil
Langkah 4
·          Buatkan perincian dengan pensil pada subjek yang dilukis.
·          Perincikan bahagian ton cerah dan juga ton gelap.


Langkah 5
·          Dengan menggunakan pen, lukis kembali ke atas lakaran pensil yang dibuat.
·          Dengan pelbagai teknik garisan, perincikan subjek
·          Utamakan nilai ton cerah dan gelap dalam subjek . Lakaran secara pantas dibuat apabila masa adalah terhad.
·          Teruskan melakar dengan pen, tetapi, kesilapan yang dibuat diperbetulkan kemudian.


Membuat komposisi

·          sekiranya objek/subjek yang hendak dilukis kelihatan mendatar, ia hendaklah dilukis secara “landscape”. Kertas yang digunakan hendaklah melintang.
·          sekiranya objek/subjek kelihatan menegak, ia dilukis secara “potrait”. Kertas lukisan hendaklah menegak. apabila melukis, objek/subjek yang dilukis hendaklah mengisi ruang kertas lukisan dengan sebaik-sebaiknya.
·          Elakkan ruang kosong yang terlalu banyak atau ruang kosong yang terlalu sempit. susunan objek/subjek perlu bersifat “natural”.
·          elakkan susunan objek/subjek yang membahagikan kepada 2 bahagian komposisi.
·          objek /subjek utama hendaklah dielakkan ke tengah.
·          elakkan membahagikan komposisi kepada dua. Letakkan garisan horizon samada di bahagian atas atau bawah garisan tengah.
·          “focal-point” boleh di buat dengan membahagikan kertas lukisan kepada 3 x 3 bahagian. “focal-point” ditentukan pada titik pertemuan garisan menegak dan melintang. komposisi yang baik bersifat imbangan yang “natural” dan “imperfect”.
·          rumlah yang tak sama,saiz dan bentuk adalah yang terbaik
·          imbangan yang sempurna, dan membosankan.
·          tidak seimbang dan berat sebelah.
·          Apabila membuat komposisi fikirkan 3 tumpuan ton gelap atau jalinan padat atau ton cerah. Boleh juga membuat tumpuan lebih tetapi kekalkan imbangan yang tak sekata dalam komposisi
















Terbaru Lebih lama