DBAE adalah pendekatan kepada perkembangan Pendidikan Seni
yang bermula pada awal 1980an oleh ‘Getty Center For Art Education’ (dikenali
sebagai Getty Education Institute). Ianya merupakan sebahagian daripada ‘J.Paul
Getty Trust’ sebuah yayasan swasta yang mendedikasikan sumbangan kepada Seni Visual dan Kemanusiaan.
DBAE bukanlah teori yang asli tetapi lebih merupakan kerangka konsep yang
menggabungkan elemen-elemen daripada teori-teori pendidikan yang lain
(contoh; Visual Thinking Strategies).
DBAE meliputi 4 Asas Disiplin Seni
i. Produk
Seni
Murid mempelajari
kemahiran bagi menghasilkan keaslian hasil karya secara tersendiri.
ii. Sejarah
Seni
Murid mempelajari kejayaan penghasilan karya pada masa
lampau dan semasa bagi memotivasikan diri, contohnya gaya serta teknik, atau
pun perbincangan tentang perhubungan dengan kebudayaan, politik,
kemasyarakatan, agama, ekonomi dan pergerakan seni.
iii.
Kritikan Seni
Murid akan menyata, menganalisa, membuat intepretasi dan
membuat penilaian sesuatu hasil karya. Aktiviti ini dikenali sebagai membuat
apriesiasi seni.
iv. Estetika
Murid akan menimbangkan
keaslian, maksud serta impak dan nilai sesuatu hasil karya yang menjana
formula yang mencerminkan pendapat yang ilmiah serta penghakiman terhadap karya
seni itu. Di samping mengkaji karya serta membuat penilaian sesuatu hasil karya
itu.
Seperti kedua-dua ‘Visual Thinking Strategies’ (VIS) dan
‘New Muzeum Model (NMM), DBAE merupakan satu asas latihan inkuiri (inquiry
based training), di mana fokusnya kepada murid dengan minat, pertimbangan,
penaakulan serta kemahiran pemikiran kritikal mereka. Inkuiri secara terbuka,
perbincangan kumpulan serta penyelesaian masalah memainkan peranan yang penting
di dalam kurikulum dan bilik darjah di mana guru dilihat sebagai pemudah-cara
di dalam proses ini. DBAE berbeza dari kedua-dua model ini (VTS dan NMM) kerana
mempunyai matlamat pendidikan yang luas dan lebih berstruktur serta
kurikulum yang lebih terarah.