KONSEP PSV
1.PSVmenjurus kepada seni
tampak dan xterjurus kpd seni lain seperti muzik, sastera, seni tari &
mempertahankan diri.
2.PSV merangkumi 4 bidang:
-Menggambar
-buat corak dan rekaan
-Membentuk &buat binaan
-Mengenal kraf tradisianal
3. PSV merupakan prgm pend yg
b’sistem, terancang & prestasinya boleh di ukur bg mmenuhi keperluan
individu.
4.melibatkan pengetahuan
&kemahiran mengenai proses, teknik & media serta p’bentukan nilai &
juga moral
MATLAMAT/KPNTNGN
1.lahirkan insan yg harmoni
kritis, kreatif &produktif
2.PSV dpt menyumbang
->pembangunan diri, klrga, msrkt&negara selaras dengan FPM
3.Kandungan kokurikulum dpt
m’bantu murid meningkatkan rasa kesyukuran thdp thn menghargai keindahan alam
dan warisan bangsa
OBJEKTIF KSSR
1.menghargai keindahan alam
ciptaan Tuhan
2.menajamkan daya imaginasi
melalui pancaindera
3.mengenali asas seni reka dan
olahan serta dapat menggunakannya
4.mengenal dan menghargai
tokoh seni dan budaya tanah air
5.mengembangkan kemahiran asas
dalam pelbagai kegiatan seni visual
5KONSEP PSV
-proses gabung kemahiran,
-penyerapan p’tahuan,
-penerapan nilai,
-pemulihan &
Pengayaan
LAURA CHAPMAN
1.Seni untuk myrkt
2. Seni & kreativiti
menjadi satu unsur yang berimaginasi
JOHN DEWEY
1.Seni b’landaskan teori
p’laman estetika(kecantikan).
2.Pelajaran tentang bidang
seni adalah merupakan p’laman individu serta trdpt di dlm kebudayaan mayrkt
setempat.
SIDI GHAZALBA
1.seni itu indah & indah
itu adalah baik.
2.sesebuah karya seni itu
perlu ada unsur-unsur kebaikan, kebenaran dan nilai-nilai moral yang tinggi.
3.matlamat akhir sesuatu seni
ialah ketakwaan kepada Tuhan yang maha esa
IMAM GHAZALI
1.SENI sbgii penawar hati &
penghibur bagi seseorang yang mengembara di dunia & akhirat "
2.Seni bersandarkan drpd Allah
kpd Allah.
3.Seni menuju kpd Al-Falah (
keredhaan Allah )
4.Pemangkin kpd ketaqwaan (
tawaduk & beriman )
CATAN CINA
-Motif yg digunakan agak
terbatas jika dibandingkan dgn catan Barat.
-Kebykn catan m’gambarkan
keindahan panorama alam semula jadi.
-Catan yang dihasilkan m’punyai
falsafah &sajak yg menyampaikan perasaan hati pengkarya.
-X meniru alam secara
realistik tetapi tertumpu kpd ekspresi yg membawa pengertian thdp keseluruhan
catan.
-Seorg artis harus dpt
b’interaksi dgn alam secara harmoni &terjemah falsafahnya melalui catan.
-Konsep Yin & Yang
-Yin = gunung, kuda hitam, aam
jantan.
-Yang = kabus, air, awan,
bunga, lembah.
CATAN JEPUN
-Gaya lukisan Jepun sgt
dipengaruhi oleh gaya lukisan drpd China.
-T’pengaruh dgn gaya
lukisan dari Barat iaitu menggunakan teknik yg jelas -Lebih m’utamakan ruang.
-Garisan t’kawal tapi b’makna.
-M’perincikan alam semulajadi
seperti haiwan & tumbuh-tumbuhan.
-Menggunakan teknik kespontanan berus.
CATAN INDIA
-Motif utama yg digambarkan
ialah mengenai kehdpn manusia
-Trdpt ciri-ciri seni
Byzantine & seni Islam dalam seni lukis India pd abad ke-16, berikutan
kedatangan Islam dan pengaruh seni Barat.
-Trdpt p’samaan ciri seni
lukis India dgn ciri-ciri seni lukis Persia yg m’gabungkan imej manusia&
corak-
KRAFTANGAN
*Kraf =brngan yg dihasil dgn
m’gunakan kemahiran tangan, m’gunakan alat @ p’alatan mudah yg dijlnkn secara
sendiri @x langsung oleh pengusaha2 kraf".
*Keluaran Kraftangan" =
keluaran artistik yg m’punyai daya tarikan kebudayaan@ tradisional & adalah
hasil dr sesuatu proses
REKA BENTUK
REKA- m’buat sesuatu ciptaan
,baru(ilham, kaji selidik, lama(inovasi)
BENTUK-m’gunakan sains dan
math, kejuruteraan,ekonomi
3BIDANG REKABENTUK
a) reka bentuk produk-merangkumi barangan kelengkapan rumah seperti
baranagan elektrik, bekas minuman dan perhiasan rumah
b) reka bentuk kenderaan (pengangkutan)-merangkumi pengangkutan
seperti basikal, kereta, bas, kapal terbang
c) reka bentuk perabot- merangkumi reka bentuk kerusi, meja kabinet.