Tiada tajuk

KONSEP PSV
1.PSVmenjurus kepada seni tampak dan xterjurus kpd seni lain seperti muzik, sastera, seni tari & mempertahankan diri.
2.PSV merangkumi 4 bidang:
-Menggambar
-buat corak dan rekaan
-Membentuk &buat binaan
-Mengenal kraf tradisianal
3. PSV merupakan prgm pend yg b’sistem, terancang & prestasinya boleh di ukur bg mmenuhi keperluan individu.
4.melibatkan pengetahuan &kemahiran mengenai proses, teknik & media serta p’bentukan nilai & juga moral
MATLAMAT/KPNTNGN
1.lahirkan insan yg harmoni kritis, kreatif &produktif
2.PSV dpt menyumbang ->pembangunan diri, klrga, msrkt&negara selaras dengan FPM
3.Kandungan kokurikulum dpt m’bantu murid meningkatkan rasa kesyukuran thdp thn menghargai keindahan alam dan warisan bangsa
OBJEKTIF KSSR
1.menghargai keindahan alam ciptaan Tuhan
2.menajamkan daya imaginasi melalui pancaindera
3.mengenali asas seni reka dan olahan serta dapat menggunakannya
4.mengenal dan menghargai tokoh seni dan budaya tanah air
5.mengembangkan kemahiran asas dalam pelbagai kegiatan seni visual
5KONSEP PSV
-proses gabung kemahiran,
-penyerapan p’tahuan,
-penerapan nilai,
-pemulihan &
Pengayaan
LAURA CHAPMAN
1.Seni untuk myrkt
2. Seni & kreativiti menjadi satu unsur yang berimaginasi
JOHN DEWEY
1.Seni b’landaskan teori p’laman estetika(kecantikan).
2.Pelajaran tentang bidang seni adalah merupakan p’laman individu serta trdpt di dlm kebudayaan mayrkt setempat.
SIDI GHAZALBA
1.seni itu indah & indah itu adalah baik.
2.sesebuah karya seni itu perlu ada unsur-unsur kebaikan, kebenaran dan nilai-nilai moral yang tinggi.
3.matlamat akhir sesuatu seni ialah ketakwaan kepada Tuhan yang maha esa
IMAM GHAZALI
1.SENI sbgii penawar hati & penghibur bagi seseorang yang mengembara di dunia & akhirat "
2.Seni bersandarkan drpd Allah kpd Allah.
3.Seni menuju kpd Al-Falah ( keredhaan Allah )
4.Pemangkin kpd ketaqwaan ( tawaduk & beriman )
CATAN CINA
-Motif yg digunakan agak terbatas jika dibandingkan dgn catan Barat.
-Kebykn catan m’gambarkan keindahan panorama alam semula jadi.
-Catan yang dihasilkan m’punyai falsafah &sajak yg menyampaikan perasaan hati pengkarya.
-X meniru alam secara realistik tetapi tertumpu kpd ekspresi yg membawa pengertian thdp keseluruhan catan.
-Seorg artis harus dpt b’interaksi dgn alam secara harmoni &terjemah falsafahnya melalui catan.
-Konsep Yin & Yang
-Yin = gunung, kuda hitam, aam jantan.
-Yang = kabus, air, awan, bunga, lembah.
CATAN JEPUN
-Gaya lukisan Jepun sgt dipengaruhi oleh gaya lukisan drpd China.
 -T’pengaruh dgn gaya lukisan dari Barat iaitu menggunakan teknik yg jelas -Lebih m’utamakan ruang.
-‡Garisan t’kawal tapi b’makna.
-M’perincikan alam semulajadi seperti  haiwan & tumbuh-tumbuhan.
‡-Menggunakan teknik kespontanan berus.
CATAN INDIA
-Motif utama yg digambarkan ialah mengenai kehdpn manusia
-Trdpt ciri-ciri seni Byzantine & seni Islam dalam seni lukis India pd abad ke-16, berikutan kedatangan Islam dan pengaruh seni Barat.
-Trdpt p’samaan ciri seni lukis India dgn ciri-ciri seni lukis Persia yg m’gabungkan imej manusia& corak-
KRAFTANGAN
*Kraf =brngan yg dihasil dgn m’gunakan kemahiran tangan, m’gunakan alat @ p’alatan mudah yg dijlnkn secara sendiri @x langsung oleh pengusaha2 kraf".
*Keluaran Kraftangan" = keluaran artistik yg m’punyai daya tarikan kebudayaan@ tradisional & adalah hasil dr sesuatu proses
REKA BENTUK
REKA- m’buat sesuatu ciptaan ,baru(ilham, kaji selidik, lama(inovasi)
BENTUK-m’gunakan sains dan math, kejuruteraan,ekonomi
3BIDANG REKABENTUK
a) reka bentuk produk-merangkumi barangan kelengkapan rumah seperti baranagan elektrik, bekas minuman dan perhiasan rumah
b) reka bentuk kenderaan (pengangkutan)-merangkumi pengangkutan seperti basikal, kereta, bas, kapal terbang
c) reka bentuk perabot- merangkumi reka bentuk kerusi, meja kabinet.









Terbaru Lebih lama