Menampar Bola (dribble)


Menampar Bola (dribble)


Menampar bola (dribble) merupakan suatu pergerakkan melantun bola ke tanah secara berterusan dengan menggunakan sebelah tangan atau bertukar tangan tanpa memegang bola.Kemahiran ini penting bagi membolehkan pemain bergerak dengan membawa bola dari setempat ke setempat. Pergerakan menerusi kemahiran ini adalah lambat dan tidak digalakkan dalam permainan kecuali jika terpaksa atau dalam keadaan terdesak. Menampar bola yang berkesan memerlukan pemain mengawal bola secara rapat dan dapat menolak bola ke arah padang dengan jari terbuka luas. Semasa bergerak dengan pantas , pemain hendaklah menolak bola dengan baik ke depan. Seperti kemahiran lain, mengelecek juga memerlukan latihan.
Dalam melakukan kemahiran ini pemain tidak dibenarkan memegang bola, kerana jika dia sudah memegangnya, bola hendaklah dihantar kepada rakan atau sebarang tindakan selanjutnya. Kemahiran ini juga penting untuk dipelajari. Tujuannya adalah untuk menggerakkan bola, yakni bersama pemain ke tempat atau ruang yang dikehendaki. Walau bagaimanapun pergerakan bola menerusi kemahiran ini juga tidak sesuai kerana lambat. Atas alasan inilah pemain baru tidak digalakkan melakukan kemahiran ini dalam permainan, kecuali pemain itu tidak ada cara lain atau terdesak untuk bertindak sedemikian.
Satu perkara yang harus diberi perhatian dalam melakukan pergerakan menampar bola ini ialah pengawalan bola yang berkesan. Pengawalan bola yang berkesan ialah membawa bola agak rapat kepada pemain. Semasa bergerak dengan pantas, pemain hendaklah menolak bola dengan sempurna ke hadapan sambil mata ditumpukan kepada rakan yang akan dihantarkan bola itu serta pemain-pemain pasukan lawan yang sudah tentu akan cuba membuat hadangan. Dalam melakukan kemahiran ini, pemain hendaklah memastikan bola dapat dikawal dengan baik.


Kemahiran ini berkesan dalam 3 situasi :
          Bergerak pantas apabila ada peluang bergerak berseorangan.
          Satu lawan satu
          Pemain tidak dapat membuat hantaran selepas menerima bola
Teknik kemahiran :
      Lutut dibengkokkan lebih kurang 120° dengan imbangan badan yang terkawal.
      Menyentuh tangan pada bahagian atas bola manakala jari sentiasa terbuka.
      Melakukan lantunan bola dengan jari dan bukan dengan tapak tangan.
      Menolak bola ke tanah dengan pergerakkan pada pergelangan tangan.
      Badan hendaklah dibongkokkan sedikit ke hadapan.
      Hendaklah fokuskan penglihatan pada hantaran yang akan dibuat dan bukan pada bola .
      Tinggi lantunan hendaklah pada paras sederhana iaitu antara pinggang dan lutut.
      Untuk membuat hadangan, badan pemain hendaklah sentiasa berdepan dengan pihak lawan
Menampar bola pantas :
Bengkokkan lutut
Beban badan diletakkan ke bahagian depan kaki.
Tolak bola ke depan sambil melangkah ke depan.
Gunakan jari untuk mengawal bola.
Mengawal bola supaya tidak menghala ke arah yang boleh mengganggu kelajuan
Menampar bola belakang badan :
Bersedia dengan lutut dibengkokkan dan kepala tegak.
Lantun bola ke belakang apabila kaki bergerak ke depan.
Tolak bola itu supaya melantun dari belakang ke depan.
Tukar tangan dan kepantasan menggelecek apabila bola telah dilantun ke depan.
Guna jari untuk mengawal bola supaya maju ke depan.

Perkara penting menampar bola
Bagi memudahkan pemahaman pemain dalam kemahiran menggelcek ini, berikut adalah beberapa perkara penting yang boleh dijadikan panduan:
·         Pemain hendaklah mengelak daripada memandang bola yang dikawal.
·         Pemain hendaklah mengelakkan daripada menggelecek terlalu lama atau terlalu jauh.
·         Pemain hanya boleh melakukan pergerakan menggelecek pada waktu-waktu tertentu dan sesuai sahaja.
·         Pemain boleh menggunakan berbagai jenis-jenis menggelecek untuk mengelirukan lawan dalam usaha mengawal dalam usahanya mengawal bola.
·         Pemain hendaklah mampu menghalang pemain lawan daripada percubaan untuk merampas bola.
·         Pemain hendaklah memastikan ketinggian bola pada aras diantara pingggang dengan lutut.
·         Pemain hendaklah berusaha melawan serta mengawal bola. Tangan yang tidak menyentuh bola hendaklah sentiasa menjadi penghalang kepada pihak lawan.







Aktiviti Kemahiran

Aktiviti 1
      Setiap pemain memegang sebiji bola.
      Pemain diminta menampar secara lurus.
Aktiviti 2
Sebiji bola diperlukan.
Pemain akan bergerak mengikut anak panah.
Bola akan bertukar tangan apabila sampai kepada rakan yang menunggu.
Aktiviti 3
Sebiji bola digunakan.
Pemain diminta untuk mengelecek secara zig zag.



Permainan Kecil

Aktiviti 1 : Polis sentry
      Setiap pelajar dikehendaki mencari pasangan yang sama saiz.
      Pemain A akan menjadi polis dan pemain B akan menjadi pencuri.Pemain A akan mengejar pemain B sama ada menangkap atau menyentuh badan pemain B.
      Pemain B dikehendaki menampar bola atau mengelak daripada pemain A yang mengejarnya.
      Jika pemain B telah tertangkap atau disentuh, pemain A akan bertukar kedudukan dengan pemain B.
Aktiviti 2 :
      Bahagikan murid dalam dua kumpulan.
      Aturkan kumpulan murid di kedua-dua sisi gelanggang.
      Letak 2 buah kon di tengah gelanggang seperti dalam rajah.
      Murid akan menampar bola menuju ke sebelah luar kon seolah-olah hendak melepaskan diri dengan arah tersebut.
      Tukar arah secara tiba-tiba dan menggelecek bola dengan lakukan menampar bola putar balik ke belakang untuk melepasi kon tersebut dari dalam.
Aktiviti 3:
      Murid menampar bola dari hujung gelanggang mengikut garisan sisi ke tengah gelanggang.
      Sebaik saja tiba di tengah gelanggang, hantar bola kepada murid X1 yang
      berada di sudut pepejuru gelanggang.
      Teruskan larian menuju ke sudut 45 darjah dan terima bola dari murid X1
      tadi, menggelecek melepasi rintangan dan lakukan jaringan layang.
      Dapatkan ambul dan menampar bola ke tepi, lalu hantar bola kepada murid X2 yang berada dalam bulatan tengah gelanggang.
      Teruskan larian dan terima hantaran dari murid X2, lalu menggelecek bola melepasi rintangan dan melakukan jaringan layang.

Aktiviti 4  : Lampu Merah Lampu Hijau
Setiap murid mempunyai bola dan berdiri di hujung gelanggang.
Jurulatih berdiri di sebelah hujung gelanggang dan beliau akan sebut “Lampu Merah” atau “Lampu Hijau”.
Murid boleh menampar bola ke arah jurulatih bila jurulatih sebut “Lampu Hijau”.
Murid akan berhenti apabila jurulatih sebut “Lampu Merah” sementara itu dia akan pusing ke belakang dan memerhati murid yang tidak berhenti.
Murid yang tidak berhenti apabila jurulatih sebut “Lampu Merah” akan disuruh bermula dari tempat permulaan.
Semua murid cuba habiskan perjalanan ke sebelah hujung gelanggang.Variasi
Pilih murid untuk ambil tempat jurulatih.
Jurulatih sebagai pemerhati yang berdiri di tepi gelanggang.
Sebutan “Lampu Merah” dan “Lampu Hijau” boleh diubah suai. Contoh: gunakan wisel.
Aktiviti 5 : Musical Hoop
10 orang atau lebih pemain diperlukan untuk permainan ini.
Setiap murid dikehendaki bergerak dengan sebiji bola dengan alunan
muzik. Apabila muzik dimatikan, murid perlu membawa bola ke dalam gelung yang telah disediakan. Pastikan jumlah pemain mesti lebih daripada gelung rotan yang disediakan. (rujukan seperti permainan musikal chair)
Pemain yang tidak masuk ke dalam gelung dikira kalah.
Gelung rotan akan dikeluarkan satu persatu sehingga pemenang dijumpai.
Aktiviti 5 : Bola Baling Mini
10 orang atau lebih pemain diperlukan untuk permainan ini.
Murid akan bermain seperti biasa di zon A.
Pemain akan cuba masuk ke zon pihak lawan ( zon B & C ).
Apabila pemain sudah melepasi halangan pihak lawan, pemain akan menampar bola mengikut kon dan akan mendapat mata bagi pasukannya.
Aktiviti 6 : Menampar dan Sentuh bola
Setiap murid mempunyai bola dan mesti sentiasa menampar bola.
Seorang murid sebagai “IT” ia akan cuba sentuh murid lain. Dia tidak dibenarkan sentuh murid lain apabila dia tidak dapat mengawal bola sendiri
Murid yang kena sentuh tidak dibenarkan sentuh balik murid “IT”.
Apabila “IT” cuba sentuh seorang murid dan murid itu tidak dapat mengawal bola adalah dikira dia telah disentuh.
Murid yang kena sentuh akan jadi “IT” dan teruskan permainan ini.
Variasi
Murid mengambil giliran sebagai “IT”.
Hadkan masa untuk menentukan siapa yang banyak menyentuh murid lain.
Tukar “IT” apabila disentuh.
Aktiviti 7 : Pacman
Gunakan separuh gelanggang.
Pilih dua atau tiga orang Pacman.
Murid lain mempunyai bola masing-masing.
Semua murid akan cuba menampar bola dalam kawasan permainan.
Pacman cuba sentuh murid yang menampar bola.
Apabila disentuh, murid akan “dibekukan”. Dia tidak boleh bergerak lagi.
Dia berdiri dengan kaki kangkang dan pegang bola di atas kepalanya.
Murid lain akan cuba menyelamatkan murid yang “dibekukan” dengan
menggelecek bola melalui kedua belah kakinya.
Murid yang tidak dapat mengawal bola dikira telah disentuh dan dia “dibekukan”.
Tentukan tangan yang boleh digunakan apabila menggelecek bola.
Pacman dibenarkan mengguna sebelah kaki sahaja.
Tentukan bilangan murid yang hendak “dibekukan” dalam masa yang tertentu.

Aktiviti 8 : Space Raiders
Bahagikan murid kepada tiga kumpulan.
Kumpulan murid mempunyai bola masing-masing.
Kumpulan yang tidak mempunyai bola akan jadi “Raiders”.
“Raiders” akan cuba curi bola daripada murid kumpulan yang ada bola.
Kumpulan yang ada bola cuba menampar bola untuk mengelakkan daripada dicuri oleh “Raiders”.
Murid yang hilang bola akan jadi “Raiders”.
Menentukan tangan yang boleh digunakan untuk menampar bola.
Hadkan masa untuk merebut bola dan menentukan pasukan yang menang.

Aktiviti 9 : Lari Berganti-ganti Menampar Bola
Semua pasukan berbaris di tempat masing-masing.
Bola dipegang oleh nombor 6.
Apabila isyarat ‘Mula’ diberi, nombor 6 menghulurkan bola ke belakang kepada nombor 5 melalui atas kepala dan tidak boleh dibaling.
Sebaik sahaja nombor 4 mendapat bola, dia akan menampar  bola itu mengelilingi semua barisan itu dan selepas itu berdiri di hadapan nombor 6. Bola dihulur ke belakang semula.
Setelah nombor 6 kembali ke tempatnya dalam barisan, dia akan mengangkat bola di atas kepalanya sebagai tanda pasukannya sudah selesai.
Pemenang adalah pasukan yang awal sekali tamat pusingannya.
Semasa menampar bola boleh dihadkan dengan sebelah tangan kiri
atau kanan sahaja.














Rujukan
Abdul Hafidz Bin Haji Omar, Husain Bin Ayob& Zalawati Binti Sufian (2003) Pendidikan Jasmani Dan Pendidikan Kesihatan Tahun 2 Sekolah Kebangsaan Buku Teks. Malaysia: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Mohd Sofian Omar Fauzee (2006). Kaedah Mengajar Pendidikan Jasmani Karisma Publications Sdn. Bhd.

Rujukan Elektronik
Dr. Paul Webb, Dr. Phil Pearson, Greg Forrest
Teaching Games for Understanding (TGFU) in primary and secondary physical education.
http://www.penz.org.nz/downloads/IchperConf/WEB06004_final.pdf  
Accessed on 24 September 2012
Terbaru Lebih lama