1
PENGHARGAAN
2 PENDAHULUAN
3 PENGENALAN
4 LATAR
BELAKANG KAJIAN
a.
Kaedah pengumpulan
maklumat
6 PERSEMBAHAN
DATA
7 ANALISIS
DATA
7.1 JADUAL
GARIS
7.2 JADUAL
BAR
7.3 CARTA
PAI
9 KESIMPULAN
10 REFLEKSI
10.1 Noor
Afifah Azizan
10.3 MOHAMAD
FIRDAUS
Salam
sejahtera. Bersyukur kami ke Yang Maha Besar kerana dengan limpah kurnia-Nya
dapat kami menyiapkan kerja kursus Matematik
bagi tahun 2012 dalam semester ketiga kami. Dalam kerja kursus Matematik
kali ini, kami telah ditugaskan untuk menghasilkan satu tugasan berkaitan
dengan menganalisi aktiviti yang dilakukan oleh pelajar IPG Kampus Ilmu
Khas.
Kami
menyiapkan hasil tugasan ini daripada pemerhatian dan mengumpul maklumat serta
rajin ke perpustakaan untuk mencarimaklumat yang berkaitan. Setinggi-tinggi
penghargaan kami ucapkan kepada Encik Alias, pensyarah yang juga banyak
membantu dan sebagai pembimbing kami dalammelaksanakan tugasan ini.
Kami
juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan sekelas yang telah
membantu kami dan yang sanggup bersama kami dalam mencari bahan untuk
melengkapkan untuk menyiapkan tugasan ini dengan cepat dan padat. Terima kasih
kepada semua yang telah membantu sama ada secara langsung atau tidak langsung.
Khususnya kepada ibu bapa yang telah
banyak memberi sokongan moral. Sepanjang melaksanakan projek ini kami berasa
tenang. Ini kerana segala aktiviti yang dijalankan adalah mengikut buku
programnya. Semoga tuan dapat memaafkan kami jika terdapat cacat cela dalam proses
menyiapkan tugasan kami
Melalui
tugasan ini, kami dapat mempelajari banyak perkara baru dan dapat mengetahui pengumpulan data dengan lebih mendalam.
Segala tunjuk ajar tidak akan
kami lupakan.
Sekian
terima kasih.
2 PENDAHULUAN
Tugasan ini berkaitan dengan statistik yang
melibatkan pengumpulan data-data atau maklumat. Data tersebut akan disusun
kemudiannya mengkehendaki pelajar membuat visual bagi mewakili data tersebut.
Seterusnya, dalam tugasan ini juga terdapat analisis-analisis setiap statistik
data yang telah dikumpul.
Tugasan
ini membolehkan pelajar mengaplikasikan kemahiran mengumpul, mengurus dan
mempersembahkan data visual yang sesuai serta menarik seterusnya
mendokumentasikan dapatan kajian. Dalam kata lain, tugasan ini dilaksanakan
agar pelajar dapat mempraktikkan ilmu matematik dalam kehidupan seharian
terutamanya yang melibatkan statistik.
Tugasan
yang telah kami hasilkan ini adalah berkaitan dengan statistik aktiviti yang
gemar dilakukan oleh pelajar IPG Kampus Ilmu Khas. Tugasan ini mengandungi
latar belakang kajian, kaedah pengumpulan data yang kami gunakan persembahan
data dalam tiga bentuk visual yang berbeza dan penganalisian data. Selain itu,
tugasan ini juga mengandungi kesimpulan daripada data-data yang telah kami
laksanakan, rujukan serta refleksi setiap ahli kumpulan.
3 PENGENALAN
Perkataan
statistik mempunyai berbagai makna di dalam budaya kita. Webster’s Third New International Dictionary
memberikan definasi statistik yang komprenhensif sebagai “sains yang berurusan
dengan pungutan, analisis, tafsiran dan persembahan data numerik”. Dari sudut pandangan ini, statistik akan kita
bincangkan di dalam kursus ini.
Statistik juga merupakan satu cabang matematik, dan banyak daripada
sains statistik berdasarkan kepada pemikiran matematik, dan terbitannya. Banyak daripada bidang-bidang akademik,
termasuk perniagaan, menawarkan kursus statistik di dalam disiplinnya. Walau bagaimanapun, statistik telah menjadi
satu bidang pengajian di dalam bidangnya.
Manusia
kerapkali menggunakan perkataan statistik dengan merujuk kepada kumpulan
data. Sebagai contoh, mereka mungkin
berkata mereka memungut statistik dari operasi perniagaan mereka. Apa yang mereka rujukkan adalah mengukur
kenyataan dan angka. Pilihan model
kereta dan lain-lain juga menggunakan perkataan statistik untuk merujuk kepada
kematian.Pernyataan statistik adalah digunakan sekurang-kurangnya di dalam dua
cara yang penting.
Pertama,
statistik boleh merupakan pengukuran perihalan yang dikira daripada sampel dan
digunakan untuk membuat penerangan terhadap populasi. Penggunaan ini akan dicincangkan kemudian. Kedua, statistik merupakan taburan yang
digunakan di dalam analisis data.
Sebagai contoh, penyelidik menggunakan taburan t untuk menganalisis data
yang akan merujuk kepada statistik di dalam menganalisis data.
Berikut
merupakan beberapa penggunaan yang biasa bagi perkataan statistik:
·
Sains yang memungut, menganalisis, mentafsir
dan mempersembahkan data.
·
Cabang metematik
·
Kursus pengajian
·
Kenyataan dan angka
·
Pengukuran yang diambil dari sampel
·
Jenis taburan yang digunakan untuk
menganalisis data.
4 LATAR
BELAKANG KAJIAN
Kajian
ini dilakukan melalui soal selidik dengan mengedarkan satu borang kepada
pelajar IPG kampus Ilmu Khas untuk memilih aktiviti yang gemar dilakukan pada
waktu lapang terutamanya di masa petang. Selain daripada itu, membolehkan kami
untuk membuat analisis tentang aktiviti-aktiviti yang digemari oleh para
pelajar. Borang soal selidik telah diedarkan oleh kami sekumpulan di semua
jabatan.
Tindak
balas mengisi borang adalah sangat positif untuk menyatakan aktiviti yang gemar
mereka lakukan pada waktu petang. Dengan itu, borang soal selidik yang
diedarkan memudahkan kami untuk membuat kajian dan jadual mengenai
aktiviti-aktiviti yang berkenaan.
Tujuan
borang soal selidik ini dilakukan adalah untuk membuat analisis mengenai
aktiviti-aktiviti pelajar IPG kampus Ilmu Khas pada waktu petang. Selain itu
juga, dengan adanya jadual dan analisis mengenai aktiviti-aktiviti tersebut,
sesetengah pihak dapat mengambil langkah dan inisiatif dalam menambah baik
ataupun membaiki kelemahan-kelemahan yang ada.
a.
Kaedah pengumpulan
maklumat
Dalam
tugasan matematik statistik ini, kami dikehendaki untuk membuat analisis dengan
menggunakan kaedah borang kaji selidik. Apa yang dikatakan dengan penyelidikan
adalah tugasan dalam menyediakan satu soal slidik untuk tujuan pengumpulan
data. Borang soal selidik yang dibuat dinilai oleh beberapa responden bagi
mengenal pasti kesilapan pada soalan dan bahasa yang digunakan. Setelah
kesalahan pada soalan dan bahasa dikenal pasti, maka pembetulan akan dibuat.
Secara
umumnya, borang soal selidik yang telah kami lakukan merangkumi bebarapa
bahagian yang merangkumi perkara-perkara berikut :
Bahagian A : Tajuk borang soal selidikBahaian B : pengenalan terhadap borang kaji selidikBahgian C : ArahanBahagian D : Pilihan aktivitiBahagian E : Cadangan ataupun komen
Pihak
responden dikehendaki untuk memilih satu daripada aktiviti yang disenaraikan
dengan menandakannya mengikut arahan yang diberikan. Secara amnya, data yang
akan dikumpulkan dalam penyelidikan ini boleh diklasifikasikan kepada dua
keadaan iaitu sumber skunder dan sumber primer. Data sekunder diperoleh melalui
kajian yang dibuat. Walaubagaimanapun, penelitian dan pemilihan ke atas data
yang dikumpulkan perlu dilakukan secara terperinci disebabkan tidak semua
data-data tersebut digunakan.
Borang
soal selidik yang telah disediakan diedarkan kepada responden yang berkaitan
melalui pos dan serahan tangan. Tempoh masa yang diambil bagi penghantaran dan
pengumpulan balik borang soal selidik adalah lingkungan dua bulan, tetapi
kumpulan kami hanya mengambil masa selama seminggu sahaja untuk membuat borang
kaji selidik kerana ingin membuat anilisis secepat mungkin dan akan dihantar
pada pensyarah. Sebanyak 60 responden dapat dikumpul berdasarkan borang soal
selidik yang berjaya kami selidiki. Responden adalah terdiri daripada lelaki
dan perempuan yang berada didalam IPG Kampus Ilmu Khas sahaja.
Setelah
itu, data-data dikumpulkan menerusi borang soal selidik dikumpulkan serta
disusun untuk tujuan analisis. Data-data tersebut dibahagikan mengikut kategori
atau jenis yang sesuai.Selepas itu, komputer akan digunakan untuk proses
analisis data bagi tujuan mendapatkan kekerapan, purata dan peratusan
sepertimana yang diarahkan untuk tugasan yang diberikan.
Penganalisisan
data bertujuan untuk memperolehi maklumat yang berguna bagi mencapai objektif
penyelidikan. Biasanya, data-data akan dianalisis dengan menggunakan kaedah
statistik seperti kekerapan, purata dan peratusan yang terdapat dalam perisian komputer
tertentu. Antara perisian komputer yang digunakan untuk tujuan penganalisisan
ini ialah statistical package for social
science (SPSS).
Secara
amnya, analisis bagi data yang dikumpulkan dibahagi kepada dua bahagian iaitu
analisis awalan dan analisis terperinci. Analisis awalan meliputi analisis terhadap latar
belakang responden, manakala analisis terperinci pula akan dibuat terhadap
masalah-masala yang akan dihadapi oleh pihak responden untuk tujuan penyelidikan
yang dijalankan.
Pada
umumnya, terdapat pelbagai kaedah statistik dan matematik yang boleh
diaplikasikan untuk tujuan penganalisisan data, misalnya kaedah kolerasi,
penetuan min atau purata, penentuan sisihan piawaian dan sebagainya. Akhir
sekali, perisian komputer digunakan dalam proses penganalisisan. Antara
perisian komputer yang digunakan bagi proses analisis data-data yang
dikumpulkan. Hasilnya, lihat pada analisis data dan juga perbincangan yang
telah dibuat.
6 PERSEMBAHAN
DATA
Kami
telah membuat jadual untuk menunjukkan aktiviti yang sering dilakukan oleh
pelajar IPGM Kampus Ilmu Khas,iaitu minat guru pelatih untuk melakukan
aktiviti-aktiviti pada hujung minggu.
Minat Guru Pelatih Melakukan
Aktiviti Pada Hujung Minggu
Ujikaji
|
Lelaki
|
Wanita
|
Jumlah
|
Peratus
|
Tidak
|
1
|
5
|
6
|
10%
|
Jarang
|
26
|
22
|
48
|
80%
|
Kerap
|
3
|
3
|
6
|
10%
|
Aktiviti yang kerap dilakukan oleh guru pelatih IPGM
Kampus Ilmu Khas
Aktiviti
|
Lelaki
|
Perempuan
|
Bermain Games
|
6
|
1
|
Bersukan
|
7
|
3
|
Tidur
|
4
|
5
|
MembacaBuku
|
2
|
7
|
Melayari Internet
|
8
|
12
|
Lain-lain
|
3
|
2
|
Kekerapan
Melakukan aktiviti pada hujung minggu mengikut jam
Tahap penggunaan dalam sejam
|
Kekerapan
|
1 hingga 8
|
0
|
8 hingga 16
|
2
|
16 hingga 24
|
3
|
24 hingga 32
|
9
|
32 hingga 40
|
1
|
40 hinnga 48
|
0
|
7 ANALISIS
DATA
Kami telah memlih 3 jenis bentuk persembahan
data kami. Antaranya graf garis, graf bar dan carta pai. Kami memilih
ketiga-tiga bentuk grafik ini keran lebih mudah dan jelas untuk difahami serta
sesuai untuk mempersembahkan data kami yang terkumpul.
7.1 JADUAL
GARIS
Rajah 1 Mennunjukkan minat pelajar
melakukan aktiviti pada hujung minggu
7.2 JADUAL
BAR
Rajah 2 Aktitviti yang kerapa
dilakukan oleh pelajar IPGM Kampus Ilmu Khas
7.3 CARTA
PAI
Rajah 3 Menunjukkan masa yang
dilakukan untukmelakukan aktiviti
Sesungguhnya,
para pelajar IPGM Kampus Ilmu Khas adalah kadang-kadang melakukan aktiviti pada
hujung minggu mendominasi dalam kesemua perbandingan. Ini mungkin disebabkan
para pelajar sibuk dan tiada masa untuk melaksanakan aktiviti tersebut dengan
melakukan tugasan yang diberi.
Untuk
memulakan tinjauan terhadap minat para pelajar meluangkan masa untuk mengkaji
perkara yang selalu dilakukan pada hujung minggu, terlebih dahulu kami
mengetahui apa aktiviti yang selalu dilakukan oleh mereka. Tinjauan ini dibuat
kerana kami mendapat faktor bahawa ini amat berkaitan terhadap soalan ujikaji
yang kami laksanakan. Sebagai contoh, pelbagai aktiviti yang dilakukan oleh
para pelajar IPG untuk memenuhi masa mereka yang terluang.
Dalam
analisis kajian yang dilakukan oleh kami, kami mendapati bahawa kebanyakan guru
pelatih IPGM Kampus Ilmu Khas jarang melakukan aktiviti pada hujung minggu
dengan peratus sebanyak 80% daripda 60 orang jumlah responden pada
keseluruhanya iaitu 22 orang perempuan dan 26 orang lelaki. Kemudian, diikuti
oleh responden yang tidak dan kerap melakukan aktiviti pada hujung minggu pada
jumlah peratus yang sama iaitu sebanyak 10% setiap satu. Bagi yang tidak minat
melakukan aktiviti iaitu sebanyak 6 orang iaitu 5 orang perempuan dan seorang
lelaki. Mankala 6 orang bagi kerap iaitu 3 orang lelaki dan 3 orang perempuan.
Jika
ditinjau dari sudut jantina, majoriti golongan lelaki IPGM Kampus Ilmu Khas
mempunyai minat untuk melakukan aktiviti pada hujung minggu pada tahap
sederhana dengan jumlah bilangan sebanyak 26 orang daripada 30 responden lelaki
yang diambil. Hal ini menunjukkan bahawa tahap minat melakukan aktiviti jarang
dilakukan. Namun terdapat juga kaum lelaki yang tidak minat untuk melakukan
aktiviti pada hujung dengan jumlahnya
sangat sedikit iaitu sebanyak 10 peratus sahaja. Terdapat juga kaum lelaki yang
mempunyai tahap kerap melakukan aktiviti pada hujung minggu pada tahap kerap
iaitu sebanyak 3 orang sahaja.
Manakala
dalam kalangan guru pelatih wanita pula menunjukan corak yang hampir sama
dengan dengan corak graf lelaki. Dimana majoriti kaum wanita dalam kalangan
guru pelatih IPGM Kampus Ilmu Khas mempunyai tahap minat melakukan aktiviti
pada hujung minggu pada tahap jarang
dengan bilangan sebanyak 21 orang dan dikuti oleh kaum wanita yang mempunyai
minat tidak dan kerap melakukan aktiviti dengan jumlah bilangan yang
masing-masing sama.
Pada
keseluruhanya, daripada hasil 60 responden yang diambil rata-ratamasyarakat
IPGM Kampus Ilmu Khas memiliki tahap minat yang kurang. Sebagai
kesimpulanya,soalan ujikaji tentang kecenderungan boleh dijalankan kerana
kebanyakan masyarakat IPGM Kampus Ilmu Khas mempunyai minat untuk meluangkan
masa pada hujung minggu sekurang-kurangnya pada tahap jarang.
Berdasarkan
hasil kajian yang dikumpul, aktiviti yang kerap dilakukan oleh kalangan
responden IPGM Kampus Ilmu khas seramai 20 orang iaitu 12 orang perempuan dan 8
orang lelaki yang kerap melayari internet pada hujung minggu. Diikuti pula bersukan sebanyak sepuluh orang
iaitu sebanyak 7 orang lelaki dan 3 orang perempuan.
Diikuti
pula bagi tidur dan membaca buku yang mendapat 9 minat responden yang sama.
Bagi aktiviti tidur, sebanyak 4 orang lelaki dan 5 orang perempuan. Manakala
bagi membaca buku pula,2 orang lelaki dan diikuti 7 orang perempuan. Selain
itu, aktiviti bermain games pada hujung minggu pula mendapat 7 orang
responden,iaitu 6 orang lelaki dan 1 orang perempuan. Oleh yang demikian, aktiviti yang paling
kurang diminati ialah lain-lain iaitu sebanyak 5 orang iaitu 3 orang lelaki dan
2 orang perempuan.
Carta
pai (Graf 1.3) menunjukkan kekerapan melakukan aktiviti pada hujung minggu di
kalangan responden mengikut jam. Secara majoritinya, ramai responden meluangkan
masa dalamkalangan 24 jam hingga 32 jam
paling tinggi bagi kesemua kesemua jam ialah kerana masa. Bagi 24 hingga
32 jam ini ialahsejumlah 60% secara keseluruhan bagi semua kekerapan.
Ramai
yang meluangkan masa antara 24 jam sehingga 32 jam apabila melakukan aktiviti
disebabkan faktor masa yang kerap digunakan untuk melayari internet untuk
mencari maklumat untuk melaksanakan tugasan yang diberi.
Manakala
masa yang diluangkan dari 16 jam sehingga 24 jam menjadi peratus kedua
tertinggi iaitu sebanyak 20%. Diikuti
8 jam sehingga 16 jam mewakili 13 % dan 1 jam hingga 8 jam merupakan
peratus terendah. Iaitu sebanyak 7 %.
9 KESIMPULAN
Kesimpulannya,
hasil daripada pemerhatian yang dibuat, kebanyakkan para pelajar IPG Kampus
Ilmu Khas lebih gemar melayari internet tidak kira perempuan ataupun lelaki
sebagai aktiviti yang gemar dilakukan pada waktu petang.
Menurut
analisis yang telah kami laksanakan, aktiviti yang paling mendapat tempat bagi
pelajar perempuan ialah aktiviti melayari internet iaitu sebanyak 12 orang,
aktiviti kedua pula ialah membaca buku iaitu sebanyak 7 orang, aktiviti ketiga
pula ialah aktiviti tidur sebanyak 5 orang,aktiviti yang keempat ialah aktiviti
bersukan sebanyak 3 orang, aktiviti yang kelima ialah hal lain-lain sebanyak 2
orang manakala yang terakhir adalah aktiviti bermain games iaitu sebanyak 1
orang.
Seterusnya
mengenai analisis untuk pelajar lelaki IPG Kampus Ilmu Khas. Bagi pelajar
lelaki pula, aktiviti yang menjadi kegemaran mereka di waktu petang adalah sama
dengan pelajar perempuan iaitu melayari internet, namun demikian bilangan yang
mengemari aktiviti tersebut adalah tidak sama dengan pelajar perempuan, iaitu
sebanyak 8 orang. Pilihan kedua ialah aktiviti bersukan iaitu sebanyak 7 orang,
pilihan yang ketiga pula ialah aktiviti bermain games iaitu sebanyak 6 orang,
pilihan keempat pula ialah aktiviti tidur iaitu sebanyak 4 orang, yang kelima
ialah aktiviti lain-lain iaitu sebanyak 3 orang dan seterusnya ialah aktiviti
membaca buku iaitu sebanyak 2 orang.
Hasil
daripada pemerhatian ini, pelajar lelaki juga begitu gemar melayari internet
pada waktu petang tetapi kurang sedikit daripada pelajar perempuan. Perbezaan
yang ketara juga dapat dilihat melalui penglibatan pelajar dan aktiviti
bersukan dimana lelaki lebih gemar bersukan berbanding dengan perempuan. Selain
itu juga, perempuan lebih gemar membaca buku berbanding dengan bermain games
manakala lelaki lebih gemar bermain games berbanding dengan membaca buku.
Seterusnya aktiviti yang lain juga turut menjadi pilihan para pelajar IPG
Kampus Ilmu Khas iaitu aktiviti Tidur.
10.1 Noor
Afifah Azizan
Terlebih dahulu bersyukur saya kehadrat
ilahi kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat juga saya menyiapkan tugasan yang
diberikan ini, dan ucapan ribuan terima kasih kepada Encik Alias kerana memberi peluang kepada saya dan rakan
sekumpulan saya untuk menyiapkan tugasan
iaitu ‘bertajuk satistik“ .tugasan kali ini kami diberikan secara
berkumpulan di mana dalam setiap kumpulan terdiri daripada empat orang ahli.
Ahli kumpulan saya terdiri daripada Mohamad Firdaus Ishak, Erma Jalil dan saya
sendiri Noor Afifah Azizan.
Di sini refleksi yang saya dapat
utarakan ialah,melalui tugasan yang di berikan. Tidak di nafikan saya
sememangnya kurang pengetahuan mengenai statistik ini dan melaksanakan kajian
ringkas mengenai isu-isu semasa atau citarasa mengenai isu-isu semasa ini. Kami
sekumpulan telahpun memilih aktiviti yang dilakukan oleh pelajar IPGM pada
setiap petang dalam kajian kami. Oleh itu saya dan rakan sekumpulan bekerjasama
dalam mengkaji mengenai tugasan ini.
Selain itu dengan pembahagian tugasan
ini secara berkumpulan saya lebih mengetahui dan mendekati diri serba sedikit
diri pelajar IPG Kampus Ilmu Khas mengenai akitiviti yang sering dilakuakan
oleh mereka. Terdapat banyak cabaran yang di hadapi . Antaranya, perpustakaan
Institut Pendidikan Guru Kampus Ilmu Khas ini kekurangan maklumat dalam usaha
mencari maklumat yang berlainan. Untuk membuat tugasan ini memang agak payah
untuk di lakukan kerana tugasan ini mengkehendaki setiap kumpulan untuk membuat
analisa data terhadap subtopik yang dipilih.
Dengan masa yang amat padat
dengan akitiviti-aktiviti luar. Tapi dengan usaha yang tekun saya dan
rakan sekumpulan berjaya mencari maklumat tersebut.
Seterusnya
saya dan rakan sekumpulan menyediakan borang soal selidik untuk di berikan
kepada warga IPG K Ilmu Khas bagi membantu melaksananakan tugas ini. Ternyata
amat payah juga, mengumpul data dengan menggunakan liabiti manusia.Tetapi
dengan kerjasama rakan-rakan sekumpulan, akhirnya dapat juga kami meyiapkan
kerja kursus ini dengan usaha yang komitmen.
Selain itu apa yang saya dapat ialah
saya boleh memahami dengan jelas dan secara mandalam mengenai tugasan ini
Berdasarkan dari segi objektif , dan matlamat tugasan ini. Oleh itu saya
berharap agar tugasan ini memberi saya manfaat yang banyak kepada diri saya
serta kepada orang lain juga.
Terdapat
pelbagai kaedah yang digunakan sepanjang mengumpul data tersebut. Sepanjang
kerja kursus dijalankan kami telah belajar erti kesungguhan dalam melaksanakan
sesuatu tugasan. Selain itu, dengan ada nya kertas kerja ini kami juga dapat
mempelajari bagaimana untuk menjalankan kajian statistik iaitu melalui kaedah
mengumpul, mengelas, meringkas, menyusun, menganalisis dan mentakrif data
kuantitatif supaya kebolehpercayaan keputusan analisis dapat dinilai secara
objektif. Saya juga semakin memahami
secara mendalam tentang konsep statistik dan data terkumpul dalam matematik.
Konklusinya, kertas kerja ini telah
membantu sedikit sebanyak kemahiran kami dalam mengumpul pelbagai jenis data
serta menghasilkan pelbagai bentuk persembahan data bagi menunjukkan sebuah
statistik. Sekaligus , melengkap kan diri kami dengan kemahiran statistik data
terkumpul dalam matematik untuk kegunaan dimasa akan datang.
Pertama
sekali saya ingin bersyukur pada Tuhan yang maha Esa kerana dengan izinnya saya
dapat melaksanakan tugasan saya bersama dengan rakan sekumpulan dalam
menjalankan tugasan ini walaupun
pelbagai cabaran dan dugaan yang saya tempuhi tetapi atas dasar semangat dan
ketekunan saya cuba sedaya upaya untuk menghadapinya.
Saya
dan kumpulan saya diberikan tugasan yang bertemakan statistik matematik. Kami
telah memilih tajuk aktiviti yang gemar dilakukan oleh pelajar IPG Kampus Ilmu
Khas. Dalam mengedarkan borang soal
selidik saya berpuas hati terhadap tindak balas yang diberikan oleh semua responden
yang dipilih secara rawak walaupun terdapat beberapa responden yang kurang
memberi kerjasama tetapi masalah tersebut dapat diatasi dan meneruskan lagi
kajian kami.
Semasa
melaksanakan tugasan ini, saya amat berpuas hati dengan kerjasama yang diberikan
oleh ahli kumpulan saya iaitu Firdaus dan juga Afifah kerana memberikan
komitmen yang begitu memberangsangkan terhadap tugasan yang diberikan walaupun
sibuk dengan kerja masing-masing.
Kelemahan
saya dalam melaksanakan tugasan ini adalah saya kurang berpengetahuan
menggunakan ataupun menghasilkan carta-carta seperti yang telah kami
laksanakan, hasil daripada tunjuk ajar rakan sekumpulan saya, maka kini saya
telah pun mengetahui sedikit sebanyak tentang carta-carta yang boleh
diaplikasikan dalam matematik malahan dalam mata pelajaran yang lain juga.
Kelebihan
dalam melaksanakan tugasan ini pula adalah apabila saya dan rakan sekumpulan
dapat bersatu dan sentiasa bekerjasama dalam menjalankan tugasan ini. Selain
itu juga, saya amat gembira melaksanakan tugasan ini bersama-sama dengan rakan
sekumpulan saya. Harapan saya pada kali ini adalah agar kementerian pelajaran
mempelbagaikan lagi tugasan seperti ini dan pihak yang berkaitan dapat menambah
baik apa yang sepatutnya.
10.3 MOHAMAD
FIRDAUS
Melalui
kerja kursus ini, banyak pekara yang mengajar saya untuk mendalami ilmu
matematik mengenai statistic atas kajian yang telah dijalankan. Selain itu,
saya juga mendapat banyak ilmu pengetahuan semasa kaji dijalan kan. Melalui
kerja kursus ini, sedikit sebanyak dapat saya menilai dan merefleksikan setiap
individu yang telah menerima boring kaji selidik yang telah kami edarkan.
Selain
itu, saya mempelajari banyak pengalaman semasa melakukan kerja kursus ini
seperti semangat kerjasama antara rakan-rakan untuk mencari maklumat rencana
yang dikehendaki dan berkongsi maklumat yang dicari. Saya amat terharu kerana
tugasan ini memberi saya peluang menimba ilmu pengetahuan dalam bidang
matematik dan ilmu pengetahuan luar daripada bidang pembelajaran serta
mengeratkan hubungan antara rakan-rakan kerana menemani saya melaksanakan
tugasan hingga lewat pagi sepanjang minggu kerja kursus di IPG Kampus Ilmi
Khas.
Meskipun
ilmu matematik ini sudah lama saya tinggalkan sejak dibangku sekolah, tetapi
melalui kerja kursus ini memberi saya peluang kedua untuk mempelajari bidang
matematik buat sekian kalinya. Pensyarah bimbingan juga banyak membantu kami
untuk memahami, mengira dan membuat kerja kursus ini dengan betul.
Kerja
kursus ini juga mengajar saya untuk mengaplikasikan kemahiran pengurusan graf
dengan betul. Tugasan ini juga mendorong saya untuk menggunakan daya fikir yang
kritis dalam memberikan pendapat atau hujah bedasarkan analisis. Akhirnya saya amat bersyukur kepada kehadrat
Ilahi kerana telah selesai melaksanakan
tugasan ini. Alhamdulillah.
Baba, A. (1997). Statistik
Penyelidikan dalam Pendidikan dan Sains Sosial. kuala lumpur.
Jaya,
A. (n.d.). Statistik Asas. Retrieved Ogos 21, 2012, from http://www.amaljaya.com/guru/PengukuranPengujian/Statistik%20Asas.pdf
Sabri
Ahmad, T. Z. (2002). Isu-Isu Dalam Pendidikan Matematik. Kuala Lumpur:
Utusan Publications.
Sciences,
I. o. (2010, jun 22). university of malaya. Retrieved Ogos 20, 2012,
from http://math.um.edu.my/BIBM/Istilah.mat?abj=p
Tap,
A. O. (1997). Menyelami ufuk matematik. kuala lumpur: UKM.
Zain,
S. M. (1978). The Role of Mathematics in Industry. kuala lumpur: UKM.
Zain,
S. M. (2002). Fungsi Matematik . Kuala Lumpur: UKM.
Zam,
C. (2011, April 21). CheguZam. Retrieved Ogos 20, 2012, from
http://cheguzam.blogspot.com/2011/08/nota-matematik-tingkatan-3-bab-4.html