Tiada tajuk






INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS
ILMU KHAS
Jalan Yaakob Latiff, 56000, Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur
03-91318160(Pejabat), 03-91319393(Faks)
 

JABATAN ILMU PENDIDIKAN
PROGRAM PERSEDIAAN SARJANA MUDA PERGURUAN
PPISMP SEMESTER 3


PENGHANTAR PENDIDIKAN
Noor Afifah Bt Azizan                      : 930823-06-5798
M/Pelajaran                                        : PENGHANTAR PENDIDIKAN
Kumpulan                                           : J3.6 (PSV)
Pensyarah                                         :  ENCIK RAZAK
Tarikh Hantar                                                : 17 Ogos 2012



ISI KANDUNGAN






1       PENGHARGAAN


Salam sejahtera. Bersyukur saya ke Yang Maha Besar kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat saya menyiapkan kerja kursus Penghantar Pendidikan bagi tahun 2012 dalam semester ketiga saya. Dalam kerja kursus penghantar Pendidikan kali ini, saya telah ditugaskan untuk menghasilkan satu tugasan berkaitan dengan komunikasi khalayak/lisan dalam bentuk pengurusan grafik.  Melalui tugasan ini, saya telah diminta untuk menerangkan Falsafah Pendidikan Guru dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Di samping itu, saya juga diminta membuat penulisan tentang implikasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Guru kepada terhadap pendidikan di negara kita.  Saya juga menyiapkan hasil tugasan ini daripada pemerhatian dan mengumpul maklumat serta rajin ke perpustakaan untuk mencarimaklumat yang berkaitan. Setinggi-tinggi penghargaan saya ucapkan kepada pensyarah yang juga banyak membantu dan sebagai pembimbing saya dalammelaksanakan tugasan ini.
Saya juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan sekelas yang telah membantu saya dan yang sanggup bersama saya dalam mencari bahan untuk melengkapkan untuk menyiapkan tugasan ini dengan cepat dan padat. Terima kasih kepada semua yang telah membantu sama ada secara langsung atau tidak langsung. Khususnya  kepada ibu bapa yang telah banyak memberi sokongan moral. Sepanjang melaksanakan projek ini saya berasa tenang. Ini kerana segala aktiviti yang dijalankan adalah mengikut buku programnya.  Semoga  tuan dapat memaafkan saya jika terdapat cacat cela dalam proses menyiapkan tugasan saya.
Melalui tugasan ini, saya dapat mempelajari banyak perkara baru dan dapat mengetahui konsep falsah dengan lebih mendalam.  Segala tunjuk ajar  tuan tidak akan saya lupakan.

Sekian terima kasih.

2       PENGENALAN


Istilah falsafah berasal daripada dua perkataan Yunani iaitu philos dan Sophia. Philos bermaksud mencintai manakala Sophia pula bermaksud kebijaksaan. Kesimpulan yang dapat dibuat daripada makna kepada dua perkataan ini, falsafah dapat diertikan sebagai perihal mencintai kebijaksanaan.

Mengikut Russell ( 1946 ), falsafah adalah diertikan sebagi sesuatu fahaman atau pengertian di antara teologi dan sains. Ini adalah kerana, seperti teologi, falsfah menengandungi spekulasi terhadap perkara yang belum tepat dibukti.

E.D Miller pula mengatakan falasafah boleh ditakrifkan sebagai usaha untuk berfikir secara rasional dan kritis terhadap perkara-perkara penting. Oleh itu, falsafah noleh diertikan sebgai satu usah untuk berfikir yang rasional dan kritis terhadap perkara yang penting mengenai pendidikan.

Antara tafsiran Sharifah Alawiah Alsagoff dalam bukunya falsafah Pendidikan ( 1984 ) ialah falsafah adalah pertimbangan asas dan andaian mengnai pertimbangan terhadap perkara yang penting. Baginya juga, falsafah memeprsoalkan prinsip-prinsip reality, ilmu dan nilai. Baginya juga, falsafh adalah cenderung mengumpulkan rumusannya kepada bentuk mazhab-mazhab atau sisitem-sistem pemikiran.

Oleh itu, falsafah dapat diertikan sebagai pemikiran atau pandangan yang benar, rasional dan bernas. Pemikiran atau pandangan ini dihasilkan daripada usaha kajian ahli falsafah dengan cara saintifik, sistematik dan logical. Tujuan falsafah ialah mencari dan membukti kebenaran dan memberi arah tujuan atau pedoman untuk perkara-perkara yang penting dalam kehidupan.


3       TUGASAN 1

3.1      KONSEP FALSAFAH


3.1.1     FALSAFAH PENDIDIKAN  KEBANGSAAN (FPK)


“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, beketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga,masyarakat dan negara.”

Dalam konsep Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK), yang diumumkan secara rasmi pada tahun 1988,  menerangkan mengenai tentang aktiviti pendidikan di Malaysia yang sebelum ini dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Negara (FPN). FPK menerangkan matlamat pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan individu yang berilmu.

FPK berfungsi untuk mentukan arah haluan, asas dan sumber inspirasi kepada semua usaha dan rancangan dalam bidang pendidikan. Matlamat FPK adalah melahirkan individu yang baik dan sempurna supaya menjadi warganegara yang baik dan berguna. Justeru ia berperanan untuk melahirkan rakyat malaysia yang sempurna.

Selain daripada perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan seimbang, adalah melalui proses pendidikan, malaysia dapat mencapai matlamat pendidikannya. Ia juga satu usaha untuk memperkembangkann potensi individu yang harmonis dan seimbang berdasasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan

Kesimpulannya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan bukan sahaja mengejar pangkat atau taraf pendidikan, tetapi bertujuan untuk pembangunan diri yang seimbang dan menyeluruh untuk melahirkan insan yang bertanggungjawab, berilmu, berakhalak mulia dan berbakti kepada negara terutamanya.

3.1.1.1    IMPLIKASI FPK

Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) banyak  memeri  implikasi terhadap kepada sistem pendidikan negara. Kini terbukti, Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah berjaya merevolusikan sistem pendidikan dalam tiga cabang utama iatu  Kurikulum, Pendidik  dan Institusi Pendidikan itu sendiri.

Pertama, dari segi kukurikulum nilai-nilai positif telah diselitkan dalam semua mata pelajaran agar melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dengan berpaksikan kepada tujuan dan cita Falsafah Pendidikan Negara maka perubahan sukatan pelajaran telah dilaraskan untuk berorientasikan kepada program bersepadu. Bahkan,sistem pendidikan juga telah dilaraskan untuk berorientasikan kepada pendidikan umum di mana bidang vokasional dan teknologi telah diserap masuk dalam sukatan pelajaran.

Seterusnya,  pendidik memainkan peranan penting dalam menjayakan FPK. Professioalisme pendidik dan sikap turut berubah untuk fokus kepada tugas sejajar dengan elemen dan dasar Falsafah Pendidikan Negara. Ini meliputi perubahan sikap peribadi pendidik sendiri dengan pandangan dan visi yang positif terhadap tugasnya untuk merealisasikan tujuan dan cita Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Perubahan professional dengan mengubah strategi dan teknik pengajaran yang sesuai terutamanya dalam bidang  Teknologi Maklumat dan Telekomunikasi untuk melahirkan insan yang berilmu pengetahuan, berketrampilan serta berakhlak mulia dengan bersedia menimba ilmu dan kemahiran-kemahiran baru. Malahan berani untuk melaksanakan inovasi dalam proses Pengajaran  dan Pembelajaran dalam bilik darjah.

Akhir, Institut Pendidikan. Perubahan organisasi sekolah ke arah mewujudkan situasi yang sesuai untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mengkut tujuan dan cita Falsafah Pendidikan Negara. Ini meliputi perubahan kemudahan-kemudahan supaya pelajar-pelajar mendapat peluang mengembangkan potensi mereka dari segi intelek, rohani, emosi, sosial, dan jasmani, (JERIS)  secara menyeluruh dan seimbang. Budaya dan iklim yang kondusif turut dipupuk untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mencintakan ilmu dan menyimbangi dengan nilai-nilai yang positif dalam diri mereka. Bahkan pembentukan modal insan diberikan penekanan supaya dapat melahirkan generasi muda yang yang menjadi individu yang berkembang secara menyeluruh dan seterusnya berupaya menyumbangkan ilmu, kemahiran, masa dan tenaga mereka untuk kelurga, masyarakat dan negara.

Sebagai konklusinya, jelas bahawa seorang setiap pendidik perlu  berpegang kepada Falsafah Pendidikan Guru (FPK) dalam melaksankan sebarang tugasan mahupun tanggungjawab profesional mereka, sudah pasti matlamat dasar pendidikan negara akan menjadi satu kenyataan bukannya tangan kosong semata-mata.
















3.1.2     FALSAFAH PENDIDIKAN GURU (FPG)


“Guru yang beperkerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjujung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin”
FPG pula berperanan menghasilkan guru yang berkualiti dari segi peribadi, professional, sosial dan amalan tingkah laku apabila menguasai kemahiran dan amalan keguruan, serta berupaya mencapai kecemerlangan pendidikan  untuk pengisian tuntutan Wawasan Pendidikan dalam abad ke-21.

3.1.2.1    IMPLIKASI FALSFAH PENDIDIKAN GURU (FPG)



Peranan guru sebagai pendidik ialah guru hendaklah melengkapkan diri dengan pengetahuan am dan pengetahuan dalam mata pelajaran, khasnya mata pelajaran  KBSR dan KSSR serta pengetahuan ikhtisas keguruan. Khususnya, melahirkan guru yang cemerlang dari segi JERI; jasmani, emosi. Rohani dan intelek .bertanggungjawab dan sentiasa menyempurnakan tugas dan berdisiplin tinggi.

Bahkan seorang guru perlu mengamalkan pengajaran dan pembelajaran selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Guru, khasnya mengembangkan individu dan setiap profession mematuhi sesuatu kod etika yang ditentukan oleh organisasi  profession itu. Malahan, setiap ahli akan bertanggungjawab  terhadap semua tindakan dan keputusan yang dibuat olehnya serta mempunyai daya kepimpinan supaya boleh berpengaruh ke atas orang lain. Selain itu, guru peka kepada aspirasi bangsa,masyarakat dan Negara. Malahan,  guru akan mempunyai paras tenaga yang tinggi dan mempunyai stamina.oleh yang demikian daripada itu juga mempunyai tenaga mental yang tinggi serta berkeupayaan untuk terus belajar seiring dengan pertambahan tugas.

4       TUGASAN 2 : AKTIVITI


4.1      KEJOHANAN OLAHRAGA TAHUNAN (KOT)


Kejohanan Olaharaga Tahunan (KOT) turut dilaksanakan di IPG. Aktiviti memberikan pengalaman tentang ilmu, kemahiran, bimbingan serta latihan yang merupakan salah satu nilai untuk meningkatkan kecemerlangan diri.

Dalam akitiviti ini, kemahiran kepimpinan dapat dilahirkan melalui bimbingan serta tunjuk ajar dari orang yang lebih berpengalaman.  Ini dapat dilihat apabila guru pelatih diberi tanggungjawab untuk mengendalikan majlis besar seperti ini dengan perancangan dari segi masa dan jadual pelaksanaan secara bekerjasama. Ini merupakan asas ke arah pembentukan semagat berpasukan yang menjadi teras kejayaan sesebuah organisasi.

KOT bertujuan melahirkan individu yang seimbang, cergas dan sihat serta menjamin perkembangan individu berdasarkan aspek JERIS; jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Ini akan melahirkan seorang guru yang mempunyai sahsiah yang baik apabila membuat urusan dengan orang lain. Tidak kira di sekolah sahaja malahan di luar.Di samping itu aktiviti ini juga justeru melahirkan atlit yang berbakat serta mengharumkan nama IPG seterusnya negara.

 Amalan berbudi bahasa, bersopan, berdisplin bermoral dan sebagainya turut dapat diselitkan selaras dengan elemen FPG yang beperkerti mulia. Selain itu, melahirkan guru berstamina dan bertanggungjawab dan sering melaksanakan tugasan yang diberi dengan sebaiknya sejajar dengan hasrat negara..





4.2      IPG LESTARI


IPG Lestari juga merupakan salah satu aktiviti yang dijalankan di Kampus Ilmu Khas ini adalah sebuah langkah yang proaktif untuk memberi pendidikan kepada para warga kampus untuk melatih dan menyedar kepada warga kampus untuk menyangi tumbuh-tumbuhan dengan menanam pokok di dalam kawasan kampus mengikut kelas secara beramai-ramai.

 Program ini berkait rapat dengan Falasafah Pendidikan Guru (FPG) apabila memelihara masyarakat yang bersatu padu, berdemokratik, progresif dan berdisplin. Ini akan menjamin perkembangan individu apabila guru berperanan sebagai agen perubahan dalam dunia pendidikan yang dinamik yang berkait rapat dengan falsafah metafizik.

Selain itu, dalam program ini juga diselitkan dengan hari tanpa polistren serta program kitar semula yang diadakan di setiap blok pendidikan. Asrama juga tidak terkecuali dalam program ini. Matlamat program seperti ini diadakan adala untuk mengelakkan pembaziran dalam kalangan warga yang selalu menggunakan plastik dan polistren apabila membeli makanan di cafe.

Justeru, FPG ini mampu mengubah setiap warga kampus supaya berpandangan progesif dan saintifik mengenai keburukan dan kebaikan program yang dijalankan berkaitan dengan IPG Lestari dengan berkembang mengikut peredaran zaman yang kini memeberi penekanan kepada sains dan teknologi untuk menjaga alam sekitar.

Rasionalnya, IPG Lestari ini lebih menitikberatkan kepada displin, pengetahuan dan keperihatinan mengenai isu semasa yang amat dirisaukan di seluruh dunia tentang bumi yang kian merosot akibat perbuatan manusia yang kurang perihatin terhadap kepentingan menjaga alam sekitar dengan sebaiknya. Ini dapat melahirkan guru pelatih yang perihatin dan menitikberatkan kepetingan menjaga alam sekitar dalam kalangan pelajar di sekolah dengan lebih menarik dengan aktiviti yang dapat diselitkan dalam pembelajaran dan dijadikan amalan dalam kehidupan seharian.

4.3      PAMERAN GURIS


Pameran G.U.R.I.S merupakan suatu program yang mantap dalam melahirkan guru yang berkualiti sebagai seorang insan yang aktif bukan sahaja dari aspek kurikulum, tetapi juga kokurikulum. Ini juga selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) yang ingin menghasilkan bakal pendidik yang sihat dari segi intelek dan juga rohani.

Malahan, pameran ini juga bertujuan melahirkan seorang guru pelatih yang berpengalaman serta kreatif dalam mengadakan sesebuah aktiviti seperti pameran ini untuk menarik perhatian para pelajar serta berkemahiran dalam melaksanakan penyuntingan bahan Pengajaran dan Pembelajaran (P&P).  Program ini juga melibatkan semua warga kampus termasuk kakitangan.

Matlamat program ini dilaksanakan adalah bertujuan untuk melahirkan golongan yang mempunyai kemahiran terutamanya dalam mengendalikan sesebuah program besar yang melibatkan ramai orang. Ini akan memberikan pendidikan dan latihan berhadapan dengan orang ramai supaya kelak apabila di sekolah mereka tidak kaku untuk berhdapan dalam situasi sebegini.

Rasionalnya, Pameran G.U.R.I.S ini lebih menekankan kepada kemahiran, latihan dan pengetahuan menegenai bidang seni yang berhubung dengan kehidupan seharian kita lebih mendalam secara seimbang dan menyeluruh dengan potensi diri dalam aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek di dalam setiap warga IPG Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur.

 Di samping itu, program ini merupakan suatu langkah bagi menaiktaraf kefahaman pelajar terhadap betapa pentingnya pengetahuan dan penglibatan dalam kokurikulum. Ini juga dapat membina kualiti peribadi dan nilai sebagai seorang guru dan juga bakal guru. Dalam kalangan guru pelatih, ia adalah satu kelebihan agar dapat disemai dalam diri dan juga dicurahkan ilmu ini kepada generasi akan datang.

4.4      SAMBUTAN HARI GURU


Seterusnya, Sambutan Hari Guru. Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada tarikh yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu telah menerima cadangan sebagai dasar pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut yang dikenali sebagai Laporan Razak telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu.

Hubungkait sambutan hari guru ialah melahirkan guru yang progresif dan bersedia menyanjung aspirasi negara. Dalam program ini diterapkan dengan nilai-nilai murni dengan menghargai tokoh-tokoh yang banyak memeberi sumbangan kepada negara dalam dunia pendidikan.

Objektif program ini dijalankan adalah untuk menitikberatkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat dengan menghargai jasa-jasa mereka sepanjang tempoh mereka berkhidmat demi melahirkan generasi bijak pandai.

Melalui sambutan ini , guru akan lebih bersifat patrotisme terhadap negara dan menyumbang bakti kepada negara tercinta untuk melahirkan generai muda yang berilmu. kesimpulannya, Ini akan menunjukkan ciri-ciri guru yang berdedikasi dan pemangkin kepada warisan budaya.










4.5      SEMINAR KESIHATAN


Seminar kesihatan merupakan program yang selalu diadakan institut yang diadakan banyak  memberikan manfaat kepada warga institut.  Antaranya memberikan ilmu pengetahuan yang mendalam, khasnya mengenai kesihatan yang jarang kita dengar yang disampaikan oleh golongan yang bertauliah. Selain itu kita boleh membuat pmeriksaan kesihatan secara percuma sewaktu berlangsungnya seminar kesihatan.

Pekerti yang mulia merujuk kepada sahsiah seseorang guru. Guru yang bertindak sebagai agen perubahan pelajar perlu terlebih dahulu menunjukkan sahsiah yang baik supaya murid dapat mencontohi keperibadian guru. Antara sahsiah  yang boleh ditonjolkan ialah seperti berbudi bahasa, bersopan, berdisiplin dan bermoral. Sekiranya seorang guru tidak menunjukkan disiplin yang mantap misalnya membuang sampah dalam kawasan sekolah, sudah semestinya menjadi teladan yang tidak baik untuk pelajar-pelajar. Pelajar-pelajar yang baru meningkat dewasa mudah terpengaruh dengan keadaan sekeliling.  Elemen ini berkait rapat dengan Elemen FPK: Rakyat Malaysia yang Berakhlak Mulia.













5       REFLEKSI

           
Dengan berakhirnya tugasan ini, saya mendapati telah mengetahui dan mendalami tentang Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Falsafah Pendidikan Guru (FPG). Jujur saya katakan sebelum ini saya kurang memahami apa itu FPK dan FPG mungkin disebabkan kurang didedahkan mengenai falsafah ini di sekolah. Kini, setelah dibantu dan diberi taklimat serta penerangan yang mendalam daripada pensyarah pembimbing saya dapat jayakan tugasan ini seperti tarikh yang telah ditetapkan.

Sepanjang melaksanakan tugasan ini, saya telah mengkaji elemen yang terkandung dalam FPK dan FPG yang saling berkait rapat dalam pembentukan pendidikan negara kita. Saya juga telah mengetahui sejarah FPK ditubuhkan. Sepanjang menjalankan tugasan ini saya banyak bertanya kepada para guru pelatih terutamanya kepada yang arif tentang FPK dan FPG ini. Dengan bantuan mereka sedikit sebanyak dapat menyelesaikan permasalahan saya di dalam kerja kursus pada kali ini. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan seperjuangan yang sanggup menemani dan sudi berkongsi serta bertukar-tukar maklumat dalam melaksanakan tugasan ini.

Oleh yang demikian, saya telah mengenali serta memahami setiap aktiviti yang dijalankan di IPG adalah berkait rapat dengan FPK dan FPG untuk memupuk setiap matlamat yang terkandung dalam falsafah ini dalam setiap individu guru pelatih. Dengan izin Allah S.W.T saya dapat membawa dan melaksanakan aktiviti ini dengan menerapkan unsur-unsur FPK dan FPG di sekolah kelak. Justeru, tugasan ini membantu saya memupuk minat untuk mendalami subjek Falsafah dan Pendidikan di Malaysia.

Sebagai seorang guru pelatih, saya berbangga kerana dapat mengetahui FPK dan FPG secara mendalam yang cuba diselitkan oleh pihak kampus untuk melahirkan para guru yang mempunyai nilai yang tinggi dalam dunia pendidikan khususnya. Di sini saya memahami seorang guru mempunyai daya keterampilan yang tinggi kerana para murid-murid menjadikan kita sebagi idola mereka.

Pada pendapat saya dalam dunia yang serba berkembang maju pesat ini, sejajar dengan hasrat falsafah yang ingin melahirkan guru yang progresif kita hendaklah mendalami kemajuan teknologi dan sains kerana pada era kini, masyarakat lebih banyak menggunakan teknolgi dalam kehidupan mereka di samping menjimatkan masa dan tenaga.
           
Justeru, berdasarkan kepada semua huraian diatas, maka ternyatalah bahawa kejayaan sesebuah sekolah dalam merealisasikan FPK adalah bergantung kepada aspek-aspek kepemimpinan, budaya sekolah, ko-kurikulum, guru dan juga disiplin. Semua aspek ini akan menentukan modal insan yang bakal dihasilkan sama ada memenuhi hasrat FPK atau tidak. Kejayaan sekolah dalam merealisasikan FPK juga secara tidak langsung mampu menjana dan membina modal insan yang berkualiti.

Konklusinya, kita perlu mampu untuk berfikir secara kritis dan kreatif, berkemahiran menyelesaikan masalah, berkeupayaan mencipta peluang-peluang baru, mempunyai ketahanan serta berkebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran dunia global yang sering berubah-ubah.  Sekali lagi dinyatakan bahawa, peranan sekolah amat penting dalam menyahut cabaran yang terkandung di dalam FPK untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia bertanggungjawab dan keupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.








6       RUJUKAN


Keow, C. l. (2008). Falsafah dan Pendidikan di Makaysia. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiaman Sdn Bhd.
Malaysia, P. N. (2001). Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Matlamat dan Misi. Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).
Sang, M. S. (2004). Penghantar Pendidikan Subang Jaya. Subang Jaya: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Ting Len Siong, D. H. (2007). Ingin Menjadi Guru. Puchong: Print Seope Sdn. Bhd.






















Terbaru Lebih lama