ARCA (i)
|
ARCA (ii)
|
ASSEMBLAJ
|
MOBAIL
|
1.
Definisi
Ä Ciptaan berbentuk 3 demensi.
Permukaannya dapat dirasai serta dipandang dari pelbagai sudut.
Ä Bahasa latin “sculpere” bermakna satu proses mengukir, melarik , mencungkil dan
menguris.
Ä Selalunya arca dapat dilihat di
galeri, Taman permainan dan tempat – tempat yang menjadi tarikan pelancong
seperti di muzium dan Tugu Peringatan.
|
2.
Ciri-ciri arca yang baik
Ä Bentuk arca menepati tema dan topik.
Ä Bahan binaan arca sesuai dengan
tujuan hasilan.
Ä Memastikan ia kuat, kukuh dan
selamat.
Ä Kepelbagaian bahan dapat diadun atau
dipasang dengan baik, membentuk suatu komposisi gubahan yang artistik.
Ä Mengaplikasi prinsip-prinsip rekaan
seperti rentak, pergerakan, kontra, warna, imbangan dan kesatuan yang
menarik.
Ä Asli, unik dan berketerampilan.
3.
Proses penghasilan arca
Ä Memerhati, mengenali, dan memahami
bentuk dan ruang objek
Ä Melakar anatomi objek untuk
mendapatkan penampilan imej yang terbaik dan terancang,
Ä Memilih satu lakaran yang terbaik
dan relevan dengan perancangan menghasil arca.
Ä Membuat prototaip.
Ä Membuat arca sebenar.
Ä Membuat kemasan dan menetukan ruang
untuk peragaan.
4.
Asas-asas membentuk dan membuat binaan
Ä Bentuk
Ä Ruang
Ä Struktur
Ä Imbangan
Ä Kestabilan
Ä Penggunaan bahan
Ä
Teknik
|
1.
Definisi
Ä Asemblaj adalah himpunan bahan-bahan
yang disusun dan mempunyai daya estetik ataupun cara perletakan yang
menimbulkan suatu makna. Walaupun pada kebiasaannya aktiviti ini dikaitkan
pada himpunan bentuk-bentuk dua dimensi, ianya juga boleh dihasilkan dalam bentuk
tiga dimensi.
2.
Tokoh
Ä Marcel Duchamp/Raja Shahriman
3.
Ciri-ciri
Ä Kuat, kukuh dan selamat
Ä Bebas dari segi penggunaan
bahan/media(selalunya baahan buangan)
Ä Menggunakan lebih daripada satu
bahan
4.
Cara penghasilan/Teknik
Ä Bahagian yang berasingan dicantumkan
dan dijadikan bentuk yang menarik.
Salah seorang
pengarca bagi kategori arca asemblaj ialah Marchel Duchamp. Duchamp
dilahirkan pada tahun 1887 Blainville, Perancis. Duchamp bermula dengan
menghasilkan karya dalam bidang ‘ painting ‘ dalam tahun 1908. Duchamp
menceburi bidang penghasilan arca dan berjaya menghasilkan karya terunggul
dalam abad ke – 20 iaitu penciptaan secara seni tangan dan penghasilan karya
daripada bahan-bahan terbuang. Penciptaan arca asemblaj termasyhur iaitu ‘
Bicycle Wheel ’ ( karya asli telah hilang ) adalah penciptaan terawalnya
dalam bidang seni tangan yang mana arca ini dibina menggunakan bahan-bahan
yang terdapat di rumah.
Imej replika
arca asemblaj ‘ Bicycle Wheel ’
Penelitian yang dibuat
melalui maklumat yang diperolehi daripada internet menunjukkan bahawa alat
yang digunakan dalam menghasilkan arca ini agak mudah iaitu menggunakan alat
pertukangan dan bahan yang digunakan ialah rim basikal yang diambil daripada
bahan-bahan terbuang. Teknik pembuatan
arca ini agak mudah yakni hanya menggunakan bahan terbuang sedia ada, cuma
diolah dengan menggunakan kreativiti sendiri. Persembahan karya ini pada
pengamatan saya walaupun nampak mudah namun mempunyai nilai estetika yang
tinggi. Maksud tersirat pada arca ini hanya diketahui oleh pembuatnya sahaja
|
1.
Definisi
Ä Mobail merupakan hasil cantuman dari
pelbagai bahan atau bahagian untuk membolehkannya bergerak dan dibangunkan
menjadi sebuah arca. Mobail juga dikenali sebagai Acra bergerak atau Arca
Kinetik .
2.
Tokoh
Ä Alexander Calder
3.
Ciri-ciri
Ä Mobail biasanya digantung di atas
siling.
Ä Bahagian mobail dicantumkan pada
sendi untuk membolehkannya bergerak , berputar atau berombak.
4.
Cara penghasilan
Ä Bahagian arca dicantumkan pada sendi
untuk membolehkan ia bergerak, berputar atau berombak.
Pengarca seterusnya yakni dalam bidang arca mobail
ialah Alexander Calder. Beliau dilahirkan dalam tahun 1898 di Philadelphia,
Amerika Syarikat. Bapa dan datuk beliau merupakan pengarca terkenal waktu
itu. Selepas tamat pengajian dalam bidang kejuruteraan, beliau bekerja dalam
pelbagai bidang sebelum menceburi bidang kesenian pada tahun 1923. Beliau
banyak menghasilkan kerja-kerja lukisan sebelum menceburi bidang arca mobail
selepas berhijrah ke Paris pada tahun 1930. Hasilan karyanya dipamerkan dalam
pameran pertama bidang arca mobail di Amerika Syarikat. Salah satu arca
mobail yang dihasilkan bertajuk “ Horizontal Spines ”
Pada
pengamatan saya, arca mobail ciptaan Calder ini merupakan arca yang agak unik
dan tersendiri. Beliau berjaya mengolah bahan-bahan terbuang yang terdapat
disekeliling seperti gelungan dawai untuk membentuk arca sedemikian. Alat
yang digunakan dalam menghasilokan arca ini mungkin terdiri daripada
alat-alat pertukangan tangan seperti payar, pemotong besi dan alat kimpalan.
Persembahan karya memerlukan penerangan yang agak kritis dalam menyakinkan
penonton tentang maksud tersirat pada arca ini. Apabila arca ini digantung,
ia akan berpusing secara mendatar.
|
STABAIL
|
KREATIVITI (i)
|
KREATIVITI (ii)
|
KREATIVITI (iii)
|
1.
Definisi
Ä Stabail ialah satu binaan seperti
mobail yang boleh bergerak tapi tidak terawang-awang kerana kedudukan kakinya
membuatkan ia boleh bergerak.
2.
Tokoh
Ä Jean Tinguely
3.
Ciri-ciri
Ä Berbentuk abstrak dan realis
Ä Statik, kukuh dan mantap
4.
Cara penghasilan
Ä Bahan kutipan dicantumkan secara
kasar
Ä Mempunyai stand yang membolehkan ianya bergerak tetapi tidak terawang-awang
Pengarca
seterusnya yakni dalam bidang arca stabail ialah Jean Tinguely. Beliau
dilahirkan di Swistzerland pada tahun 1925. Selepas tamat persekolahan beliau
menceburi bidang perniagaan. Beliau meminati bidang seni semasa beliau
belajar di Basle antara tahun 1941 – 1945. Tinguely mula membuat eksperimen
berkaitan penerokaan ruang melalui penghasilan arca menggunakan motor
elektrik. Pembabitan secara serius dalam penghasilan arca bermula apabila
beliau berhijrah ke Perancis dan bercampur dengan beberapa tokoh seni di
sana. Salah satu arca stabail yang dihasilkan bertajuk “ Homeage New York: A
Self Construction and Self Destroying Work of Art ”
Jika hendak dibandingkan
dengan arca-arca lain yang diterangkan di atas, arca ini merupakan arca yang
paling rumit dihasilkan. Bahan-bahan yang digunakan dalam menghasilkan arca
ini adalah terdiri daripada pelbagai bahan terbuang. Tinguely berjaya
mengolah bahan-bahan berkenaan menggunakan alatan kimpalan. Beliau
menggunakan teknik olah, susun, cantum dan lekat dalam menghasilkan arca ini.
Persembahan karya arca ini memerlukan penerangan yang teliti oleh pengarca
dan pemerhatian yang teliti oleh penonton untuk memahami maksud tersirat pada
arca ini.
|
1. Definisi
Ä
Latin ”creare” membawa
maksud ”membuat”
Ä
Greek ”creare”
bermaksud ”memenuhi”.
Ä
Kamus Dewan(2002)
mentakrifkan kreativiti sebagai satu kemampuan atau kebolehan mencipta daya
kreatif dan kekreatifan.
2. Ciri-ciri Kreativiti
Ä
Fluency
Ä
Originality
Ä
Flesibility
Ä
Elaboration
Ä
Sensitivity
3. Aktiviti meningkatkan kreativiti
Ä
Menggalakkan daya
cipta
Ä
Kerja secara bebas
Ä
Baru dan unik
Ä
Perbincangan dan
kritikan
Kreativiti intuitif=kreativiti spontan melalui
penambaikan
Kreativiti analitik=apa yg kita guna utk tujuan
ttentu. Menggabungkan k.intuitif n k.analitik
|
4. Pendapat tokoh
Ä
Paul Torrance(1974) (bapa kreativiti)
Kreativiti sebagai proses yang mana seseorang
menjadi peka terhadap masalah kekurangan, jurang pengetahuan, unsur-unsur
yang hilang, ketidakharmonian dan sebagainya. Strategi meransang kreativiti:
Soal-meransang daya berfikir/ingin tahu
Temu-menggalakkan penemuan baru dalam
kajian
Perhati-guna pelbagai deria untuk
mengetahui sesuatu
Cuba- bereksperimentasi sehingga dapat hasil
terbaik
Teroka-eksplorasi persekitaran
Manipulasi-bagaimana bahan sekeliling dpt jadi
karya
Bermain-bermain untuk tujuan pembelajaran
Ä
Carl Rogers
5 faktor mendorong kreativiti dalam bidang seni/
sains.
§
keterbukaan dan
fleksibel kepada pengalaman
§
menikmati kehidupan
yang dialami
§
menghargai diri
sendiri
§
mengamalkan kebebasan
§
menjadi individu yang
peka dan sensitif dengan persekitaran
|
Ä
Fisher (1943)
5 peringkat dalam Pemikiran Kreatif;
§
Rangsangan – beri soalan
kritikal/boleh mendorong perasaan ingin tahu
§
Penerokaan – pelajar cuba
mencari jawapan terhadap soalan yang telah diberikan / pelajar kreatif akan
cuba pelbagai cara, gaya, teknik.
§
Perancangan – melalui
perancangan secara verbal & visual
§
Aktiviti – lakukan
tindakan berdasarkan persoalan ‘ bagaimana harus kita mengambil tindakan ke
atas cadangan tersebut
Kajian Semula – membuat
penilaian/refleksi terhadap keberkesanan tindakkan yang telah dijalankan -
untuk tujuan penambahbaikan.
Ä
Viktor Lowenfeld (1975),
kreativiti ialah suatu naluri (instinct) semula
jadi sejak lahir yang dimiliki oleh setiap orang. setiap kanak-kanak
dilahirkan kreatif. Penyataan ini disokong dengan sifat semulajadi
kanak-kanak yang gemar meneroka dan penuh dengan perasaan ingin tahu.
|
KREATIVITI (iv)
|
KREATIVITI (v)
|
APRISIASI
|
PAMERAN
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ä
Menurut Helbert Read,
Untuk
mengetahui fakta (otak kiri) adalah suatu perkara dan menukarkan fakta kepada
bentuk baru memerlukan keupayaan membuat metafora (otak kanan) adalah suatu
perkara lain, yang merupakan fungsi pemikiran kreatif. Bagi mempertingkatkan
daya kreativiti seseorang, pembelajaran dan pengalaman aktiviti pendidikan
seni adalah diperlukan.
Ä
Fryer 1989 (Fryer 1996)
Kreativiti adalah sesuatu yang asli, satu proses
separa sedar, sesiapa sahaja boleh menjadi kreatif tetapi tidak semua orang
kreatif, kreativiti melibatkan pemikiran dan khayalan dan kreativiti adalah
kebolehan untuk melihat sesuatu dalam cara yang berbeza, untuk mencari
kepuasan dalam membuat atau menghasilkan sesuatu dan memerlukan ketekunan
sehingga terhasilnya suatu produk.
|
Ä
Edward De Bono(1992)
Kreativiti adalah bermaksud mewujudkan sesuatu yang
belum pernah ada iaitu sesuatu yang baru dan mempunyai nilai.
Ä
Dunn (1992)
mengatakan bahawa kreativiti ialah keupayaan untuk
menjana idea baru, melihat masalah dari sudut yang baru dan mengambil risiko
dalam mencuba sesuatu yang tidak pernah dicuba sebelumnya. Kreativiti berkait
rapat dengan pengetahuan, kemahiran asas dan pemikiran kritis dan ianya boleh
difahamkan sebagai penggunaan pengetahuan dan maklumat dengan cara baru.
Ä
June King McFee
mentakrifkan kreativiti sebagai keupayaan seseorang
mencipta sesuatu yang baru dan pada masa yang sama mampu mengolah idea.
|
Kaedah melihat
seni
Ä
Hedonistik
§
Pernyataan spontan terhadap sesuatu karya
§
Tahap suka atau tidak suka lebih bersifat individu dan
mungkin berubah-ubah dari satu ketika
dan situasi yang berlainan
Ä
Kontekstualistik
§
Pernyatan merujuk kepada sesuatu aspek
Ä
Organistik
§
Cara melihat lebih menumpukan kepada
aspek formal penghasilan seni
Ä
Normistik
§
Merujuk kepada kriteria tertentu
Ä
Elektik
§
Bersifat bersepadu dari aras pernyataan suka atau tidak,
sehingga dapat menyatakan jenis dan kriterianya
|
1. Pameran yang baik
Ä
Merancang dan
membentuk AJK
Ä
Menentukan ruang dan
tempat
Ä
Membuat promosi,
hebahan dan iklan
Ä
Merangka jadual
pameran
Ä
Ada demonstrasi dan
pertandingan yang menarik
Ä
Susun atur karya kemas
2. Skop tugasan
Ä
Pengerusi
§
Penasihat
§
mempengerusikan
mesyuarat
§
memastikan program
yang dirancang dapat berjalan dengan lancar
Ä
Setiausaha
§
menyediakan kertas
kerja program
§
membentuk jawatan
kuasa
§
menyediakan
surat-menyurat berkaitan program
§
membuat laporan
program
Ä
Bendahari
§
membuat anggaran
perbelanjaan untuk program
§
membuat laporan
kewangan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADOBE PHOTOSHOP (i)
|
ADOBE PHOTOSHOP (ii)
|
ADOBE PHOTOSHOP(iii)
|
PHOTOGRAPHY
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
1. Peranan dalam proses p&p
Ä
Menarik perhatian
pelajar
Ä
Meningkatkan minat
pelajar
Ä
Meransang pemikiran
pelajar
Ä
Meningkatkan kesedaran
pelajar terhadap pentingnya IT
|
Nota dari Najwa Zulkifli