Tiada tajuk

ARCA (i)
ARCA (ii)
ASSEMBLAJ
MOBAIL
1.   Definisi
Ä Ciptaan berbentuk 3 demensi. Permukaannya dapat dirasai serta dipandang dari pelbagai sudut.
Ä Bahasa latin “sculpere” bermakna satu proses mengukir, melarik , mencungkil dan menguris.
Ä Selalunya arca dapat dilihat di galeri, Taman permainan dan tempat – tempat yang menjadi tarikan pelancong seperti di muzium dan Tugu Peringatan.

2.   Ciri-ciri arca yang baik
Ä Bentuk arca menepati tema dan topik.
Ä Bahan binaan arca sesuai dengan tujuan hasilan.
Ä Memastikan ia kuat, kukuh dan selamat.
Ä Kepelbagaian bahan dapat diadun atau dipasang dengan baik, membentuk suatu komposisi gubahan yang artistik.
Ä Mengaplikasi prinsip-prinsip rekaan seperti rentak, pergerakan, kontra, warna, imbangan dan kesatuan yang menarik.
Ä Asli, unik dan berketerampilan.
3.   Proses penghasilan arca
Ä Memerhati, mengenali, dan memahami bentuk dan ruang objek
Ä Melakar anatomi objek untuk mendapatkan penampilan imej yang terbaik dan terancang,
Ä Memilih satu lakaran yang terbaik dan relevan dengan perancangan menghasil arca.
Ä Membuat prototaip.
Ä Membuat arca sebenar.
Ä Membuat kemasan dan menetukan ruang untuk peragaan.
4.   Asas-asas membentuk dan membuat binaan
Ä Bentuk
Ä Ruang
Ä Struktur
Ä Imbangan
Ä Kestabilan
Ä Penggunaan bahan
Ä Teknik
1.   Definisi
Ä Asemblaj adalah himpunan bahan-bahan yang disusun dan mempunyai daya estetik ataupun cara perletakan yang menimbulkan suatu makna. Walaupun pada kebiasaannya aktiviti ini dikaitkan pada himpunan bentuk-bentuk dua dimensi, ianya juga boleh dihasilkan dalam bentuk tiga dimensi.
2.   Tokoh
Ä Marcel Duchamp/Raja Shahriman
3.   Ciri-ciri
Ä Kuat, kukuh dan selamat
Ä Bebas dari segi penggunaan bahan/media(selalunya baahan buangan)
Ä Menggunakan lebih daripada satu bahan
4.   Cara penghasilan/Teknik
Ä Bahagian yang berasingan dicantumkan dan dijadikan bentuk yang menarik.
Salah seorang pengarca bagi kategori arca asemblaj ialah Marchel Duchamp. Duchamp dilahirkan pada tahun 1887 Blainville, Perancis. Duchamp bermula dengan menghasilkan karya dalam bidang ‘ painting ‘ dalam tahun 1908. Duchamp menceburi bidang penghasilan arca dan berjaya menghasilkan karya terunggul dalam abad ke – 20 iaitu penciptaan secara seni tangan dan penghasilan karya daripada bahan-bahan terbuang. Penciptaan arca asemblaj termasyhur iaitu ‘ Bicycle Wheel ’ ( karya asli telah hilang ) adalah penciptaan terawalnya dalam bidang seni tangan yang mana arca ini dibina menggunakan bahan-bahan yang terdapat di rumah.

Imej replika arca asemblaj ‘ Bicycle Wheel ’
                   Penelitian yang dibuat melalui maklumat yang diperolehi daripada internet menunjukkan bahawa alat yang digunakan dalam menghasilkan arca ini agak mudah iaitu menggunakan alat pertukangan dan bahan yang digunakan ialah rim basikal yang diambil daripada bahan-bahan terbuang.  Teknik pembuatan arca ini agak mudah yakni hanya menggunakan bahan terbuang sedia ada, cuma diolah dengan menggunakan kreativiti sendiri. Persembahan karya ini pada pengamatan saya walaupun nampak mudah namun mempunyai nilai estetika yang tinggi. Maksud tersirat pada arca ini hanya diketahui oleh pembuatnya sahaja
1.   Definisi
Ä Mobail merupakan hasil cantuman dari pelbagai bahan atau bahagian untuk membolehkannya bergerak dan dibangunkan menjadi sebuah arca. Mobail juga dikenali sebagai Acra bergerak atau Arca Kinetik .
2.   Tokoh
Ä Alexander Calder
3.   Ciri-ciri
Ä Mobail biasanya digantung di atas siling.
Ä Bahagian mobail dicantumkan pada sendi untuk membolehkannya bergerak , berputar atau berombak.
4.   Cara penghasilan
Ä Bahagian arca dicantumkan pada sendi untuk membolehkan ia bergerak, berputar atau berombak.
Pengarca seterusnya yakni dalam bidang arca mobail ialah Alexander Calder. Beliau dilahirkan dalam tahun 1898 di Philadelphia, Amerika Syarikat. Bapa dan datuk beliau merupakan pengarca terkenal waktu itu. Selepas tamat pengajian dalam bidang kejuruteraan, beliau bekerja dalam pelbagai bidang sebelum menceburi bidang kesenian pada tahun 1923. Beliau banyak menghasilkan kerja-kerja lukisan sebelum menceburi bidang arca mobail selepas berhijrah ke Paris pada tahun 1930. Hasilan karyanya dipamerkan dalam pameran pertama bidang arca mobail di Amerika Syarikat. Salah satu arca mobail yang dihasilkan bertajuk “ Horizontal Spines ”
                      Pada pengamatan saya, arca mobail ciptaan Calder ini merupakan arca yang agak unik dan tersendiri. Beliau berjaya mengolah bahan-bahan terbuang yang terdapat disekeliling seperti gelungan dawai untuk membentuk arca sedemikian. Alat yang digunakan dalam menghasilokan arca ini mungkin terdiri daripada alat-alat pertukangan tangan seperti payar, pemotong besi dan alat kimpalan. Persembahan karya memerlukan penerangan yang agak kritis dalam menyakinkan penonton tentang maksud tersirat pada arca ini. Apabila arca ini digantung, ia akan berpusing secara mendatar.
STABAIL
KREATIVITI (i)
KREATIVITI (ii)
KREATIVITI (iii)
1.   Definisi
Ä Stabail ialah satu binaan seperti mobail yang boleh bergerak tapi tidak terawang-awang kerana kedudukan kakinya membuatkan ia boleh bergerak.
2.   Tokoh
Ä Jean Tinguely
3.   Ciri-ciri
Ä Berbentuk abstrak dan realis
Ä Statik, kukuh dan mantap
4.   Cara penghasilan
Ä Bahan kutipan dicantumkan secara kasar
Ä Mempunyai stand yang membolehkan ianya bergerak tetapi tidak terawang-awang
Pengarca seterusnya yakni dalam bidang arca stabail ialah Jean Tinguely. Beliau dilahirkan di Swistzerland pada tahun 1925. Selepas tamat persekolahan beliau menceburi bidang perniagaan. Beliau meminati bidang seni semasa beliau belajar di Basle antara tahun 1941 – 1945. Tinguely mula membuat eksperimen berkaitan penerokaan ruang melalui penghasilan arca menggunakan motor elektrik. Pembabitan secara serius dalam penghasilan arca bermula apabila beliau berhijrah ke Perancis dan bercampur dengan beberapa tokoh seni di sana. Salah satu arca stabail yang dihasilkan bertajuk “ Homeage New York: A Self Construction and Self Destroying Work of Art ”
                   Jika hendak dibandingkan dengan arca-arca lain yang diterangkan di atas, arca ini merupakan arca yang paling rumit dihasilkan. Bahan-bahan yang digunakan dalam menghasilkan arca ini adalah terdiri daripada pelbagai bahan terbuang. Tinguely berjaya mengolah bahan-bahan berkenaan menggunakan alatan kimpalan. Beliau menggunakan teknik olah, susun, cantum dan lekat dalam menghasilkan arca ini. Persembahan karya arca ini memerlukan penerangan yang teliti oleh pengarca dan pemerhatian yang teliti oleh penonton untuk memahami maksud tersirat pada arca ini.     
1.  Definisi
Ä Latin ”creare” membawa maksud ”membuat”
Ä Greek ”creare” bermaksud ”memenuhi”.
Ä Kamus Dewan(2002) mentakrifkan kreativiti sebagai satu kemampuan atau kebolehan mencipta daya kreatif dan kekreatifan.

2.  Ciri-ciri Kreativiti
Ä Fluency
Ä Originality
Ä Flesibility
Ä Elaboration
Ä Sensitivity

3.  Aktiviti meningkatkan kreativiti
Ä Menggalakkan daya cipta
Ä Kerja secara bebas
Ä Baru dan unik
Ä Perbincangan dan kritikan
Kreativiti intuitif=kreativiti spontan melalui penambaikan
Kreativiti analitik=apa yg kita guna utk tujuan ttentu. Menggabungkan k.intuitif n k.analitik
4.  Pendapat tokoh

Ä Paul Torrance(1974) (bapa kreativiti)
Kreativiti sebagai proses yang mana seseorang menjadi peka terhadap masalah kekurangan, jurang pengetahuan, unsur-unsur yang hilang, ketidakharmonian dan sebagainya. Strategi meransang kreativiti:
Soal-meransang daya berfikir/ingin tahu
Temu-menggalakkan penemuan baru dalam kajian
Perhati-guna pelbagai deria untuk mengetahui sesuatu
Cuba- bereksperimentasi sehingga dapat hasil terbaik
Teroka-eksplorasi persekitaran
Manipulasi-bagaimana bahan sekeliling dpt jadi karya
Bermain-bermain untuk tujuan pembelajaran

Ä Carl Rogers
5 faktor mendorong kreativiti dalam bidang seni/ sains.
§ keterbukaan dan fleksibel kepada pengalaman
§ menikmati kehidupan yang dialami
§ menghargai diri sendiri
§ mengamalkan kebebasan
§ menjadi individu yang peka dan sensitif dengan persekitaran
Ä Fisher (1943)
5 peringkat dalam Pemikiran Kreatif;
§ Rangsangan – beri soalan kritikal/boleh mendorong perasaan ingin tahu
§ Penerokaan – pelajar cuba mencari jawapan terhadap soalan yang telah diberikan / pelajar kreatif akan cuba pelbagai cara, gaya, teknik.
§ Perancangan – melalui perancangan secara verbal & visual
§ Aktiviti – lakukan tindakan berdasarkan persoalan ‘ bagaimana harus kita mengambil tindakan ke atas cadangan tersebut
Kajian Semula – membuat penilaian/refleksi terhadap keberkesanan tindakkan yang telah dijalankan - untuk tujuan penambahbaikan.

Ä Viktor Lowenfeld (1975),
kreativiti ialah suatu naluri (instinct) semula jadi sejak lahir yang dimiliki oleh setiap orang. setiap kanak-kanak dilahirkan kreatif. Penyataan ini disokong dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar meneroka dan penuh dengan perasaan ingin tahu.





KREATIVITI (iv)
KREATIVITI (v)
APRISIASI
PAMERAN
Ä Menurut Helbert Read,
 Untuk mengetahui fakta (otak kiri) adalah suatu perkara dan menukarkan fakta kepada bentuk baru memerlukan keupayaan membuat metafora (otak kanan) adalah suatu perkara lain, yang merupakan fungsi pemikiran kreatif. Bagi mempertingkatkan daya kreativiti seseorang, pembelajaran dan pengalaman aktiviti pendidikan seni adalah diperlukan.

Ä Fryer 1989 (Fryer 1996)
Kreativiti adalah sesuatu yang asli, satu proses separa sedar, sesiapa sahaja boleh menjadi kreatif tetapi tidak semua orang kreatif, kreativiti melibatkan pemikiran dan khayalan dan kreativiti adalah kebolehan untuk melihat sesuatu dalam cara yang berbeza, untuk mencari kepuasan dalam membuat atau menghasilkan sesuatu dan memerlukan ketekunan sehingga terhasilnya suatu produk.


Ä Edward De Bono(1992)
Kreativiti adalah bermaksud mewujudkan sesuatu yang belum pernah ada iaitu sesuatu yang baru dan mempunyai nilai.

Ä Dunn (1992)
mengatakan bahawa kreativiti ialah keupayaan untuk menjana idea baru, melihat masalah dari sudut yang baru dan mengambil risiko dalam mencuba sesuatu yang tidak pernah dicuba sebelumnya. Kreativiti berkait rapat dengan pengetahuan, kemahiran asas dan pemikiran kritis dan ianya boleh difahamkan sebagai penggunaan pengetahuan dan maklumat dengan cara baru.

Ä June King McFee
mentakrifkan kreativiti sebagai keupayaan seseorang mencipta sesuatu yang baru dan pada masa yang sama mampu mengolah idea.

Kaedah melihat seni
Ä Hedonistik
§  Pernyataan spontan terhadap sesuatu karya
§  Tahap suka atau tidak suka lebih bersifat individu dan mungkin berubah-ubah  dari satu ketika dan situasi yang berlainan
Ä Kontekstualistik
§   Pernyatan merujuk kepada sesuatu aspek
Ä Organistik
§   Cara melihat lebih menumpukan kepada aspek formal penghasilan seni
Ä Normistik
§   Merujuk kepada kriteria tertentu
Ä Elektik
§   Bersifat bersepadu dari aras pernyataan suka atau tidak, sehingga dapat menyatakan jenis dan kriterianya

1.  Pameran yang baik
Ä Merancang dan membentuk AJK
Ä Menentukan ruang dan tempat
Ä Membuat promosi, hebahan dan iklan
Ä Merangka jadual pameran
Ä Ada demonstrasi dan pertandingan yang menarik
Ä Susun atur karya kemas

2.  Skop tugasan

Ä Pengerusi
§ Penasihat
§ mempengerusikan mesyuarat
§ memastikan program yang dirancang dapat berjalan dengan lancar

Ä Setiausaha
§   menyediakan kertas kerja program
§   membentuk jawatan kuasa
§   menyediakan surat-menyurat berkaitan program
§   membuat laporan program

Ä Bendahari
§ membuat anggaran perbelanjaan untuk program
§ membuat laporan kewangan
ADOBE PHOTOSHOP (i)
ADOBE PHOTOSHOP (ii)
ADOBE PHOTOSHOP(iii)
PHOTOGRAPHY
Tools
Fungsi
Pintas
1.   Pelaras
Melaraskan toolbox
-
2.   Versi ps
logo
-
3.   Marquee
Membuat selection
M
4.   Lasso
Membuat selection yang kompleks
L
5.   Crop
Memotong imej yang dikehendaki
C
6.   Healing brush
Membetulkan ketidaksempurnaan imej
J
7.   Clone stamp
Copy bahagian tertentu
S
8.   Eraser
Menghapus bahagian yang tidak dikehendaki
E
9.   Blur
Mengaburkan imej
R
10.Pen
Membuat bentuk yang kompleks
P
11.Path selection
Memilih path yang dihasilkan pen tool
A
12.Notes
Menambah nota/audio pada imej
N
13.Hand
Menggerakkan kedudukan imej apabila dalam keadaan zoom
H

14.Color Picker
Memilih warna
X
D (reset)
15.Mode
Standard-default
Quickmask-visual
Q
16.Screen Mode
Menukar paparan workspace
F
17.Move
Menggerakkan pilihan imej/teks pada layer tertentu
V
18.Magic wand
Memilih piksel ganjil berdasar kesamaan warna
W
19.Slice
Memotong imej kepada beberapa bahagian
K
20.Brush/ pencil
Melukis dan melakar
B
21.History brush
Undo
Y
22.Paint bucket
Gradient
Mengisi warna/corak pada kawasan yang luas.
Mengaplikasikan gradient pada imej
G
23.Dodge
Burn
Sponge
Mencerahkan imej
Menggelapkan imej
Nyahtepu  imej
O
24.Text
Menambah teks pada imej
T
25.Rectangle/ line/ shape
Melukis bentuk
U
26.Eyedropper
Memilih warna yang seakan sama dengan imej dalam ruangan kerja
-
27.Zoom
Mendapatkan gambaran lengkap dengan membesarkan/ mengecilkan gambar
Z
1.  Peranan dalam proses p&p
Ä Menarik perhatian pelajar
Ä Meningkatkan minat pelajar
Ä Meransang pemikiran pelajar
Ä Meningkatkan kesedaran pelajar terhadap pentingnya IT


Terbaru Lebih lama