Kertas Kerja Pameran


1       PENGHARGAAN

 Salam sejahtera. Bersyukur saya ke Yang Maha Besar kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat saya menyiapkan kerja Pendidikan Seni Visual bagi tahun 2012 dalam semester ketiga saya. Dalam kerja kursus Pendidikan Seni Visual kali ini, saya telah ditugaskan untuk menghasilkan satu tugasan berkaitan dengan melaksanakan kertas kerja.  Melalui tugasan ini, saya telah diminta untuk melaksanakan sebuah pameran.
Di samping itu, saya juga diminta menyediakan sebuah kertas kerja yang lengkap untuk membuat pameran selama seminggu.  Saya juga menyiapkan hasil tugasan ini daripada pemerhatian dan mengumpul maklumat serta rajin ke perpustakaan untuk mencarimaklumat yang berkaitan. Setinggi-tinggi penghargaan saya ucapkan kepada pensyarah yang juga banyak membantu dan sebagai pembimbing saya dalammelaksanakan tugasan ini.
Saya juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan sekelas yang telah membantu saya dan yang sanggup bersama saya dalam mencari bahan untuk melengkapkan untuk menyiapkan tugasan ini dengan cepat dan padat. Terima kasih kepada semua yang telah membantu sama ada secara langsung atau tidak langsung. Khususnya  kepada ibu bapa yang telah banyak memberi sokongan moral. Sepanjang melaksanakan projek ini saya berasa tenang. Ini kerana segala aktiviti yang dijalankan adalah mengikut buku programnya.  Semoga  tuan dapat memaafkan saya jika terdapat cacat cela dalam proses menyiapkan tugasan saya.
Melalui tugasan ini, saya dapat mempelajari banyak perkara baru dan dapat mengetahui konsep falsah dengan lebih mendalam.  Segala tunjuk ajar  tuan tidak akan saya lupakan.

Sekian terima kasih.

2       PENGENALAN

 Pameran RINTIS 2012 (Pameran Seni 2012) adalah anjuran Jabatan Pendidikan Seni Visual (JPSV) Institut Pendidikan Guru Kampus Ilmu Khas (dulu dikenali sebagai Maktab Perguruan Ilmu Khas). JPSV wujud sejak tertubuhnya Special Teachers Training Institut (STTI) pada 1960.

Tujuan JPSV ketika itu ialah untuk memberi latihan dalam perkhidmatan bagi guru-guru terlatih dari sekolah menengah dan rendah. IPG Kampus Ilmu Khas  merupakan satu-satunya maktab perguruan yang dapat memberi peluang kepada guru-guru untuk menambahkan lagi kemahiran dan pengetahuan mengajar Pendidikan Seni Visual (PSV) dan pada masa yang sama dapat membina dan meningkatkan lagi bakat seni lukis.

Pameran RINTIS 2012 memberi ruang dan peluang kepada pelbagai generasi warga IPG Kampus Ilmu Khas untuk memperagakan karya dan melunaskan tanggungjawab sosial dalam mendidik masyarakat untuk menghargai dan mencintai seni. Pameran seni merupakan aktiviti tahunan yang dikendalikan dan dilaksanakan oleh Jabatan Seni Visual.

RINTIS diambil bersempena singkatan perkatan “ Research and Inovation Towards Integeration and Sustainability”. Satu kertas kerja telah dibuat bagi program pameran seni visual yang dianjurkan oleh kelas J 3.6 di Dewan Dato Razali, IPG Kampus Ilmu Khas. Program ini meleibatkan semua warga kampus. Sebanyak 29 orang guru pelatih yang menaungi pameran ini dibantu dengan dua orang pensyarah.


3       KERTAS CADANGAN


MESYUARAT KELAS J 3.6
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS
KALI_____/2012

4       TAJUK

Cadangan untuk melaksanakan pameran Pendidikan Seni Visual Tahun 2011

5       TUJUAN

kertas kerja ini dilaksana untuk mendapatkan kelulusan daripada Pengarah IPG Kampus Ilmu Khas untuk meluluskan pelaksanaan Pameran Pendidikan Seni Visual bagi Tahun 2012 sebagai memenuhi keperluan sukatan pelajaran PPISMP semester tiga.

6       LATAR BELAKANG

·         Pameran ini merupakan tugasan kerja kursus pelajar Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan semester tiga Major Pendidikan Seni Visual.
·         Pameran ini turut melibatkan pelajar elektif Pendidikan Seni Visual serta digabungkan dengan pelajar Jabatan Seni Visual Semester 8 dan 6
·         Pameran ini diadakan selama lima hari yang bermula dari 22 Oktober 2012 sehingga 26 Oktober 2012.
·         Pameran ini diadakan di Dewan Dato’ Razali IPG Kampus Ilmu Khas
·         Pameran seni visual ini tutut memohon kerjasama daripada Balai Seni Visual Negara (BSVN) serta pelukis bebas.
·         Usaha untuk mendedahkan kepada warga IPG Kampus Ilmu Khas dan memberi pengalaman kepada guru pelatih untuk mengendalikan program pameran yang berskala besar, maka pameran seperti ini harus dilaksanakan.

7       ASAS PERTIMBANGAN

·         Pameran ini merupakan program pelaksanaan kerja kursus pendek Program Persedian Ijazah Sarjana Muda Pendidikan kursus Pendidikan Seni Visual.
·         Kejayaan program ini diharapkan dapat membantu pensyarah untuk membuat penilaian terhadap tugasan yang perlu dilaksanakan.
·         Pameran ini bertujuan untuk melahirkan daya celik intelek yang tinggi dan kreativiti mereka dalam bidang seni terutamnya.
·         Pameran iniakan menjadi panduan dan sumber idea kepada para pelajar untuk mebuat perancangan pameran apabila diminta untuk mengendalikan sesebuah pameran besar seperti ini.
·         Bahkan, pameran ini berfungsi untuk menunjukkan bakat keratif melalui hasil-hasil karya yang bermutu dan menarik oleh pelajar khususnya untuk dipaparkan kepada orang ramai untuk lebih menghayati seni
·         Justeru, pameran Pendidikan Seni Visual ini memeberi pengetahuan dan pengalaman baharu dalam kalangan pelajar tentang kesenian dan budaya tempatan selain daripada mengetahui aktiviti yang boleh dikendalikan dalam bilik darjah sewaktu P&P.

8       IMPLIKASI

·         Warga kampus yang terlibat dalam pameran ini sama ada secara langsung dan tidak langsung akan dapat menonjolkan bakat yang ada dalam diri masing-masing yang  terpendam selama ini.
·         Maklmumbalas daripada warga IPG Kampus Ilmu Khas merupakan satu bentuk penilaian tidak langsung yang boleh dijadikan sebagai panduan kepada para warga kampus yang terlibat.
·         Warga IPG Kampus Ilmu Khas dapat mengenalpasti dan memahamu dengan lebih mendalam tentang bidang seni visual
·         Pameran ini boleh dijadikan sebgai rujukan kepada para guru pelatih pada masa akan datang.

9       OBJEKTIF


Dalam pendidikan seni visual, pengajaran dan pembeljarannya adalah berkesan menuju ke arah obkektif dan matlamat yang telah ditetapkan. Pelbagai cara dilakukan untuk melengkapkan misi dan visi yang ingin dicapai. Objektif dan matamat adalah seperti berikut;
·         Memberi pendedahan kepada warga IPG Kampus Ilmu Khas mengenali dengan lebih rapat tentang bidang seni visual.
·         Memberi pemantapan ilmu seni visual dalam kehidupan
·         Membuka minda masyarakat di luar lingkuangan Seni Visual akan perkembangan Seni Visual, khususnya dalam bidang pendidikan.

·         Mencungkil bakat dan peluang seni lukis dari kalangan pelajar, bekas pelajar, guru seni dan pensyarah-pensyarah Institut Pendidikan Guru (IPG) untuk mempamerkan bakat dan kreativiti seni masing-masing.
·         Berusaha untuk memelihara dan mengetengahkan idea dan bentuk kelestarian dan diterjemah ke dalam bentuk seni
·         Meletakkan satu tanda aras baru professioanalisme dari segi pengurusan pameran seni
·         Membina jarinag antara warga kampus
·         Mencari golongan pelapis yang bepotensi tinggi untuk menampilkan hasil karya yang kreatif, inovatif dan berkualiti.
·         Mempamerkan tahap kandungan dan hubungan antara karya dengan hubungan sosial dan budaya menerusi stail dan kreativiti melalui Pendidikan Seni Visual.
·         Pembangunan modal insan yang berpengetahuan tinggi
·         Menanamkan budaya kreativiti dan inovasi dalam semua bidang
·         Memberi pemantapan ilmu dan pendedahan terhdap prospek kerjaya Seni Visual.

10    TEMA


Tema bagi RINTIS 2012 ialah pancarwarna. Konsep pancarwarna membawa makna bahawa penggunaan warna dalam kehidupan seharian kita saling berkait rapat. Malahan,. Konsep pancarwarna membawa makna kita hendaklah sentiasa memandang kehadapan di samping menjadikan masa lalui sebagai iktibar dalam kehidupan. Jadi, pemilihan pancarwarna akan membawa perubahan ke dalam sesuatu bidang secara melaus, menyuluruh dan cepat dalam usaha meningkatkan tahap apresiasi seni oleh masyarakat terhadap karya.

11    KONSEP DAN STRATEGI

11.1   PEMASARAN CETAKAN


Produk-produk cetakan seperti poster, banner dan katalog akan dihasilkan oleh kelas J 3.6 dan diapaparkan di seleruh IPG Kampus Ilmu Khas untuk mempromosikan program ini.

11.2   LIPUTAN MEDIA


Kami akan berusaha untuk menggunakan laman sosial, seperti; Facebook, Blog, Twitter dan sebagainya untuk menghebah segala perkembangan dan perjalan proses pameran agar sentiasa diketahui umum dari semasa ke semasa.






12    TEMPOH PROGRAM

Program ini dijalankan seminggu (22-26 oktober 2012)

13    TARIKH

Tarikh yang dirancang ialah 22 – 26 Oktober 2012

14    TEMPAT PAMERAN

Dewan Dato’Razali Ismail, Institut Pendidikan Guru Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur.
Rasional pemilihan tempat ini adalah kerana:
·         Kawasan yang luas untuk mempamerkan karya
·         Suasana yang kondusif; pengaliran udara yag baik untuk memudahkan orang ramai menyertai program ini dengan selesa

15    KETERANGAN TARIKH

·         22 Oktober 2012 = Persedian Pameran
·         23 Oktober 2012 = Pameran Berlangsung
·         24 Oktober 2012 = Perasmian RINTIS
·         25 Oktober 2012 =Pameran Berlangsung
·         26 Oktober 2012 = Perasmian Penutup Pameran

16    TENTATIF PROGRAM

*sila rujuk tentatif program
(LAMPIRAN)

17    KUMPULAN SASARAN


Pameran ini mensasarkan kepada semua warga IPG Kampus Ilmu Khas

18    KEWANGAN






























19    KESIMPULAN


Pameran Seni Visual ini merupakan aktiviti yang perlu disertai oleh semua pihak agar kesenian dan nilai intelektual yang terdapat di dalamnya dapat dikongsi bersama-sama.Bahkan, hal ini juga adalah untuk meningkatkan daya kreativiti yang terdapat dalam diri warga IPG Kampus Ilmu Khas terhadap sesuatu perkara yang ingin dilakukan dalam tugasan seharian, terutamanya dalam penyediaan bahan bantu mengajar atau bahan-bahan pengajaran yang lain.

 Diharapkan agar pameran seni  “ RINTIS” ini dapat diluluskan oleh Pengarah IPG Kampus Ilmu khas dapat mempertimbangkan dan meluluskan cadangan pelaksanaan Pameran Pendidikan Seni Visual “ RINTIS”.

Noor Afifah Azizan
Disediakan oleh:
Noor Afifah Azizan
Setiausaha  J3.6

Sallehudin Zakaria
Disemak oleh:
 Sallehudin Bin Zakaria
Penasihat Pameran
IPG Kamus Ilmu Khas

Dilulus/Tidak Dilulus/Dilulus dengan pindaan,


Pengarah
IPG Kamus Ilmu Khas

20    CARTA ORGANISASI PELAKSA

21    NAAN PROGRAM


PENAUNG
Puan Azizah binti Suleiman
(Ketua Jabatan Pendidikan Seni Visual)

PENASIHAT
Encik Salehuddin bin Zakaria
Encik Shahril bin Awang
(Pensyarah Pendidikan Seni Visual)

22    AHLI JAWATANKUASA PELAKSANA PELAJAR


PENGERUSI
Mohd Fahmi Iqwan bin Mohd Zuki

TIMBALAN PENGERUSI
Radiyatul Nur Baya binti Budiman

SETIAUSAHA
Noor Afifah Binti Azizan

TIMBALAN SETIAUSAHA
Mohammad Firdaus bin Ishak

BENDAHARI
Nur Syuhaidah binti Abdul Rahman



22.1   AHLI JAWATANKUASA AKTIVITI

KETUA
Ahmad Fauzi Bin Abdul Manaf
AHLI
Asyraf Hilmi bin Kharil

22.2   AHLI JAWATANKUASA PUBLISITI

KETUA
Alice Voo Siau Fern
AHLI
Shahril Ikram bin Abdul Rahman
Siti Almunawwarah binti Shahuddin

22.3   AHLI JAWATANKUASA CENDERAMATA

KETUA
Asnizah binti Jusmin
AHLI
Sahrul Hafizi bin  Azmi
Sarmi binti Undang

22.4   AHLI JAWATANKUASA PERALATAN DAN PENTAS

KETUA
Erma Binti Jail
AHLI
Nur Syuhaidah binti Abdul Rahman
Radiyatul Nur Baya binti Budiman

22.5   AHLI JAWATANKUASA PENGANGKUTAN

KETUA
Khairul Najwa binti Zulkifli
AHLI
Nurul Nadwah binti Khalid
Nurul Diana binti Dawam

22.6   AHLI JAWAATANKUASA DOKUMENTASI, BUKU PROGRAM DAN PROTOKOL

KETUA
Melisa binti Amirullah
AHLI
Nurul Ameera binti Juhaidie
Nur Dalilah binti Adnan

22.7   AHLI JAWATANKUASA SIARAYA

KETUA
Morini Gipis
AHLI
Noor Afifah binti Azizan
Noor Syazwani binti Sabri





22.8   AHLI JAWATANKASA TEKNIKAL

KETUA
Mohd Fahmi Iqwan bin Mohd Zuki
AHLI
Nik Ahmad Syafiq bin Zahari
Norsani bin Mohd Saad

22.9   AHLIJAWATANKUASA  KESELAMATAN, KEBERSIHAN DAN KECERIAN

KETUA
Mohammad Fauzan bin Mohd Khalid
AHLI
Muhammad Adib bin Zakaria
Nadia Afifah binti Abdul Latib

22.10   AHLIJAWATANKUASA MAKANAN  & PERTANDINGAN

KETUA
Mohammad Firdaus bin Ishak
AHLI
Muhamad Hizami bin Nazri
Mohammad Irfan Mustaqim bin Ariffin




23    PENGANGKUTAN BAS SEPANJANG PROGRAM


HARI
SESI PAGI
SESI PETANG
ISNIN
PRASEKOLAH CHERAS
SEK.KEB CHERAS
SMK CHERAS
IPGM K KAMPUS BAHASA
SELASA
PRASEKOLAH  TAMAN MIDAH
SEK. KEB TAMAN MIDAH
SMK TAMAN MIDAH
IPGM K BAHASA MELAYU
RABU
PRASEKOLAH IPGKIK
SMK PERMAISURI
SMK PERMAISURI
IPGM K TEKNIK
KHAMIS
PRASEKOLAH BANDAR TUN RAZAK
SEK.KEB BANDAR TUN RAZAK
SMK BANDAR TUN RAZAK
IPGM K PENDIDIKAN ISLAM
SENARAI TETAMU JEMPUTAN SEPANJANG PROGRAM BERLANGSUNG
PRASEKOLAH :
1.      PRASEKOLAH IPG KAMPUS ILMU KHAS
2.      PRASEKOLAH TAMAN MIDAH
3.      PRASEKOLAH CHERAS
4.      PRASEKOLAH BANDAR TUN RAZAK
SEKOLAH RENDAH :
1.      SEKOLAH KEBANGSAAN CHERAS
2.      SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN MIDAH
3.      SEKOLAH KEBANGSAAN PERMAISURI
4.      SEKOLAH KEBANGSAAN BANDAR TUN RAZAK
SEKOLAH MENENGAH:
1.      SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CHERAS
2.      SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BANDAR TUN RAZAK
3.      SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN PERMAISURI
4.      SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TAMAN MIDAH
INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA:
1.      IPGM KAMPUS ANTARABANGSA
2.      IPGM KAMPUS BAHASA MELAYU
3.      IPGM KAMPUS TEKNIK
4.      IPGM KAMPUS PENDIDIKAN ISLAM

24    JADUAL PENGISIAN AKTIVITI SEPANJANG PAMERAN BERLANGSUNG


PAMERAN
DEMO
AKTIVITI SAMPINGAN
ARCA
X
PERSEMBAHAN GAMELAN
LUKISAN
/
TARIAN ZAPIN
CATAN
/
TARIAN INANG
KRAF TRADISIONAL
/
UKIRAN BUAH TEMBIKAI
BATIK
/
PERTANDINGAN GAYA PERSONALITI
TEMBIKAR
/
AKTIVITI MEMBUAT
GRAFIK & MULTIMEDIA
/
BENGKEL KOLAJ
CETAKAN
/
PERSEMBAHAN VIDEO
ORIGAMI
/
AKTIVITI MEWARNA BATU SUNGAI
KOLAJ
/
PERSEMBAHAN BONEKA
MANIK DAN AKSESORI WANITA
/
PERSEMBAHAN TARIAN MAKYON
ANYAMAN TIKAR
/
SESI APRESIASIASI SENI


AKTIVITI MURAL


GERAI JUALAN











25    REFLEKSI


Berdasarkan tugasan yang diberi pada, saya dapat mendalami dan memahami cara mengendalikan sesebuah pameran dengan nilai yang tersendiri. Justeru ini mengajar saya agar menghargai sesebuah karya dengan memahami apa yang cuba pengkarya ingin sampaikan melalui karyanya.  Walaupun pada sebelum ini tidak penah diberi tugasan untuk melaksanakan sesebuah aktiviti pameran seperti ini yang melibatkan ramai pihak khasnya, warga IPGM Kampus Ilmu Khas.

Sesebuah pameran perlu dilaksanakan dengan tempoh yang lama supaya segala aktiviti yang dirancang mengikut programnya. Walaupun masa yang diberi untuk melaksanakan tugasan ini amat padat, tetapi saya berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk memastikan suapaya kertas kerja ini dapat disiapkan mengkiut tempoh yang diberi.

Sebenarnya, banyak maanfat yang saya dapati daripada melaksanakan kertas kerja ini. Ini kerana setiap aktiviti yang dilakukan mesti ada maanfaatnya yang tersendiri. Setiap kertas kerja yang dilaksana mesti mempunyai objektif yang baik dengan memupuk nilai-nilai murni di dalam aktiviti yang dilaksanakan.

Sesungguhnya mengendalikan sesebuah pameran memberi banyak manfaat kepada semua lapisan masyarakat. Masyarakat akan lebih menghayati dan memahami nilai-nilai murni apabila melihat sesebuah karya diapaparkan pada sudut ruang pameran. Bahkan ini akan memupuk semangat untuk mendalami seni dalam jiwa serta mencungkil bakat yang selama ini hanya disimpan  tanpa dibuat apa-apa.

Selain itu, kertas kerja yang dilaksanakan ini dapat dijadikan sebagai bahan rujukan apabila telah mengajar kelak apabila diberi tugasan untuk melaksanakan pameran mahupun anjuran program-program besar. Justeru, ini mengajar saya supaya lebih bersiap sedia untuk menghadapi sebarang situasi dengan mudah.

Bahkan, pameran seperti ini dapat menjulang nama IPG Kampus Ilmu Khas kerana mengeluarkan guru-guru yang berkualiti tidak hanya tertumpu kepada bidang tertentu sahaja. Ini kerana melalui seni, daya kreativiti mereka dapat dicungkil dengan pelbagai cara dan langkah agar lebih mudah untuk menyampaikan dan memahami

Akhir, saya berharap agar program pameran RINTIS ini dapat dilaksanakan kerana ia membawa maksud yang mendalam kepada setiap individu serta banyak memberi manfaat kepada kehidupan seharian kita.







26    RUJUKAN


Admin. (2009, September). Contoh Kertas Kerja. Didapatkan Ogos 14, 2012, daripada Art Activity by IPGM KSAH: http://zagview.blogspot.com/2009/09/contoh-kertas-kerja.html
Ahmad Fadzli Yusof, A. R. (2007). Resipi Kejayaan untuk Bendahari Program. Kuala Lumpur: PTS Millinea Sdn. Bhd.
Ahmad Fadzli Yusof, A. R. (2007). Resipi Kejayaan untuk Pengarah Program. Kuala Lumpur: PTS Millinea Sdn. Bhd.
Ahmad, N. (2011, November 7). Kertas Kerja (contoh). Didapatkan Ogos 2012, 2012, daripada cikguseni.com: http://cikgusenismkbk.blogspot.com/2011/11/kertas-kerja-program-contoh.html
Halim, M. A. (2005). Mengurus Gerai Pameran. Pahang Darul Makmur: PTS Professional.
Johor, S. S. (2011, Oktober). Koleksi Kertas Kerja. Didapatkan Ogos 13, 2012, daripada Pusat Sumber Sekolah SMKA Segamat Johor: http://pusatsumbersmkas.blogspot.com/2011/10/program-bulan-julai-bulan-membaca_04.html
Rosli, S. A. (2010). Contoh Tentatif Program Pameran Seni Visual 2010. Didapatkan Ogos 14, 2012, daripada Scribd: http://www.scribd.com/doc/41396729/Tentatif-Program-Pameran-Seni-Visual-2010
Terbaru Lebih lama