Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957 - Zaman Pengukuhan
·
Pembentukan satu sistem pendidikan
kebangsaan
·
Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia
menjadi bahasa pengantar utama
·
Permulaan kurikulum yang berorientasikan
alam sekeliling Malaysia
·
Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama
bagi semua
Laporan Rahman Talib dan
Akta Pelajaran 1961 - Zaman Kemaskini
·
Penegasan kepada pendidikan asas 3M
membaca, menulis dan mengira
·
Penegasan kepada pendidikan kerohanian
yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
·
Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
·
Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan,
akademik dan vokasional
·
Peluang melanjutkan persekolahan dari 9
tahun ke 11 tahun
·
Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran
meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Ciri-ciri Laporan Kabinet
1979
·
Penegasan kepada pendidikan asas 3M
membaca, menulis dan mengira
·
Penegasan kepada pendidikan kerohanian
yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
·
Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
·
Pendidikan menengah atas melalui dua
jurusan, akademik dan vokasional
·
Peluang melanjutkan persekolahan dari 9
tahun ke 11 tahun
·
Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran
meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Rang Undang Undang
Pendidikan 1995
Sistem pendidikan kebangsaan
dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk
mencapai aspirasi negara.
·
Falsafah Pendidikan Negara dijadikan
landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan
·
Tempoh pendidikan rendah adalah antara
5-7 tahun
·
Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian
daripada sistem pendidikan kebangsaan
·
Pendidikan teknik & politeknik
dipertingkatkan
·
Peruntukan diadakan bagi mengawal selia
pendidikan swastaSistem Pendidikan Kebangsaan
di peringkat sekolah di bawah Kategori Institusi Pendidikan Kerajaan terdiri
daripada:-
(a) Pendidikan Prasekolah
·
Program pendidikan bagi murid yang
berumur dari empat hingga enam tahun;
(b)
Pendidikan Rendah
·
Kursus pengajian pada peringkat rendah
yang direncanakan bagi tempoh enam tahun tetapi yang boleh
tamat diikuti dalam tempoh antara lima hinggah tujuh tahun;
·
Ia terdiri daripada Sekolah Kebangsaan atau
Sekolah Jenis Kebangsaan;
(c)
Pendidikan Menengah
·
Pendidikan yang terdiri daripada
pendidikan Menengah Rendah dan Menengah Atas;
·
Pendidikan Menengah yang diadakan
terdiri daripada
o Sekolah Akademik
o Sekolah Teknik dan Vokasional
o Sekolah Kebangsaan Agama
(d)
Pendidikan Lepas Menengah
·
Pendidikan yang disediakan untuk
seseorang yang sudah tamat mengikuti pendidikan menengah rendah dan menengah
atas, tetapi tidak termasuk pendidikan tinggi.
·
Persekolahan di bawah Kategori Institusi
Pendidikan Bantuan Kerajaan pula adalah bagi Sekolah Berasrama Penuh yang
ditanggungjawabkan kepada Unit Sekolah Berasrama Penuh Bahagian Sekolah.
·
Institusi pendidikan lain di peringkat
persekolahan yang ditubuhkan adalah :-
o Sekolah Pendidikan Khas yang
ditanggungjawabkan kepada
Jabatan Pendidikan Khas.
o Sekolah Sukan yang ditanggungjawabkan kepada Bahagian
Sukan.
Falsafah Pendidikan Negara
Pendidikan
di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan
diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan
negara