1 |
Suaikenal guru penasihat & perlantikan AJK |
Pada akhir per-jumpaan, pela-jar-murid dapat … Mengenali guru penasi-hat dan AJK.
|
Mengenali guru penasiht dan AJK kelab.
Memaklumkan perlembagaan kelab kepada murid-murid.
|
Buku rekod kehadiran kokuri-kulum.
Perlembagaan kelab.
Aktiviti di jalan-kan di kelas.
|
2 | Kemahiran mengendalikan mesyuarat | Pada akhir perjumpaan, murid-murid dapat … Menyatakan bagaimana mengendalikan mesyuarat agung dan mesyuarat ajk. Menghasilkan minit mesyuarat agung dan AJK cara yang betul .
| murid-murid diajar mengendalikan satu mesyuarat agung dengan betul. murid-murid diberi tunjuk ajar bagaimana hendak meng-hasilkan satu minit mesyuarat agung dan mesyuarat ajk yang betul. Membincangkan tentang perlembagaan persatuan.
| Buku rekod aktivitikokurikulum. Aktiviti dijalan-kan di kelas.
|
3 | Kemahiran menulis laporan | Pada akhir perjumpaan, murid-murid dapat … Menghasilkan laporan aktiviti dengan betul. Melaporkan sesuatu aktiviti secara lisan.
| Memberi tunjuk ajar kepada murid-murid cara-cara menulis laporan aktiviti dengan betul. Membimbing murid-murid untuk laporan secara lisan menggunakan laras bahasa yang betul. Membincangkan apakah kesalahan yang biasa dilakukan oleh orang yang melaporkan sesuatu aktiviti.
| Buku rekod aktivitikokurikulum. Aktiviti dijalan-kan di kelas.
|
4 | Rukunegara | Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ... Menyatakan sebab-sebab Rukunegara diwujudkan oleh keraja-an. Kepentingan Rukunegara dalam ma-syarakat berbilang ka-um.
| Guru menerangkan sebab-se-bab Rukunegara diwujudkan oleh kerajaan. Guru menerangkan juga ke-pentingan Rukunegara terha-dap Malaysia yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan a-gama. Guru menjelaskan falsafah dan prinsip-prinsip Rukunegara. Guru mengajar murid-murid bersama-sama mengupas isi kandungan 5 prinsip Rukune-gara. Guru dan murid-murid mela-fazkan ikrar Rukunegara ber-sama-sama. murid-murid dikehendaki mengaitkan falsafah Rukune-gara ini dengan idea dan kon-sep Satu Malaysia.
| Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid. Buku log kokuri-kulum. Dokumen ber-kaitan. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).
|
5 | Lagu “Negaraku” dan lagu Negeri Perak | Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ... Menyatakan asal-usul la-gu Negaraku dan lagu Ne-geri Perak. Menyanyi-kan lagu ter-sebut de-ngan betul.
| Guru menerangkan kepada murid-murid tentang asal usul lagu “Negaraku” dan lagu Ne-geri Perak:
Sultan Abdullah yang dibu-ang negeri ke Pulau Sey-chelles yang telah mende-ngar lagu ini lalu menjadi-kannya lagu Kebesaran Negeri Perak. Tajuk asal lagu : Terang Bulan yang dinyanyikan dalam bahasa Kreol. YAB Tunku Abdul Rahman mengambil dan dijadikan lagu kebangsaan dengan mengubasuai senikata.
Guru dan murid-murid me-nyanyikan lagu “Negaraku” de-ngan betul (lirik dan irama). Cara-cara untuk menghormati lagu Negaraku dan Negeri Pe-rak.
| Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid. Buku log kokuri-kulum. Dokumen ber-kaitan. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).
|
6 | Buku skrap | Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ... Menghasil-kan buku skrap berte-makan tokoh negara yang perlu diinga-ti.
| murid-murid menghasilkan buku skrap dengan tema ter-tentu iaitu:
Yang Di-Pertuan Agong pertama hingga kini. Perdana Menteri Malaysia. Tokoh-tokoh kemerdekaan negara. Pejuang kemerdekaan. Sejarah kemerdekaan negara. Pemimpin-pemimpin nega-ra dari semua kaum.
| Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid. Buku log kokuri-kulum. Dokumen berkai-tan. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).
|
7 | Pertandingan menghasilkan poster bertema-kan Cintakan Negara. | Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat .. Menganjur-kan pertan-dingan meng-hasilkan Jalur Gemi-lang pering-kat sekolah.
| murid-murid menganjurkan kempen menghasilkan poster ber-temakan Cintakan Negara pe-ringkat sekolah terbuka kepada semua murid sekolah ini. murid-murid dibimbing oleh guru penasihat dalam mengha-silkan kertas kerja pertandin-gan bagi mendapatkan perun-tukan kewangan. murid-murid mempamerkan poster yang dihasilkan dalam pertandingan ini.
| Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid. Buku log kokuri-kulum. Dokumen ber-kaitan. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).
|
8 | Kempen kibarkan Jalur Gemilang (Bulan Ogos) | Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ... Melibatkan diri secara langsung dalam menghayati bulan ke-merdekaan. Mengibarkan bendera di tempat-tem-pat strategik sekolah.
| Guru dan murid-murid me-masang bendera di sekitar kawasan sekolah bagi menya-mbut bulan Kemerdekaan (bu-lan Ogos). Guru dan murid-murid meng-hasilkan bendera secara krea-tif. murid-murid dikehendaki menjalankan kempen dari ke-las ke kelas dan dari kamar ke kamar (asrama) bagi menjaya-kan kempen.
| Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid. Buku log kokuri-kulum. Dokumen ber-kaitan. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).
|
9 | Bendera-bendera dan lambang –lambang negeri | Pada akhir aktivitiperjumpaan kokurikulum, murid-murid da-pat ... Memadan-kan bendera dan lambang dengan ne-geri yang betul.
| murid-murid dikehendaki me-labelkan bendera dan lam-bang dengan negeri yang be-tul. murid-murid diminta untuk menulis makna setiap warna dan simbol yang terdapat pada bendera dan lambang negeri. murid-murid diminta meng-hasil-kan tugasan ini pada se-helai ker-tas besar (cth : kad manila).
| RIMUP = Ranca-ngan Integrasi Murid Untuk Perpaduan. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid. Buku log koku. Dokumen ber-kaitan. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).
|
10 | Program RIMUP | Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat .. Menjelaskan maksud RI-MUP. Menerang-kan tujuan RIMUP Melaksana-kan aktiviti RIMUP.
| murid-murid diterangkan maksud RIMUP dari segi idea, konsep dan falsafahnya. murid-murid merancang me-ngadakan program RIMUP sendiri dengan dibantu oleh guru pena-sihat dengan mela-kukan perkara-perkara berikut :-
hasilkan kertas kerja dan bajet pilih sekolah SJK (C/T) berhampiran pilih aktiviti (contoh : per-mainan, gotong-royong, perkhemahan) buat laporan bila selesai
| Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid. Buku log kokuri-kulum. Dokumen ber-kaitan. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).
|
11 | Pameran | Pada akhir aktiviti perjumpaan kelab, murid-murid dapat … Mempamer-kan apa ya-ng mereka hasilkan dalam perjum-paan sebe-lum ini. Mengurus-kan satu pameran dengan ber-kesan.
| murid-murid diberi peluang untuk mempamerkan apa yang mereka hasilkan sebelum ini (buku skrap, buletin, monu-men, lukisan dbs) dalam satu pameran yang terancang rapi. murid-murid dibimbing ba-gaimana hendak menguruskan satu pameran. murid-murid diberi pendeda-han tentang aspek-aspek pen-ting pameran (sebelum, sema-sa dan selepas) iaitu ;
Memberi pendedahan kepada murid-muridr tentang aspek penting pameran seperti meja, papan pamer, susun atur bilik pameran, petugas dan susu-nan bahan yang dipamerkan.
| Buku rekod kehadiran kokuri-kulum. Bilik atau sudut pameran yang sesuai. Meja dan papan pamer yang cukup. Bahan/alat yang diperlukan dalam satu sesi pameran.
|
12 | Refleksi dan Mesyuarat Agung Kelab | Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat … Memilih AJK untuk sesi akan datang. Mengendali-kan mesyu-arat agung. Menentukan kadar yuran setiap pela-jar.
| murid-murid membuat menilaii kembali prestasi kelab sepanjang tahun ini berdasarkan kepada perjumpaan mingguan, aktiviti yang dijalankan dan pe-nyertaan / penglibatan ahli dalam aktiviti luar sekolah. Menyusun jadual pertandi-ngan. Membincangkan yuran untuk sesi akan datang. Membacakan perlembagaan ke-pada murid-murid baru.
| Dijalankan di dalam kelas. Guru membim-bing murid-murid mengelola-kan mesyuarat.
|