RANCANGAN AKTIVITI TAHUNAN KELAB RUKUNEGARA

 

Perjumpaan

Topik/Program

Objektif

Aktiviti 

Alat/Bahan/Catatan


1


Suaikenal guru penasihat & perlantikan AJK


Pada akhir per-jumpaan, pela-jar-murid dapat …

  1. Mengenali guru penasi-hat dan AJK.



  1. Mengenali guru penasiht dan AJK kelab.


  1. Memaklumkan perlembagaan  kelab kepada murid-murid.



  1. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum.


  1. Perlembagaan kelab.


  1. Aktiviti di jalan-kan di kelas.


2

Kemahiran mengendalikan mesyuarat 

Pada akhir perjumpaan, murid-murid dapat …

  1. Menyatakan bagaimana mengendalikan mesyuarat agung dan mesyuarat ajk.

  2. Menghasilkan minit mesyuarat agung dan AJK cara yang betul .

  1. murid-murid diajar mengendalikan satu mesyuarat agung dengan betul.

  2. murid-murid diberi tunjuk ajar bagaimana hendak meng-hasilkan satu minit mesyuarat agung dan mesyuarat ajk yang betul.

  3. Membincangkan tentang perlembagaan persatuan.

  1. Buku rekod aktivitikokurikulum.

  2. Aktiviti dijalan-kan di kelas.


3

Kemahiran menulis laporan

Pada akhir perjumpaan, murid-murid dapat …

  1. Menghasilkan laporan aktiviti dengan betul.

  2. Melaporkan sesuatu aktiviti secara lisan.

  1. Memberi tunjuk ajar kepada murid-murid cara-cara menulis laporan aktiviti dengan betul.

  2. Membimbing murid-murid untuk laporan secara lisan menggunakan laras bahasa yang betul.

  3. Membincangkan apakah kesalahan yang biasa dilakukan oleh orang yang melaporkan sesuatu aktiviti.

  1. Buku rekod aktivitikokurikulum.

  2. Aktiviti dijalan-kan di kelas.

4

Rukunegara

Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ...

  1. Menyatakan sebab-sebab Rukunegara diwujudkan oleh keraja-an.

  2. Kepentingan Rukunegara dalam ma-syarakat berbilang ka-um.

  1. Guru menerangkan sebab-se-bab Rukunegara diwujudkan oleh kerajaan.

  2. Guru menerangkan juga ke-pentingan Rukunegara terha-dap Malaysia yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan a-gama.

  3. Guru menjelaskan falsafah dan prinsip-prinsip Rukunegara.

  4. Guru mengajar murid-murid bersama-sama mengupas isi kandungan 5 prinsip Rukune-gara.

  5. Guru dan murid-murid mela-fazkan ikrar Rukunegara ber-sama-sama.

  6. murid-murid dikehendaki mengaitkan falsafah Rukune-gara ini dengan idea dan kon-sep Satu Malaysia.

  1. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid.

  2. Buku log kokuri-kulum.

  3. Dokumen ber-kaitan.

  4. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).

5

Lagu “Negaraku” dan lagu Negeri Perak

Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ...

  1. Menyatakan asal-usul la-gu Negaraku dan lagu Ne-geri Perak.

  2. Menyanyi-kan lagu ter-sebut de-ngan betul.

  1. Guru menerangkan kepada murid-murid tentang asal usul lagu “Negaraku” dan lagu Ne-geri Perak:

  1. Sultan Abdullah yang dibu-ang negeri ke Pulau Sey-chelles yang telah mende-ngar lagu ini  lalu menjadi-kannya lagu Kebesaran  Negeri Perak.

  2. Tajuk asal lagu : Terang Bulan yang dinyanyikan dalam bahasa Kreol.

  3. YAB Tunku Abdul Rahman mengambil dan dijadikan lagu kebangsaan dengan mengubasuai senikata.

  1. Guru dan murid-murid me-nyanyikan lagu “Negaraku” de-ngan betul (lirik dan irama).

  2. Cara-cara untuk menghormati lagu Negaraku dan Negeri Pe-rak.

  1. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid.

  2. Buku log kokuri-kulum.

  3. Dokumen ber-kaitan.

  4. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).

6

Buku skrap 

Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ...

  1. Menghasil-kan buku skrap berte-makan tokoh negara yang perlu diinga-ti. 


  1. murid-murid menghasilkan buku skrap dengan tema ter-tentu iaitu:

  1. Yang Di-Pertuan Agong pertama hingga kini.

  2. Perdana Menteri Malaysia.

  3. Tokoh-tokoh kemerdekaan negara.

  4. Pejuang kemerdekaan.

  5. Sejarah kemerdekaan negara.

  6. Pemimpin-pemimpin nega-ra dari semua kaum. 

  1. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid.

  2. Buku log kokuri-kulum.

  3. Dokumen berkai-tan.

  4. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).

7

Pertandingan menghasilkan poster bertema-kan Cintakan Negara.

Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ..

  1. Menganjur-kan pertan-dingan meng-hasilkan Jalur Gemi-lang pering-kat sekolah.

  1. murid-murid menganjurkan kempen menghasilkan poster ber-temakan Cintakan Negara pe-ringkat sekolah terbuka kepada semua murid sekolah ini.

  2. murid-murid dibimbing oleh guru penasihat dalam mengha-silkan kertas kerja pertandin-gan bagi mendapatkan perun-tukan kewangan.

  3. murid-murid mempamerkan poster yang dihasilkan dalam pertandingan ini.

  1. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid.

  2. Buku log kokuri-kulum.

  3. Dokumen ber-kaitan.

  4. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).

8

Kempen kibarkan Jalur Gemilang

(Bulan Ogos)

Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ...

  1. Melibatkan diri secara langsung dalam menghayati bulan ke-merdekaan.

  2. Mengibarkan bendera di tempat-tem-pat strategik sekolah.

  1. Guru dan murid-murid me-masang bendera di sekitar kawasan sekolah bagi menya-mbut bulan Kemerdekaan (bu-lan Ogos).

  2. Guru dan murid-murid meng-hasilkan bendera secara krea-tif.

  3. murid-murid dikehendaki menjalankan kempen dari ke-las ke kelas dan dari kamar ke kamar (asrama) bagi menjaya-kan kempen.



  1. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid.

  2. Buku log kokuri-kulum.

  3. Dokumen ber-kaitan.

  4. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).

9

Bendera-bendera dan lambang –lambang negeri 

Pada akhir aktivitiperjumpaan kokurikulum, murid-murid da-pat ...

  1. Memadan-kan bendera dan lambang dengan ne-geri yang betul.


  1. murid-murid dikehendaki me-labelkan bendera dan lam-bang dengan negeri yang be-tul.

  2. murid-murid diminta untuk menulis makna setiap warna dan simbol yang terdapat pada bendera dan lambang negeri.

  3. murid-murid diminta meng-hasil-kan tugasan ini pada se-helai ker-tas besar (cth : kad manila).

RIMUP = Ranca-ngan Integrasi Murid Untuk Perpaduan.

  1. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid.

  2. Buku log koku.

  3. Dokumen ber-kaitan.

  4. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).

10

Program RIMUP

Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat ..

  1. Menjelaskan maksud RI-MUP.

  2. Menerang-kan tujuan RIMUP

  3. Melaksana-kan aktiviti RIMUP. 

  1. murid-murid diterangkan maksud RIMUP dari segi idea, konsep dan falsafahnya.

  2. murid-murid merancang me-ngadakan program RIMUP sendiri dengan dibantu oleh guru pena-sihat dengan mela-kukan perkara-perkara berikut :-

  1. hasilkan kertas kerja dan bajet

  2. pilih sekolah SJK (C/T) berhampiran

  3. pilih aktiviti (contoh : per-mainan, gotong-royong, perkhemahan)

  4. buat  laporan bila selesai

  1. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum murid.

  2. Buku log kokuri-kulum.

  3. Dokumen ber-kaitan.

  4. Peralatan/bahan berkaitan (alat audio video, ba-han cetakan dsb).

11

Pameran

Pada akhir aktiviti perjumpaan kelab, murid-murid dapat …

  1. Mempamer-kan apa ya-ng mereka hasilkan dalam perjum-paan sebe-lum ini.

  2. Mengurus-kan satu pameran dengan ber-kesan.

  1. murid-murid diberi peluang untuk mempamerkan apa yang mereka hasilkan sebelum ini (buku skrap, buletin, monu-men,  lukisan dbs) dalam satu pameran yang terancang rapi.

  2. murid-murid dibimbing ba-gaimana hendak menguruskan satu pameran.

  3. murid-murid diberi pendeda-han tentang aspek-aspek pen-ting pameran (sebelum, sema-sa dan selepas) iaitu ;

  • Perancangan

  • Mengendalikan pameran

  •  Mengemas kembali bahan pameran

  1. Memberi pendedahan kepada murid-muridr tentang aspek penting pameran seperti meja, papan pamer, susun atur bilik pameran, petugas dan susu-nan bahan yang dipamerkan. 

  1. Buku rekod kehadiran kokuri-kulum.

  2. Bilik atau sudut pameran yang sesuai.

  3. Meja dan papan pamer yang cukup.

  4. Bahan/alat yang diperlukan dalam satu sesi pameran.

12

Refleksi dan

Mesyuarat Agung Kelab

Pada akhir aktivitikokurikulum, murid-murid dapat …

  1. Memilih  AJK untuk sesi akan datang.

  2. Mengendali-kan mesyu-arat agung.

  3. Menentukan kadar yuran setiap pela-jar.

  1. murid-murid membuat menilaii kembali prestasi kelab sepanjang tahun ini berdasarkan kepada perjumpaan mingguan, aktiviti yang dijalankan dan pe-nyertaan / penglibatan ahli dalam aktiviti luar sekolah. 

  2. Menyusun jadual pertandi-ngan.

  3. Membincangkan yuran untuk sesi akan datang.

  4. Membacakan perlembagaan ke-pada murid-murid baru.

  1. Dijalankan di dalam kelas.

  2. Guru membim-bing murid-murid mengelola-kan mesyuarat.


Terbaru Lebih lama