1.0 PENGENALAN
Kewangan Pusat
Sumber perlu diuruskan secara kemas kini dan sistematis untuk memastikan urusan
pentadbiran dan pengurusan PSS berjalan dengan sempurna dan segala rancangan
serta aktiviti dapat dilaksanakan sebaik mungkin.  Penyelaras PSS perlu mengetahui sumber serta
kedudukan kewangan PSS dan memahami prosedur penggunaan kewangan PSS.
2.0       SUMBER
KEWANGAN DAN MAKSUD PERBELANJAAN
Setiap
PSS mempunyai sumber kewangan daripada punca yang boleh digunakan untuk
menjalankan rancangan dan aktiviti tahunan. Antara sumber kewangan PSS ialah:
2.1       Peruntukan daripada Kementerian Pelajaran.
Mengikut surat Pekeliling
Kewangan  Bil. 5 Tahun 2002
bertarikh  17 Oktober 2002 ( KP. 1573/17/
Jld.14 (5) ), jenis Bantuan Per Kapita (PCG) dan maksud Perbelanjaan adalah
seperti berikut,
2.1.1   
Wang
Kerajaan - Bantuan Pusat Sumber  Sekolah
(PCG).
Kumpulan
sasar bagi Bantuan Pusat Sumber Sekolah ialah meliputi perbelanjaan bagi
Perpustakaan dan Pusat Sumber                                 Pendidikan.  ( Lihat Lampiran)
            2.2       Wang
SUWA (Sumbangan Wang Awam)
2.2.1
Yuran Pelajar.
Yuran
pelajar bagi tujuan ini ditentukan tidak melebihi daripada yang telah
ditetapkan oleh Jabatan Pelajaran Negeri (RM 3.00 setiap bagi setiap pelajar SM
& RM 1.50 bagi setiap pelajar SR) 
·        
Kutipan Yuran Pusat Sumber yang melebihi dari had di
atas, mesti mendapat kebenaran dan kelulusan dari Jabatan Pelajaran Negeri
melalui permohonan bertulis.
2.2.2 Derma atau sumbangan daripada orang perseorangan atau kumpulan  (PIBG, Yayasan, Institusi dan sebagainya). 
                      Wang
Suwa boleh digunakan untuk keperluan pelajar-pelajar 
                     
bagi  tujuan membeli; 
i.          bahan-bahan bacaan
ii.           
bahan rujukan
iii.          
bahan bantu belajar (BBB)
iv.          
perabot
v.           
peralatan untuk pengajaran dan
pembelajaran
vi.          
serta tujuan
aktiviti-aktiviti berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran ( pertandingan,
lawatan,kursus).
2.3       Sumber-Sumber Tambahan.
Pihak
sekolah dan Pusat sumber Sekolah boleh mengusahakan punca kewangan tambahan bagi
meningkatkan sumber kewangan PSS. Sumber kewangan tambahan yang diusahakan
melalui aktiviti-aktiviti ini boleh digunakan bagi tujuan-tujuan khusus ataupun
projek-projek khas seperti membuat pengubahasuaian PSS seperti, projek naik
taraf bilik-bilik, mewujudkan unit-unit tambahan dan menjalankan
aktiviti-aktiviti tambahan. Cadangan bagi mendapatkan punca kewangan tambahan,
antaranya ialah;
i.          Mengadakan
hari kantin, hari usahawan dan Jualan barangan                 terpakai.
ii.         Aktiviti
berterusan, contoh, jualan majalah, surat khabar atau buku-buku.
iii.        Mengadakan
jogathon dan aktiviti seumpamanya.
iv.        Aktiviti
bermusim, seperti jualan kad ucapan sempena hari-hari   
                  perayaan, hari guru, dan lain-lain.
v.         Aktiviti
bekerja dan mendapatkan upah
vi.        Aktiviti
daripada Radio Sekolah 
vii.       Aktiviti
menyewa bahan atau peralatan
viii.      Upah
menaip
ix.        Khidmat  laminating, penjilidan
x.         Jualan
akhbar lama
xi.        Tayangan
Video
xii.       Upah
potong huruf Polysterin
xiii.      Program
Riang Ria Satu Sen.
xiv.      Tabung
Derma hari aktiviti sekolah.
xv.       Kuiz
 
   
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
   
   
   
 
  
   
 
   
   
   
 
  
   
   
   
   
Rajah : Sumber Kewangan Pusat Sumber
Sekolah
3.0       AMALAN-MALAN YANG TIDAK HARUS DILAKUKAN OLEH SEKOLAH DALAM
MEMBUAT PEROLEHAN
3.1       Membeli tanpa menggunakan borang pesanan
bagi pembelian, kecuali pembelian melalui panjar* wang runcit yang tidak
melebihi dari RM 100.00.
3.2       Membeli dari satu kedai tertentu sahaja
bagi semua barangan.
3.3       Pembelian yang dibuat secara spontan
tanpa ada perancangan awal.
3.4       Mengambil barang dahulu dan membuat pesanan kemudian.
3.5       Membeli dari wang pengetua/Guru besar
sendiri atau lain-lain pegawai dan kemudian dituntut dari sekolah
3.6       Tidak mencatat dalam buku daftar bil
3.7       Pembelian dibuat melalui telefon sahaja.
3.8       Pembelian dari koperasi sekolah.
* Panjar
wang runcit sekolah merupakan sejumlah wang pendahuluan yang pada permulaannya
dikeluarkan daripada wang SUWA di bawah butiran yang tidak dikhaskan untuk
sesuatu tujuan tertentu, seperti butiran kantin atau pelbagai.
4.0
     CARTA ALIRAN PEMBELIAN
 
   
 
  
   
   
 Mesyuarat
AJK  Kewangan Sekolah
Mesyuarat
AJK  Kewangan Sekolah
 Pastikan Baki
Peruntukan Mencukupi
  Pastikan Baki
Peruntukan Mencukupi 
 Dalam  Buku Tunai
           
  Dalam  Buku Tunai
     Pastikan Jenis/Kaedah/nilai Pembelian

 
            
                                                                        Senarai
Pembelian Melalui Borang 
 Pesanan Sementara
                                                                         Pesanan Sementara 
 
   
 
  
 
 
  
  
   
    
    
    PTJ
    
     
    
  
    
  
 
   
  

| PTJ | 
 
                                                                       

 TIDAK
                                                                        TIDAK
 
                                    
 YA
                            YA
 Sediakan
Borang Pesanan Tempatan(LO)
                                                            Sediakan
Borang Pesanan Tempatan(LO) 
 
   
 
  
   
   
 Terima/Semakan
Borang (DO)
            Terima/Semakan
Borang (DO)
 
                                                        
 
   
 
  
   
   
           Terima Invois/Bil
 Rekod Daftar Stok
            Rekod Daftar Stok 
 
   
 
  
   
   
           Cop terima bil / invois
 
         
 
   
 
  
   
   
            Merekod Dalam Daftar Bil
 
   
 
  
   
   
         
 
   
 
  
   
   
         
4.1            PROSES PEMBELIAN
Pembelian
barangan yang menggunakan sumber dari Wang Kerajaan dan Wang suwa hendaklah
direkod. Pusat Sumber Sekolah hendaklah mengenal pasti pembelian bagi satu-satu
item yang hendak dibeli sama ada perlu dirujuk kepada PTJ atau tidak, dan mesti
mengikut peraturan kewangan. Barang yang hendak dibeli perlu direkod ke dalam
daftar stok. Bil atau invois hendaklah direkod dalam daftar bil
Langkah 1
                 Mesyuarat AJK Induk/AJK
Kewangan Sekolah
Langkah 2
Penyelaras
Pusat sumber memastikan peruntukan kewangan dalam buku tunai mencukupi.
Penyelaras Pusat Sumber juga perlu mengetahui sumber kewangan yang akan
digunakan.
                        Langkah 3
Kelulusan
PTJ diperlukan jika pembelian melebihi RM 10,000.00 bagi. 
Langkah 4
Senaraikan
jenis pembelian dalam borang pesanan sementara, dan dapatkan kelulusan
pentadbir.
                        Langkah 5
Borang
pesanan (LO) disediakan dalam 3 salinan dan disahkan oleh pentadbir.  Hanya 2 Salinan kepada Pembekal.
            Langkah
6
Pastikan
barangan/bahan yang diterima sama dengan pesanan, semak borang pesanan.
    
                        Langkah
7
Rekodkan
dalam daftar stok/rekod perolehan bahan (buku/bahan bukan buku)  serta penuhi perakuan penerimaan dalam borang
pesanan.
    
                   Langkah 8
                        Cop tarikh terima pada
bil/invois.
   
   
                    Langkah 9
                        Rekod
dalam daftar bil.  Pastikan daftar bil
lengkap dengan nombor invois.
5.0       CARTA
ALIRAN PEMBAYARAN
 
   
 
  
   
   
                                    Pastikan
Invois dan Salinan Asal Borang Pesanan Diterima Balik.
 
                        
















 
                             
                             Pastikan bil-bil
Dijelaskan Dalam Tempoh 30 Hari.
                             Sediakan Baucer
Pembayaran 2 Salinan
                             
                             Dapatkan Kelulusan
Pengetua/ Guru Besar
 Tulis Cek
Dan Cop Sudah Bayar Pada Bil/Invois Dan Dapatkan 
Tandatangan Penanda Tangan Yang Diluluskan      
Rekod Pembayaran Dalam Buku Tunai
Hantar Cek dan Salinan Baucer Kepada Pembekal
Rekod Pembayaran Dalam Daftar Bil
Failkan Baucer
                                    
 5.1     
PROSES PEMBAYARAN
Pembayaran
hendaklah dibuat mengikut peraturan yang betul supaya tidak menimbulkan masalah
dalam urusan pengauditan kewangan sekolah. 
Pembayaran sebaik-baiknya dibuat dalam tempoh 30 hari dari tarikh
penerimaan. Baucer hendaklah dibuat dalam 2 salinan. Penanda tangan cek terdiri
daripada pegawai yang diluluskan oleh Jabatan Akauntan Negara.
            Langkah
1
Pastikan
Invois/bil dan salinan asal L.O diterima balik dan jumlahnya betul.
Langkah 2
Penjelasan
bil-bil hendaklah dipastikan dalam tempoh 30 hari.
Langkah 3
            Baucer pembayaran hendaklah dibuat
dalam 2 salinan.
            Langkah
4
            Dapatkan kelulusan pihak pentadbir
sekolah.
            Langkah 5
Bayaran
dibuat dengan cek berpalang dan cop sudah dibayar pada baucer dan semua
dokumen, serta dapatkan tandatangan pegawai yang dilantik oleh JPN.
            Langkah
6
Hantar
cek dan salinan baucer kepada pembekal.
    
            Langkah
7
Rekod
pembayaran dalam daftar bil.
    
       Langkah 8
Simpan
salinan baucer di dalam fail.
   
                                    
                        
PERANCANGAN BELANJAWAN  PUSAT SUMBER SEKOLAH
                                                                                                                        
ANGGARAN PENDAPATAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
(NAMA SEKOLAH)
( TAHUN …… )
| BIL | PERKARA | JUMLAH (RM) | CATATAN | 
| O1 | Bantuan Kerajaan -Pusat Sumber
  Sekolah  (PCG) + baki tahun ………. |  |  | 
| 02 | Wang Suwa  + baki tahun  ……….. |  |  | 
| 03
   | Sumber Lain: 3.1 Sumbangan PIBG 3.2 Sumbangan syarikat/agensi/individu 3.3 Jualan kad keahlian 3.4 Jualan akhbar & majalah/buku 3.5 Aktiviti Jualan |  |  | 
|  | JUMLAH BESAR |  |  | 
            
Disediakan
oleh,                                                                     Disemak
oleh,
………..tt…………..                                                                ……………tt…………..
(       NAMA                 )                                                           (        NAMA               )
Guru
Perpustakaan dan Media                                                      GP Kanan
Disahkan
oleh:
……….tt………………
(       NAMA                 )
Pengetua
/ Guru Besar 
Tarikh:……………….……
ANGGARAN
BELANJAWAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
(NAMA
SEKOLAH)
(TAHUN…..)
| BIL | BUTIRAN | HURAIAN | JUMLAH (RM) | 
| 01 | Buku | Nisbah
  bilangan pelajar dengan buku Contoh:
  1 orang pelajar  = 10 judul buku Pertambahan
  buku tahun ………… 1:
  5  + RM   ……………… Pembahagian
  buku: a)    Fiksyen            
  : 40% (SM) / 60%(SK) b)    Bukan Fiksyen  :
  60% (SM) / 40%(SK)             Bahasa             : 15 % /10%= RM             Sains & Mate    : 15 % /10%= RM             Vok & Tek         : 15 %/10% = RM             Kemanusiaan   :  15
  %/10% = RM                                                         
  JUMLAH |  | 
| 02 | Majalah | Langanan
  Selama setahun a)    Dewan Masyarakat 
  (12x RM4.50) b)    Dewan Siswa          
  (12x RM2.90) c)    Dewan Kosmik        
  (12x RM4.50) d)    Pelita Bahasa          
  (12x RM3.00)                                                  
  JUMLAH  |  | 
| 03 | Akhbar | Langanan
  Setahun a)
  Berita harian          (30XRM1.20 X 12
  bln) b)
  Utusan Malaysia    (30XRM1.20 X 12 bln) c)
  N.S.Times              (30XRM1.00 X 12
  bln)                                                          
  JUMLAH |  | 
| 04 | Bahan-bahan
  Proses Teknik | a)
  Kocek Buku           ( 2 Kotak x RM35.00) b)
  Kad Buku              ( 4 Peket x
  RM17.50) c)
  Slip Tarikh             ( 4 Peket x
  RM17.50) d)
  Label buku            ( 5 Peket x
  RM  1.50) e)
  Gam                      ( 5 botol
  x  RM 
  8.00)                                                   
  JUMLAH |  | 
| 05  | Alat
  tulis dan peralatan pejabat | a)
  Fail Kertas             ( 2 Dozen X
  RM5.00) b)
  Maker Pen             (2 Dozen  x RM36.00)                                                  
  JUMLAH |  | 
| 06 | Bahan
  APD dan BBBM | a)Pita
  audio b)Pita
  Video c)OHP
  Filem                                                  JUMLAH |  | 
| 07 | Aktiviti
  Pusat Sumber | a)Minggu
  Pusat sumber b)Perkembangan
  Staf c)Penghasilan
  bahan d)Bengkel e)Kursus
  dalaman f)Lawatan
  sambil belajar g)Sijil
  dan hadiah pengawas PSS h)Pameran
  bertopik  JUMLAH |  | 
| 08 | Penyelengaraan
  alatan/ servis / baikpulih | a)Televisyen b)Radio c)Perakam
  Video d)Komputer e)Projektor
  Overhead f)Pendawaian g)Alat
  hawa dingin JUMLAH |  | 
| 09 | Projek
  Khas | a)Pondok
  bacaan b)Laluan
  Ilmu c)Keceriaan d)Laman
  Informasi e)Program
  Khas JUMLAH |  | 
|  |  |                                   JUMLAH
  BESAR |  | 
Disediakan
oleh:
……………tt………..
(      NAMA              )
      Bendahari
Disemak
oleh:
…………..tt…………                                                                          ……….tt………….      
(       NAMA            )                                                                              (    
NAMA         )
Guru
Perpustakaan dan Media                                                                GP
Kanan
Disahkan
oleh:
………
tt………..
(       NAMA        )
Pengetua/
Guru Besar                                                                                    
LAMPIRAN
A
PERBELANJAAN
PUSAT SUMBER SEKOLAH
(NAMA
SEKOLAH)
(TAHUN)
| PENDAPATAN | PERBELANJAAN | ||
| Perkara | Jumlah(RM) | Perkara | JUMLAH(RM) | 
| 01.
  Bantuan       Pusat Sumber Sekolah       RM :……………….              Baki tahun ………  02.
  Bantuan Wang Suwa       Bil. Pel  X RM 3 /1.50              Baki tahun ………… 03.
  Sumber lain 04. 05. 06. 07. 08. 09. 10   |  |  |  | 
| JUMLAH |  | JUMLAH |  | 
LAMPIRAN B1
   Senarai Pesanan No:  __________________
PERMOHONAN MENGELUARKAN
PESANAN KERAJAAN
UNTUK PEMBELIAN BARANGAN
/PERKHIDMATAN
TAHUN :    _________
[ Senarai ini hendaklah disertakan bersama-sama dengan PESANAN KERAJAAN
No: _______________]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saya ingin memesan barangan/perkhidmatan yang tersebut di bawah ini
dari peruntukan
*WANG SUWA/WANG KERAJAAN di bawah Pecahan Kepala : PUSAT SUMBER
dari Syarikat :.
Alamat 
| BIL | PERIHAL/PENENTUAN | BANYAKNYA | HARGA  SEUNIT RM | JUMLAH RM | 
| 1 |  |  |  |  | 
| 2 |  |  |  |  | 
| 3 |  |  |  |  | 
| 4 |  |  |  |  | 
| 5 |  |  |  |  | 
| 6 |  |  |  |  | 
| 7 |  |  |  |  | 
| 8 |  |  |  |  | 
| 9 |  |  |  |  | 
| 10 |  |  |  |  | 
| 11 |  |  |  |  | 
| 12 |  |  |  |  | 
| 13 |  |  |  |  | 
| 14 |  |  |  |  | 
| 15 |  |  |  |  | 
| 16 |  |  |  |  | 
| 17 |  |  |  |  | 
| 18 |  |  |  |  | 
| 19 |  |  |  |  | 
|  |  |  |  |  | 
|  |  |  |  |  | 
Disahkan oleh: [ GPK/Ketua
Bidang/Ketua panitia]
T.Tangan :___AS______________                                                         T.Tangan
:________________________
Nama:                                                                                        Nama  dan Jawatan: 
_______________________
Tarikh:                                                                                                               Cop: ________________________
                                                                                                                      Tarikh:
________________________             
______________________________________________________________________________________________
Permohonan ini adalah
diluluskan/tidak diluluskan
Tarikh:                                                                                                                    ________________________
(      NAMA     )
PENGETUA
ALAMAT & COP
________________________________________________________________________________________________
Peringatan 1.
Borang ini hendaklah ditaip  atau ditulis
dengan jelas
                   2. Tidak dibenar membuat
sebarang pindaan.
                   3. Buatkan satu  garisan di bawah item pesanan yang terakhir.
LAMPIRAN B2
Senarai Pesanan No: 
__________________
PERMOHONAN MENGELUARKAN
PESANAN KERAJAAN
UNTUK PEMBELIAN BARANGAN
/PERKHIDMATAN
TAHUN : 2005
[ Senarai ini hendaklah disertakan bersama-sama dengan PESANAN KERAJAAN
No: _______________]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saya ingin memesan barangan/perkhidmatan yang tersebut di bawah ini
dari peruntukan
*WANG SUWA/WANG KERAJAAN di bawah Pecahan Kepala : PUSAT SUMBER
dari Syarikat : PUSTAKA RAKYAT (M) SDN BHD.
Alamat : N0 : 24-26-28, GROUND FLOOR, JALAN WAWASAN 2/4 , B.B. AMPANG
| BIL | PERIHAL/PENENTUAN | BANYAKNYA | HARGA  SEUNIT RM | JUMLAH RM | 
| 1 | BUKU TEKS B.M. PERINTIS PERALIHAN | 3 |  9.00  | 27.00 | 
| 2 | BUKU TEKS AMALAN B.M. | 3 | 15.55 | 46.65 | 
| 3 | BUKU TEKS KHB ELEKTIF TING 1 | 7 |  8.10 | 56.70 | 
| 4 | BUKU TEKS KHB TERAS TING 1 | 7 | 11.50 | 80.50 | 
| 5 | BUKU TEKS BHS CINA TING 1 | 1 |  | 9.00 | 
| 6 | BUKU TEKS MENITI KACA | 7 |  3.30 | 23.10 | 
| 7 | BUKU TEKS SEHIJAU WARNA DAUN | 7 |  5.40 | 37.80 | 
| 8 |  SELECTED POEM & SHORT STORIES                     | 6 |  2.30 | 13.80 | 
| 9 | BUKU TEKS B.M. TING 2 | 7 |  7.30 | 51.10 | 
| 10 | BUKU TEKS GEOGRAFI TING 2 | 6 | 13.50 | 81.00 | 
| 11 | BUKU TEKS KHB ELEKTIF TING 2 | 8 |  7.20 | 57.60 | 
| 12 | BUKU TEKS PENDIDIKAN ISLAM TING 2 | 8 |  8.60 | 68.80 | 
| 13 | BUKU TEKS P.MORAL TING 2 | 2 |  6.30 | 12.60 | 
| 14 | BUKU TEKS SEJARAH TING 2 | 6 |  7.10 | 42.60 | 
| 15 | BUKU TEKS SEUNTAI KATA UTK DIRASA | 7 |  5.00 | 35.00 | 
| 16 | THE PHANTOM OF THE OPERA | 7 |  2.30 | 16.10 | 
| 17 | BAHASA ARAB KOMUNIKASI TING 2 | 5 | 10.40 | 52.00 | 
| 18 | BUKU TEKS SAINS TING 3 | 6 |  9.30 | 55.80 | 
| 19 | BUKU TEKS GOGRAFI TING 3 | 6 | 15.40 | 92.40 | 
|  |  |  | Less 20% | RM 171.91 | 
|  |  |  |  | RM 687.64 | 
Disahkan oleh: [ GPK/Ketua
Bidang/Ketua panitia]
T.Tangan :___AS______________                                                         T.Tangan
:________________________
Nama:      NORASIAH ABDULLAH                                      Nama  dan Jawatan: 
_______________________
Tarikh: 19.4.2005                                                                                           Cop: ________________________
                                                                                                                      Tarikh:
________________________             
______________________________________________________________________________________________
Permohonan ini adalah
diluluskan/tidak diluluskan
Tarikh:                                                                                                                    ________________________
( HANI BINTI HUSSAIN)
PENGETUA
SMK ABDUL JALIL
43100 HULU LANGAT
________________________________________________________________________________________________
Peringatan 1.
Borang ini hendaklah ditaip  atau ditulis
dengan jelas
                   2. Tidak dibenar membuat sebarang
pindaan.
                   3. Buatkan satu  garisan di bawah item pesanan yang terakhir.
LAMPIRAN C
ALAMAT
:    ……………………………………………       
No.Telefon: ………….….
 
       
NEGERI
SELANGOR DARUL EHSAN,
JALAN
JAMBU BOL 4/3E,
40604
SHAH ALAM.

Ruj.
Tuan      :   
Ruj.Kami        :
Tarikh             :
PERBELANJAAN LEBIH DARIPADA RM 10,000.00
Saya ingin memohon kelulusan untuk
perbelanjaan khas lebih daripada RM10,000.00 seperti di bawah:-
a)           
Perkakas yang hendak dibeli
…………………………………………..
b)           
Harga yang dianggarkan  ……………………………………………….
c)           
Perbelanjaan ini akan dibayar
dari aktiviti  ……………………………
dan baki yang belum
dipertanggungjawabkan itu ialah RM ………..
d)           
Sebab-sebab
perkara itu mustahak  …………………………………..
……………………………………………………………………………..
e)           
Disahkan
barang/ perkakas tersebut tidak terdapat dalam mana-mana kontrak kerajaan (sama
ada kontrak Perbelanjaan/l kontrak Kementerian Pendidikan atau kontrak Jabatan
Pendidikan Negeri Selangor) dan sebut harga yang dipanggil dari
syarikat-syarikat berikut (tidak kurang dari 5 syarikat):-
i)            
………………………………………………………………………
ii)           
………………………………………………………………………
iii)          
………………………………………………………………………
iv)          
………………………………………………………………………
v)           
………………………………………………………………………
f)            
Firma-firma
tersebut telah memberikan harga-harga seperti berikut:
i)            
………………………………………………………………………
ii)           
………………………………………………………………………
iii)          
………………………………………………………………………
iv)          
………………………………………………………………………
v)           
………………………………………………………………………
g)           
Jawatankuasa
sebutharga sekolah telah menerima tawaran berikut dengan sebab:-
i)            
Syarikat
…………………………………….. RM ……………….
ii)           
Sebab-sebab
mengapa menerima tawaran di atas:-
……………………………………………………………………...
……………………………………………………………………...
            Tarikh:…………………………                                        ………………………
                                                                                                       Pengetua/ Guru Besar

Pengetua/Guru Besar
……………………………………………
……………………………………………
Perbelanjaan di atas
diluluskan / tidak diluluskan
                                                                                           b.p Pengarah Pelajaran
                                                                                           Negeri Selangor Darul Ehsan
LAMPIRAN
D
BORANG BAUCER BAYARAN
BAHAGIAN A
KEPADA:                                                                  NO
BAUCER:
                                                                                    PERUNTUKAN
| TARIKH BEKALAN | BUTIR-BUTIR KHIDMAT/BEKALAN | JUMLAH RM | 
|  |  |  | 
| NO. INVOIS |  |  | 
Saya sahkan  bahawa khidmat/beklan di atas telah
dilaksanakan/ diterima dengan betul dan
 BUTIR-BUTIR BAYARAN NO CEK: TARIKH:
 
bayaran dikenakan berjumlah: ( RM                                                      )
   
   
 
   
   
     
  
     
   
                                                         
TARIKH:                          
………………………..
                                                                                            (PENGETUA/GURU BESAR)
Nota:
a)     
Sediakan baucer dalam 2
salinan. Asal simpanan sekolah, pendua salinan
penerima
(dilekatkan pada cek)
b)     
Gunakan kertas lain warna bagi
tiap-tiap salinan
            c)* Potong mana yang tidak sesuai 
BAHAGIAN  B
Diterima dari
pengetua/ Guru Besar …………..… Cek bernombor …………..wang tunai
bernilai
(RM              ) melalui baucer nombor
………………. bertarikh……….. kerana
khidmat /
bekalan di atas yang saya bekalkan.
Tarikh :…………………                                                       Tandatangan:……………..…
                                                                                                Nama:……………………….
                                                                                                Cop
:   
LAMPIRAN E
SURAT PEKELILING KEWANGAN  BIL. 5
TAHUN 2002
Bertarikh : 17 Oktober 2002
PEMBERIAN
BANTUAN PERKAPITA UNTUK SEKOLAH- SEKOLAH
| JENIS BANTUAN | 100 MURID DAN KE BAWAH | 100-500 MURID | 501-1000 MURID | 1001 DAN KE ATAS | 
| PUSAT SUMBER
  SEKOLAH (RENDAH) | RM 1500 | RM 1 500 + RM
  14.00 Seorang murid melebihi 100
  orang | RM 7 086 + RM
  13.00 Seorang murid  melebihi 500
  orang | RM 13 573 + RM
  12.00 Seorang murid melebihi 1000
  orang | 
| PUSAT SUMBER
  SEKOLAH (MENENGAH) | RM 1500 | RM 1 500 + RM
  14.00 Seorang murid melebihi 100
  orang | RM 7 086 + RM
  13.00 Seorang murid  melebihi 500
  orang | RM 13 573 + RM
  12.00 Seorang murid melebihi 1000
  orang | 
Maksud
Perbelanjaan
Meliputi perbelanjaan bagi Perpustakaan
dan Pusat Sumber Pendidikan seperti berikut :
I)            
Pembelian
peralatan kecil dan bahan habis guna bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran
II)           
Pembelian
buku rujukan, ensiklopedia, perisian, video tape dan lain- lain yang
bersesuaian untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran
III)         
Penyelenggaraan
peralatan termasuk komputer yang digunakan untuk tujuan pengajaran dan
pembelajaran.
IV)         
Program
berunsurkan pendidikan yang boleh memberi pengukuhan kepada proses pengajaran
dan pembelajaran sama ada semasa cuti persekolahan atau hari persekolahan.
V)          
Perolehan
harta modal adalah tidak dibenarkan.
VI)         
Program
Pendidikan Khas Integrasi
Melengkapkan stesen
pembelajaran bagi program pendidikan khas integrasi.
PINDAAN
PERTAMA KEPADA SURAT PEKELILING KEWANGAN BIL.5 TAHUN 2002 PEMBERIAN BANTUAN PER
KAPITA UNTUK SEKOLAH
SURAT PEKELILING Bil. 25
Tahun 2004  (KP.1574/17/Jld .15 (25)  ) bertarikh 11 Februari 2004.
1.   
Perolehan
/Pembelian Harta Modal menggunakan peruntukan PCG mata pelajaran dan bukan
matapelajaran.
a)  Sekolah
Rendah   - Nilai keseluruhan harta
modal yang dibeli tidak melebihi   RM
5,000 setahun atau 30% daripada jumlah peruntukan keseluruhan PCG bagi
matapelajaran dan bukan matapelajaran kecuali LPBT/LPK yang mana lebih rendah.
Bagi Sekolah Kurang Murid (SKM) nilai harta modal yang dibeli tidak melebihi
30% daripada peruntukan  keseluruhan PCG.
b)  Sekolah
Menengah - Nilai keseluruhan harta modal yang dibeli tidak melebihi
RM10,000 setahun atau 30% daripada jumlah peruntukan keseluruhan PCG bagi
matapelajaran dan bukan matapelajaran kecuali LPBT/LPK yang mana lebih rendah.
Bagi Sekolah Kurang Murid (SKM) nilai harta modal yang dibeli tidak melebihi
30% daripada peruntukan keseluruhan PCG.
