PENGURUSAN KEWANGAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

 1.0       PENGENALAN

 

Kewangan Pusat Sumber perlu diuruskan secara kemas kini dan sistematis untuk memastikan urusan pentadbiran dan pengurusan PSS berjalan dengan sempurna dan segala rancangan serta aktiviti dapat dilaksanakan sebaik mungkin.  Penyelaras PSS perlu mengetahui sumber serta kedudukan kewangan PSS dan memahami prosedur penggunaan kewangan PSS.

 

 

2.0       SUMBER KEWANGAN DAN MAKSUD PERBELANJAAN

 

Setiap PSS mempunyai sumber kewangan daripada punca yang boleh digunakan untuk menjalankan rancangan dan aktiviti tahunan. Antara sumber kewangan PSS ialah:

 

2.1       Peruntukan daripada Kementerian Pelajaran.

Mengikut surat Pekeliling Kewangan  Bil. 5 Tahun 2002 bertarikh  17 Oktober 2002 ( KP. 1573/17/ Jld.14 (5) ), jenis Bantuan Per Kapita (PCG) dan maksud Perbelanjaan adalah seperti berikut,

 

2.1.1    Wang Kerajaan - Bantuan Pusat Sumber  Sekolah (PCG).

Kumpulan sasar bagi Bantuan Pusat Sumber Sekolah ialah meliputi perbelanjaan bagi Perpustakaan dan Pusat Sumber                                 Pendidikan.  ( Lihat Lampiran)

 

            2.2       Wang SUWA (Sumbangan Wang Awam)

 

2.2.1 Yuran Pelajar.

Yuran pelajar bagi tujuan ini ditentukan tidak melebihi daripada yang telah ditetapkan oleh Jabatan Pelajaran Negeri (RM 3.00 setiap bagi setiap pelajar SM & RM 1.50 bagi setiap pelajar SR)

 

·         Kutipan Yuran Pusat Sumber yang melebihi dari had di atas, mesti mendapat kebenaran dan kelulusan dari Jabatan Pelajaran Negeri melalui permohonan bertulis.

 

2.2.2 Derma atau sumbangan daripada orang perseorangan atau kumpulan  (PIBG, Yayasan, Institusi dan sebagainya).

                      Wang Suwa boleh digunakan untuk keperluan pelajar-pelajar

                      bagi  tujuan membeli;

i.          bahan-bahan bacaan

ii.            bahan rujukan

iii.           bahan bantu belajar (BBB)

iv.           perabot

v.            peralatan untuk pengajaran dan pembelajaran

vi.           serta tujuan aktiviti-aktiviti berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran ( pertandingan, lawatan,kursus).

 

2.3       Sumber-Sumber Tambahan.

 

Pihak sekolah dan Pusat sumber Sekolah boleh mengusahakan punca kewangan tambahan bagi meningkatkan sumber kewangan PSS. Sumber kewangan tambahan yang diusahakan melalui aktiviti-aktiviti ini boleh digunakan bagi tujuan-tujuan khusus ataupun projek-projek khas seperti membuat pengubahasuaian PSS seperti, projek naik taraf bilik-bilik, mewujudkan unit-unit tambahan dan menjalankan aktiviti-aktiviti tambahan. Cadangan bagi mendapatkan punca kewangan tambahan, antaranya ialah;

 

i.          Mengadakan hari kantin, hari usahawan dan Jualan barangan                 terpakai.

ii.         Aktiviti berterusan, contoh, jualan majalah, surat khabar atau buku-buku.

iii.        Mengadakan jogathon dan aktiviti seumpamanya.

iv.        Aktiviti bermusim, seperti jualan kad ucapan sempena hari-hari  

                  perayaan, hari guru, dan lain-lain.

v.         Aktiviti bekerja dan mendapatkan upah

vi.        Aktiviti daripada Radio Sekolah

vii.       Aktiviti menyewa bahan atau peralatan

viii.      Upah menaip

ix.        Khidmat  laminating, penjilidan

x.         Jualan akhbar lama

xi.        Tayangan Video

xii.       Upah potong huruf Polysterin

xiii.      Program Riang Ria Satu Sen.

xiv.      Tabung Derma hari aktiviti sekolah.

xv.       Kuiz

 

 

 

 

 

 

 

 

Text Box: -Hari kantin
-Jualan akhbar
-Tayangan Video
-Upah menaip
-Program Riang  
  Ria
-Aktiviti Siaran
  Sekolah


Text Box: - Perkapita Geran 
  Pusat Sumber  
  Sekolah
Text Box: Terbahagi 2
a)Yuran Pelajar
-	RM3.00(SM)
-	RM1.50(SR)
b)- PIBG
     -Derma orang
      Perseorangan
     -Penaja
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rajah : Sumber Kewangan Pusat Sumber Sekolah

 

 

3.0       AMALAN-MALAN YANG TIDAK HARUS DILAKUKAN OLEH SEKOLAH DALAM MEMBUAT PEROLEHAN

 

3.1       Membeli tanpa menggunakan borang pesanan bagi pembelian, kecuali pembelian melalui panjar* wang runcit yang tidak melebihi dari RM 100.00.

3.2       Membeli dari satu kedai tertentu sahaja bagi semua barangan.

3.3       Pembelian yang dibuat secara spontan tanpa ada perancangan awal.

3.4       Mengambil barang dahulu dan membuat pesanan kemudian.

3.5       Membeli dari wang pengetua/Guru besar sendiri atau lain-lain pegawai dan kemudian dituntut dari sekolah

3.6       Tidak mencatat dalam buku daftar bil

3.7       Pembelian dibuat melalui telefon sahaja.

3.8       Pembelian dari koperasi sekolah.

 

* Panjar wang runcit sekolah merupakan sejumlah wang pendahuluan yang pada permulaannya dikeluarkan daripada wang SUWA di bawah butiran yang tidak dikhaskan untuk sesuatu tujuan tertentu, seperti butiran kantin atau pelbagai.

 

 

4.0      CARTA ALIRAN PEMBELIAN

 

 

 

 

 


Mesyuarat AJK  Kewangan Sekolah

 

  Pastikan Baki Peruntukan Mencukupi

             Dalam  Buku Tunai

 

     Pastikan Jenis/Kaedah/nilai Pembelian

 

           

                                                                        Senarai Pembelian Melalui Borang

                                                                         Pesanan Sementara

PTJ

 
 

 

 


                                                                      

                                                                        TIDAK

                                   

                            YA

                                                            Sediakan Borang Pesanan Tempatan(LO)

 

 


            Terima/Semakan Borang (DO)

                                                       

 

 


           Terima Invois/Bil

            Rekod Daftar Stok

 

 


           Cop terima bil / invois

        

 

 


            Merekod Dalam Daftar Bil

 


        

Oval: TAMAT
 

 

 


        

 

 

 

 

4.1            PROSES PEMBELIAN

 

 

Pembelian barangan yang menggunakan sumber dari Wang Kerajaan dan Wang suwa hendaklah direkod. Pusat Sumber Sekolah hendaklah mengenal pasti pembelian bagi satu-satu item yang hendak dibeli sama ada perlu dirujuk kepada PTJ atau tidak, dan mesti mengikut peraturan kewangan. Barang yang hendak dibeli perlu direkod ke dalam daftar stok. Bil atau invois hendaklah direkod dalam daftar bil

 

Langkah 1

                 Mesyuarat AJK Induk/AJK Kewangan Sekolah

 

Langkah 2

Penyelaras Pusat sumber memastikan peruntukan kewangan dalam buku tunai mencukupi. Penyelaras Pusat Sumber juga perlu mengetahui sumber kewangan yang akan digunakan.

 

                        Langkah 3

Kelulusan PTJ diperlukan jika pembelian melebihi RM 10,000.00 bagi.

 

Langkah 4

Senaraikan jenis pembelian dalam borang pesanan sementara, dan dapatkan kelulusan pentadbir.

 

                        Langkah 5

Borang pesanan (LO) disediakan dalam 3 salinan dan disahkan oleh pentadbir.  Hanya 2 Salinan kepada Pembekal.

 

            Langkah 6

Pastikan barangan/bahan yang diterima sama dengan pesanan, semak borang pesanan.

   

                        Langkah 7

Rekodkan dalam daftar stok/rekod perolehan bahan (buku/bahan bukan buku)  serta penuhi perakuan penerimaan dalam borang pesanan.

 

                        Langkah 8

                        Cop tarikh terima pada bil/invois.

   

                        Langkah 9

                        Rekod dalam daftar bil.  Pastikan daftar bil lengkap dengan nombor invois.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.0       CARTA ALIRAN PEMBAYARAN

 

 

 

 

 

 

 


                                    Pastikan Invois dan Salinan Asal Borang Pesanan Diterima Balik.

                       

Oval: TAMAT                            

 

                             Pastikan bil-bil Dijelaskan Dalam Tempoh 30 Hari.

 

 

 

                             Sediakan Baucer Pembayaran 2 Salinan

 

 

 

                            

                             Dapatkan Kelulusan Pengetua/ Guru Besar

 

 

 

Tulis Cek Dan Cop Sudah Bayar Pada Bil/Invois Dan Dapatkan

Tandatangan Penanda Tangan Yang Diluluskan     

 

 

Rekod Pembayaran Dalam Buku Tunai

 

 

 

Hantar Cek dan Salinan Baucer Kepada Pembekal

 

 

 

Rekod Pembayaran Dalam Daftar Bil

 

 

 

 

Failkan Baucer

 

 

 

 

 

 

 

                                   

 5.1      PROSES PEMBAYARAN

 

Pembayaran hendaklah dibuat mengikut peraturan yang betul supaya tidak menimbulkan masalah dalam urusan pengauditan kewangan sekolah.  Pembayaran sebaik-baiknya dibuat dalam tempoh 30 hari dari tarikh penerimaan. Baucer hendaklah dibuat dalam 2 salinan. Penanda tangan cek terdiri daripada pegawai yang diluluskan oleh Jabatan Akauntan Negara.

 

 

            Langkah 1

Pastikan Invois/bil dan salinan asal L.O diterima balik dan jumlahnya betul.

 

Langkah 2

Penjelasan bil-bil hendaklah dipastikan dalam tempoh 30 hari.

 

Langkah 3

            Baucer pembayaran hendaklah dibuat dalam 2 salinan.

 

            Langkah 4

            Dapatkan kelulusan pihak pentadbir sekolah.

 

            Langkah 5

Bayaran dibuat dengan cek berpalang dan cop sudah dibayar pada baucer dan semua dokumen, serta dapatkan tandatangan pegawai yang dilantik oleh JPN.

 

            Langkah 6

Hantar cek dan salinan baucer kepada pembekal.

   

            Langkah 7

Rekod pembayaran dalam daftar bil.

 

            Langkah 8

Simpan salinan baucer di dalam fail.

   

 

 

                                   

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PERANCANGAN BELANJAWAN  PUSAT SUMBER SEKOLAH

                                                                                                                       

 

ANGGARAN PENDAPATAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

(NAMA SEKOLAH)

( TAHUN …… )

 

BIL

PERKARA

JUMLAH

(RM)

CATATAN

O1

Bantuan Kerajaan -Pusat Sumber Sekolah  (PCG) + baki tahun ……….

 

 

02

Wang Suwa  + baki tahun  ………..

 

 

 

03

Sumber Lain:

3.1 Sumbangan PIBG

3.2 Sumbangan syarikat/agensi/individu

3.3 Jualan kad keahlian

3.4 Jualan akhbar & majalah/buku

3.5 Aktiviti Jualan

 

 

 

 

JUMLAH BESAR

 

 

 

 

           

 

Disediakan oleh,                                                                     Disemak oleh,

 

 

 

 

………..tt…………..                                                                ……………tt…………..

(       NAMA                 )                                                           (        NAMA               )

Guru Perpustakaan dan Media                                                      GP Kanan

 

 

 

Disahkan oleh:

 

 

 

 

……….tt………………

(       NAMA                 )

Pengetua / Guru Besar

 

 

 

 

 

Tarikh:……………….……

 

 

 

 

ANGGARAN BELANJAWAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

(NAMA SEKOLAH)

(TAHUN…..)

 

BIL

BUTIRAN

HURAIAN

JUMLAH

(RM)

01

Buku

Nisbah bilangan pelajar dengan buku

Contoh: 1 orang pelajar  = 10 judul buku

Pertambahan buku tahun …………

1: 5  + RM   ………………

 

Pembahagian buku:

a)    Fiksyen             : 40% (SM) / 60%(SK)

b)    Bukan Fiksyen  : 60% (SM) / 40%(SK)

            Bahasa             : 15 % /10%= RM

            Sains & Mate    : 15 % /10%= RM

            Vok & Tek         : 15 %/10% = RM

            Kemanusiaan   :  15 %/10% = RM

 

                                                         JUMLAH

 

02

Majalah

Langanan Selama setahun

a)    Dewan Masyarakat  (12x RM4.50)

b)    Dewan Siswa           (12x RM2.90)

c)    Dewan Kosmik         (12x RM4.50)

d)    Pelita Bahasa           (12x RM3.00)

 

                                                  JUMLAH

 

03

Akhbar

Langanan Setahun

a) Berita harian          (30XRM1.20 X 12 bln)

b) Utusan Malaysia    (30XRM1.20 X 12 bln)

c) N.S.Times              (30XRM1.00 X 12 bln)

 

 

                                                        JUMLAH

 

04

Bahan-bahan Proses Teknik

a) Kocek Buku           ( 2 Kotak x RM35.00)

b) Kad Buku              ( 4 Peket x RM17.50)

c) Slip Tarikh             ( 4 Peket x RM17.50)

d) Label buku            ( 5 Peket x RM  1.50)

e) Gam                      ( 5 botol x  RM  8.00)

                                                   JUMLAH

 

05

Alat tulis dan peralatan pejabat

a) Fail Kertas             ( 2 Dozen X RM5.00)

b) Maker Pen             (2 Dozen  x RM36.00)

                                                  JUMLAH

 

 

 

 

06

Bahan APD dan BBBM

a)Pita audio

b)Pita Video

c)OHP Filem

                                                 JUMLAH

 

07

Aktiviti Pusat Sumber

a)Minggu Pusat sumber

b)Perkembangan Staf

c)Penghasilan bahan

d)Bengkel

e)Kursus dalaman

f)Lawatan sambil belajar

g)Sijil dan hadiah pengawas PSS

h)Pameran bertopik

JUMLAH

 

08

Penyelengaraan alatan/ servis / baikpulih

a)Televisyen

b)Radio

c)Perakam Video

d)Komputer

e)Projektor Overhead

f)Pendawaian

g)Alat hawa dingin

JUMLAH

 

09

Projek Khas

a)Pondok bacaan

b)Laluan Ilmu

c)Keceriaan

d)Laman Informasi

e)Program Khas

JUMLAH

 

 

 

                                  JUMLAH BESAR

 

 

 

Disediakan oleh:

 

 

……………tt………..

(      NAMA              )

      Bendahari

 

 

 

Disemak oleh:

 

 

 

…………..tt…………                                                                          ……….tt………….     

(       NAMA            )                                                                              (     NAMA         )

Guru Perpustakaan dan Media                                                                GP Kanan

 

 

Disahkan oleh:

 

……… tt………..

(       NAMA        )

Pengetua/ Guru Besar                                                                                   

LAMPIRAN A

 

 

PERBELANJAAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

(NAMA SEKOLAH)

(TAHUN)

 

PENDAPATAN

PERBELANJAAN

Perkara

Jumlah(RM)

Perkara

JUMLAH(RM)

01. Bantuan

      Pusat Sumber Sekolah

      RM :……………….

     

      Baki tahun ………

 

02. Bantuan Wang Suwa

      Bil. Pel  X RM 3 /1.50

     

      Baki tahun …………

 

03. Sumber lain

 

 

04.

 

 

05.

 

 

06.

 

 

07.

 

 

08.

 

 

09.

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUMLAH

 

JUMLAH

 

 

LAMPIRAN B1

   Senarai Pesanan No:  __________________

 

PERMOHONAN MENGELUARKAN PESANAN KERAJAAN

UNTUK PEMBELIAN BARANGAN /PERKHIDMATAN

TAHUN :    _________

[ Senarai ini hendaklah disertakan bersama-sama dengan PESANAN KERAJAAN No: _______________]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya ingin memesan barangan/perkhidmatan yang tersebut di bawah ini dari peruntukan

*WANG SUWA/WANG KERAJAAN di bawah Pecahan Kepala : PUSAT SUMBER

dari Syarikat :.

Alamat

 

BIL

 

PERIHAL/PENENTUAN

 

BANYAKNYA

HARGA

SEUNIT

RM

JUMLAH

RM

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

11

 

 

 

 

12

 

 

 

 

13

 

 

 

 

14

 

 

 

 

15

 

 

 

 

16

 

 

 

 

17

 

 

 

 

18

 

 

 

 

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Disahkan oleh: [ GPK/Ketua Bidang/Ketua panitia]

 

 

T.Tangan :___AS______________                                                         T.Tangan :________________________

 

Nama:                                                                                        Nama  dan Jawatan:  _______________________

 

Tarikh:                                                                                                               Cop: ________________________

 

                                                                                                                      Tarikh: ________________________            

______________________________________________________________________________________________

Permohonan ini adalah diluluskan/tidak diluluskan

 

Tarikh:                                                                                                                    ________________________

(      NAMA     )

PENGETUA

ALAMAT & COP

________________________________________________________________________________________________

Peringatan 1. Borang ini hendaklah ditaip  atau ditulis dengan jelas

                   2. Tidak dibenar membuat sebarang pindaan.

                   3. Buatkan satu  garisan di bawah item pesanan yang terakhir.

 

 

 

LAMPIRAN B2

Senarai Pesanan No:  __________________

 

PERMOHONAN MENGELUARKAN PESANAN KERAJAAN

UNTUK PEMBELIAN BARANGAN /PERKHIDMATAN

TAHUN : 2005

[ Senarai ini hendaklah disertakan bersama-sama dengan PESANAN KERAJAAN No: _______________]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya ingin memesan barangan/perkhidmatan yang tersebut di bawah ini dari peruntukan

*WANG SUWA/WANG KERAJAAN di bawah Pecahan Kepala : PUSAT SUMBER

dari Syarikat : PUSTAKA RAKYAT (M) SDN BHD.

Alamat : N0 : 24-26-28, GROUND FLOOR, JALAN WAWASAN 2/4 , B.B. AMPANG

 

BIL

 

PERIHAL/PENENTUAN

 

BANYAKNYA

HARGA

SEUNIT

RM

JUMLAH

RM

1

BUKU TEKS B.M. PERINTIS PERALIHAN

3

 9.00

27.00

2

BUKU TEKS AMALAN B.M.

3

15.55

46.65

3

BUKU TEKS KHB ELEKTIF TING 1

7

 8.10

56.70

4

BUKU TEKS KHB TERAS TING 1

7

11.50

80.50

5

BUKU TEKS BHS CINA TING 1

1

 

9.00

6

BUKU TEKS MENITI KACA

7

 3.30

23.10

7

BUKU TEKS SEHIJAU WARNA DAUN

7

 5.40

37.80

8

 SELECTED POEM & SHORT STORIES                    

6

 2.30

13.80

9

BUKU TEKS B.M. TING 2

7

 7.30

51.10

10

BUKU TEKS GEOGRAFI TING 2

6

13.50

81.00

11

BUKU TEKS KHB ELEKTIF TING 2

8

 7.20

57.60

12

BUKU TEKS PENDIDIKAN ISLAM TING 2

8

 8.60

68.80

13

BUKU TEKS P.MORAL TING 2

2

 6.30

12.60

14

BUKU TEKS SEJARAH TING 2

6

 7.10

42.60

15

BUKU TEKS SEUNTAI KATA UTK DIRASA

7

 5.00

35.00

16

THE PHANTOM OF THE OPERA

7

 2.30

16.10

17

BAHASA ARAB KOMUNIKASI TING 2

5

10.40

52.00

18

BUKU TEKS SAINS TING 3

6

 9.30

55.80

19

BUKU TEKS GOGRAFI TING 3

6

15.40

92.40

 

 

 

Less 20%

RM 171.91

 

 

 

 

RM 687.64

 

Disahkan oleh: [ GPK/Ketua Bidang/Ketua panitia]

 

 

T.Tangan :___AS______________                                                         T.Tangan :________________________

 

Nama:      NORASIAH ABDULLAH                                      Nama  dan Jawatan:  _______________________

 

Tarikh: 19.4.2005                                                                                           Cop: ________________________

 

                                                                                                                      Tarikh: ________________________            

______________________________________________________________________________________________

Permohonan ini adalah diluluskan/tidak diluluskan

 

Tarikh:                                                                                                                    ________________________

( HANI BINTI HUSSAIN)

PENGETUA

SMK ABDUL JALIL

43100 HULU LANGAT

________________________________________________________________________________________________

Peringatan 1. Borang ini hendaklah ditaip  atau ditulis dengan jelas

                   2. Tidak dibenar membuat sebarang pindaan.

                   3. Buatkan satu  garisan di bawah item pesanan yang terakhir.

 

 

LAMPIRAN C

NAMA SEKOLAH ……………………………………

ALAMAT :    ……………………………………………        No.Telefon: ………….….

 

      

JABATAN PELAJARAN

NEGERI SELANGOR DARUL EHSAN,

JALAN JAMBU BOL 4/3E,

40604 SHAH ALAM.

 


Ruj. Tuan      :  

Ruj.Kami        :

Tarikh             :

 

PERBELANJAAN LEBIH DARIPADA RM 10,000.00

 

Saya ingin memohon kelulusan untuk perbelanjaan khas lebih daripada RM10,000.00 seperti di bawah:-

 

a)            Perkakas yang hendak dibeli …………………………………………..

b)            Harga yang dianggarkan  ……………………………………………….

c)            Perbelanjaan ini akan dibayar dari aktiviti  ……………………………

dan baki yang belum dipertanggungjawabkan itu ialah RM ………..

d)            Sebab-sebab perkara itu mustahak  …………………………………..

……………………………………………………………………………..

e)            Disahkan barang/ perkakas tersebut tidak terdapat dalam mana-mana kontrak kerajaan (sama ada kontrak Perbelanjaan/l kontrak Kementerian Pendidikan atau kontrak Jabatan Pendidikan Negeri Selangor) dan sebut harga yang dipanggil dari syarikat-syarikat berikut (tidak kurang dari 5 syarikat):-

i)             ………………………………………………………………………

ii)            ………………………………………………………………………

iii)           ………………………………………………………………………

iv)           ………………………………………………………………………

v)            ………………………………………………………………………

 

 

f)             Firma-firma tersebut telah memberikan harga-harga seperti berikut:

i)             ………………………………………………………………………

ii)            ………………………………………………………………………

iii)           ………………………………………………………………………

iv)           ………………………………………………………………………

v)            ………………………………………………………………………

g)            Jawatankuasa sebutharga sekolah telah menerima tawaran berikut dengan sebab:-

i)             Syarikat …………………………………….. RM ……………….

ii)            Sebab-sebab mengapa menerima tawaran di atas:-

……………………………………………………………………...

……………………………………………………………………...

 

 

            Tarikh:…………………………                                        ………………………

                                                                                                       Pengetua/ Guru Besar

 

 

 


Pengetua/Guru Besar

 

……………………………………………

……………………………………………

 

Perbelanjaan di atas diluluskan / tidak diluluskan

 

Tarikh: ………………………….                                      ……………………………

                                                                                           b.p Pengarah Pelajaran

                                                                                           Negeri Selangor Darul Ehsan

 

 

 

 

LAMPIRAN D

BORANG BAUCER BAYARAN

 

BAHAGIAN A

 

KEPADA:                                                                  NO BAUCER:

                                                                                    PERUNTUKAN

 

TARIKH BEKALAN

BUTIR-BUTIR KHIDMAT/BEKALAN

JUMLAH

RM

 

 

 

 

 

 

 

 

NO. INVOIS

 

 

 

Saya sahkan  bahawa khidmat/beklan di atas telah dilaksanakan/ diterima dengan betul dan

BUTIR-BUTIR BAYARAN

NO CEK:

TARIKH:

 
bayaran dikenakan berjumlah: ( RM                                                      )

 

 

 

 

 

                                                          TARIKH:                           ………………………..

                                                                                            (PENGETUA/GURU BESAR)

 

Nota:

a)      Sediakan baucer dalam 2 salinan. Asal simpanan sekolah, pendua salinan

penerima (dilekatkan pada cek)

b)      Gunakan kertas lain warna bagi tiap-tiap salinan

            c)* Potong mana yang tidak sesuai

BAHAGIAN  B

 

Diterima dari pengetua/ Guru Besar …………..… Cek bernombor …………..wang tunai

bernilai (RM              ) melalui baucer nombor ………………. bertarikh……….. kerana

khidmat / bekalan di atas yang saya bekalkan.

 

 

Tarikh :…………………                                                       Tandatangan:……………..…

                                                                                                Nama:……………………….

                                                                                                Cop :  

 

 

LAMPIRAN E

 

SURAT PEKELILING KEWANGAN  BIL. 5 TAHUN 2002

Bertarikh : 17 Oktober 2002

PEMBERIAN BANTUAN PERKAPITA UNTUK SEKOLAH- SEKOLAH

 

JENIS BANTUAN

100 MURID

DAN

KE BAWAH

100-500

MURID

501-1000

MURID

1001 DAN

KE ATAS

 

PUSAT SUMBER SEKOLAH

(RENDAH)

 

 

RM 1500

 

RM 1 500 + RM 14.00

Seorang murid

melebihi 100 orang

 

 

RM 7 086 + RM 13.00

Seorang murid

melebihi 500 orang

 

RM 13 573 + RM 12.00

Seorang murid

melebihi 1000 orang

 

PUSAT SUMBER SEKOLAH

(MENENGAH)

 

 

RM 1500

 

RM 1 500 + RM 14.00

Seorang murid

melebihi 100 orang

 

RM 7 086 + RM 13.00

Seorang murid

melebihi 500 orang

 

RM 13 573 + RM 12.00

Seorang murid

melebihi 1000 orang

 

 

Maksud Perbelanjaan

 

Meliputi perbelanjaan bagi Perpustakaan dan Pusat Sumber Pendidikan seperti berikut :

 

I)             Pembelian peralatan kecil dan bahan habis guna bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran

 

II)            Pembelian buku rujukan, ensiklopedia, perisian, video tape dan lain- lain yang bersesuaian untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran

 

III)          Penyelenggaraan peralatan termasuk komputer yang digunakan untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran.

 

IV)          Program berunsurkan pendidikan yang boleh memberi pengukuhan kepada proses pengajaran dan pembelajaran sama ada semasa cuti persekolahan atau hari persekolahan.

 

V)           Perolehan harta modal adalah tidak dibenarkan.

 

VI)          Program Pendidikan Khas Integrasi

Melengkapkan stesen pembelajaran bagi program pendidikan khas integrasi.

 

 

PINDAAN PERTAMA KEPADA SURAT PEKELILING KEWANGAN BIL.5 TAHUN 2002 PEMBERIAN BANTUAN PER KAPITA UNTUK SEKOLAH

 

 

SURAT PEKELILING Bil. 25 Tahun 2004  (KP.1574/17/Jld .15 (25)  ) bertarikh 11 Februari 2004.

 

 

 

1.    Perolehan /Pembelian Harta Modal menggunakan peruntukan PCG mata pelajaran dan bukan matapelajaran.

 

a)  Sekolah Rendah   - Nilai keseluruhan harta modal yang dibeli tidak melebihi   RM 5,000 setahun atau 30% daripada jumlah peruntukan keseluruhan PCG bagi matapelajaran dan bukan matapelajaran kecuali LPBT/LPK yang mana lebih rendah. Bagi Sekolah Kurang Murid (SKM) nilai harta modal yang dibeli tidak melebihi 30% daripada peruntukan  keseluruhan PCG.

 

b)  Sekolah Menengah - Nilai keseluruhan harta modal yang dibeli tidak melebihi RM10,000 setahun atau 30% daripada jumlah peruntukan keseluruhan PCG bagi matapelajaran dan bukan matapelajaran kecuali LPBT/LPK yang mana lebih rendah. Bagi Sekolah Kurang Murid (SKM) nilai harta modal yang dibeli tidak melebihi 30% daripada peruntukan keseluruhan PCG.

 

 

Terbaru Lebih lama