Draf 07/06/2017
GARIS PANDUAN
SISTEM MATA KREDIT
PEMBANGUNAN PROFESIONALISME BERTERUSAN
(PPB)
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
DISEDIAKAN OLEH:
SEKTOR STANDARD KEGURUAN
BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU JUN
2017
PENDAHULUAN
Pembangunan
Profesionalisme Berterusan (PPB) telah digariskan dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 sebagai satu daripada strategi penting
untuk mengekalkan kualiti guru dan seterusnya memberi impak kepada keberhasilan
murid. Justeru, Sistem Mata Kredit PPB
telah dicadangkan. Sistem mata kredit
mengiktiraf penyertaan PPP dalam PPB dengan memberi nilai mata atau kredit bagi
setiap aktiviti yang disertai terutamanya yang berbentuk inisiatif kendiri.
Sistem mata
kredit ini ialah sebagai panduan kepada PPP merancang aktiviti PPB secara
kendiri untuk mencapai 60% PPB secara kendiri seperti hasrat PPPM 2013-2025.
Pelaksanaan
Sistem Mata Kredit PPB sekiranya dapat dilaksanakan dengan baik dapat menyokong
Dasar Latihan Sumber Manusia Sektor Awam yang menetapkan kakitangan awam di
semua peringkat mengikuti kursus sekurang-kurangnya tujuh hari setahun serta
dapat menggalakkan PPP menyertai pelbagai aktiviti dan kaedah PPB yang telah
ditetapkan. Pemberian mata kredit
diberikan secara automatik melalui perekodan aktiviti PPB dalam SPLKPM.
TUJUAN GARIS PANDUAN
Garis
Panduan Sistem Mata Kredit PPB ini bertujuan untuk menjelaskan secara
terperinci tatacara pelaksanaan aktiviti PPB dan pemberian nilai mata kredit
bagi setiap aktiviti.
LATAR BELAKANG
Kertas
cadangan pelaksanaan sistem mata kredit PPB telah dibentangkan dan diluluskan
dengan penambahbaikan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Induk Pembangunan Staf
(JIPS) KPM Bil. 4/2014 bertarikh 04 Disember 2014 yang dipengerusikan oleh Ketua
Pengarah Pelajaran Malaysia (KPPM).
Seterusnya
kertas cadangan tersebut telah dibentangkan dan diluluskan dengan
penambahbaikan pada kaedah pemberian mata kredit dalam Mesyuarat Panel
Pembangunan Sumber Manusia (PPSM) Latihan KPM bertarikh 10 September 2015 yang
dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha (KSU) KPM.
Pelaksanaan
Sistem Mata Kredit PPB telah dilaksanakan secara rintis sepanjang tahun 2016
untuk mendapatkan maklum balas melalui data yang dikumpul dalam Sistem
Pengurusan Latihan, Kementerian Pendidikan Malaysia (SPLKPM).
Pelaksanaan
penataran Sistem Mata Kredit PPB wajar dilaksanakan agar semua PPP dapat
memahami matlamat dan fokus aktiviti yang perlu diberikan keutamaan. Hasil analisis data yang terkumpul dalam
SPLKPM pada tahun 2016, menunjukkan bahawa pelaksanaan PPB tidak mengambil kira
kepelbagaian aktiviti PPB seperti yang telah dihasratkan. Ini menyebabkan jumlah mata kredit PPB yang
terkumpul tidak mencukupi iaitu PPP
perlu mendapatkan sekurang-kurangnya 30 mata kredit dalam setahun.
Analisis
menunjukkan aktiviti PPB yang dilaksanakan hanya tertumpu kepada P01 (kursus,
seminar, konferens, konvensyen, kolokium, bengkel atau forum) dan P02 (wacana
ilmu, perkongsian ilmu atau taklimat).
Sedangkan mata kredit maksimum bagi P01 hanya 10 mata sahaja. Berdasarkan kepada dapatan analisis ini, ada
keperluan agar PPP diperjelaskan semula tentang kaedah mengumpul mata kredit
yang mencukupi dalam setahun.
Pelaksanaan
Sistem Mata Kredit PPB sekiranya dapat dilaksanakan dengan baik dapat menyokong
Dasar Latihan Sumber Manusia Sektor Awam yang menentapkan kakitangan awam di
semua peringkat mengikuti kursus sekurang-kurangnya tujuh hari setahun serta
dapat menggalakkan PPP menyertai pelbagai aktiviti dan kaedah PPB yang telah
ditetapkan.
AKTIVITI – AKTIVITI PPB
Prinsip
utama yang digunakan untuk memberi mata kredit bagi sesuatu aktiviti PPB ialah
sumbangan secara langsung kepada peningkatan kompetensi dan profesionalisme
seorang PPP.
Bersesuaian
dengan prinsip ini, jenis aktiviti PPB yang diberi mata kredit adalah seperti
yang disenaraikan dalam Pelan Pembangunan Profesionalisme Berterusan (PPPB)
Guru dan Pemimpin Sekolah KPM 2014 yang merangkumi aktiviti seperti yang
berikut:
a) 13 aktiviti yang diberi nilai mata kredit
Aktiviti PPB |
PdP |
Kepimpinan |
Kursus, Seminar,
Konferens, Konvensyen, Kolokium, Bengkel, Forum |
√ |
√ |
Wacana Ilmu, Perkongsian
Ilmu, Taklimat |
√ |
√ |
Bimbingan dan Pementoran |
√ |
√ |
Peningkatan Akademik |
√ |
√ |
Program Komuniti
Pembelajaran Profesional (PLC) |
√ |
√ |
e-Pembelajaran (Portal
e-Guru, EPSA, lain-lain bentuk e-learning (VLE, i-Think) |
√ |
√ |
Penyelidikan |
√ |
√ |
Penulisan dan
Pengkaryaan |
√ |
√ |
Lawatan Penanda Aras |
√ |
√ |
Pembacaan Buku |
√ |
√ |
Program Sangkutan di
organisasi luar dan dalam KPM |
√ |
√ |
Sumbangan lain berbentuk
profesional dan bukan profesional |
|
|
Contoh : i) Ahli
Majlis Penasihat/ Badan ii) Ahli Pemikir/ task force |
√ |
√ |
Projek Inovasi (diiktiraf)
|
√ |
√ |
b)
Mata Kredit Tambahan
Sebagai
menyokong hasrat KPM untuk meningkatkan PPB inisiatif kendiri iaitu penyertaan
dalam aktiviti PPB di atas keperluan individu atau organisasi, adalah
dicadangkan dua mata kredit tambahan diberikan bagi aktiviti PPB dengan
inisiatif dan pembiayaan sendiri.
Selain
daripada itu, PPP yang berperanan sebagai penceramah/ fasilitator/ ketua
pasukan dalam sesuatu aktiviti PPB, tambahan dua mata kredit juga turut dicadangkan secara one-off. Aktiviti berulang bagi
penceramah/ fasilitator (topik/aktiviti/perkara yang sama) tidak akan diberikan
mata kredit tambahan.
c)
Penetapan Jumlah Mata Kredit
Minimum
Mata Kredit PPB minimum dicadangkan sebanyak 30 mata kredit setahun
dengan kepelbagaian aktiviti PPB yang telah ditetapkan. Contoh:
DEFINISI OPERASI
1. penceramah – orang yang berceramah, pembicara
2.
fasilitator –
orang yang membimbing (memandu) sesuatu
program
3.
ketua pasukan –
pemimpin/yang mengepalai sesuatu kelompok
atau pasukan
4. Aktiviti
berulang – aktiviti yang sama tetapi berjalan di tempat dan waktu yang berbeza
1.
KURSUS/
BENGKEL/ SEMINAR/ KONFERENS/ KONVENSYEN/ KOLOKIUM/
FORUM/
PERSIDANGAN
(a) Takrifan
i)
Kursus
Kursus ialah aktiviti yang bersifat formal dan
berstruktur yang melibatkan penggunaan modul tertentu. Kebanyakan kursus yang
dilaksanakan secara berpusat dan bersemuka. Ada yang dilaksanakan secara dalam
talian berdasarkan keperluan dan kesesuaian. Jangkamasa kursus ialah tidak
melebihi 3 bulan dibaca bersama Surat Pekeliling Perkhidmatan (SPA) Bil.6 Tahun
2005.
ii)
Bengkel
Bengkel merupakan aktiviti
berkelompok untuk bertukar-tukar idea atau menyelesaikan sesuatu
tugasan/masalah.
iii)
Seminar /
Konferens
Seminar merupakan satu
persidangan/ pertemuan ilmiah untuk membincangkan sesuatu masalah/isu.
iv)
Konvensyen
Simposium ialah pertemuan antara
para cendekiawan dan pakar untuk membincangkan sesuatu persoalan, perkara dan
sebagainya.
v)
Persidangan
Persidangan ialah suatu
pertemuan formal antara beberapa orang bagi membicarakan suatu masalah untuk
melahirkan keputusan atau satu sarana musyawarah
dalam rangka pengambilan keputusan.
vi)
Forum
Forum ialah sesi perbincangan
terbuka tentang perkara yang menjadi kepentingan awam khususnya dalam bidang
pendidikan.
vii)
Kolokium
Kolokium ialah perjumpaan atau untuk membincangkan
perkara yang biasanya bersifat ilmiah dan perbincangan secara berkumpulan.
(b) Penilaian
i)
Satu jam = satu mata kredit.
ii)
Mata kredit maksimum setahun = 10 mata kredit iii) Dua
mata kredit tambahan bagi usaha kendiri yang dilaksanakan dengan kebenaran Ketua Jabatan atau luar waktu tugas rasmi dan atas
tanggungan individu.
iv)
Penceramah / Fasilitator diberi dua mata kredit
tambahan (one-off).
v)
Tiada mata kredit bagi penceramah untuk sesi ceramah
yang sama / berulang.
vi)
Setiap enam jam pembelajaran bersamaan satu hari
berkursus;
(c) Bukti
i) Sijil; atau
ii) Surat Akuan; atau iii) Surat Arahan; atau iv) Surat Jemputan; atau
v) Penulisan Refleksi / Laporan disahkan oleh Ketua Jabatan.
(d) Bagi
aktiviti inisiatif kendiri hendaklah dibuktikan dengan slip/sijil kehadiran/
sijil penyertaan/ surat jemputan/ sijil penghargaan/ resit pembayaran yuran.
2.
WACANA ILMU
(a)
Pengenalan
Wacana ilmu merujuk kepada
perbincangan atau pertukaran idea secara lisan (bersemuka atau dalam talian)
yang merangkumi sesi dialog, taklimat, perhimpunan mingguan/ bulanan dan selain
dari aktiviti 1. Aktiviti ini boleh diikuti pada peringkat organisasi, negeri,
kebangsaan dan antarabangsa. Penglibatan sama ada sebagai peserta, pembentang
kertas atau ahli panel untuk perkongsian, kepakaran / pengalaman / amalan
terbaik akan memberikan perspektif yang lebih meluas atau perspektif baharu
dalam bidang pendidikan.
(b)
Takrifan
i)
“Sesi Dialog”
ialah sesi perbincangan berfokus untuk mengatasi isu-isu tertentu
berdasarkan data dan fakta serta diakhiri dengan tindakan susulan dan
penyelesaian masalah.
ii)
“Taklimat” ialah penerangan tentang sesuatu tajuk/
perkara melibatkan peningkatan kompetensi dan melibatkan sesi soal jawab.
iii)
“Perhimpunan mingguan/ bulanan” ialah aktiviti yang
melibatkan perkongsian ilmu oleh ketua jabatan/ pentadbir/ guru/ ibu bapa dan
komuniti. Sesi perkongsian melibatkan peningkatan kompetensi, dasar KPM dan
kemahiran generik.
(c)
Penilaian
i)
Peserta wacana ilmu mendapat satu mata kredit untuk
setiap jam program.
ii)
Penceramah / Fasilitator diberi dua mata kredit
tambahan.
iii)
Tiada mata kredit bagi penceramah untuk sesi ceramah
yang sama / berulang.
iv)
Jumlah mata kredit maksima setahun adalah 10 mata kredit.
v)
Dua mata kredit tambahan bagi inisiatif kendiri yang
dilaksanakan di luar waktu tugas rasmi dan atas tanggungan individu.
vi)
Setiap enam jam pembelajaran bersamaan satu hari
berkursus;
(d) Bukti
yang diperlukan untuk mendapat mata kredit;
i) Surat Lantikan; atau ii) Surat Arahan, atau iii) Surat Jemputan, atau iv) Kertas Pembentangan, atau v) Sijil Penghargaan; atau vi) Sijil Penyertaan; atau vii) Penulisan Refleksi / Laporan disahkan oleh
Ketua Jabatan.
(e) Bagi aktiviti inisiatif
kendiri hendaklah dibuktikan dengan slip/sijil kehadiran/ sijil penyertaan/
surat jemputan/ sijil penghargaan/ resit pembayaran yuran.
3.
BIMBINGAN
DAN PEMENTORAN
(a)
Pengenalan
Garis panduan ini disediakan untuk menerangkan tentang
panduan Program Bimbingan dan Pementoran di KPM.
Bimbingan dan Pementoran (Coaching and Mentoring) ialah proses
bimbingan berterusan yang melibatkan interaksi dan pembelajaran dua hala antara
pembimbing dengan yang dibimbing berkaitan dengan tugas dan tanggungjawab.
Interaksi ini merangkumi kompetensi profesional, budaya, sosial dan peribadi.
Melalui interaksi berterusan, potensi dan peningkatan prestasi dapat dikenal
pasti secara strategik dan lebih berfokus. Contohnya, ketua jabatan/ pemimpin sekolah
dan pakar bidang sebagai mentor, untuk membimbing dan mendorong antara satu
sama lain, berkongsi amalan terbaik dan memastikan rakan setugas menepati
standard profesional.
(b)
Takrifan
i)
“Bimbingan dan Pementoran” merujuk kepada aktiviti
perhubungan memberi bimbingan, sokongan dan bantuan secara profesional oleh
mentor bagi pembangunan diri mentee.
ii)
“Mentor” merujuk kepada seorang pegawai yang dilantik
oleh jabatan untuk membimbing dalam perkembangan kerjaya seorang pegawai.
Mentor adalah seorang yang lebih berpengalaman dan boleh dijadikan sahsiah
contoh dalam kalangan rakan sekerja.
iii)
“Mentee” merujuk kepada pegawai yang dipilih oleh Ketua
Jabatan untuk Program Pementoran. Mentee ialah seorang pegawai yang memerlukan
bantuan dalam pembangunan diri, perkembangan dan pemantapan kerjaya serta
penyesuaian dalam kehidupan harian.
iv)
“Kompetensi Profesional” merujuk kepada kecekapan dan
kemahiran dalam melaksanakan prosedur penyampaian perkhidmatan. Kecekapan dan
kemahiran melaksanakan kerja dalam sesebuah organisasi contohnya, amalan
pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dapat meningkatkan kredibiliti
dan imej individu serta organisasi.
v)
“Kompetensi Budaya” merujuk kepada kecekapan pengamalan
budaya kerja kelas pertama dan berprestasi tinggi dalam sesuatu organisasi yang
mengutamakan pencapaian. Amalan responsif, mesra budi bahasa dan integriti
menjadi asas kecemerlangan perkhidmatan awam berkelas dunia.
vi)
“Kompetensi Peribadi” merujuk kepada kecekapan mengurus
pemikiran, emosi, sikap dan tingkah laku dalam menyampaikan perkhidmatan.
Pengurusan diri merupakan faktor utama dalam memastikan seseorang pegawai atau
pemimpin itu mampu menyumbang secara efektif kepada kecemerlangan diri dan juga
organisasi.
vii)
“Kompetensi Sosial” merujuk kepada kecekapan
mengendalikan aspek perhubungan antara ketua dan anggotanya termasuklah cara
berkomunikasi dan kemahiran melayan kepada pelanggan luar dan dalam.
(c)
Penilaian
i)
Jumlah mata kredit maksimum setahun ialah 10 mata
kredit.
ii)
Mata kredit diberikan bagi setiap jumlah jam sesi
Bimbingan dan Pementoran.
iii)
Mentor dan mentee akan memperolehi mata kredit yang
sama. iv) Setiap enam jam pembelajaran
bersamaan satu hari berkursus;
(d) Bukti untuk perekodan adalah seperti
berikut:
i)
Surat Lantikan; atau ii) Surat Arahan, atau iii) Buku Log; atau iv) Rekod Sesi
Pementoran,atau
v) Laporan refleksi (mentor dan
mentee).
4.
PENINGKATAN
AKADEMIK
(a)
Pengenalan
Garis panduan ini disediakan untuk menerangkan tentang
panduan peningkatan akademik PPP yang boleh diberi mata kredit.
Program peningkatan akademik
merujuk kepada peringkat diploma lanjutan, ijazah sarjana muda, sarjana dan
doktor falsafah secara sepenuh masa atau sambilan sama ada di dalam atau di
luar negara. Program ditawarkan oleh institusi pengajian tinggi yang mendapat
pengiktirafan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) atau Jabatan Perkhidmatan Awam
(JPA). Program peningkatan akademik akan meningkatkan pengetahuan dan mendalami
bidang berkaitan serta perkembangan bidang berkenaan.
(b)
Takrifan
i) Penajaan:
o
Hadiah Latihan Persekutuan (HLP); o Hadiah Latihan Persekutuan
Sambilan (HLPS); o Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBPTB) o
Mana-mana agensi dan institusi yang diiktiraf oleh Kerajaan
ii) Inisiatif kendiri:
- Setiap
kursus yang diikuti (sijil, diploma, ijazah lanjutan) dibiayai sendiri oleh
individu berkenaan.
-
Mendapat kelulusan Ketua Jabatan
- Cuti
Belajar Tanpa Gaji Tanpa Biasiswa (CBTGTB) - Cuti
Belajar Tanpa Gaji (CBTG)
(c)
Penilaian
i) Mata
kredit diberi selepas mendapat Sijil / Diploma / Ijazah/ Sarjana /PhD secara one-off pada tahun penganugerahan
seperti berikut:
(a)
Sijil Lanjutan = empat mata kredit
(b) Diploma=
lapan mata kredit
(c) Ijazah
Sarjana Muda / Diploma Lanjutan = 12 mata kredit
(d) Sarjana
= 16 mata kredit
(e) PhD
= 20 mata kredit ii) Dua mata kredit tambahan bagi inisiatif kendiri secara
persendirian dengan pembiayaan sendiri.
(d) Bukti Pelaksanaan:
i) Transkrip akademik dan skrol akademik Sijil,
Diploma, Ijazah Sarjana Muda, Sarjana, PhD
5.
KOMUNITI
PEMBELAJARAN PROFESIONAL
(PROFESIONAL LEARNING COMMMUNITIES – PLC)
(a) Pengenalan
Garis panduan ini disediakan untuk
menerangkan tentang Komuniti Pembelajaran
Profesional (Profesional Learning Commmunities)
(b) Takrifan
PLC merujuk amalan kolaboratif dalam kalangan
pendidik yang komited dan secara bersama-sama menetapkan matlamat atau membina
wawasan dan berusaha secara kolektif mencapai matlamat yang ditetapkan.
Contohnya, matlamat bagi guru adalah untuk memastikan pembelajaran murid
dilaksanakan dengan lebih berkesan bagi mencapai prestasi yang baik. Manakala
bagi kepimpinan dan pakar bidang khusus, matlamatnya adalah untuk memastikan rakan
pemimpin dan rakan kepakaran sentiasa cemerlang dan berwibawa. Kerjasama ini
menggalakkan rasa kesepunyaan nilai, matlamat, visi dan misi, kejelekitan dan
memberikan peluang kepada guru dan pemimpin sekolah untuk melibatkan diri dalam
meningkatkan pembelajaran mereka sendiri. Hasilnya, pembangunan profesionalisme
dapat ditingkatkan secara berterusan sepanjang hayat.
(c) Penilaian
i) Mata
kredit maksimum = 20 mata kredit ii)
Lima mata kredit bagi setiap amalan
terbaik yang dihasilkan.
iii) Tiada mata kredit untuk tugas hakiki. (SISC+,
SI Partner)
(d)
Bukti;
i) Laporan, atau
ii) Dokumentasi.
6.
e-PEMBELAJARAN
(a)
Pengenalan
Garis panduan ini disediakan untuk menerangkan tentang
panduan ePembelajaran.
Portal e-Pembelajaran ini boleh
diakses dan digunakan oleh semua Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).
e-Pembelajaran merupakan pembelajaran secara maya seperti Portal e-Guru, Kursus
i-Think Dalam Talian (KiDT), Virtual
Learning Environment (VLE FROG), e-Pembelajaran Sektor Awam (EPSA) dan
portal lain yang dapat meningkatkan profesionalisme keguruan.
(b)
Takrifan
i)
Portal e-Guru
Portal e-Guru merupakan
perpustakaan maya yang mengandungi koleksi video amalan terbaik kaedah dan
inovasi PdP berdasarkan Standard 4 SKPM. Portal ini akan membantu pengguna
terutamanya guru bagi mendapatkan bahan rujukan secara akses kendiri dan
berkongsi pandangan, cadangan dan memuat naik video amalan terbaik PdP. Hal ini
dapat menambah baik kualiti PdP bagi meningkatkan pencapaian murid. Portal
e-Guru boleh diakses melalui URL pnp.moe.gov.my/eguru.
ii)
i-Think Dalam Talian KiDT i-Think merupakan program yang
bertujuan mempertingkat dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan
murid ke arah menghasilkan murid berinovatif. KiDT mempunyai modul keseluruhan
sebanyak 25 modul yang perlu
dilaksanakan dalam tempoh masa selama 16 jam iaitu bersamaan dengan empat (4)
bulan. Capaian kepada aplikasi KiDT boleh dibuat melalui pelbagai peranti
seperti komputer meja, komputer riba dan telefon pintar.
iii)
VLE FROG
VLE Frog adalah satu sistem pembelajaran berasaskan web yang menyerupai
dunia pembelajaran sebenar dengan mengintegrasikan konsep pendidikan
konvensional dengan kaedah maya.
iv)
e-Pembelajaran
Sektor Awam (EPSA)
EPSA ialah portal pembelajaran secara online bagi penjawat awam Malaysia dan
merupakan model pendekatan latihan / pembelajaran secara kendiri pada bila-bila
masa di bawah kelolaan INTAN.
v)
Lain-lain portal
yang dapat meningkatkan profesionalisme
keguruan.
(c)
Penilaian
i)
Satu mata kredit diberikan mengikut jumlah jam yang
tercatat dalam Sijil Kehadiran/ Sijil Penghargaan/ Surat Akuan/ Surat
Pengesahan.
ii)
Bagi portal pembelajaran dalam talian yang tidak
menyatakan jumlah jam berkursus, kiraan 6 jam diambil kira bagi satu kursus
yang lengkap.
iii)
Mata kredit maksimum setahun sebanyak 10 mata kredit; iv) Dua mata kredit
tambahan akan diberikan bagi setiap sumbangan video atau bahan ilmiah yang
dimuat naik;
v)
Dua mata kredit tambahan bagi usaha kendiri di luar
waktu tugas rasmi/ atas tanggungan individu;
vi)
Setiap enam jam pembelajaran bersamaan satu hari
berkursus;
(d) Bukti Pelaksanaan Latihan;
i) Sijil; atau ii) Surat Akuan; atau iii) Surat
Pengesahan; atau iv) Perakuan Ketua
Jabatan; atau
v)
Video dalam talian (disahkan); atau
vi)
Resit Pembayaran yuran pengajian (bagi aktiviti
inisiatif kendiri)
7.
PENYELIDIKAN
(a) Pengenalan
Garis panduan ini disediakan
untuk menerangkan tentang panduan penyelidikan.
(b) Takrifan
Penyelidikan adalah
aktiviti untuk mendapatkan data dan maklumat sebagai asas bagi meningkatkan
kefahaman tentang sesuatu isu/ amalan/ masalah bagi mencari alternatif
penyelesaian terbaik. Penglibatan dalam aktiviti penyelidikan seperti kajian
tindakan akan meningkatkan keupayaan untuk menganalisis secara kritis
berdasarkan data dan fakta. Contohnya, PPP digalak untuk menjalankan kajian tindakan
untuk meningkatkan amalan PdP dan menyelesaikan masalah pembelajaran murid.
Kajian Tindakan ialah satu kajian
yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan oleh peserta iaitu
pengamal pendidikan, guru atau pendidikan sebagai penyelidik dalam situasi
sosial itu sendiri. Sebagai penyelidik, mereka melaksanakan tindakan praktik
(intervensi) bertujuan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti amalan
masing-masing, di samping meningkatkan kefahaman mereka tentang amalan serta
situasi. Ia melibatkan proses membuat
refleksi, merancang, melaksanakan dan memerhati. (sumber: Buku Manual Kajian
Tindakan Edisi Ketiga, BPPDP KPM, 2008).
(i)
Penyelidikan
Yang Berkaitan Tugas Rasmi
Penyelidikan yang boleh dilakukan oleh PPP adalah
berkaitan dengan bidang kerja masing-masing sama ada di sekolah (PdP) atau di
pejabat (Pengurusan).
(ii)
Penyelidikan
Yang Di Luar Tugas Rasmi
Penyelidikan luar tugas rasmi
pula boleh dilaksanakan tanpa mengira bidang kerja yang khusus.
(c)
Penilaian
i)
Pelaksanaan penyelidikan tidak terhad kepada satu
kajian sahaja dalam tempoh setahun.
ii)
Satu penyelidikan lengkap = 10 mata kredit.
iii)
Jumlah mata kredit maksima setahun = 20 mata kredit
iv) Tiada
mata kredit tambahan untuk penyelidikan di peringkat sekolah/ negeri/
kebangsaan/ antarabangsa.
v)
Tiada mata kredit tambahan untuk penyelidikan yang diiktiraf/
menang dalam mana-mana pertandingan kajian tindakan.
vi) Penyelidikan
yang dihasilkan oleh penyelidik yang menjalankan tugas hakiki atau
penyelidikan kajian yang dibuat untuk pengajian akademik tidak dinilai dalam Sistem Mata Kredit.
(d)
Bukti yang diperlukan untuk mendapat mata kredit;
i) Laporan penyelidikan; atau ii) Surat
pengesahan pelaksanaan penyelidikan oleh Ketua Jabatan;
8.
PENULISAN
DAN PENGKARYAAN
(a)
Pengenalan
Garis panduan
ini disediakan untuk menerangkan tentang panduan penulisan dan
pengkaryaan.
Penulisan dan pengkaryaan ialah
aktiviti merekodkan secara bertulis pengalaman, amalan terbaik, kepakaran, idea
baharu, inovasi, hasil penyelidikan dan sebagainya sama ada dalam bentuk buku,
jurnal atau artikel dalam terbitan berkala atau pengkaryaan kreatif. Proses
penulisan melibatkan aktiviti membaca, memahami dan menganalisis literatur
profesional. Aktiviti ini dapat menjana keupayaan berkarya secara ilmiah dan
kreatif.
(b)
Takrifan
(i)
Buku
a. Penulisan
buku yang dibuat merupakan bukan tugas hakiki penulis tersebut.
b. Mata
kredit diberikan kepada buku yang diterbitkan pada tahun semasa sama ada secara
ebook atau bercetak.
c.
Mata kredit diberikan sekali sahaja untuk sesuatu judul
buku (oneoff).
(ii)
Artikel/ Jurnal/Bab
a. Artikel
yang diterbitkan dalam organisasi atau luar organisasi (tidak termasuk buku
laporan tahunan).
b. Jurnal
yang diterbitkan dalam organisasi atau luar organisasi.
c. e-jurnal yang diterbitkan dalam
organisasi atau luar organisasi.
d. Penulisan
satu atau beberapa Bab dalam buku yang diterbitkan pada tahun semasa sama ada
secara ebook atau bercetak.
(iii)
Buletin
a. Penulisan buletin yang
diterbitkan secara bercetak atau dalam talian dalam/ luar organisasi
dimanfaatkan untuk organisasi/ sekolah dan disahkan oleh Ketua Jabatan.
(iv)
Penulisan Modul
a. Modul yang diterbitkan mesti
lengkap dan dimanfaatkan untuk organisasi/ sekolah yang dihasilkan sendiri dan disahkan oleh Ketua Jabatan.
(v)
Seni Kreatif
a. Seni kreatif terdiri
daripada seni visual, seni muzik, seni rupa, seni tari dan pecahan lain yang
melibatkan kreativiti. Paul Torrence (1970) menjelaskan kreativiti adalah
keupayaan manusia untuk bertindak secara lebih luar biasa daripada manusia
lain, memberi makna baru kepada kehidupan dimanfaatkan untuk organisasi/
sekolah dan disahkan oleh Ketua Jabatan.
(vi) Penilaian
a. Buku
1)
Jumlah mata kredit maksimum setahun = 20 mata kredit.
2)
Satu buku lengkap yang diterbitkan = 20 mata kredit.
3)
Bukti yang diperlukan untuk mendapat mata kredit;
i.
Buku yang dihasilkan/ diterbitkan.
b. Artikel/ Jurnal / Bab
1) Artikal /
Jurnal yang diterbitkan = 10 mata kredit.
c. Buletin
1) Buletin
yang diterbitkan dan memberi manfaat =
10 mata kredit.
d. Penulisan Modul
1) Modul yang lengkap = 10 mata
kredit.
e. Pengkaryaan Seni Kreatif/ visual
1) Seni
kreatif yang diterbitkan/ direkodkan = 10 mata kredit.
2)
Seni Visual yang diberi mata kredit hendaklah
diterbitkan/ direkodkan dan dimanfaatkan untuk warga sekolah/ organisasi dan
disahkan oleh Ketua Jabatan.
3)
Seni Muzik Bertema yang diterbitkan/ direkodkan untuk
manfaat warga sekolah/ organisasi dan disahkan oleh Ketua Jabatan.
4)
Seni Fotografi yang diterbitkan/ direkodkan untuk
manfaat warga sekolah/ organisasi dan disahkan oleh Ketua Jabatan.
5)
Seni Tari yang diterbitkan/ direkodkan untuk manfaat
warga sekolah/ organisasi dan disahkan oleh Ketua Jabatan.
6)
Lain-lain karya seni/ penghasilan/ pengkaryaan kreatif
yang direkodkan/ diterbitkan dan dimanfaatkan oleh warga sekolah/ organisasi
dan disahkan oleh Ketua Jabatan.
9.
LAWATAN
PENANDA ARAS
(a) Pengenalan
Garis panduan ini disediakan untuk menerangkan tentang
panduan Lawatan Penanda Aras.
(b) Takrifan
Lawatan penanda aras ialah
aktiviti penandaarasan ke organisasi yang dikenal pasti melaksanakan amalan
terbaik berkaitan pelbagai perkara yang relevan untuk penambahbaikan
organisasi. Aktiviti ini perlu dirancang secara strategik dan berfokus untuk
mencontohi kejayaan pihak lain dalam melaksanakan sesuatu program. Dapatan
daripada lawatan ini akan dijadikan asas untuk melaksanakan tindakan susulan
peringkat organisasi. Laporan tindakan susulan berfokus kepada apa-apa yang
dipelajari dan tindakan penambahbaikan pada peringkat individu dan organisasi
perlu disediakan.
(c) Penilaian
i) Satu mata kredit bersamaan jumlah jam sesi lawatan ii) Mata kredit maksimum setahun = 10 mata kredit iii) Dua
mata kredit bagi usaha kendiri yang dilaksanakan di luar waktu tugas rasmi dan
atas tanggungan individu.
iv) Dua mata kredit sebagai ketua pasukan.
(d)
Bukti:
a. Surat
Arahan; atau
b. Surat
Lantikan; atau
c. Sijil;
atau
d. Laporan
10.
PEMBACAAN
BUKU
(a)
Pengenalan
Garis panduan ini disediakan untuk
menerangkan tentang panduan pembacaan
buku ilmiah. (Rujuk Surat Siaran
KP(PP)0022/2252 Jilid 2(7) bertarikh 15 April 2015).
Pembacaan buku dan perkongsian
ilmu merupakan salah satu aktiviti Pembangunan Profesionalisme Berterusan
(PPB). PPP dikehendaki membaca buku-buku dari bidang pengetahuan, kemahiran
serta nilai dan amalan profesionalisme.
(b)
Takrifan
(i) “Ulasan Buku” ialah proses
mendapat idea utama kandungan dan membuat sinopsis secara bertulis. Penilaian
dan kritikan juga digalakkan dalam proses membuat ulasan. Penglibatan dalam
aktiviti ini akan meningkatkan pemahaman dan keilmuan tentang sesuatu bidang
dan dikongsi dengan rakan setugas melalui pembentangan atau penulisan.
(c)
Penilaian
i)
Satu pembentangan / ulasan buku bersamaan dengan 6 mata
kredit.
ii) Mata
kredit maksimum setahun sebanyak 20 mata
kredit;
(d)
Bukti Pelaksanaan:
i) Pembentangan atau Ulasan buku
Rujuk
Surat Siaran
KP(PP)0022/2252 Jilid 2(7) bertarikh 15 April 2015 dan Pengesahan/
Perakuan Ketua Jabatan;
11.
PROGRAM
SANGKUTAN DI ORGANISASI LUAR DAN DALAM KPM
(a) Pengenalan
Garis panduan ini disediakan untuk menerangkan tentang
panduan program sangkutan di organisasi luar
KPM.
Penyertaan PPP dalam program
pembangunan profesionalisme di organisasi luar KPM di dalam atau luar negara
yang boleh dilakukan oleh PPP adalah berkaitan dengan bidang kerja masing-masing.
Manakala Program sangkutan di luar tugas rasmi pula boleh dilaksanakan tanpa
mengira bidang kerja yang khusus.
(b) Takrifan
Sangkutan (Attachment)
Bermaksud satu tempoh yang
khusus untuk peserta menimba pengalaman secara terancang dan disertai dengan
penyeliaan di pusat pembelajaran. Peserta akan melaksanakan kerja-kerja sebenar
bersesuaian dengan bidang yang perlu dikuasai di samping membiasakan diri
dengan keperluan serta amalan di pusat pembelajaran. Pengetahuan dan kemahiran
yang telah dipelajari akan digunakan di tempat kerja sebenar sebaik selesai
menghadiri program ini. Tujuannya ialah:
i.
Mendedahkan pengurus-pengurus perkhidmatan awam kepada persekitaran
kerja, teknik-teknik pengurusan dan pemikiran sektor korporat dan agensi
kerajaan.
ii.
Menjalin dan mempereratkan rangkaian perhubungan,
kerjasama dan perantaraan perkhidmatan awam Malaysia dengan sektor korporat dan
agensi kerajaan.
iii.
Contoh : Program Sangkutan Pegawai-Pegawai Kanan
Kerajaan di Syarikat Swasta Republik Persekutuan Jerman, Program Sangkutan dan
Pembangunan Pengurusan JPA – British Malaysian Chamber of Commerce.
(c)
Penilaian
i)
5 mata kredit selepas tamat program.
ii)
Jumlah mata kredit maksima setahun ialah 10 mata kredit.
(d) Bukti yang diperlukan untuk mendapat
mata kredit;
i) Surat tawaran program
sangkutan; atau ii) Surat Arahan; dan iii) Laporan.
12.
SUMBANGAN LAIN BERBENTUK
PROFESIONAL DAN BUKAN
PROFESIONAL
(a) Pengenalan
Garis panduan ini disediakan untuk menerangkan tentang
panduan sumbangan lain berbentuk profesional dan bukan profesional.
Sumbangan lain berbentuk
profesional dan bukan profesional adalah lainlain aktiviti yang dilaksanakan
atau disertai oleh PPP di luar bidang tugas hakiki seperti ahli Majlis
Penasihat Persatuan/ Badan/ Panel, ahli pemikir KPM, ahli task force.
(b) Takrifan
1.
BERBENTUK PROFESIONAL
a. Ahli pemikir KPM
i.
Sekumpulan pegawai yang mempunyai kepakaran bidang khusus yang diberi tugas
untuk membina/ menggubal dasardasar pendidikan.
b. Task force
i. Sekumpulan pegawai dari
pelbagai bidang di dalam satu kumpulan untuk melaksanakan sesuatu tugasan khas
yang diberikan oleh organisasi.
c. Panel
i. PPP yang dilantik untuk
membuat keputusan bagi organisasi tertentu. Contoh : Panel Temu Duga, Panel
Penilai, Panel Pemilih, Panel Penggubal.
d. Ahli Majlis Penasihat
i. Individu yang dilantik
untuk memberi nasihat berkaitan isu-isu pendidikan dan bidang kepakaran
tertentu. Contoh Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK), Sekretariat
Majlis Penarafan Standard Kualiti Bahasa Inggeris (MPSKBI).
v
Penyertaan PPP dalam program dan aktiviti di dalam dan luar daripada KPM.
v
Semua program dan aktiviti yang mendapat
kebenaran daripada ketua jabatan untuk penyertaan.
v
Sebarang aktiviti dijalankan tidak bertentangan
dengan peraturan dan Perintah Am akan diberi mata kredit;
v
Badan Sukarela/ NGO yang diiktiraf oleh
Kerajaan.
2.
BUKAN PROFESIONAL
I.
Sumbangan lain di luar bidang tugas profesional
II.
Semua program dan aktiviti yang mendapat kebenaran
daripada ketua jabatan untuk penyertaan.
(c)
Penilaian
i)
Satu program sumbangan berbentuk profesional = lima
mata kredit.
ii)
Jumlah mata kredit maksima setahun = 10 mata kredit.
(d) Bukti yang diperlukan untuk mendapat
mata kredit;
i) Surat jemputan; atau ii) Surat lantikan; atau iii) Surat arahan; atau iv) Sijil penghargaan; atau
v) Pengesahan Ketua Jabatan
13.
INOVASI
(a) Pengenalan
Garis panduan ini disediakan untuk menerangkan tentang
Inovasi yang dilaksanakan di organisasi mengikut garis panduan yang ditetapkan.
(b) Takrifan
Inovasi ialah penghasilan
sesuatu yang baharu atau menambah nilai kepada sesuatu yang sedia ada. Inovasi
merangkumi idea, prosedur kerja, sistem, kaedah, teknologi dan seumpamanya yang
merupakan hasil cetusan pemikiran yang kreatif dan inovatif. Inovasi berterusan
akan dapat meningkatkan daya kreativiti dan kualiti diri serta meningkatkan
daya saing organisasi. Inovasi boleh dilaksanakan secara individu atau
berkumpulan seperti Kumpulan Inovasi dan
Kreativiti (KIK).
(c) Penilaian
i) Mata kredit maksimum = 20 mata kredit ii) 20
mata kredit X bilangan inovasi yang dihasilkan dengan lengkap dan diiktiraf/
diperakui oleh Ketua Jabatan.
iii) Dua mata kredit tambahan untuk Ketua
Pasukan, Fasilitator, Mentor dan
Konsultan/ Penyelaras.
(d)
Bukti
i)
Surat Lantikan; atau,
ii)
Surat Arahan; atau iii) Kertas Cadangan Inovasi; atau
iv) Laporan; atau v) Anugerah
FAQ (Frequently Asked Questions)
1. Apakah tujuan sistem mata kredit PPB
dilaksanakan?
Tujuan sistem mata kredit sebagai
nilai tambah kepada aktiviti PPB yang dilaksanakan oleh PPP dan panduan kepada
PPP untuk merancang PPB secara kendiri seperti dihasratkan dalam PPPM 2013-2025
melalui laporan analisis tahunan.
2. Adakah penambahan mata kredit diberikan
bagi aktiviti mengikut peringkat seperti organisasi, daerah, negeri, kebangsaan
dan antarabangsa? Tidak.
3. Adakah mata kredit diberikan sekiranya PPP
terlibat dengan aktiviti di luar bidang tugas hakiki dengan tanpa melalui Ketua
Jabatan?
Ya, dua mata kredit tambahan
diberikan atas inisiatif kendiri yang dilaksanakan di luar waktu tugas rasmi
tetapi risiko semasa menghadiri aktiviti tersebut adalah di bawah tanggungan
PPP sendiri dan tertakluk kepada Surat
Pekeliling yang sedang berkuatkuasa.
4. Adakah PPP yang memainkan peranan sebagai
penceramah atau fasilitator di organisasi lain bagi tajuk ceramah atau bidang
yang sama diberikan mata kredit tambahan?
Tidak. Hanya sekali sahaja mata
kredit diberikan secara one-off bagi
ulangan tajuk ceramah atau bidang yang sama.
5. Adakah ditetapkan
kekerapan bagi sesuatu aktiviti PLC
yang dilaksanakan?
Tidak. Mata kredit maksimum hanya
akan diambil kira sebanyak 20 mata kredit sahaja.
6. Bagaimana pengiraan mata kredit untuk
aktiviti yang dilaksanakan secara offline?
Mata kredit akan dikira seperti
aktiviti yang dilaksanakan secara dalam talian dan disahkan oleh Ketua Jabatan.
7. Bagi aktiviti pembacaan buku, adakah
ditetapkan genre buku?
Bahan bacaan
yang disyorkan ialah berbentuk ilmiah dan umum. Rujuk kepada pekeliling sedia ada
(KP(PP)0022/252/ Jld. 2 (7)) yang sedang berkuatkuasa untuk maklumat lanjut.
8. Adakah mata kredit diberikan untuk program
sangkutan yang dilaksanakan di KPM?
Ya. Pemberian mata kredit diberikan
bagi program sangkutan di organisasi luar dan dalam KPM.
9. Adakah perkongsian ilmu melalui media
elektronik diambil kira dalam pengiraan mata kredit?
Penulisan atau perkongsian ilmu
melalui blog (karya asli) dan lain-lain boleh diberi mata kredit berdasarkan
bukti.
10. Adakah KIK diambil kira dalam pengiraan
mata kredit? Ya. KIK dikira sebagai aktiviti inovasi.
11. Perlukah buku atau karya yang diterbitkan
dan didaftarkan dengan ISBN? Tidak.
Tujuannya bagi menggalakkan PPP terlibat dalam penerbitan buku ilmiah/kreatif
Sekian.