1
ü Assalamualaikum
warahmatullahiwabarokatuh dan selamat petang.
ü Terima kasih kepada
tuan pengerusi majlis saudara Norsani, pensyarah penyelia puan Azizah
Suleiman, penyelia kedua, puan Zainun Abu Bakar penjaga masa Nurul Diana
Dawam.
ü Saya
Noor Afifah Binti Azizan dari G8.7
ü Tanpa membuang masa
saya akan membentangkan kajian tindakan saya yang bertajuk meningkatkan
kemahiran melukis serangga murid tahun tiga menggunakan dam berwarna.
ü Mari
kita bersama-sama menumpukan perhatian mendalami tajuk yang saya yang saya
ingin sampaikan.
Kita
pergi kepada halaman yang pertama iaitu
pengenalan.
|
2 Dalam
menjalankan PdP, terdapat empat bidang
utama dalam Dunia seni visual, saya memfokuskan kepada bidang
menggambar yang melibatkan aktiviti melukis.
ü Saya
telah diberi peluang oleh pihak sekolah untuk mengajar Dunia Seni Visual untuk
murid kelas tahun tiga dengan berpandukan Kurikulum Standard Sekolah Rendah
serta panduan guru.
ü Murid
tidak tahu melukis serangga dengan betul
ü Sepanjang
saya melaksanakan PdP terdapat beberapa masalah dan halangan yang saya hadapi
mengganggu kelancaran PdP yang telah dirancang
ü saya telah mengenal
pasti beberapa masalah yang timbul sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran
iaitu:
ü Murid kurang
berminat untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang dijalankan di dalam kelas
tidak menyiapkan tugasan dan tidak menghantar
karya mereka kepada guru. - x minat aktiviti lukisan. Guru asyik suruh lukis
sahaja.
ü kurang memberikan
tumpuan sepenuhnya kepada proses pengajaran yang dijalankan di dalam kelas
disebabkan dan menganggapnya sesuatu yang sukar.
|
•
Murid
tidak menguasai kaedah melukis
dengan baik.
Murid
ini amat lemah dalam pengamatan meniru lukisan kerana murid lebih suka
melukis tanpa menitik beratkan komposisi dan kadar skala yang betul
tidak
dapat melukis lukisan yang mempunyai skala yang betul berdasarkan proses
pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan
Hasil kerja beberapa orang murid mengambil
masa yang lama dan tidak dapat disiapkan dalam waktu yang diberikan.
“Mengikut sulaiman
masri 2003 menyatakan permasalah merupakan satu kesulitan menggerakan manusia
untuk menyelesaikan . maka di sini saya telah menganilis dan mencari jalan
penyelesaian untuk menyelesaikan masalah ini”
Justeru
itu, berdasarkan kesemua masalah yang dinyatakan, saya telah memfokuskan
kajian terhadap meningkatkan kemahiran melukis serangga dengan menggunakan
kadar skala yang betul.
|
3
.Objektif Umum
Objektif umum bagi kajian ini adalah bertujuan
untuk meningkatkan kemahiran melukis serangga murid tahun 3 Ibnu Sina
menggunakan dam berwarna.
Objektif
Khusus
1.Mengenal pasti masalah
cara melukis serangga dengan betul.
2.Mengenal pasti
penggunaan kadar skala yang betul dengan menggunakan dam berwarna semasa
melukis serangga.
3.Meningkatkan
penguasaan kemahiran melukis serangga mengikut kadar skala yang betul dengan
menggunakan dam berwarna.
Persoalan
Kajian
1.
Apakah
masalah yang dihadapi oleh murid semasa melukis serangga?
2.
Kenapakah
murid tidak dapat menguasai kemahiran melukis dengan betul?
3.
Bagaimanakah
dam berwarna mampu membantu murid menghasilkan karya lukisan serangga
mengikut skala yang betul?
|
4
Saya
telah mengajar kelas 3 ibnu sina Sebagai guru saya perlu pandai menarik minat
murid.
Memilih
enam orang peserta kajian yang lemah dan kurang berminat dalam aktiviti
melukis ini.
|
5 Pelaksanaan Kajian
Perancangan
ü Sedia alat & bahan
Tindakan
ü Menjalankan
kemahiran melukis melalui beberapa sesi
Pemerhatian
ü Hasil karya selepas
sesi pengajaran dan pembelajaran (pdp) dan hasil ujian lukisan
Refleksi
ü Murid tidak
menguasai
ü Kadar skala
Cadangan
penambahbaikan
•
Penggunaan
dam berwarna
Tindakan
ü Laksana tindakan
kedua
ü Dam berwarna +
contoh gambar
•
Menjalankan
beberapa sesi
Pemerhatian
ü Kemahiran melukis+
kadar skala
Refleksi
•
Peningkatan
kemahiran apabila guna dam berwarna dan keputusan ujian
Model
Stephen Kemmis 1983 yang telah diubahsuai
|
6 Kaedah Pengumpulan Data
UNTUK
melaksanakan kajian ini saya memilih kelas 3 ibnu sina yang mempunyai murid
seramai 35orang. Saya memilih tiga
instrumen,. Supaya lebih tepat dan sahih
“Menurut Mok Soon
Sang (2009) pengumpulan data melalui teknik triangulasi ini adalah lebih
tepat dan sistematik”
DAPATAN TINJAUAN AWAL
Berdasarkan
graf di hadapan ini, dapat dilihat bahawa item ke 5 mempunyai murid yang
tertinggi iaitu sebanyak 28 orang. Justeru itu saya melihat bahawa isu
peniruan ini mempunyai masalah yang amat berat.
Saya
telah memilih tiga instrumen
ketiga-tiga
kaedah ini berkait antara satu sama lain untuk mendapatkan kesahan data
Pemerhatian dilaksanakan dari
segi penilaian terhadap karya murid, tingkah laku murid semasa proses
pengajaran dan pembelajaran.
|
“Menurut Norhaidi
Bin Haji Sarponen (2009), tujuan
pemerhatian adalah untuk membolehkan saya mengumpul data secara sistematik
dan memahami tindakan yang perlu diambil dengan sewajarnya”
Soal selidik -Saya dapat melihat
bagaimana murid melukis dan bagaimana murid menggunakan kadar skala yang
betul dalam peniruan sesuatu objek dalam menghasilkan karya.
“menurut Mazlan bin
Mohamad (1996), soal selidik mempunyai beberapa kebaikan dibandingkan dengan
cara-cara lain dalam usaha penyelidik mendapatkan maklumat-maklumat
kualitatif dan kuantitatif”
Soal
selidik yang merangkumi tiga bahagian iaitu, kemahiran seni, pengetahuan diri
dan pengajaran guru seni. Soal selidik ini dilaksanakan untuk mendapatkan
maklumat mengenai pengetahuan dan kemahiran mereka dalam aktiviti lukisan di
bawah bidang menggambar.
|
v Penelitian dokumen
bertujuan untuk menyokong dapatan sedia ada. Analisis dibuat berdasarkan
hasil kerja mata pelajaran Dunia Seni Visual bagi murid-murid tahun 3 Ibnu
Sina.
v Bagi
analisis dokumen karya murid ialah data yang akan di kumpul, dianalisis
menggunakan senarai semak dan rubrik pemarkahan yang telah diubahsuai
mengikut rubrik pemarkahan DSV, Kurikulum Standard Sekolah Rendah.
v Peratusan pencapaian bagi hasil karya
peserta kajian yang melukis serangga haiwan dengan skala yang betul dengan
menggunakan dam berwarna dengan betul.
v Data dianalisis
untuk mendapatkan huraian dengan lebih jelas dan mendalam mengikut karya
lukisan yang dihasilkan oleh subjek kajian.
Skor
peratusan setiap aktiviti dalam kedua-dua tindakan tersebut dianalisis dan
markah murid telah diberikan mengikut skema pemarkahan dalam bentuk jadual
dan graf.
|
7 Dam Berwarna
Saya
telah mencipta dam berwarna untuk membantu masalah ini
Alat
inovasi - mengekalkan kadar skala objek yang ditiru.
Saiz
objek yang ingin ditiru boleh diubahsuai mengikut kesesuaian.
Alat
bantu mengajar untuk PdP
Meningkatkan
tahap kawalan psikomotor murid untuk melukis lebih realistik
Menurut
Hancher perkembangan motor kasar dan halus bergantung kepada perkembangan
otak, halus
Kanak-kanak
mempunyai pergerakan motor kasar dan halus
Meningkatkan
tahap keyakinan untuk melukis dengan lebih baik
|
8. Rumusan dapatan kajian
Persoalan 1
Apakah masalah yang dihadapi oleh murid
semasa melukis serangga?
Ini
dapat dilihat melalui borang pemerhatian berstruktur yang mempunyai dua
bahagian iaitu hasil karya, tingkah laku PK
· Cara melukis dengan
betul ; ketebalan garisan
· Kadar skala-
pengamatan murid meningkat
· Posisi- tiru dengan
betul rupa
Hasil
· Peningkatan
pencapaian
· Peserta kajian dapat
melukis betul.
· Daya pengamatan
murid semakin baik
Sokongan
|
9
· Masalah
peniruan jelas sekali tidak dapat dikuasai oleh murid ini.
· Bukti dapat dilihat
melalui hasil karya murid, peningkatan berlaku dari ujian pra sehingga ujian
tindakan 2.
· Bahkan
dapat dilihat bahawa item ke 5, iaitu peniruan, terdapat peningkatan dari
ujian pra ke tindakan 2.
|
10.Persoalan 2
Kenapakah
murid tidak dapat menguasai kemahiran melukis dengan betul?’
ü Saya menjawab
persoalan ini dengan menggunakan instrumen senarai semak berstruktur.
ü Saya
melihat masalah ini melalui pemarkahan yang diberikan pada setiap PK.
ü Mari kita lihat
sepintas lalu bagaimana pemarkahan setiap karya diberikan markah.
Jawapan
o
Minat
o
Kemahiran
– kadar skala
o
Patuh
arahan
Hasil
· Faham – kadar skala
· Semangat melukis
· Ikut langkah - cepat
& teratur
· Bawa alat &
bahan
· Menyiapkan lukisan
-kemas
Sokongan
|
11
ü Mari kita lihat di
hadapan, ini adalah jadual data senarai semak tingkah laku peserta kajian
semasa ujian pra dijalankan. Jadual ini menunjukkan frekuensi dan peratus
bagi setiap item yang dijalankan
ü Manakala bagi graf
ini pula menunjukkan senarai semak tingkah laku peserta kajian bagi setiap sesi.
Seperti
mana yang kita lihat di hadapan, terdapat peningkatan dari ujian pra sehingga
ujian tindakan 2.
|
12. Persoalan 3
Bagaimanakah
dam berwarna mampu membantu murid menghasilkan karya lukisan serangga
mengikut skala yang betul?
Jawapan
ü
Ujian
lukisan – psikomotor
ü
Faham
tentang komposisi dan rupa
Hasil
ü
peningkatan
:
ü
kekemasan
ü
Garisan
Sokongan
|
13
ü Jadual
di hadapan menunjukkan hasil karya peserta kajian dari ujian pra, ujian pasca
iaitu ujian tindakan 1 dan 2.
ü Peningkatan
markah berlaku
ü Seterusnya,
merupakan markah graf ujian pra dan tindakan 1. Seperti yang kita lihat
peningkatan markah bagi peserta kajian 2,3, dan 6.
Manakala
bagi jadual ini pula, kelihatan peserta kajian yang mendapat gred semasa
ujian pra dan tindakan 1& 2 meningkat
|
14
untuk Cadangan penambahbaikan
Menggabungkan
latar belakang + objek (serangga) lain dalam satu lukisan.
Lukis
grid sendiri- kecil kepada besar
Media
lain
Dam
berwarna
Kaedah
demonstrasi + kaedah latih tubi @ pengulangan
“Menurut
sharifah alwiah (1984) menyatakan
bahawa Pengajaran hanya boleh berlaku sekiranya ada sesuatu yang hendak
diajar. Pengajaran tidak wujud secara sendiri atau abstrak”
|
15 Refleksi
Kelemahan
ü Kecerdasan &
kemahiran
ü Daya pengamatan
lemah
ü Melukis - memakan
masa yang lama.
Kekuatan
ü Keyakinan diri –
aras melukis yang lebih sukar untuk ditiru.
ü Karya - kreatif dan
menarik + ASR
ü Menghargai sesuatu
pengalaman melalui lukisan yang dihasilkan.
ü Penguasaan kemahiran
melukis
ü Memahami, mengetahui
istilah-istilah aktiviti dalam bidang seni
ü Subjek lain -
kemahiran peniruan.
“Kegiatan pembelajaran yang berulang-ulang
meningkatkan kefahaman dan ingatan. Maklumat sentiasa aktif dalam otak dan
sedia datang apabila dipanggil semasa ujian atau peperiksaan (Sulaiman Masri,
2007
|
- Home
- Pusat Sumber
- Sekolah
- Pendidikan Seni
- _Tahun 1
- _Tahun 2
- _Tahun 3
- __Unit 1
- _Tahun 4
- Bahasa Melayu
- _Tahun 3
- __Unit 1
- __Unit 2
- __Unit 3
- __Unit 4
- __Unit 5
- __Unit 6
- __Unit 7
- __Unit 8
- __Unit 9
- __Unit 10
- __Unit 11
- __Unit 12
- __ Unit 13
- ___Unit 13
- __Unit 14
- __Unit 15
- __Unit 16
- __Unit 17
- __Unit 19
- GPM
- _Proses Teknik Buku
- _Bahagian A
- __A.1 STRUKTUR ORGANISASI PSS
- __A.2 FAIL DAN REKOD PSS
- __A.3 PENGELOLAAN KOLEKSI
- __A.4 JADUAL WAKTU
- __A.5 KEWANGAN PSS
- _Bahagian B
- __B.1 PSS Abad ke 21
- __B.2 RUANG BERTEMA
- __B.3 KEMUDAHAN TAMBAHAN
- __B.4 FIZIKAL PSS
- _Bahagian C
- __C.1 BAHAN CETAK DAN BAHAN DIGITAL
- __C.2 BAHAN BUKAN CETAK
- __C.3 PERALATAN ELEKTRONIK
- _Bahagian D
- __D.1 NILAM
- __D.2 PENGIKTIRAFAN NILAM
- __D.3 GALAKAN MEMBACA
- __D.4 LITERASI MAKLUMAT
- __D.5 PROGRAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN
- _Bahagian E
- __E.1 CIRI KElSTIMEWAAN
- __E.2 PENINGKATAN PENGGUNAAN / PENCAPAIAN