SKRIP SLAID KAJIAN TINDAKAN

1
ü Assalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh dan selamat petang.
ü Terima kasih kepada tuan pengerusi majlis saudara Norsani, pensyarah penyelia puan Azizah Suleiman, penyelia kedua, puan Zainun Abu Bakar penjaga masa Nurul Diana Dawam.
ü Saya Noor Afifah Binti Azizan dari G8.7
ü Tanpa membuang masa saya akan membentangkan kajian tindakan saya yang bertajuk meningkatkan kemahiran melukis serangga murid tahun tiga menggunakan dam berwarna.
ü Mari kita bersama-sama menumpukan perhatian mendalami tajuk yang saya yang saya ingin sampaikan.
Kita pergi kepada halaman yang pertama iaitu  pengenalan.
2 Dalam menjalankan PdP, terdapat empat bidang  utama dalam Dunia seni visual, saya memfokuskan kepada bidang menggambar yang melibatkan aktiviti melukis.
ü Saya telah diberi peluang oleh pihak sekolah untuk mengajar Dunia Seni Visual untuk murid kelas tahun tiga dengan berpandukan Kurikulum Standard Sekolah Rendah serta panduan guru.
ü Murid tidak tahu melukis serangga dengan betul
ü Sepanjang saya melaksanakan PdP terdapat beberapa masalah dan halangan yang saya hadapi mengganggu kelancaran PdP yang telah dirancang
ü saya telah mengenal pasti beberapa masalah yang timbul sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran iaitu:
ü Murid kurang berminat untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang dijalankan di dalam kelas tidak menyiapkan  tugasan dan tidak menghantar karya mereka kepada guru. - x minat aktiviti lukisan. Guru asyik suruh lukis sahaja.
ü kurang memberikan tumpuan sepenuhnya kepada proses pengajaran yang dijalankan di dalam kelas disebabkan dan menganggapnya sesuatu yang sukar.
       Murid tidak menguasai kaedah melukis dengan baik.
*      Murid ini amat lemah dalam pengamatan meniru lukisan kerana murid lebih suka melukis tanpa menitik beratkan komposisi dan kadar skala yang betul
*      tidak dapat melukis lukisan yang mempunyai skala yang betul berdasarkan proses pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan
*      Hasil kerja beberapa orang murid mengambil masa yang lama dan tidak dapat disiapkan dalam waktu yang diberikan.

“Mengikut sulaiman masri 2003 menyatakan permasalah merupakan satu kesulitan menggerakan manusia untuk menyelesaikan . maka di sini saya telah menganilis dan mencari jalan penyelesaian untuk menyelesaikan masalah ini”


Justeru itu, berdasarkan kesemua masalah yang dinyatakan, saya telah memfokuskan kajian terhadap meningkatkan kemahiran melukis serangga dengan menggunakan kadar skala yang betul.
3 .Objektif Umum
 Objektif umum bagi kajian ini adalah bertujuan untuk meningkatkan kemahiran melukis serangga murid tahun 3 Ibnu Sina menggunakan  dam berwarna.

Objektif Khusus

1.Mengenal pasti masalah cara melukis serangga dengan betul.
2.Mengenal pasti penggunaan kadar skala yang betul dengan menggunakan dam berwarna semasa melukis serangga.
3.Meningkatkan penguasaan kemahiran melukis serangga mengikut kadar skala yang betul dengan menggunakan dam berwarna.

Persoalan Kajian
1.    Apakah masalah yang dihadapi oleh murid semasa melukis serangga?
2.    Kenapakah murid tidak dapat menguasai kemahiran melukis dengan betul?
3.    Bagaimanakah dam berwarna mampu membantu murid menghasilkan karya lukisan serangga mengikut skala yang betul?
4

Saya telah mengajar kelas 3 ibnu sina Sebagai guru saya perlu pandai menarik minat murid.
Memilih enam orang peserta kajian yang lemah dan kurang berminat dalam aktiviti melukis ini.
5 Pelaksanaan Kajian  
Perancangan
ü  Sedia alat & bahan
Tindakan
ü  Menjalankan kemahiran melukis melalui beberapa sesi
Pemerhatian
ü  Hasil karya selepas sesi pengajaran dan pembelajaran (pdp) dan hasil ujian lukisan
Refleksi
ü  Murid tidak menguasai
ü  Kadar skala
Cadangan penambahbaikan
                     Penggunaan dam berwarna
Tindakan
ü  Laksana tindakan kedua
ü  Dam berwarna + contoh gambar
                     Menjalankan beberapa sesi
Pemerhatian
ü  Kemahiran melukis+ kadar skala
Refleksi
         Peningkatan kemahiran apabila guna dam berwarna dan keputusan ujian

Model Stephen Kemmis 1983 yang telah diubahsuai
6 Kaedah Pengumpulan Data
UNTUK melaksanakan kajian ini saya memilih kelas 3 ibnu sina yang mempunyai murid seramai 35orang.  Saya memilih tiga instrumen,. Supaya lebih tepat dan sahih

“Menurut Mok Soon Sang (2009) pengumpulan data melalui teknik triangulasi ini adalah lebih tepat dan sistematik”

DAPATAN TINJAUAN AWAL
Berdasarkan graf di hadapan ini, dapat dilihat bahawa item ke 5 mempunyai murid yang tertinggi iaitu sebanyak 28 orang. Justeru itu saya melihat bahawa isu peniruan ini mempunyai masalah yang amat berat.
Saya telah memilih tiga instrumen
ketiga-tiga kaedah ini berkait antara satu sama lain untuk mendapatkan kesahan data

Pemerhatian dilaksanakan dari segi penilaian terhadap karya murid, tingkah laku murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
“Menurut Norhaidi Bin Haji Sarponen (2009),  tujuan pemerhatian adalah untuk membolehkan saya mengumpul data secara sistematik dan memahami tindakan yang perlu diambil dengan sewajarnya”


Soal selidik -Saya dapat melihat bagaimana murid melukis dan bagaimana murid menggunakan kadar skala yang betul dalam peniruan sesuatu objek dalam menghasilkan karya.

“menurut Mazlan bin Mohamad (1996), soal selidik mempunyai beberapa kebaikan dibandingkan dengan cara-cara lain dalam usaha penyelidik mendapatkan maklumat-maklumat kualitatif dan kuantitatif”

Soal selidik yang merangkumi tiga bahagian iaitu, kemahiran seni, pengetahuan diri dan pengajaran guru seni. Soal selidik ini dilaksanakan untuk mendapatkan maklumat mengenai pengetahuan dan kemahiran mereka dalam aktiviti lukisan di bawah bidang menggambar.

v Penelitian dokumen bertujuan untuk menyokong dapatan sedia ada. Analisis dibuat berdasarkan hasil kerja mata pelajaran Dunia Seni Visual bagi murid-murid tahun 3 Ibnu Sina.
v Bagi analisis dokumen karya murid ialah data yang akan di kumpul, dianalisis menggunakan senarai semak dan rubrik pemarkahan yang telah diubahsuai mengikut rubrik pemarkahan DSV, Kurikulum Standard Sekolah Rendah.
v  Peratusan pencapaian bagi hasil karya peserta kajian yang melukis serangga haiwan dengan skala yang betul dengan menggunakan dam berwarna dengan betul.
v Data dianalisis untuk mendapatkan huraian dengan lebih jelas dan mendalam mengikut karya lukisan yang dihasilkan oleh subjek kajian.
Skor peratusan setiap aktiviti dalam kedua-dua tindakan tersebut dianalisis dan markah murid telah diberikan mengikut skema pemarkahan dalam bentuk jadual dan graf.
7 Dam Berwarna
Saya telah mencipta dam berwarna untuk membantu masalah ini
Alat inovasi - mengekalkan kadar skala objek yang ditiru.
Saiz objek yang ingin ditiru boleh diubahsuai mengikut kesesuaian.
Alat bantu mengajar untuk PdP
Meningkatkan tahap kawalan psikomotor murid untuk melukis lebih realistik

Menurut Hancher perkembangan motor kasar dan halus bergantung kepada perkembangan otak, halus
Kanak-kanak mempunyai pergerakan motor kasar dan halus
Meningkatkan tahap keyakinan untuk melukis dengan lebih baik
8. Rumusan dapatan kajian

Persoalan 1
Apakah masalah yang dihadapi oleh murid semasa melukis serangga?
Ini dapat dilihat melalui borang pemerhatian berstruktur yang mempunyai dua bahagian iaitu hasil karya, tingkah laku PK
·  Cara melukis dengan betul ; ketebalan garisan
·  Kadar skala- pengamatan murid meningkat
·  Posisi- tiru dengan betul rupa
Hasil
·  Peningkatan pencapaian
·  Peserta kajian dapat melukis betul.
·  Daya pengamatan murid semakin baik
Sokongan
               
9
·   Masalah peniruan jelas sekali tidak dapat dikuasai oleh murid ini.
·   Bukti dapat dilihat melalui hasil karya murid, peningkatan berlaku dari ujian pra sehingga ujian tindakan 2.
·   Bahkan dapat dilihat bahawa item ke 5, iaitu peniruan, terdapat peningkatan dari ujian pra ke tindakan 2.

10.Persoalan 2
Kenapakah murid tidak dapat menguasai kemahiran melukis dengan betul?’
ü  Saya menjawab persoalan ini dengan menggunakan instrumen senarai semak berstruktur.
ü  Saya melihat masalah ini melalui pemarkahan yang diberikan pada setiap PK.
ü  Mari kita lihat sepintas lalu bagaimana pemarkahan setiap karya diberikan markah.
Jawapan
o Minat
o Kemahiran – kadar skala
o Patuh arahan
Hasil
·    Faham – kadar skala
·    Semangat melukis
·    Ikut langkah - cepat & teratur
·    Bawa alat & bahan
·    Menyiapkan lukisan -kemas
Sokongan
               

11
ü Mari kita lihat di hadapan, ini adalah jadual data senarai semak tingkah laku peserta kajian semasa ujian pra dijalankan. Jadual ini menunjukkan frekuensi dan peratus bagi setiap item yang dijalankan
ü Manakala bagi graf ini pula menunjukkan senarai semak tingkah laku peserta kajian  bagi setiap sesi.
Seperti mana yang kita lihat di hadapan, terdapat peningkatan dari ujian pra sehingga ujian tindakan 2.
12. Persoalan 3

Bagaimanakah dam berwarna mampu membantu murid menghasilkan karya lukisan serangga mengikut skala yang betul?
Jawapan
ü  Ujian lukisan – psikomotor
ü  Faham tentang komposisi dan rupa
Hasil
ü  peningkatan :
ü  kekemasan
ü  Garisan
Sokongan
               
13
ü Jadual di hadapan menunjukkan hasil karya peserta kajian dari ujian pra, ujian pasca iaitu ujian tindakan 1 dan 2.
ü Peningkatan markah berlaku
ü Seterusnya, merupakan markah graf ujian pra dan tindakan 1. Seperti yang kita lihat peningkatan markah bagi peserta kajian 2,3, dan 6.
Manakala bagi jadual ini pula, kelihatan peserta kajian yang mendapat gred semasa ujian pra dan tindakan 1& 2 meningkat
14 untuk Cadangan penambahbaikan

Menggabungkan latar belakang + objek (serangga) lain dalam satu lukisan.
Lukis grid sendiri- kecil kepada besar
Media lain
Dam berwarna
Kaedah demonstrasi + kaedah latih tubi @ pengulangan

“Menurut sharifah alwiah   (1984) menyatakan bahawa Pengajaran hanya boleh berlaku sekiranya ada sesuatu yang hendak diajar. Pengajaran tidak wujud secara sendiri atau abstrak”
15 Refleksi
Kelemahan
ü  Kecerdasan & kemahiran
ü  Daya pengamatan lemah
ü  Melukis - memakan masa yang lama.
Kekuatan
ü  Keyakinan diri – aras melukis yang lebih sukar untuk ditiru.
ü  Karya - kreatif dan menarik + ASR
ü  Menghargai sesuatu pengalaman melalui lukisan yang dihasilkan.
ü  Penguasaan kemahiran melukis
ü  Memahami, mengetahui istilah-istilah aktiviti dalam bidang seni
ü  Subjek lain - kemahiran peniruan.

“Kegiatan pembelajaran yang berulang-ulang meningkatkan kefahaman dan ingatan. Maklumat sentiasa aktif dalam otak dan sedia datang apabila dipanggil semasa ujian atau peperiksaan (Sulaiman Masri, 2007
Terbaru Lebih lama