| 
1 
ü Assalamualaikum
  warahmatullahiwabarokatuh dan selamat petang.  
ü Terima kasih kepada
  tuan pengerusi majlis saudara Norsani, pensyarah penyelia puan Azizah
  Suleiman, penyelia kedua, puan Zainun Abu Bakar penjaga masa Nurul Diana
  Dawam.  
ü Saya
  Noor Afifah Binti Azizan dari G8.7  
ü Tanpa membuang masa
  saya akan membentangkan kajian tindakan saya yang bertajuk meningkatkan
  kemahiran melukis serangga murid tahun tiga menggunakan dam berwarna. 
ü Mari
  kita bersama-sama menumpukan perhatian mendalami tajuk yang saya yang saya
  ingin sampaikan.  
Kita
  pergi kepada halaman yang pertama iaitu 
  pengenalan. | 
2 Dalam
  menjalankan PdP, terdapat empat bidang 
  utama dalam Dunia seni visual, saya memfokuskan kepada bidang
  menggambar yang melibatkan aktiviti melukis.  
ü Saya
  telah diberi peluang oleh pihak sekolah untuk mengajar Dunia Seni Visual untuk
  murid kelas tahun tiga dengan berpandukan Kurikulum Standard Sekolah Rendah
  serta panduan guru. 
ü Murid
  tidak tahu melukis serangga dengan betul  
ü Sepanjang
  saya melaksanakan PdP terdapat beberapa masalah dan halangan yang saya hadapi
  mengganggu kelancaran PdP yang telah dirancang 
ü saya telah mengenal
  pasti beberapa masalah yang timbul sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran
  iaitu: 
ü Murid kurang
  berminat untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang dijalankan di dalam kelas
  tidak menyiapkan  tugasan dan tidak menghantar
  karya mereka kepada guru. - x minat aktiviti lukisan. Guru asyik suruh lukis
  sahaja. 
ü kurang memberikan
  tumpuan sepenuhnya kepada proses pengajaran yang dijalankan di dalam kelas
  disebabkan dan menganggapnya sesuatu yang sukar. | 
•      
  Murid
  tidak menguasai kaedah melukis
  dengan baik.   Murid
  ini amat lemah dalam pengamatan meniru lukisan kerana murid lebih suka
  melukis tanpa menitik beratkan komposisi dan kadar skala yang betul  tidak
  dapat melukis lukisan yang mempunyai skala yang betul berdasarkan proses
  pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan  Hasil kerja beberapa orang murid mengambil
  masa yang lama dan tidak dapat disiapkan dalam waktu yang diberikan. 
“Mengikut sulaiman
  masri 2003 menyatakan permasalah merupakan satu kesulitan menggerakan manusia
  untuk menyelesaikan . maka di sini saya telah menganilis dan mencari jalan
  penyelesaian untuk menyelesaikan masalah ini” 
Justeru
  itu, berdasarkan kesemua masalah yang dinyatakan, saya telah memfokuskan
  kajian terhadap meningkatkan kemahiran melukis serangga dengan menggunakan
  kadar skala yang betul. | 
| 
3
  .Objektif Umum 
 Objektif umum bagi kajian ini adalah bertujuan
  untuk meningkatkan kemahiran melukis serangga murid tahun 3 Ibnu Sina
  menggunakan  dam berwarna. 
Objektif
  Khusus 
1.Mengenal pasti masalah
  cara melukis serangga dengan betul. 
2.Mengenal pasti
  penggunaan kadar skala yang betul dengan menggunakan dam berwarna semasa
  melukis serangga. 
3.Meningkatkan
  penguasaan kemahiran melukis serangga mengikut kadar skala yang betul dengan
  menggunakan dam berwarna. 
Persoalan
  Kajian 
1.   
  Apakah
  masalah yang dihadapi oleh murid semasa melukis serangga? 
2.   
  Kenapakah
  murid tidak dapat menguasai kemahiran melukis dengan betul?  
3.   
  Bagaimanakah
  dam berwarna mampu membantu murid menghasilkan karya lukisan serangga
  mengikut skala yang betul? | 
4  
Saya
  telah mengajar kelas 3 ibnu sina Sebagai guru saya perlu pandai menarik minat
  murid. 
Memilih
  enam orang peserta kajian yang lemah dan kurang berminat dalam aktiviti
  melukis ini. | 
5 Pelaksanaan Kajian    
Perancangan 
ü  Sedia alat & bahan 
Tindakan 
ü  Menjalankan
  kemahiran melukis melalui beberapa sesi 
Pemerhatian 
ü  Hasil karya selepas
  sesi pengajaran dan pembelajaran (pdp) dan hasil ujian lukisan 
Refleksi 
ü  Murid tidak
  menguasai 
ü  Kadar skala 
Cadangan
  penambahbaikan 
•                    
  Penggunaan
  dam berwarna 
Tindakan 
ü  Laksana tindakan
  kedua 
ü  Dam berwarna +
  contoh gambar 
•                    
  Menjalankan
  beberapa sesi 
Pemerhatian 
ü  Kemahiran melukis+
  kadar skala 
Refleksi 
•        
  Peningkatan
  kemahiran apabila guna dam berwarna dan keputusan ujian 
Model
  Stephen Kemmis 1983 yang telah diubahsuai | 
| 
6 Kaedah Pengumpulan Data 
UNTUK
  melaksanakan kajian ini saya memilih kelas 3 ibnu sina yang mempunyai murid
  seramai 35orang.  Saya memilih tiga
  instrumen,. Supaya lebih tepat dan sahih 
“Menurut Mok Soon
  Sang (2009) pengumpulan data melalui teknik triangulasi ini adalah lebih
  tepat dan sistematik” 
DAPATAN TINJAUAN AWAL 
Berdasarkan
  graf di hadapan ini, dapat dilihat bahawa item ke 5 mempunyai murid yang
  tertinggi iaitu sebanyak 28 orang. Justeru itu saya melihat bahawa isu
  peniruan ini mempunyai masalah yang amat berat. 
Saya
  telah memilih tiga instrumen  
ketiga-tiga
  kaedah ini berkait antara satu sama lain untuk mendapatkan kesahan data 
Pemerhatian dilaksanakan dari
  segi penilaian terhadap karya murid, tingkah laku murid semasa proses
  pengajaran dan pembelajaran. | 
“Menurut Norhaidi
  Bin Haji Sarponen (2009),  tujuan
  pemerhatian adalah untuk membolehkan saya mengumpul data secara sistematik
  dan memahami tindakan yang perlu diambil dengan sewajarnya” 
Soal selidik -Saya dapat melihat
  bagaimana murid melukis dan bagaimana murid menggunakan kadar skala yang
  betul dalam peniruan sesuatu objek dalam menghasilkan karya. 
“menurut Mazlan bin
  Mohamad (1996), soal selidik mempunyai beberapa kebaikan dibandingkan dengan
  cara-cara lain dalam usaha penyelidik mendapatkan maklumat-maklumat
  kualitatif dan kuantitatif” 
Soal
  selidik yang merangkumi tiga bahagian iaitu, kemahiran seni, pengetahuan diri
  dan pengajaran guru seni. Soal selidik ini dilaksanakan untuk mendapatkan
  maklumat mengenai pengetahuan dan kemahiran mereka dalam aktiviti lukisan di
  bawah bidang menggambar. | 
v Penelitian dokumen
  bertujuan untuk menyokong dapatan sedia ada. Analisis dibuat berdasarkan
  hasil kerja mata pelajaran Dunia Seni Visual bagi murid-murid tahun 3 Ibnu
  Sina.  
v Bagi
  analisis dokumen karya murid ialah data yang akan di kumpul, dianalisis
  menggunakan senarai semak dan rubrik pemarkahan yang telah diubahsuai
  mengikut rubrik pemarkahan DSV, Kurikulum Standard Sekolah Rendah. 
v  Peratusan pencapaian bagi hasil karya
  peserta kajian yang melukis serangga haiwan dengan skala yang betul dengan
  menggunakan dam berwarna dengan betul.  
v Data dianalisis
  untuk mendapatkan huraian dengan lebih jelas dan mendalam mengikut karya
  lukisan yang dihasilkan oleh subjek kajian.  
Skor
  peratusan setiap aktiviti dalam kedua-dua tindakan tersebut dianalisis dan
  markah murid telah diberikan mengikut skema pemarkahan dalam bentuk jadual
  dan graf. | 
| 
7 Dam Berwarna 
Saya
  telah mencipta dam berwarna untuk membantu masalah ini 
Alat
  inovasi - mengekalkan kadar skala objek yang ditiru.  
Saiz
  objek yang ingin ditiru boleh diubahsuai mengikut kesesuaian. 
Alat
  bantu mengajar untuk PdP 
Meningkatkan
  tahap kawalan psikomotor murid untuk melukis lebih realistik 
Menurut
  Hancher perkembangan motor kasar dan halus bergantung kepada perkembangan
  otak, halus 
Kanak-kanak
  mempunyai pergerakan motor kasar dan halus 
Meningkatkan
  tahap keyakinan untuk melukis dengan lebih baik | 
8. Rumusan dapatan kajian 
Persoalan 1 
Apakah masalah yang dihadapi oleh murid
  semasa melukis serangga? 
Ini
  dapat dilihat melalui borang pemerhatian berstruktur yang mempunyai dua
  bahagian iaitu hasil karya, tingkah laku PK 
·  Cara melukis dengan
  betul ; ketebalan garisan 
·  Kadar skala-
  pengamatan murid meningkat 
·  Posisi- tiru dengan
  betul rupa 
Hasil 
·  Peningkatan
  pencapaian 
·  Peserta kajian dapat
  melukis betul. 
·  Daya pengamatan
  murid semakin baik 
Sokongan | 
9 
·   Masalah
  peniruan jelas sekali tidak dapat dikuasai oleh murid ini. 
·   Bukti dapat dilihat
  melalui hasil karya murid, peningkatan berlaku dari ujian pra sehingga ujian
  tindakan 2. 
·   Bahkan
  dapat dilihat bahawa item ke 5, iaitu peniruan, terdapat peningkatan dari
  ujian pra ke tindakan 2. | 
| 
10.Persoalan 2 
Kenapakah
  murid tidak dapat menguasai kemahiran melukis dengan betul?’ 
ü  Saya menjawab
  persoalan ini dengan menggunakan instrumen senarai semak berstruktur.  
ü  Saya
  melihat masalah ini melalui pemarkahan yang diberikan pada setiap PK.  
ü  Mari kita lihat
  sepintas lalu bagaimana pemarkahan setiap karya diberikan markah. 
Jawapan 
o
  Minat 
o
  Kemahiran
  – kadar skala 
o
  Patuh
  arahan 
Hasil 
·    Faham – kadar skala 
·    Semangat melukis 
·    Ikut langkah - cepat
  & teratur 
·    Bawa alat &
  bahan 
·    Menyiapkan lukisan
  -kemas 
Sokongan | 
11 
ü Mari kita lihat di
  hadapan, ini adalah jadual data senarai semak tingkah laku peserta kajian
  semasa ujian pra dijalankan. Jadual ini menunjukkan frekuensi dan peratus
  bagi setiap item yang dijalankan 
ü Manakala bagi graf
  ini pula menunjukkan senarai semak tingkah laku peserta kajian  bagi setiap sesi. 
Seperti
  mana yang kita lihat di hadapan, terdapat peningkatan dari ujian pra sehingga
  ujian tindakan 2. | 
12. Persoalan 3 
Bagaimanakah
  dam berwarna mampu membantu murid menghasilkan karya lukisan serangga
  mengikut skala yang betul? 
Jawapan 
ü 
  Ujian
  lukisan – psikomotor 
ü 
  Faham
  tentang komposisi dan rupa 
Hasil 
ü 
  peningkatan
  : 
ü 
  kekemasan 
ü 
  Garisan 
Sokongan
   | 
| 
13 
ü Jadual
  di hadapan menunjukkan hasil karya peserta kajian dari ujian pra, ujian pasca
  iaitu ujian tindakan 1 dan 2. 
ü Peningkatan
  markah berlaku  
ü Seterusnya,
  merupakan markah graf ujian pra dan tindakan 1. Seperti yang kita lihat
  peningkatan markah bagi peserta kajian 2,3, dan 6. 
Manakala
  bagi jadual ini pula, kelihatan peserta kajian yang mendapat gred semasa
  ujian pra dan tindakan 1& 2 meningkat | 
14
  untuk Cadangan penambahbaikan  
Menggabungkan
  latar belakang + objek (serangga) lain dalam satu lukisan.  
Lukis
  grid sendiri- kecil kepada besar  
Media
  lain 
Dam
  berwarna 
Kaedah
  demonstrasi + kaedah latih tubi @ pengulangan 
“Menurut
  sharifah alwiah   (1984) menyatakan
  bahawa Pengajaran hanya boleh berlaku sekiranya ada sesuatu yang hendak
  diajar. Pengajaran tidak wujud secara sendiri atau abstrak” | 
15 Refleksi 
Kelemahan 
ü  Kecerdasan &
  kemahiran 
ü  Daya pengamatan
  lemah 
ü  Melukis - memakan
  masa yang lama.  
Kekuatan 
ü  Keyakinan diri –
  aras melukis yang lebih sukar untuk ditiru. 
ü  Karya - kreatif dan
  menarik + ASR 
ü  Menghargai sesuatu
  pengalaman melalui lukisan yang dihasilkan. 
ü  Penguasaan kemahiran
  melukis 
ü  Memahami, mengetahui
  istilah-istilah aktiviti dalam bidang seni 
ü  Subjek lain -
  kemahiran peniruan. 
“Kegiatan pembelajaran yang berulang-ulang
  meningkatkan kefahaman dan ingatan. Maklumat sentiasa aktif dalam otak dan
  sedia datang apabila dipanggil semasa ujian atau peperiksaan (Sulaiman Masri,
  2007 | 
- Home
- Pusat Sumber
- Sekolah
- Pendidikan Seni
- _Tahun 1
- _Tahun 2
- _Tahun 3
- __Unit 1
- _Tahun 4
- Bahasa Melayu
- _Tahun 3
- __Unit 1
- __Unit 2
- __Unit 3
- __Unit 4
- __Unit 5
- __Unit 6
- __Unit 7
- __Unit 8
- __Unit 9
- __Unit 10
- __Unit 11
- __Unit 12
- __ Unit 13
- ___Unit 13
- __Unit 14
- __Unit 15
- __Unit 16
- __Unit 17
- __Unit 19
- GPM
- _Bahagian A
- __A.1 STRUKTUR ORGANISASI PSS
- __A.2 KEWANGAN PSS
- __A.3 PENGURUSAN BAHAN
- __A.4 PENGURUSAN FIZIKAL PSS
- _Bahagian B
- __B.1 PENGGUNAAN PSS
- __B.2 PROMOSI DAN GALAK GUNA
- __B.3 INOVASI DAN AMALAN TERBAIK
- _Bahagian C
- __C.1 NILAM
- __C.2 PROMOSI DAN PENGIKTIRAFAN NILAM
- __C.3 GALAKAN MEMBACA
- __C.4 LITERASI MAKLUMAT
- __C.5 PROGRAM PENINGKATAN JK DAN PEGAWAS PSS
- __C.6 PROGRAM INISIATIF PSS