RUBRIK PEMARKAHAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
|
||||||||
1.
2.
3.
4.
|
K.
MEMUASKAN
|
MEMUASKAN
|
SEDERHANA
|
BAIK
|
CEMERLANG
|
MARKAH
|
||
TEMA [10 MARKAH]
|
||||||||
0-2
markah
|
3-4
markah
|
5-6
markah
|
7-8
markah
|
9-10
markah
|
||||
Penggunan tema yang tidak
sesuai
|
Pemilihan tema yang mnimum yang perlu diberi perhatian
|
Memerlukan peningkatan dalam
pemilihan tema
|
Baik dalam pemilihan tema
|
Cemerlang dalam penggunaan
tema
|
||||
PENGAPLIKASIAN
ASPEK SENI DALAM HASIL KARYA [30 MARKAH]
|
||||||||
0-9
markah
|
10-14
markah
|
15-19 markah
|
20-24
markah
|
25- 30
markah
|
||||
Tiada mengandungi 4 bidang seni
|
Mengandungi 1 bidang
daripada 4 bidang
|
Mengandungi 2 bidang
daripada 4 bidang
|
Mengandungi 3 bidang
daripada 4 bidang
|
Mengandungi keempat-empat
bidang seni
|
||||
KREATIVITI PENGOLAHAN IDEA [20 MARKAH]
|
||||||||
0-3
markah
|
4-6
markah
|
7-10
markah
|
11-15
markah
|
16-20
markah
|
||||
Tidak mempunyai daya kreativiti serta tiada pengolahan idea
|
Lemah dalam penggunaan media serta pengolahan idea dan tiada keaslian
|
Kurang kreatif dalam penggunaan media serta
pengolahan idea serta kurang keaslian
|
Baik dalam penggunaan media,
mengolah idea dengan baik serta karya yang asli
|
Sangat kreatif dalam penggunaan media,
pengolahan idea serta mempunyai gaya tersendiri
|
||||
KEMAHIRAN [17-20 MARKAH]
|
||||||||
1-4
markah
|
5-8
markah
|
9-12
markah
|
13-16
markah
|
17- 20
markah
|
||||
Sangat lemah dalam meneroka dan menggunakan media dan teknik penghasilan karya secara
tepat dan dan tiada ekspresif.
|
Lemah dalam meneroka dan menggunakan media dan teknik
penghasilan karya secara tepat dan dan tiada ekspresif.
|
Kurang berkemahiran dalam meneroka dan menggunakan
media dan teknik penghasilan karya dan banyak
kelemahan
pada aspek
tertentu.
|
Berkemahiran dalam meneroka dan menggunakan media dan
teknik penghasilan karya tetapi mempunyai
kelemahan pada aspek-aspek tertentu.
|
Berkemahiran dalam meneroka dan menggunakan media dan
teknik penghasilan karya secara tepat
dan ekspresif serta di luar jaungkauan.
|
||||
5.
6.
|
KEKEMASAN [10 MARKAH]
|
|||||||
0-2
markah
|
3-5
markah
|
6-7
markah
|
8-9
markah
|
10
markah
|
||||
Tidak menitik beratkan perihal kekemasan karya daripada pelbagai aspek
|
Hasil karya yang kurang berkualiti
dan bermutu
|
Terdapat
beberapa kelemahan yang perlu
diberi perhatian dalam kekemasan karya
|
Hasil karya yang baik dalam banyak aspek
|
Hasil karya sangat kemas dan berkualiti dalam semua aspek
|
||||
SIKAP DAN SAHSIAH [10 MARKAH]
|
||||||||
0-2
markah
|
3-5
markah
|
6-7
markah
|
8-9
markah
|
10
markah
|
||||
Tidak
menepati ciri sikap dan sahsiah
yang baik
|
Kurang mempunyai ciri sikap dan sahsiah yang baik
|
Sikap dan
sahsiah yang masih boleh dipupuk
dan diberi perhatian
|
Sikap dan sahsiah yang ditunjukkan baik
|
Mempunyai sikap
dan sahsiah yang sangat baik
|
||||
- Home
- Pusat Sumber
- Sekolah
- Pendidikan Seni
- _Tahun 1
- _Tahun 2
- _Tahun 3
- __Unit 1
- _Tahun 4
- Bahasa Melayu
- _Tahun 3
- __Unit 1
- __Unit 2
- __Unit 3
- __Unit 4
- __Unit 5
- __Unit 6
- __Unit 7
- __Unit 8
- __Unit 9
- __Unit 10
- __Unit 11
- __Unit 12
- __ Unit 13
- ___Unit 13
- __Unit 14
- __Unit 15
- __Unit 16
- __Unit 17
- __Unit 19
- GPM
- _Proses Teknik Buku
- _Bahagian A
- __A.1 STRUKTUR ORGANISASI PSS
- __A.2 FAIL DAN REKOD PSS
- __A.3 PENGELOLAAN KOLEKSI
- __A.4 JADUAL WAKTU
- __A.5 KEWANGAN PSS
- _Bahagian B
- __B.1 PSS Abad ke 21
- __B.2 RUANG BERTEMA
- __B.3 KEMUDAHAN TAMBAHAN
- __B.4 FIZIKAL PSS
- _Bahagian C
- __C.1 BAHAN CETAK DAN BAHAN DIGITAL
- __C.2 BAHAN BUKAN CETAK
- __C.3 PERALATAN ELEKTRONIK
- _Bahagian D
- __D.1 NILAM
- __D.2 PENGIKTIRAFAN NILAM
- __D.3 GALAKAN MEMBACA
- __D.4 LITERASI MAKLUMAT
- __D.5 PROGRAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN
- _Bahagian E
- __E.1 CIRI KElSTIMEWAAN
- __E.2 PENINGKATAN PENGGUNAAN / PENCAPAIAN