| 
RUBRIK PEMARKAHAN PENDIDIKAN SENI VISUAL | ||||||||
| 
1. 
2. 
3. 
4. | 
K. 
MEMUASKAN
   | 
MEMUASKAN | 
SEDERHANA | 
BAIK | 
CEMERLANG | 
MARKAH | ||
| 
TEMA [10 MARKAH] | ||||||||
| 
0-2  
markah | 
3-4  
markah | 
5-6  
markah | 
7-8  
markah | 
9-10  
markah | ||||
| 
Penggunan tema yang tidak
  sesuai | 
Pemilihan tema yang mnimum yang perlu diberi perhatian | 
Memerlukan peningkatan dalam
  pemilihan tema | 
Baik dalam pemilihan tema | 
Cemerlang dalam penggunaan  
tema | ||||
| 
PENGAPLIKASIAN
  ASPEK SENI DALAM HASIL KARYA [30 MARKAH] | ||||||||
| 
0-9 
markah | 
10-14 
markah | 
15-19 markah | 
20-24  
markah | 
25- 30 
 markah | ||||
| 
Tiada mengandungi 4 bidang seni | 
Mengandungi 1 bidang
  daripada 4 bidang | 
Mengandungi 2 bidang
  daripada 4 bidang | 
Mengandungi 3 bidang
  daripada 4 bidang | 
Mengandungi keempat-empat
  bidang seni | ||||
| 
KREATIVITI PENGOLAHAN IDEA [20 MARKAH] | ||||||||
| 
0-3  
markah | 
4-6 
 markah | 
7-10 
markah | 
11-15 
markah | 
16-20  
markah | ||||
| 
Tidak mempunyai daya kreativiti serta tiada pengolahan idea | 
Lemah dalam penggunaan media serta pengolahan idea dan tiada keaslian | 
Kurang kreatif dalam penggunaan media serta
  pengolahan idea serta kurang keaslian | 
Baik dalam penggunaan media,
  mengolah idea dengan baik serta karya yang asli | 
Sangat kreatif dalam penggunaan media,
  pengolahan idea serta mempunyai gaya tersendiri | ||||
| 
KEMAHIRAN [17-20 MARKAH] | ||||||||
| 
1-4  
markah | 
5-8 
 markah | 
9-12  
markah | 
13-16  
markah | 
17- 20  
markah | ||||
| 
Sangat lemah dalam meneroka dan menggunakan media dan teknik penghasilan karya secara
  tepat dan dan tiada ekspresif. | 
Lemah dalam meneroka dan menggunakan media dan teknik
  penghasilan karya secara tepat dan dan tiada ekspresif. | 
Kurang berkemahiran dalam meneroka dan menggunakan
  media dan teknik penghasilan karya dan banyak
  kelemahan 
pada aspek
  tertentu. | 
Berkemahiran dalam meneroka dan menggunakan media dan
  teknik penghasilan karya tetapi mempunyai
  kelemahan pada aspek-aspek tertentu. | 
Berkemahiran dalam meneroka dan menggunakan media dan
  teknik penghasilan karya secara tepat
  dan ekspresif serta di luar jaungkauan. | ||||
| 
5. 
6. | 
KEKEMASAN [10 MARKAH] | |||||||
| 
0-2  
markah | 
3-5 
 markah | 
6-7 
markah | 
8-9 
markah | 
10 
markah | ||||
| 
Tidak menitik beratkan  perihal kekemasan karya daripada pelbagai aspek  | 
Hasil karya yang kurang berkualiti
  dan bermutu | 
Terdapat
  beberapa kelemahan yang perlu
  diberi perhatian dalam kekemasan karya | 
Hasil karya yang baik dalam banyak aspek | 
Hasil karya sangat kemas dan berkualiti dalam semua aspek | ||||
| 
SIKAP DAN SAHSIAH [10 MARKAH] | ||||||||
| 
0-2  
markah | 
3-5 
 markah | 
6-7 
markah | 
8-9 
markah | 
10 
markah | ||||
| 
Tidak
  menepati ciri sikap dan sahsiah
  yang baik | 
Kurang mempunyai ciri sikap dan sahsiah yang baik | 
Sikap dan
  sahsiah yang masih boleh dipupuk
  dan diberi perhatian | 
Sikap dan sahsiah yang ditunjukkan baik | 
Mempunyai sikap
  dan sahsiah yang sangat baik | ||||
- Home
- Pusat Sumber
- Sekolah
- Pendidikan Seni
- _Tahun 1
- _Tahun 2
- _Tahun 3
- __Unit 1
- _Tahun 4
- Bahasa Melayu
- _Tahun 3
- __Unit 1
- __Unit 2
- __Unit 3
- __Unit 4
- __Unit 5
- __Unit 6
- __Unit 7
- __Unit 8
- __Unit 9
- __Unit 10
- __Unit 11
- __Unit 12
- __ Unit 13
- ___Unit 13
- __Unit 14
- __Unit 15
- __Unit 16
- __Unit 17
- __Unit 19
- GPM
- _Bahagian A
- __A.1 STRUKTUR ORGANISASI PSS
- __A.2 KEWANGAN PSS
- __A.3 PENGURUSAN BAHAN
- __A.4 PENGURUSAN FIZIKAL PSS
- _Bahagian B
- __B.1 PENGGUNAAN PSS
- __B.2 PROMOSI DAN GALAK GUNA
- __B.3 INOVASI DAN AMALAN TERBAIK
- _Bahagian C
- __C.1 NILAM
- __C.2 PROMOSI DAN PENGIKTIRAFAN NILAM
- __C.3 GALAKAN MEMBACA
- __C.4 LITERASI MAKLUMAT
- __C.5 PROGRAM PENINGKATAN JK DAN PEGAWAS PSS
- __C.6 PROGRAM INISIATIF PSS