LAPORAN PENILAIAN KENDIRI
Setelah melalui aktiviti pelaksanaan P&P
yang dijalankan, di sini saya ingin membuat banding beza yang melibatkan
aktiviti pengajaran, pengaplikasian model, teori, pendekatan, strategi, teknik,
aktiviti dan keberkesanan P&P saya sendiri dan rakan saya yang lain.
Saya
memilih untuk menjalankan P&P bagi matapelajaran pendidikan seni visual
untuk murid tahun 4. Saya menfokuskan kepada bidang mengenal kraf tradisional
yang bertajuk “Gasing Buatan”. Dalam pelaksanaan P&P ini saya melaksanakan
bahagian langkah penghasilan gasing. Dalam pengajaran ini saya mengaplikasikan
model behavioral iaitu mengfokuskan kepada pembelajaran masteri (mastery
learning) yang berasaskan daripada eksperimen pelaziman klasik Pavlov,
pembelajaran berasaskan ganjaran Thorndike dan kajian Watson. Dalam model ini
saya mahukan semua murid mencapai objektif yang dimahukan dalam masa yang
diperuntukkan. Malah, pembelajaran masteri dalam model ini mempunyai prinsip
bahawa semua murid normal boleh menguasai apa yang diajar oleh guru dan saya
dapat lihat keberhasilan itu sendiri semasa proses P&P saya. Berbanding
pula rakan-rakan saya yang lain, sesetengahnya mengaplikasikan model sosial
dimana model ini juga terkandung pembelajaran koperatif, main peranan dan simulasi.
model yang saya gunakan lebih melibatkan tahap individual murid itu sendiri
tetapi berbeza sedikit dengan model sosial ini yang melibatkan aktiviti murid
secara berkumpulan dan berlaku interaksi dua hala. Contohnya dapat saya lihat,
rakan saya menggunakan simulasi iaitu murid itu sendiri berinteraksi sesama
sendiri berdasarkan peranan yang telah diberikan untuk mencapai objektif yang
dimahukan.
Seterusnya, teori yang
saya gunakan dalam aktiviti P&P ini jelas sekali adalah teori pembelajaran
sosial oleh Albert Bandura. Dalam aktiviti pengajaran saya teori ini
menjelaskan perilaku murid-murid melalui beberapa cara peniruan yang ada dalam
teori Albert Bandura ini. Kebanyakan murid-murid menggunakan cara peniruan
secara langsung dimana terjadi apabila murid-murid ini melihat cara saya di
hadapan melakukan penghasilan membuat gasing buatan dan meniru cara tersebut
untuk menghasilkan gasing buatan yang boleh berputar. Dalam teori ini saya
membuat demonstrasi supaya murid dapat menirunya dengan cepat dan baik. Saya
juga memaparkan hasil yang telah saya lakukan dan membuat perbandingan dari
hasil yang baik dan lebih baik supaya murid itu sendiri dapat berusaha
menghasilkan mana yang terbaik. Jadi, interaksi antara murid dan guru sendiri
berjaya hanya berlaku melalui pemerhatian dan peniruan menggunakan model
sebenar iaitu gasing buatan. Teori pembelajaran sosial saya pilih untuk
aktiviti P&P saya manakala ada rakan saya yang lain menggunakan teori
pelaziman operan E.L Thorndike yang mempunyai tiga hukum pembelajaran antaranya
termasuklah hukum kesan, hukum latihan dan hukum kesediaan. Kebanyakan rakan
saya menggunakan hukum latihan di mana murid belajar melalui proses membuat dan
mengulang semula apa yang dipelajari. Murid itu sendiri belajar melalui
pelbagai bentuk latihan yang diberi dan latihtubi serta mengaplikasikan semula
kemahiran dengan lebih kerap supaya penghasilan pembelajaran murid dapat
dicapai. Hal ini sangat berbeza dengan teori yang saya gunakan tadi.
Kedua-duanya boleh mencapai kehendak objektif pembelajaran
Kemudian, dari segi
pendekatan yang saya gunakan untuk murid-murid ini ialah pendekatan integratif
yang melibatkan penggabungjalinan dan penyerapan. Berdasarkan langkah P&P,
saya menggabungkan beberapa kemahiran dalam melaksanakan aktiviti membuat
gasing buatan tersebut. kemahiran dalam menggunting, melukis dan juga mewarna
digabungkan dalam proses penghasilan gasing ini supaya murid-murid mencapai
tahap fleksibel murid-murid dalam mengorganisasikan kemahiran yang mereka ada
dan baru dipelajari. Manakala, bagi penyerapan pula melibatkan penerapan isi
kandungan daripada dua atau lebih mata pelajaran dalam sesuatu pelajaran. Dalam
pembelajaran matapelajaran pendidikan seni visual ini, saya juga menyerapkan
isi kandungan mata pelajaran sains dan matematik. Penyerapan ini dapat
menambahkan pengetahuan murid dalam meluaskan pemikiran mereka supaya tidak
tersekat dalam satu ruang pembelajaran sahaja. Namun, berbeza pula dengan
sekumpulan rakan saya lain yang mengfokuskan kepada pendekatan pengajran tematik.
Pendekatan ini lebih melibatkan satu topik atau tema utama. Tema utama ini
dipecahkan kepada beberapa sub-topik untuk dibincangkan bersama kumpulan.
Pendekatan ini lebih membentuk kumpulan murid-murid supaya dapat bersama-sama
membuat rumusan melalui pokok perbicaraan yang diberi oleh guru. Pendekatan ini
juga tidak melibatkan aspek penggabungjalinan unsur lain dan kemahiran lain
yang mahu ditonjolkan.
Aspek yang seterusnya
ialah perbandingan strategi yang saya gunakan dengan rakan saya yang lain.
Strategi yang saya gunakan untuk P&P saya ialah strategi pemusatan aktiviti
atau tugasan. Strategi ini melibatkan murid dalam aktiviti atau tugasan yang
memberikan peluang kepada murid untuk berlatih dan mengaplikasikan apa yang
telah dipelajari. Malah, strategi ini juga menfokuskan kepada maklumat utama
topik yang ingin diajar. Semasa saya melaksanakan aktiviti ini, saya akan
memantau kemajuan dan menyediakan bantuan jika mereka perlu. Di sini saya dapat
memastikan aktiviti ini berjaya dijalankan oleh murid tersebut. Tambahan pula,
tugasan yang mereka lakukan mestilah disusuli dengan refleksi atau apresiasi
seni supaya saya sendiri dapat menyemak dan memberi maklum balas tentang
keberhasilan aktiviti yang mereka jalankan. Lain pula rakan saya yang lain yang
saya nilai kebanyakannya menggunakan strategi pemustan murid terutama bagi
subjek bahasa Melayu. Strategi ini berbeza sekali dengan streatgi yang saya
gunakan. Strategi ini mementingkan peranan murid itu sendiri dan berlaku
komunikasi dua hala antara guru dan murid. P&P yang dijalankan mengutamakan
objektif pencapaian murid itu sendiri dan ujian formatif kebiasaannya dilakukan
bagi menguji dan membaiki kelemahan murid.
Seterusnya teknik dan
keberkesanan P&P yang telah dijalankan oleh saya dan rakan-rakan saya yang
lain. Dalam P&P pendidikan Seni Visual ini saya lebih berminat untuk
menggunakan teknik demosntrasi dan beberapa soal jawab. Demonstrasi ini jelas
melalui teori pembelajaran sosial yang melibatkan peniruan hasil daripada perlakuan
guru. Saya memilih teknik ini untuk melatih murid memerhati dan melakukan
sesuatu aktiviti mengikut prosedur yang ditetapkan. Teknik ini juga bertujuan
memberi peluang kepada murid agar benar-benar memahami perkara yang hendak
dipelajari melalui prosedur yang ditunjukkan serta dapat meningkatkan ingatan
murid terhadap sesuatu perkara. Saya merasakan setelah menjalankan teknik ini,
objektif yang saya mahukan tercapai dan berjaya dilakukan oleh murid-murid.
Malah, dapat melihat nilai kepatuahn pada arahan dalam diri murid itu sendiri.
Teknik rakan saya yang lain berbeza pula caranya dengan saya terutama rakan
saya yang melaksanakan proses P&P untuk matapelajaran selain pendidikan
Seni Visual. Rakan saya yang lain ada yang menggunakan teknik perbincangan dalam
subjek bahasa Melayu. Teknik ini merupakan satu proses yang aktif melibatkan
guru dan murid. Melalui pemerhatian saya semasa menilai sendiri, saya melihat
teknik ini bukan sahaj perbincangan semata-mata teapi juga meransang interaksi
antara murid-murid secara bermakna tetapi menggalakkan pelbagai pembelajaran
merangkumi kemahiran komunikasi, sikap murid dan perjalanan proses P&P itu
sendiri. Dalam teknik ini lebih menggalakkan murid menguasai kemahiran
komunikasi dan proses pemikiran murid berbanding dengan teknik yang saya
gunakan lebih kepada kefahaman murid dan proses mengingat semula pengajaran
guru tersebut.
Melalui keberkesanan
P&P jelas masing-masing mempunyai cara dan teknik yang tersendiri dalam
mencapai objektif P&P mereka. Saya merasakan aktiviti P&P saya bersama
dua orang rakan saya yang lain dengan kumpulan rakan lain mempunyai kelebihan
dan kelemahan masing-masing. Kelebihan kumpulan saya dengan kumpulan rakan saya
yang lain adalah dari segi daya tarikan murid-murid terhadap aktiviti yang
dijalankan. Kami menunjukkan apa yang akan dipelajari oleh murid-murid sebelum
memulakan P&P dan menggunakan aktiviti yang melibatkan penampakan hasil. Saya
juga turut memainkan gasing yang kami akan ajar supaya murid lebih fokus dan
semangat untuk melakukannya. Murid-murid lebih berminat jika dapat mengetahui
sesuatu yang baru dan dapat menghasilkannya serta mengaplikasikannya. Kumpulan
rakan saya yang lain ada yang lebih terus melakukan aktiviti P&P yang hanya
melibatkan perbincangan. Hal ini akan membuatkan murid yang tidak berminat
dalam subjek tersebut berasa tidak semangat dan bosan. Selain itu, kelebihan
yang lain adalah pertunjukan video untuk memberi gambaran kepada murid-murid.
Bahan bantu mengajar secara interaktif ini dapat menarik minat murid melalui
pendekatan video yang mempunyai gambar
yang menarik dan lagu pada video itu. Malah, pemberian ganjaran juga antara
kelebihan dalam kumpulan kami untuk melihat kepekaan murid dan menaikkan
semangat dalam melaksanakan aktiviti P&P. pemberian ganjaran ini tidak melibatkan
modal yang besar jika guru itu kreatif untuk menggunakan bahan yang boleh
digunakan semula dan dihiaskan seperti penanda buku ataupun pelekat kartun yang
menarik. Ada setengah kumpulan tidak dapat menarik minat murid sehingga habis
proses P&P kerana murid tidak diberi semangat dan guru tidak ada daya
penarik bukan sahaja dari segi penyampaian tetapi melalui bahan bantu mengajar.
Namun di sebalik
kelebihan yang ada terdapat juga beberapa kelemahan pelaksanaan P&P
kumpulan saya yang telah saya sendiri kenal pasti. Antara kelemahan kami
berbanding kumpulan lain ialah kurang bahan bantu mengajar dalam setiap langkah
pengajaran. Kami membahagikan kepada tiga bahagian tetapi pada bahagian penutup
P&P tiada bahan bantu mengajar untuk murid dan hanya melibatkan soal jawab.
Ini dapat dilihat pada respon murid yang agak kurang aktif. Jika dilihat pada
kumpulan lain yang mempelbagaikan bahan bantu mengajar dan pendekatan yang
digunakan juga berbeza. Hal ini dapat memberi suasana yang berbeza dan semakin
menarik untuk murid melibatkan diri dalam aktiviti P&P. kemudian, kelemahan yang lain adalah dari
saya sendiri iaitu kurangnya rasa yakin dalam penyampaian. Keyakinan ini akan
menampakkan tahap ketidaksediaan saya dan kumpulan saya sendiri untuk melakukan
aktiviti P&P ini. Hal ini kerana terlalu gemuruh untuk berhadapan dengan
murid dan saya telah belajar sediki sebanyak untuk mengatasinya melalui
pemikiran yang positif sebelum memulakan sesuatu P&P supaya murid yakin
dengan gurunya sendiri.
Di sini saya juga ingin
mencadangkan beberapa pendapat untuk memperbaiki dan menambahbaikan proses
pengajaran dan pembelajaran kumpulan saya sendiri. Beberapa aspek yang dapat
saya kenal pasti adalah menvariasikan cara penyampaian pengajaran kepada murid
supaya murid berminat untuk berinteraksi dengan guru dan menambahkan keceriaan
dalam suasana P&P. Penyampaian guru perlu mempunyai nada dan intonasi yang
sesuai dengan keadaan supaya suasana P&P tidak kelihatan hambar. Selain itu
juga, mempelbagaikan kaedah bahan bantu mengajar. Bermula dari set induksi
sehinggalah kepada penutup, murid didedahkan dengan pelbagai bahan bantu
mengajar yang dapat mengukuhkan lagi pemahaman murid dan mencapai objektif
pembelajaran dan pengajaran dengan berkesan. Malah, sebagai seorang guru, pemikiran
yang kreatif dan kritis mampu meningkatkan prestasi pembelajaran murid-murid
dan dapat mencapai hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang telah termaktub.
RUJUKAN
Mohd Fuad Sam, Marina Majid, Afrah Salwani
Jusoh dan Mohd Zain Kosnon (2013). Murid dan Alam Belajar. Puchong, Selangor : Penerbitan
Multimedia Sdn. Bhd.