Kesalahan dalam kemahiran
pemainan hoki.
· Bermain menggunakan bahagian bulat kayu (dipanggil back stick)
· Bermain dalam permainan tanpa memegang kayu hoki
· Mengangkat kayu hoki untuk menakutkan atau mengancam
keselamatan pihak lawan semasa mereka menghampiri bola atau menggelecek bola.
· Mengangkat kayu hoki untuk bermain bola melebihi
paras bahu
· Bermain bola dengan menggunakan tangan, kaki atau
bahagian badan yang lain
· Menyungkit bola ke arah pemain lain atau ke dalam
bulatan yang mungkin akan mengundang bahaya kepada mereka
· Memegang, mencangkuk, memukul atau menyepak kayu
hoki pihak lawan bertujuan untuk mengganggu permainan mereka
· Menghalang pihak lawan dengan tubuh badan atau kayu
hoki di antara bola dan pihak lawan
lakuan permainan itu tidak dapat dilakukan
dengan betul
· Tidak menguasai kemahiran dengan baik
· Teknik yang digunaka salah
· Latihan yang tidak mencukupi
· Kaedah pengajaran yang tidak berkesan / tidak focus
terhadap pengajaran
KEPENTINGAN REKREASI DAN KESENGGANGAN
· PEMBENTUKAN
PERSONALITI
o Membentuk personaliti diri yang berkualiti
seperti berdikari, berani dan yakin.
· KEPIMPINAN
o Melatih rasa tanggungjawab dan
prihatin terhadap keselamatan orang lain.
· DINAMIKA KUMPULAN
o Melalui
aktiviti berkumpulan, seseorang itu akan dilatih untuk bekerjasama dalam satu pasukan dan belajar mengendalikan kumpulan.
· MENINGKATKAN
KECERGASAN
o Sukan
rekreasi yang melibatkan kecergasan fizikal, dapat meningkatkan kecergasan
dirinya.
· SOSIALISASI
o Dapat
melibatkan diri dengan aktiviti kumpulan yang dianjurkan oleh sesebuah pihak
o Memberi
peluang kepada kita untuk mengenali orang lain yang turut serta dalam aktiviti
berkenaan.
o Dapat
pengalaman baru dan berkongsi pendapat dengan orang lain yang mempunyai minat
yang sama.
· PEMBANGUNAN INSAN
o Dapat
melahirkan insan yang bersedia berdepan dengan risiko dalam kehidupan peribadi
dan kerjaya melalui pembinaan emosi yang
baik.
· PEMBANGUNAN NEGARA
o Masyarakat
yang sihat dari sudut fizikal serta mentalnya boleh menyumbang kepada
pembangunan negara khususnya dalam bidang sukan.
· PENDIDIKAN SEPANJANG
HAYAT
o Sesuai
dilakukan oleh semua peringkat umur.
o Setiap
lapisan masyarakat bebas melakukan aktiviti sukan rekreasi bersesuaian dengan peringkat
umur mereka
· KECERDASAN PELBAGAI
o Dapat
menguasai pelbagai peringkat kemahiran dalam permainan atau mana-mana aktiviti rekreasi
yang dijalankan.
mengurangkan kemalangan semasa rekreasi.
· Mengikut arahan
· Mematuhi langkah keselamatan
· AJK keselamatan memainkan peranan
· Memberi taklimat terperinci sebelum melakukan
sesuatu aktiviti
perkara yang penting dalam
permainan.
· Mengetahui kemahiran asas
· Mengaplikasi teknik yang betul dalam setiap
permainan
· Latihan yang mencukupi
· Mengetahui peraturan permainan
· Kompenen kecegasan-ketangkasan, daya tahan otot
· Rekreasi dalam
(in-door) – tak terdedah kepada matahari
· Rekreasi luar (
out-door)- terdedah kepada matahari
Rekreasi- aktiviti yang terancang yang dilakukan untuk memenuhi masa lapang bukan
untuk tujuan pertandingan tetapi untuk memperoilehi keseronokan, ketenangan
minda dan merehatkan badan. Rekreasi terbahagi kepada rekreasi luar dan dalam.
Kesenggangan- masa terluang yang digunakan untuk melakukan aktiviti yang memberikan
kepuasan kepada seseorang individu.
jenis aktiviti sukan n
rekreasi.
· Fizikal-berbasikal
· Sukan-bola sepak, bola jarring
· Social- sukan rakyat, sukaneka
· Mental/linguistic –memanah, debat
· Teraputik –muzik, senamrobik,
j-robik
· Gerak tari – yoga, tai chi
· Drama- teater, pantomen
Konsep rekreasi
· Kepuasan kendiri
· Fungsi, nilai, dan impak rekreasi
ke atas tingkah laku, ekonomi, sosiobudaya, politik, sekitaran dan kesihatan
bangsa dan Negara
· Ekspresi kreatif dan apresiasi
estetika
· Hubungan manusia yang demokratik
· Pembentukan personality dan sikap
positif serta berkeyakinan melalui aktiviti rekreasi dan kesenganggan
Konsep sosialisasi
· Berkaitan perawatakan seseorang
· Peluang untuk lebih banyak
bergaul
· Membina hubungan yang baik
· Memupuk dan mengamalkan nilai
murni yang bekerjasama bertolak ansur dan toleransi
· Membantu pembetukan diri individu
· Pembangunan insan
· Kepimpinan
· Gaya hidup sihat
· Kecerdasan
· Pendidikan sepanjang hayat
· Dinamik kumpulan
komponen kecergasan
I)
Kelajuan & ketangkasan
II)
meningkatkan daya tahan kardiovaskular
III)
koordinasi
IV)
komposisi badan
V)
daya tahan kardiovaskular
VI)
fleksibiliti
VII)
kekuatan otot
persediaan yang perlu dibuat sebelum perkhemahan tersebut.(5m)
· Kertas kerja
· Ahli jawatankuasa
· Surat kebenaran ibu/ bapa
· lokasi
· belanjawan
faktor pemilihan tapak
I)
kawasan yang rata dan tidak berbatu
II)
tidak terletak di kawasan aliran air
III)
terlindung daripada tiupan angina kencang
IV)
kawasan yang berdekatan dengan sumber air bersih
V)
tidak mendirikan khemah di kawasan permatang atau cerun bukit
ciri-ciri tapak yang sesuai
· pastikan khemah didirikan di
tapak yang rata untuk memastikan keselesaan semasa berkhemah
· pastikan pintu khemah tidak
menghala ke arah pancaran matahari untuk mengurangkan bahang panas di dalam
khemah
· pastikan pintu khemah tidak
menghala ke arah tiupan angin untuk mengelakkan tempias ketika hujan dan untuk
mengurangkan kehangatan etika musim kemarau
· pastikan khemah tidak didirikan
di kawasan semak samun untuk mengelakkan binatang berbisa merayap ke dalam
khemah atau di sekeliling kawasan khemah
· pilih tempat yang teduh dan
selesa
keselamatan khemah
· mestilah memakai kasut yang
selamat semasa berjalan mencari bahan untuk perkhemahan.
· Tidak dibenarkan memasak di dalam
khemah (khemah moden)
· Digalakkan makan di luar khemah
untuk menggelakkan semut atau binatang lain daripada memasuki khemah
· Pastikan di dalam dan luar khemah
dalam keadaan bersih dan kemas
· Merokok adalah dilarang sama
sekali di dalam khemah
satu kertas menyatakan dan menghuraikan lima tajuk kecil dalam format
kertas kerja tersebut.(10m)
· Tajuk
· Lokasi
· Tarikh
· Masa
· Objektif
o Psikomotor
o Melakukan kemahiran-kemahiran
rekreasi, kecergasan dan aspek-aspek fizikal melalui kegiatan yang dilakukan
o Menguji ketahanan sistem tubuh
badan seperti daya tahan kardiovaskular, kekuatan otot, dan kelenturan.
o Mengaplikasikan
kemahiran-kemahiran psikomotor yang telah dipelajari di dalam program-program
yang dijalankan
o Membentuk fizikal yang unggul dan
tubuh badan yang mnarik
o Kognitif
o Membina pengetahuan dan kefahaman
dalam aktiviti yang dijalankan semasa berinteraksi
o Peserta dapat merehatkan seketika
minda dan menenangkan jiwa
o Mengembangkan pemikiran para
peserta semasa menjalankan aktiviti
o Mengaplikasikan
pengalaman-pengalaman dan pengetahuan yang diperolehi dalam kehidupan seharian
o Afektif
o Mewujudkan suasana mesra antara
peserta dan pensyarah
o Membina keyakinan diri dan sifat
patuh pada arahan
o Memupuk semangat setia kawan dan
semangat berpasukan di antara pensyarah dan para pelajar
o Memupuk sikap cinta akan flora
dan fauna
·
Kumpulan sasaran
·
Senarai peserta
·
Jadual aktiviti
·
Penghargaan
Simpulan = untuk membuat simpulan kita biasannya akan menggunkan tali yang kecil
dan sederhana saiznya. Ia juga digunkan untuk benda-benda yang bersaiz kecil
dan sederhana
Ikatan = ikatan biasannnya digunkanuntuk mengikat kayu, buluh dan tiang. Di
samping itu ia juga digunakan untuk
mengikat papan semasa membuat jambatan, menara tinjau dan tiang bendera.
Terdapat beberapa ikatan, iktan seraya, ikat serong, ikat silap gunting dan
lilit balak.
Buku sila = mengikat anduh bagi orang cedera
Tindih kasih = menyambung tali kepada abah2, digunakan dalam kerja menyelamat
Lilit kacang = mengukuhkan gajet yang dibina
Ikat seraya = mengikat gajet kayu atau kayu bersudut tegak
Ikat serong = mengikat gajet atau kayu yang
berkedudukan serong
· Tali penyelamat = digunakan untuk menyelamat
· rami italia/ terylene 3 cara
· Lilitan setebal 2 inchi, tahan
2.85 tan
· Terylene tahan 4.05
·
Tali pengangkat
· Rami manila/ nilon (hawsers laid)
· Setebal 2 inci/ panjang 100 kaki
·
Tali penarik
· Terylene (hawsers laid)
· Lilitn 2 inci/ panjang 130 kaki
· 2.72 tan
·
Tali pengikat
· Rami/ manila (hawsers laid)
· 2 inci, panjang 50 kaki
· 2.03 tan
Simpulan dan ikatan
Simpulan (knotting)
Tali kecil/ sederhana
Buku sila, tindih kasih
melatih kemahiran asas permainan hoki.
menggelecek adalah kemahiran asas
yang mana memerlukan kemahiran seseorang pemain dalam mngawal bola daripada
terlepas ke pihak lawan. Selain daripada itu, menggelecek juga memerlukan
komponen kecergasan spt kelajuan dan kepatasan seseorang pemain dlm setiap
pergerakan. Antara aktiviti latihan ansur maju menggelecek yang boleh digunakan
adalah pergerakan statik. Pemain menggunakan permukaan dalam kayu hoki bg
mengawal bola yang ditolak ke kanan dan kiri sisi pemain tanpa perlu bergerak.
Manakala kemahiran memukul pula
adalah pukulan bagi hantaran atau membuat jarigan gol. Sewaktu perlakuan,
pemain perlu membuka kaki seluas bahu dalam keadaan mengiring. Sisi bahu
mengarah kepada sasaran. Untuk membuat pukulan, pemain perlu memegang kayu hoki
dihujung pemegang dengan kedua belah tangan rapat. Kayu hoki diangkt tinggi ke
belakang dan apabila permukaan kayu memukul bola tangan dan siku perlu
diluruskan.
Kemahiran memukul ini memerlukan
komponen kekuatan dan kelajuan seseorang pemain dalam bertindak memukul bola hoki.
Pukulan biasanya digunakan bagi menghantar bola bagi jarak jauh serta membuat
jaringan gol.
kesalahan semasa merejam yang menyebabkan bola tidak melepasi jaring
sebab keadaan ini berlaku.
· Tidak mengetahui kemahiran asas
tersebut
· Melakukan teknik yang salah
· Komponen kecergasan yang kurang
· Latihan yang tidak mencukupi
· Lalai / tidak fokus
BIDANG TUGAS JAWATANKUASA
KELAB
Pengerusi
· mempengerusikan semua mesyuarat
dan bertanggungjawab ataskesempurnaan semua mesyuarat;
· meneliti catatan minit mesyuarat
dan memastikan segala keputusan yang
· diputuskan diambil tindakan yang
sewajarnya; danmenjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Penasihat
dari semasa ke semasa.
Naib Pengerusi
· membantu pengerusi dalam
menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diberi;
· mempengerusikan mesyuarat semasa
ketiadaan pengerusi; dan menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru
Penasihat dari semasa ke semasa.
Setiausaha
· mengurus hal-hal surat menyurat;
· mencatat dan menandatangani minit
mesyuarat/laporan kegiatankegiatan;
· mencatat kehadiran ahli;
· menyimpan dokumen yang berkaitan
dengan persatuan; dan menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru
Penasihat dari semasa ke semasa.
Penolong Setiausaha
· membantu Setiausaha dalam
menjalankan segala tugas dan tanggungjawabnya; dan
· menjalankan tugas-tugas lain yang
diarahkan oleh Guru Penasihat dari semasa ke semasa.
Bendahari
· bertanggungjawab berkenaan semua
hal kewangan kelab;
· melakukan dan menyimpan kira-kira
kewangan dan bertanggungjawabatas kesahihannya;
· menyediakan Penyata Kira-Kira
bulanan dan tahunan sertamenandatanganinya;
· melaporkan kedudukan kewangan
kelab di dalam mesyuarat ahli Jawatankuasa;
· menyediakan Laporan Kewangan
untuk diaudit dan dibentangkan dalam
· Mesyuarat Agung; danmenjalankan
tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Penasihat darisemasa ke semasa.
Penolong Bendahari
· membantu Bendahari dalam
menjalankan segala tugas dan tanggungjawabnya;
· dan menjalankan tugas-tugas lain
yang diarahkan oleh Guru Penasihat dari semasa ke semasa.
Ahli Jawatankuasa
· membantu menjalankan tugas dalam
segala program dan aktiviti yang dilaksanakan;
· mempengerusikan biro sekiranya
dilantik; dan
· menjalankan tugas-tugas lain yang
diarahkan oleh Guru Penasihat dari semasa ke semasa.
Pemeriksa Kira-Kira
· memeriksa, menyemak serta
mengesahkan Laporan Kewangan Tahunan dan bertanggungjawab ke atasnya; dan memastikan
pengurusan kewangan diurus dengan betul.
· Dalam mengendalikan kelab sukan,
guru penasihat perlulah menyelaras dan memantau perkembangan jawatankuasa
semasa merancang dan menjalankan
· aktiviti yang telah ditetapkan.
Guru penasihat perlulah memberi maklumat dan dorongan kepada jawatankuasa kelab agar aktiviti yang
dirancang dapat berjalan
· dengan baik bagi memberikan
keseronokan kepada ahli-ahli kelab. Bidang kerja
· yang diberikan merupakan cadangan
pecahan bidang tugas jawatankuasa kelab
· sukan yang bakal dibentuk nanti.
jenis khemah
khemah bentuk a
khemah hoop
khemah rabung
khemah berangka
khemah dinding
khemah satu tiang
khemah ridge = helaian terbang,
dua tinag, besar
konservasi= menjaga, memlihara sesuatu
secara tersususn bagi mengatasi kerosakan
pendidikan konservasi =
membolehkan masyarakat terutamanya menghayati kepentingan alam sekitar
ex-situ= penggalian tanah yang
terjejas dan kemungkinannya merawat tanah di permukaan bumi
in-situ = merawat kontaminasi tanpa
sebarang pemindahan tanah dilakukan
iktiar hidup=kemahuan,mengatasi ketakutan,
undang-undang asas iktiar hidup
prinsip iktiar hidup=keselamatan, usaha, kawalan diri
kerjasama
panduan menangkap binatang= jerat,perangkap jaring,
tangkapan tangan,
kajian emprikal =perlu dari semasa ke semasa untuk mengetahiui
penemuan baru, fungsi serta habitat flora dan fauna
jika diteruskan akan dapat
dikekalkan dan genarasi akan datang berpeluang melihat alam semulajadi dengan
lebih dekat
dapat menarik minat pelajar
meminati rekreasi dgn dekat alam semulajadi.
Kajian asas= tingkat kefahaman teori
sedia ada/ teori baru tak ambil kira aplikasi hasil kajian
Kajian gunaan= menyelesaikan masalah harian, soalan berkaitan polisi/sosial,
pendidikan
Kuantitif= menekankn pemerolehan fakta
menggunkan penggukuran objektif n analisis statik data numerik untuk memahami
dan menjelaskan fenomena, keanehana seseorang
Kajian tindakan= menekankan penilaian amalan harian , samada mencapai tahap sepatutnya.