RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Moral
|
Tarikh
|
19 Februari 2016
|
Kelas
|
2
Ibnu Sina
|
Jumlah Pelajar
|
2 Orang Murid
|
Masa
|
10:50 pagi – 11:50
pagi (Jumaat)
|
Tema
|
Bertanggungjawab
|
Tajuk
|
Tanggungjawab Terhadap
Keluarga
|
Nilai
|
Tanggungjawab
|
Standard Kandungan
|
3.1 Melaksanakan
tanggungjawab dalam keluarga
|
Standard pembelajaran
|
3.1.2 Menyenaraikan
kepentingan melaksanakan tanggungjawab dalam keluarga
|
Objektif pembelajaran
|
Kognitif:
1. Memadankan kebaikan melaksanakan tanggungjawab
2. Menyatakan kebaikan bersikap bertanggungjawab dalam keluarga.
Afektif:
1. Menyedari kebaikan melaksanakan tanggungjawab dalam keluarga.
2. Menceritakan perasaan setelah membuat latihan aktiviti
Perlakuan:
1. Mengamalkan sikap bertanggungjawab dalam keluarga.
2. Melaksanakan tugas dalam keluarga pada setiap hari.
|
Aktiviti P&P
|
1.
Guru memaparkan
video dan menyanyi bersama-sama murid.
2.
Guru
menerangkan maksud bertanggungjawab
3.
Guru
memberikan lembaran kerja melalui ppt untuk memadankan kebaikan bertanggungjawab.
4.
Guru mengedarkan kotak minda dan meminta murid untuk
membacakan dan menjawab soalan.
5.
Guru meminta murid untuk membuka buku teks dan membuat
aktiviti latihan dengan menyalin aktiviti tersebut.
6.
Murid menyiapkan kerja secara individu.
7.
Guru
membuat rumusan kepentingan bersikap
bertanggungjawab dalam keluarga
|
Pengisian Kurikulum
|
1) Ilmu: TMK
2) Nilai: Kebertanggungjawaban
3) EMK: Kreatif dan Inovatif, Teknologi
Maklumat dan
Komunikasi
|
Teknik
|
Penerangan, bersoal
jawab dan sumbangsaran
|
Bahan Bantu Belajar
|
Video lagu,
kotak minda, buku teks dan lembaran kerja dalam ppt.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Murid pernah
membantu ibu bapa membuat kerja rumah di rumah.
|
PROSEDUR
PELAKSANAAN PENGURUSAN PENGAJARAN-PEMBELAJARAN (PI)
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Set
Induksi
(10 minit)
|
Tanggungjawab
Terhadap Keluarga
|
1.
Guru memaparkan video lagu sayang semuanya kepada murid
2.
Murid diminta untuk menyanyikan lagu tersebut.
3.
Guru mengaitkan aktiviti dengan tajuk pembelajaran hari
ini.
|
BBM: video lagu sayang semuanya
Teknik
:
Sumbangsaran
Penggabungjalinan
: Muzik
|
Langkah
1
(15 minit)
|
Memadankan jawapan
yang betul menggunakan perisian
|
1.
Guru bersoal jawab dengan murid tentang maksud bertanggungjawab pada minggu
lepas.
2.
Guru memberikan satu lembaran kerja secara berpasangan
tentang kebaikan melaksanakan tanggungjawab dalam keluarga di dalam perisian
Microsoft Office Power Point.
3.
Guru meminta murid untuk memadankan jawapan yang betul.
Kebaikan melaksanakan
tanggungjawab dalam keluarga
1.
Meringankan
beban keluarga
2.
Ahli
keluarga gembira
3.
Dihargai
ahli keluarga
4.
Berasa
diperlukan.
|
BBM: Perisian Microsoft Power
Point
Kemahiran
berfikir :
menganalisis
EMK : Teknologi Maklumat
dan Komunikasi
Nilai : Bekerjasama
|
Langkah 2
(15
minit)
|
Kotak minda
|
1.
Guru meminta murid mengambil kertas yang terdapat di
dalam kotak minda.
2.
Murid diminta untuk membacakan soalan dan menjawab
soalan tersebut.
3.
Guru bersoal jawab dengan murid
4.
Guru membimbing murid.
|
Kaedah dan teknik: Penerangan, Bersoal jawab
|
Langkah 3
(
15 minit)
|
Aktiviti penilaian
|
1.
Guru meminta murid untuk membuka buku teks.
2.
Murid diminta untuk menyalin latihan tersebut di dalam
buku latihan.
3.
Kemudian, guru dan murid membincangkan jawapan keseluruhan
nilai bertanggungjawab dalam latihan yang diberikan.
|
BBM
: Buku teks
m/s 24
Nilai
: ketekunan
|
Penutup
( 5 minit)
|
Rumusan
P&P
|
1. Guru membuat rumusan tentang
kepentingan bersikap bertanggungjawab
dalam keluarga dan perlunya
mengamalkan sikap bertanggungjawab dalam rumah.
|
BBM
: hasil
karya murid
|
Ulasan pensyarah / guru pembimbing :
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________