Esaiment Moral

1       PENGHARGAAN

             Salam sejahtera. Bersyukur saya ke Yang Maha Besar kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat saya menyiapkan kerja kursus Pengenalan Kepada Konsep Asas  Pendidikan Moral dalam semester ini dengan lancar. Dalam tugasan pada kali ini, saya telah ditugaskan untuk  menulis laporan berdasarkan kes “ Curi Kuih di Surau Kerana Lapar”.  Saya menyiapkan hasil tugasan ini daripada pemerhatian dan mengumpul maklumat serta rajin merujuk kepada bahan bacaan di perpustakaan untuk mencari maklumat yang berkaitan. Setinggi-tinggi penghargaan kami ucapkan kepada Encik Zaradi Bin Sudin, pensyarah yang juga banyak membantu dan sebagai pembimbing saya dalam melaksanakan tugasan ini.

            Saya juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan sekelas yang telah membantu saya dan yang sanggup bersama saya dalam mencari bahan untuk melengkapkan untuk menyiapkan tugasan ini dengan cepat dan padat. Terima kasih yang tidak terhingga kepada rakan-rakan yang sanggup bekerjasama bersama saya untuk menyiapkan tugasan ini. Terima kasih kepada semua yang telah membantu sama ada secara langsung atau tidak langsung. Semoga  tuan dapat  memaafkan saya  jika terdapat cacat cela dalam proses menyiapkan tugasan saya.

            Melalui tugasan ini, saya dapat mempelajari banyak perkara baru dan dapat mengetahui  dengan lebih mendalam.  Segala tunjuk ajar tuan tidak akan kami lupakan.

Sekian terima kasih.

2       PENDAHULUAN

            Pendidikan Moral selalu dikaitkan dengan Pendidikan Sivik dan Pendidikan Agama Islam, khususnya di sekolah. Bahkan Pendidikan Moral merupakan program yang mendidik murid supaya menjadi insan yang bermoral atau berakhlak mulia dengan menekankan aspek perkembangan pemikiran moral, perasaan moral dan tingkah laku moral (Nik Azis Nik Pa, 2008). Manakala, menurut Agensi Kelayakan Malaysia Pendidikan moral bertujuan membentuk individu menyeluruh dan seimbang, matang dan bermaklumat, yang berupaya menaakul, berperasaan dan bertingkah laku moral ke arah pembangunan masyarakat beretika yang adil dan berkepedulian (Balakrishnan, Arah Pendidikan Sdn Bhd, 2008).

Moral secara bahasa berasal dari kata mores (Latin) yang bererti adat kebiasaan. Dari segi etimologi kata moral berasal dari Latin Mos (sing) mores yang bererti tatacara, adat istiadat, kebiasaan atau tingkah laku (Sudarsono, 1985). Manakala dari segi istilah, moral merupakan istilah untuk menentukan batas-batas dari sifat, perangai, kehendak, pendapat, yang secara layak dapat dikatakan benar, salah, baik, atau buruk. Acuan moral adalah sistem nilai yang hidup dan diperlakukan dalam masyarakat. Pendidikan Moral mula diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1983.

Mulai tahun 1993, Pendidikan Moral telah dinilai di peringkat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (Nik Azis Nik Pa, 2008). Konsep-konsep asas moral adalah merupakan asas pemahaman kepada pendidikan moral. Dengan memahami konsep-konsep ini, pelajar dapat mengamalkan nilai-nilai moral dalam kehidupan seharian yang meliputi pelbagai bidang. Antaranya ialah perbezaan antara etika dan moral, konsep akhlak, kemoralan, pendidikan moral, agama / kepercayaan, konsep nilai ‘baik’, ‘benar’ dan ‘patut’, teori-teori moral dan pemikiran moral.

Bagi kursus Pengenalan Kepada Konsep Asas Pendidikan Moral (ELM 3101) ini, kursus ini banyak memberi pengetahuan dan kemahiran asas tentang konsep asas moral, konsep asas nilai, teori-teori etika, insan bermoral, nilai-nilai agama dan masyarakat dan teori-teori perkembangan moral. Pelbagai objektif kursus ini yang telah dikenal pasti.  Antaranya ialah menjelaskan :
  • Menerangkan Prinsip Dan Aplikasi Moral, Nilai , Dan Teori - teori Etika.
  • Menganalisis Dan Menghayati Pandangan Agama Terhadap Isu Moral Dalam Kehidupan Seharian
  • Menghuraikan Peranan Masyarakat Dalam Menangani Konflik Salah Laku Moral Masa kini.
  • Membanding beza Teori Perkembangan Moral Dan Hubung kait Teori Perkembangan Moral Dengan Pembentukan Insan Bermoral

3       PENDAPAT

Pengertian mencuri adalah sama dari segi etimologi mahupun terminologi yang membawa makna seseorang yang mengambil milik orang lain secara sembunyi-sembunyi. Ulama fiqah mendefinisikan secara terperinci bahawa pencuri yang mengambil harta orang lain dalam ukuran tertentu yang tersembunyi (dengan aman) secara diam-diam (Mohd. Said Ishak, 2000). Manakala, terdapat juga para ulama fiqah menghuraikan istilah mencuri sebagai “mengambil harta orang lain secara sembunyi untuk memilikinya” (Paizah Haji Ismail, 2008). Dalam syariat Islam, jenayah mencuri terbahagi kepada dua. Pertama, kecurian kecil dan kedua ialah kecurian besar. Hukuman mencuri menurut Islam ialah pencuri akan disabitkan kesalahannya dan cukup dengan kadar tertentu, hukumannya hendaklah dipotong tangannya (Embong, 2009).

3.1      AGAMA

“Curi kuih di surau kerana terlalu lapar” berdasarkan artikel yang dilampirkan dapat saya nyatakan bahawa perbuatan mencuri dilakukan dalam kes ini. Telah dinyatakan di dalam hadis bahawa mencuri merupakan tanda hilangnya iman seseorang.

حَدَّثَنِي عَمْرُو بْنُ عَلِيٍّ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ دَاوُدَ حَدَّثَنَا فُضَيْلُ بْنُ غَزْوَانَ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يَزْنِي الزَّانِي حِينَ يَزْنِي وَهُوَ مُؤْمِنٌ وَلَا يَسْرِقُ السَّارِقُ حِينَ يَسْرِقُ وَهُوَ مُؤْمِنٌ
“Tidaklah beriman seorang pezina ketika ia sedang berzina. Tidaklah beriman seorang peminum khamar ketika ia sedang meminum khamar. Tidaklah beriman seorang pencuri ketika ia sedang mencuri”. (H.R al-Bukhari dari Abu Hurairah : 2295) (RecCha, 2013).

Pada pandangan saya, lelaki yang berusia 50-an tersebut tidak bersalah sepenuhnya seperti yang diheboh-hebohkan oleh masyarakat setempat.  Hal ini dapat dilihat apabila lelaki tersebut meminta kebenaran terlebih dahulu, namun dihalau oleh masyarakat setempat kerana melihat cara berpakaiannya yang selekeh dan kotor. Sesungguhnya masyarakat tersebut belum sepenuhnya mendalami Islam. Di dalam agama Islam, kita diwajibkan untuk berpuasa yang bertujuan melalui keperitan orang yang hidup miskin dan susah. Sesungguhnya kita digalakkan untuk membantu orang lain walaupun berlainan agama dengan membuang sifat tamak dan bakhil.

Bahkan, saya amat sedih sekali apabila lelaki tersebut mengatakan bahawa lelaki itu mengambil sisa kuih dalam surau sebaik solat Tarawih dijalankan lalu melarikan diri. Bagi saya makanan di surau itu boleh dikongsi secara beramai-ramai tanpa mengira agama. Betapa sayangnya sisa makanan itu hanya dibuang di dalam mulut tong sampah daripada mulut seorang manusia. Di manakah tahap akal dan keimanan masyarakat dan individu yang sentiasa di surau sedangkan lelaki itu sudah meminta kebenaran. Seharusnya golongan alim ini lebih berpengetahuan tinggi dalam agama kerana selalu menghadirkan diri ke surau.

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا
Maksudnya:"Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."
Surah al-Israa : 27]

Melalui hadis ini jelas menyatakan bahawa membazir itu amat hina sehingga Allah S.W.T mempersaudarakan orang yang membazir ini dengan syaitan. Tapi mengapa sikap membazir ini disenaraikan dengan sifat-sifat mazmumah, hal ini kerana membazir mempunyai perasaan takbur kerana tindakan membazir kerana merasakan dirinya berkemampuan dan berkelebihan (Ukhwahfillah82, 2009).

Manakala bagi orang awam yang menemui lelaki ini memaklumkan lelaki tersebut mencuri dan harus diserahkan kepada polis adalah tidak wajar sekali. Ini kerana lelaki tersebut bukannya mencuri semua kuih tersebut hanya sisa. Kebiasaannya makanan selepas berbuka puasa di surau dan lebihan makanan tersebut di bawa pulang oleh masyarakat setempat. Apakah salahnya jika mendermakan makanan tersebut kepada orang yang susah seperti lelaki tersebut walaupun dia bukan Islam. Bukankan perbuatan itu lebih baik dilakukan pada bulan yang mulia seperi bulan Ramadhan di mana semua umat Islam berpuasa. Walaupun sudah bertakwa tapi hubungan sesama manusia hendaklah dijaga. Malahan kita haruslah berperikemanusiaan kerana harga sebiji kuih tidak mampu membeli tahap keimanan seseorang. Kisah seorang pelacur memberi air kepada anjing yang kehausan boleh dijadikan iktibar.

“Menyayangi setiap makhluk hidup (tumbuhan dan haiwan) berpahala (ada pahalanya),” Hadis Sahih Muslim jilid 4 no hadis 2099 Dari Abu Hurairah r.a  katanya “Rasulullah s.a.w. bercerita “Pada suatu ketika ada seekor anjing mengelilingi sebuah sumur. Anjing itu hampir mati kehausan. Tiba-tiba dia terlihat oleh seorang wanita pelacur bangsa bani Israel. Maka dibukanya kasut butnya, kemudian dicedoknya air dengan kasutnya, lalu diberinya minum anjing yang hampir mati itu .

Maka Allah swt mengampuni segala dosa wanita itu (dengan asbab amalnya beri minum anjing itu (zuri3389, 2010). Dapat dilihat walaupun kerja seorang pelacur salah dalam agama dan anjing ialah binatang haram, perempuan tersebut sangat berperikemanusiaan kerana membantu anjing tersebut daripada mati kehausan. Sesungguhnya Allah tidak akan meredhai orang yang beramal soleh tetapi hubungan di antara ciptaannya tidak dijaga sama sekali.

Seterusnya, Istilah budi pekerti dalam kajian Islam lebih dikenal dengan akhlak. Dalam Bahasa Melayu istilah akhlak bererti dengan budi pekerti. Dalam bahasa Arab pula, akhlak bermaksud tabiat, perangai, kebiasaan.. Biarpun ada dengan menggunakan istilah moral atau akhlak. Dalam konteks hubungan ini jika diambil, maka moral adalah sangat penting di mana kejujuran, kebenaran, keadilan, dan pengabdian adalah di antara sifat-sifat yang terpenting dalam agama. Begitu juga yang terjadi dalam kes ini. Semua individu hendaklah menyemai diri dengan sifat budi pekerti.

3.2     

TEORI ETIKA

3.2.1      ETIKA TELEOLOGI

Teori ini mengukur baik buruknya sesuatu tindakan berdasarkan tujuan yang hendak dicapai dengan tindakan itu atau berdasarkan akibat yang ditimbulkan oleh tindakan itu. Sesuatu tindakan dikatakan baik apabila tindakan itu mempunyai tujuan yang baik mahupun akibat yang ditimbulkan adalah baik dan berguna.

Hal ini dapat dilihat daripada tindakan mencuri lelaki tersebut oleh etika teleologi ini mungkin dinilai baik atau buruk tergantung dari akibat atau tujuan yang ingin dicapai, kalau tujuannya baik maka tindakan mencuri tersebut dinilai baik, dan begitu sebaliknya. Lelaki terebut yang terlebih dahulu meminta kebenaran sebelum mengambil makanan dinilai secara moral adalah baik, terlepas dari kenyataan bahawa tindakan itu salah. Lelaki tersebut terlalu lapar dan tidak mempunyai wang untuk membeli makanan dan hidup secara gelandangan sejak lima tahun yang lalu.Teori ini amat mementingkan hasil akibat daripada sesuatu tindakan. Teori teleologikal terbahagi kepada dua cabang iaitu ultilirianisme dan egoisme.

3.2.1.1     EGOISME

Pandangan teori egoisme menyatakan tindakan dari setiap orang pada dasarnya bertujuan untuk mengejar kepentingan peribadi dan memajukan dirinya sendiri. Teori egoisme adalah satu teori yang menyatakan bahawa sesuatu tindakan itu adalah “betul” jika ianya membawa kebaikan kepada diri sendiri dan sesuatu itu “buruk” jika ia membawa keburukan kepada diri sendiri. Malahan dapat dilihat orang awam yang melaporkan sangat berpegang kepada teori ini kerana hanya mementingkan dan memikirkan diri sahaja dan kebaikan serta kepuasan untuk makan yang diperoleh namun kepentingan orang lain diketepikan.

3.2.1.2     ULTILITARIANISME

Ultilitarianisme yang berasal dari kata latin utilis yang bermaksud berguna. Ultilitarianisme ini dikembangkan oleh Jeremy Bentham (1748-1832). Pada waktu itu persoalan yang dihadapai pada masa itu adalah bagaimana menilai baik atau buruk kebijakan politik atau kebijakkan kerajaan, kebijakkan sosial iaitu suatu kebijakan yang mempunyai kesan terhadap ramai orang, secara moral. Teori Utilitarianisme adalah berkaitan dengan tindakan seseorang yang berasaskan tujuan memaksimumkan kebahagiaan atau keseronokan majoriti. Individu patut melakukan sesuatu tindakan yang menghasilkan kebaikan maksimum kepada setiap orang atau membawa kebahagiaan maksimum kepada majoriti. Sesuatu perlakuan itu dianggap baik atau benar mengikut kadar atau pertimbangan kebahagiaan yang diharapkan dapat diperoleh.
           
            Perbuatan lelaki tersebut yang mengambil makanan kuih dikatakan wajar kerana dia sangat lapar juga memaklumkan tidak mempunyai wang untuk membeli makanan dan hidup gelandangan sejak lima tahun lalu kerana berada dalam keadaan yang susah yang boleh memudaratkan kesihatannya seharusnya dibenarkan melakukan perkara tidak baik demi mengelakkannya berlaku perkara yang lebih buruk.

3.2.2      TEORI DEONTOLOGI

Teori ini menolak apa yang diperakui oleh teori teleologikal. Menurut teori ini, akibat atau kesan sesuatu perlakuan adalah tidak dititikberatkan. Apa yang lebih penting ialah sifat perlakuan atau ciri-ciri peraturan itu. Sesuatu perlakuan sama baik atau buruk, benar atau salah adalah berdasarkan prinsip moral dan kewajipan moral yang bernilai intrinsik. Oleh itu, kita perlu memahami kewajipan dan peraturan moral yang sedia ada sebelum kita mula memilih sesuatu tindakan moral yang betul. Perlakuan kita dianggap bermoral jika mengikut kewajipan dan sebaliknya. Teori Deontologi boleh dibahagikan kepada dua prinsip utama, iaitu Prinsip Kewajipan dan Prinsip Eksistensialisme.

3.2.2.1     PRINSIP KEWAJIPAN

Merupakan sesuatu prinsip moral iaitu peraturan atau undang-undang moral yang telah dibentuk harus dipatuhi oleh semua orang tanpa pengecualian malahan  juga dikenali sebagai prinsip tanpa syarat. Sesuatu tidak boleh dijadikan prinsip moral jika ia tidak boleh menjadi prinsip untuk semua orang. Tiga unsur penting dalam teori ini ialah prinsip moral yang ditetapkan oleh individu untuk dirinya sendiri seperti tidak cakap bohong mesti dipatuhi semua orang. Bahkan, tindakan yang dilakukan mesti dapat menghormati manusia, bukan memperalatkan manusia serta pihak yang bertanggungjawab sanggup diperlakukan sedemikian sekiranya dia berada dalam kedudukan teraniaya.
Lelaki itu tahu mencuri merupakan satu kesalahan. Walaupun mencuri boleh membantu kita mendapatkan barang yang diinginkan, tetapi kita akan dihina oleh orang lain atau disalahkan di sisi undang-undang seperti yang berlaku oleh lelaki tersebut. lelaki berkenaan berkata, dia tidak suka dituduh sebagai pencuri. “Aku ada minta pada mereka sedikit kuih tetapi mereka halau aku kerana aku kotor. “Orang selalu tuduh aku mencuri. Itu semua tidak betul” (Siti Sarah A. Karim, 2012).

3.2.2.2     PRINSIP EKSISTENSIALISME

Prinsip ini menegaskan bahawa nilai baik atau buruk hendaklah berasaskan pilihan individu secara bebas. Tindakan baik atau buruk adalah berunsurkan kepada pilihan individu secara bebas. Ini dapat dilihat melalui situasi konflik yang berlaku di antara masyarakat setempat dengan lelaki tersebut. Ini kerana merupakan tanggungjawab sebuah komuniti untuk menjaga antara satu sama lain. Sebagai masyarakat setempat haruslah menjaga dan saling mengambil berat di antara satu sama lain.
Menurut Sartre (1905-1980) seorang ahli falsafah Perancis berpendapat bahawa peraturan dan prinsip kemoralan adalah terlalu abstrak, subjektif dan berubah-ubah. Beliau juga menyatakan bahawa tidak ada satu set peraturan yang boleh digunakan oleh manusia untuk menentukan tindakan bermoral. Oleh itu, relativisme individu dianggap sebagai mutlak. Tindakan baik atau buruk adalah berasaskan kepada pilihan individu secara bebas. Individu akan bebas bertindak dan dialah yang bertanggungjawab terhadap tindakannya sendiri ( IPG Rajang , 2011).

3.2.3      KEMORALAN SOSIAL

Teori ketiga pula ialah teori kemoralan sosial, teori ini lebih cenderung mengaitkan peraturan masyarakat dengan konsep etika. Malahan ia merujuk kepada standard atau ukuran moral yang meliputi nilai-nilai mementingkan masyarakat. Ini dapat dilihat apabila umat berpuasa di bulan Ramadhan dan melakukan solat tarawih dalam bulan itu. Jelas teori ini penting kerana ia menghendaki masyarakat untuk mengamalkan apa yang diperintahkan dan menjauhi apa yang dilarang. Malahan teori ini juga boleh dilihat apabila masyarakat setempat mengamalkan peraturan apabila  lelaki tersebut ditangkap atas kesalahan mencuri dan harus dikenakan hukuman. Sebagai contoh, umat hindu dikehendaki mengamalkan apa yang diperintahkan dan menjauhi apa yang dilarang menerusi dharma dan ahimsa (Abdul Rahman Md. Raof, 1994).

Sesungguhnya masyarakat kini mengamalkan teori kemoralan sosial dan mementingkan peraturan daripada belas kasihan. Ini akan menyebabkan masyarakat lain memandang serong terhadap agama Islam kerana orang yang mengamalkannya belum masih belum mendalami apa itu Islam kerana Islam itu mudah. golongan yang tertindas seperti ini akan dilayan mesra dengan penuh kasih sayang jika mereka meminta pertolongan dari gereja Kristian. Oleh itu, pendakwah Kristian lebih senang untuk menawan hati masyarakat yang kurang bernasib baik. Kita selalu menyalahkan orang Kristian kononnya mereka selalu berdakwah dan mengambil kesempatan ke atas orang susah, tapi kadang kala, kita sebagai Muslim patut mencerminkan diri sendiri dahulu. Penindasan dan memandang rendah terhadap orang lain harus dibuang jauh daripada diri.

3.2.4      KEPERIBADIAN MULIA (VIRTUE)

Manakala bagi teori keperibadian mulia (virtue) pula mengatakan bahawa etika adalah berkaitan dengan keperibadian, sifat perangai dan ciri watak yang mulia. Sesuatu nilai yang diamalkan itu adalah tidak berlebihan dan juga tidak terlalu kurang. Ini dapat dilihat daripada kes ini apabila lelaki tersebut mengamalkan nilai berani untuk meminta kebenaran untuk mendapatkan sisa kuih. Ini menunjukkan lelaki ini masih mengamalkan cara-cara ideal untuk menjadi insan yang mulia dengan meminta kebenaran sebelum mendapatkan sesuatu. Namun, tidak pula diamalkan oleh masyarakat setempat apabila sewenang-wenangnya menghukum seseorang tanpa menyiasat perkara itu terlebih dahulu. Manakala Pertubuhan Prihatin Kebaktian Masyarakat Kulim (PPKM) seharusnya sentiasa menjalankan tanggungjawab untuk turun padang dan tidak hanya meletakkan tanggungjawab kepada masyarakat setempat sebagai jalan tengah untuk membantu di antara satu sama lain.

4       PERANAN MASYARAKAT

Masyarakat perlu menerima kehadiran golongan yang kurang berkemampuan  seadanya Mereka sepatutnya mendapatkan hak yang sama rata untuk hidup sama seperti orang lain. Kita harus melayan mereka secara istimewa dalam keadaan-keadaan tertentu seperti membantu mereka mendapatkan pekerjaan, tempat tinggal dan sebagainya supaya mereka mereka memperoleh gaji untuk menyara kehidupan mereka. Contohnya, masyarakat menjemput golongan ini untuk menyertai aktiviti yang dijalankan di sesuatu tempat seperti kenduri.

Masyarakat juga hendaklah menjaga perasaan mereka dengan membantu mereka menjalani kehidupan dengan sebaiknya tanpa menyisihkan mereka. Hal ini demikian kerana  masyarakat perlu sedar bahawa mereka mungkin tidak mampu hidup normal seperti kita yang mempunyai keluarga, makanan dan tempat tinggal. Dalam hal ini, ibu bapa berperanan penting dalam mendidik anak-anak dengan nilai-nilai murni seperti kasih sayang, simpati, belas kasihan dan tolong menolong agar mereka dapat membantu orang yang tidak berkemampuan dengan seikhlas hati. Contohnya, dari kanak-kanak lagi ibu bapa hendaklah mengajar anak mereka supaya bergaul dengan semua golongan supaya tiada jurang mengikut tahap ekonomi keluarga. Sudah pasti apabila mereka besar kelak mereka akan menyisihkan golongan ini kerana tidak pernah hidup dalam keadaan susah.

Media massa sama ada media elektronik atau media cetak juga berperanan penting dalam membantu golongan kurang upaya ini. Pihak media massa perlu menyiarkan artikel dan rancangan khas tentang masyarakat yang hidup bergelandangan kepada segenap lapisan masyarakat. Rancangan di TV3 seperti Bersamamu kerap kali memaparkan kisah sedih dan pilu  untuk perhatian masyarakat. Melalui rancangan ini, perasaan masyarakat pasti akan tersentuh dan secara tidak langsung wujud perasaan simpati dan terpanggil untuk menghulurkan bantuan. Dana dan tabung khas disediakan oleh pihak media bagi memudahkan masyarakat menyalurkan bantuan kewangan kepada golongan ini.  Oleh hal yang demikian nasib golongan ini akan terbela dan mendapat simpati berterusan daripada masyarakat untuk meneruskan kehidupan mereka. Ini dapat dilihat apabila kutipan dana diagihkan kepada golongan ini melalui badan-badan NGO dan pihak yang terbabit.

Seterusnya ialah masyarakat berperanan untuk melaporkan kepada Jabatan Kebajikan Kemasyarakatan untuk memberi pihak ini pelindungan. Ini dapat dilihat apabila sesuatu tempat yang berlakunya kes seperti ini, ketua kampung memainkan peranan yang paling penting untuk melaporkan kepada pihak berkuasa setelah mendapat tahu daripada masyarakat setempat. Justeru, sebagai seorang ketua hendaklah sentiasa peka terhadap perkara yang berlaku di sekeliling supaya golongan yang susah seperti ini tidak diabaikan dan disisihkan.

Kesimpulannya janganlah kita mengharapkan balasan kebaikan di dunia, namun lakukanlah kebaikan untuk mendapatkan redha Tuhan yang Maha Esa. Tidak akan ada yang sia-sia dalam membantu orang lain yang sedang kesulitan. Semakin banyak kita berbuat baik dan menolong orang secara ikhlas, maka orang lain pun akan dengan senang hati membantu kita di saat kita ada masalah. Percuma kita menimbunkan harta setinggi langit, kerana sudah pasti tidak akan kita bawa mati kelak.

5       REFLEKSI

Saya bersyukur kepada hadrat Ilahi kerana di atas limpah kurnianya saya telah berjaya menyiapkan tugasan untuk subjek Pengenalan Kepada Konsep Asas Pendidikan Moral. Tugasan kami adalah membuat laporan dan menganalisis kes bertajuk “Curi Kuih Di Surau Kerana Terlalu Lapar” saya diminta untuk menyatakan pendapat, samada wajar perbuatan mencuri yang dilakukan lelaki terbabit. Malahan saya juga diminta justifikasi terhadap hujah-hujah saya dengan merujuk kepada teori-teori etika yang berkaitan serta pandangan dari perspektif keagamaan terhadap isu ini. Tugasan ini terbahagi kepada dua. Tugasan pertama adalah menyatakan pendapat. dan mengaitkan kepada teori etika dan agama dan tugasan terakhir ialah menghuraikan peranan masyarakat dalam menyelesaikan konflik salah laku moral tersebut.

Banyak yang saya belajar melalui tugasan ini. Saya belajar dengan lebih dalam lagi tentang teori-teori etika. Apabila saya melaksanakan tugasan ini, pemahaman saya terhadap teori-teori etika lebih mendalam. Ini kerana sebelum memulakan tugasan, saya hendaklah membaca dan memahami secara mendalam sebelum mengemukakan dan mengaitkan pendapat saya dengan teori ini. Ini kerana setiap cabang dalam teori etika berbeza antara satu sama lain. Pada pendapat saya, tugasan ini amat baik kerana mengaitkan permasalahan yang berlaku di sekeliling kita dan diterapkan dalam kerja kursus ini. Sebagai guru pelatih ini membantu saya untuk menempuhi permasalahan yang berlaku di sekeliling saya dengan  cara yang lebih betul dan bermoral dalam mengatasinya.

Semasa membuat tugasan ini saya juga dapat mengenal pasti kekuatan dan kelemahan diri saya. Kekuatan melalui kerja kursus ini ialah membantu saya untuk mendalami permasalahan yang sebenarnya berlaku di sekeliling saya dan memberikan saya untuk mendalami kesusahan golongan ini. Malahan membantu saya untuk menyatakan pendapat saya terhadap sesuatu kes dengan mengaitkan teori-teori yang berasas. Kecerdasan Interpersonal digunakan untuk memahami perasaan, motivasi, tabiat serta hasrat orang lain supaya dapat memahami dengan lebih mendalam supaya mudah untuk mengkaji kes ini. 

Manakala, kelemahan yang terdapat dalam diri yang saya ialah saya kurang memahami sepenuhnya teori-teori etika dengan mendalam untuk mengaitkan dengan kes ini. Bagi mengatasi masalah ini saya telah membuat pelbagai bacaan dan perbincangan dengan rakan-rakan kelas. Selain itu, sikap saya yang suka melengahkan kerja menyebabkan kerja lambat dilaksanakan kerana tidak bijak untuk mengagihkan masa mengikut keperluan. Malahan, saya mudah berfikiran negatif tentang sesuatu dan tidak yakin. Hal ini membuatkan saya tidak yakin melakukan sesuatu kerana takut untuk memulakan tugasan sekiranya saya salah mengguna pakai teori-teori agama serta tiada ilmu yang mantap untuk bercakap mengenai agama yang mungkin agak sensitif bagi sesetengah orang. Oleh itu, saya cuba mendapatkan bantuan rakan yang lebih berpengetahuan tinggi dan menyatakan pendapat saya samada apa yang saya cuba lakukan itu benar. Justeru, hal ini membuatkan saya tidak putus asa untuk bangun dan memenuhkan ilmu baru dan mengaplikasikannya sebagai guru kelak.

Justeru penambahbaikan perlu dilaksanakan secepat mungkin supaya saya dapat mengatasi kelemahan diri dan tidak dibawa apabila mengajar kelak. Saya seharusnya membuat pembacaan dan memahami kes ini dengan lebih mendalam dengan mengaitkan dengan teori-teori supaya saya dapat menghuraikan dengan lebih jelas lagi. Bahkan saya seharusnya membahagikan masa dengan bertatasusila dan membuat kerja mengikut keutamaan tarikh. Kesimpulannya kerja kursus ini bagus untuk meningkatkan kefahaman saya terhadap subjek ini dengan lebih mendalam lagi.

 Sekian, terima kasih.

6       RUJUKAN


IPG Rajang , J. (2011, Julai 19). Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. Didapatkan Februari 28, 2014, daripada Teori Etika: http://jpimkampusrajang.blogspot.com/2011/07/p43-teori-etika.html
Abdul Rahman Md. Raof, C. (1994). Pendidikan Moral. Petaling Jaya: Longman Malaysia Sdn. Bhd.
Balakrishnan, V. (Arah Pendidikan Sdn Bhd, 2008). Pendidikan Moral Untuk Universiti Dan Kolej. Selangor Darul Ehsan: Arah Pendidikan Sdn Bhd,.
Embong, M. ( 2009). Pendidikan Islam SPM. Pelangi Publishing Group Bhd.
Mohd. Said Ishak. (2000). Hudud dalam fiqh Islam. Johor: Universiti Teknologi Malaysia.
Nik Azis Nik Pa, N. I. (2008). Perjuangan memperkasakan pendidikan di Malaysia. Taman Shamelin Perkasa, Cheras: Utusan Publications.
Paizah Haji Ismail, P. (2008). Hudud: Hukum & Pelaksanaan. Alaf 21 Karya Bestari.
RecCha, I. (2013, September 19). RIekha ReCcha. Didapatkan Februari 28, 2014, daripada makalah tentang mencuri , merampok , menyamun dan perompak: http://rekhareccha.blogspot.com/2013_09_01_archive.html
Siti Sarah A. Karim. (2012, Mac 1). Scribd. Didapatkan Februari 28, 2014, daripada Teori Deontologi Prinsip Kewajipan: http://www.scribd.com/doc/83313289/DEONTOLOGI-Prinsip-Kewajipan
Sudarsono, D. S. (1985). Pendidikan, moral dan ilmu jiwa Jawa. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Ukhwahfillah82. (2009, Ogos 19). Mencari Redha Ilahi. Didapatkan Februari 28, 2014, daripada Membazir Amalan Syaitan: http://mencariredhailahi.blogspot.com/2009/08/membazir-amalan-syaitan.html
zuri3389. (2010, Februari 1). Selaut Kasih Insan Istimewa. Didapatkan Februari 28, 2014, daripada Kisah Pelacur dan Anjing: http://zuri3389.blogspot.com/2010/01/kisah-pelacur-dan-anjing.html



Terbaru Lebih lama