1
PENGHARGAAN
Salam
sejahtera. Bersyukur saya ke Yang Maha Besar kerana dengan limpah kurnia-Nya
dapat kami menyiapkan kerja kursus Sukan Rekreasi bagi tahun 2012 dalam semester ketiga kam .
Dalam kerja kursus sukan rekreasi kali ini, kami telah ditugaskan untuk
menghasilkan satu tugasan berkaitan dengan program perkhemahan dengan
melaksanakan kertas kerja. Melalui
tugasan ini, kami telah diminta untuk membuat kertas kerja yang lengkap untuk
perkhemahan murid tahap dua.
Kami
menyiapkan hasil tugasan ini daripada
pemerhatian dan mengumpul maklumat serta rajin ke perpustakaan untuk mencari maklumat
yang berkaitan. Setinggi-tinggi penghargaan kami ucapkan kepada pensyarah yang
juga banyak membantu dan sebagai pembimbing saya dalam melaksanakan tugasan
ini.
Kami
juga mengucapkan ribuan terima kasih
kepada rakan-rakan sekelas yang telah membantu saya dan yang sanggup bersama kami
dalam mencari bahan untuk melengkapkan
untuk menyiapkan tugasan ini dengan cepat dan padat. Terima kasih kepada semua
yang telah membantu sama ada secara langsung atau tidak langsung.
Khususnya kepada ibu bapa yang telah
banyak memberi sokongan moral. Segala aktiviti yang dijalankan adalah mengikut buku
programnya. Semoga tuan dapat memaafkan kami jika terdapat cacat
cela dalam proses menyiapkan tugasan saya.
Melalui
tugasan ini, kami dapat mempelajari
banyak perkara baru dan dapat mengetahui pengucapan awam dengan lebih
mendalam. Segala tunjuk ajar tidak akan saya lupakan.
Sekian
terima kasih.
2
PENDAHULUAN
Satu kertas kerja telah dibuat bagi program Perkhemahan Sukan Rekreasi ini dianjurkan
oleh Kelab Rekreasi Sekolah Kebangsaan Pusat Penyelidikan Pertanian Tun Razak,
27000, Jerantut, Pahang Darul Makmur. Program ini wajib disertai oleh semua
ahli Kelab Rekreasi Sekolah tahun 6 yang
bakal menghadapi Ujian Penilaian Sekolah Rendah ( UPSR ).
Sejumlah 40 orang dan 5 orang guru pengiring. Lokasi
aktiviti yang akan dijalankan adalah bertempat di Taman Negara, Pahang pada 22 September 2012 sehingga 25 September
iaitu empat hari tiga malam. dengan pengisian
lima jenis aktiviti aktiviti reakreasi.Program ini dapat membantu
pelajar dalam membina keyakinan di samping memupuk nilai-nilai kerjasama antara
pelajar. Pengalaman yang ditimba melalui aktiviti perkhemahan ini bakal
diaplikasikan oleh mereka apabila meningkat dewasa.
Tidak ketinggalan, Taman Negara juga terkenal
sebagai tempat untuk mengadakan hari keluarga, pertandingan mencari harta
karun, berkhemah, meninjau burung, menjelajah hutan dan sesi fotografi.Tempat
yang pada mulanya merupakan sebuah kawasan terbiar lama bekas perlombongan,
yang kemudiannya bertukar menjadi kebun sayur, kini merupakan satu destinasi
hutan yang bebas daripada pencemaran, dengan udara yang lebih sejuk dan nyaman.
3
PENGENALAN
Sukan rekreasi ialah aktiviti yang terancang yang
dilakukan untuk memenuhi masa lapang. Aktiviti ini bukan tujuan untuk
pertandingan tetapi untuk memperolehi keseronokkan, ketenangan minda dan
merehatkan badan. Aktiviti rekreasi membolehkan kita menikmati kehidupan di
luar rutin harian dan memberi kesan yang positif terhadap aspek jasmani, emosi,
rohani, intelek dan sosial. Pembabitan dalam aktiviti rekreasi dapat mebina
jati diri dan ketahanan mental di samping memupuk semangat setia kawan.
3.1
Kategori Rekreasi:
I.
Rekreasi dalam ( in-door)
Contoh : badminton, squash, boiling
Contoh : badminton, squash, boiling
II.
Rekreasi luar ( out-door
)
Contoh : abseiling, bola sepak, perkhemahan
Contoh : abseiling, bola sepak, perkhemahan
3.2
Jenis- jenis rekreasi
I.
Rekreasi fizikal – contoh
: berbasikal
II.
Rekreasi sukan – contoh :
bola sepak dan bola jarring
III.
Rekreasi sosial – contoh
: sukan rakyat dan sukaneka
IV.
Rekreasi mental/
linguistik – contoh : memanah dan debat
V.
Rekreasi terapeutik –
contoh : muzik- senamrobik
VI.
Gerak tari – contoh :
yoga, tai chi
VII.
Drama – contoh : pentomin
3.3
Konsep rekreasi
a)
Kepuasan kendiri
I.
Fungsi, nilai dan impak
rekreasi ke atas tingkah laku, ekonomi, sosiobudaya, politik, persekitaran dan
kesihatan bangsa dan Negara
II.
Ekspresi kreatif dan
asperiasi estetika
III.
Hubungan manusia yang
demokratik
IV.
Pembentukan personaliti
dan sikap positif serta berkeyakinan melalui aktiviti rekreasi dan
kesenggangan.
b)
Bidang aktiviti program rekreasi
I.
Drama
II.
Seni dan kraft
III.
Budaya melalui muzik dan
tarian
IV.
Sukan
V.
Rekreasi luar
VI.
Rekreasi social
VII.
Rekreasi mental/
linguistik
3.4
Fungsi rekreasi
4
RASIONAL
Program ini diadakan untuk memupuk sifat kerjasama
dan disiplin dalam diri pelajar. Sifat seperti kepimpinan, keyakinan diri,
keberanian, toleransi, ketahanan fizikal,mental dan rohani hendaklah tersemat
dalam diri pelajar. Ini merupakan matlamat perdana program tersebut
dilaksanakan. Pelbagai bentuk aktiviti seperti flying fox, orieentering,
mendaki gunung, dan lain-lain disusun supaya para pelajar dapat menonjolkan
sifat kepimpinan dan bakat masing-masing dalam menempuh cabaran yang lebih
mencabar pada masa yang akan datang.
Malahan menjadi hasrat pihak sekolah untuk
melahirkan pelajar yang cemerlang dalam peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah ( UPSR ) di
samping mempunyai pengalaman yang luas sebagai pesediaan untuk memasuki alam
sekolah menengah. Penglibatan para pelajar dalam pelbagai aktiviti sukan
rekreasi yang menyeronokkan dan menenangkan jiwa dapat melahirkan emosi yang
stabil bagi menjawab peperiksaan yang bakal tiba dengan tenag dan baik. Sehubungan dengan itu,
pihak sekolah telah menganjurkan satu
Program sukan rekreasi bagi murid-murid
Tahun 6.
Tambahan pula ,kertas kerja ini dikemukakan bagi
memohon kebenaran dan peruntukan
kewangan dari pihak sekolah untuk mengadakan Program sukan rekreasi.
5
OBJEKTIF
Program ini
dilaksanakan untuk:
1.
Memberikan pendedahan kepada murid-murid mengenai
aktiviti kokurikulum terutamnya aktiviti rekreasi yang menarik kepada
murid-murid
2.
Memberi peluang kepada murid-murid Tahun 6 yang
bakal menduduki peperiksaan UPSR untuk
mengurangkan tekanan dan bebanan belajar.
3.
Memperkenalkan aktiviti rekreasi yang menarik
kepada murid-murid.
4.
Memberi pendedahan kepada murid-murid cara
mempraktikkan gaya hidupsihat dengan aktiviti rekreasi
5.
Membentuk sikap bertanggungjawab dan berdisplin
serta peranan pelajar semasa melakukan aktiviti perkhemahan.
6.
Meningkatkan keyakinan diri dan sifat berani dalam
setiap situasi
7.
Memimpin dan membimbing pelajar supaya jelas hala
tuju masa hadapan.
8.
Melahirkan pelajar yang seimbang dari segi intelek,
rohani, dan emosi.
9.
Mengeratkan hubungan antara murid dengan guru dan
murid dengan murid.
10.
Memberi peluang kepada murid-murid menikmati
faedah dan kesan positif daripada aktiviti rekreasi.
11.
Memberi ketenangan jiwa kepada murid-murid Tahun 6
dalam menghadapipeperiksaan UPSR
12.
Membina jati diri murid-murid supaya dapat
berdikari apabila masuk ke alam sekolah menengah.
13.
Membina ketahanan mental pelajar supaya dapat menghadapi peperiksaandengan
baik.
14.
Memupuk semangat setia kawan antara murid-murid
supaya saling bantu membantu di waktu senang dan susah.
15.
Memberi keseronokan dan kepuasan kendiri kepada para pelajar dan guru- guru pengiring.
6
TEMPOH PROGRAM
1. Program
ini dijalankan selama 4 hari 3 malam.
2. Masa
pelaksanaan program ini melibatkan waktu siang dan malam.
7
TARIKH
1. Tarikh
yang dirancang ialah 22-25 September 2012
8
TEMPAT
1. Tempat
yang dirancang ialah Taman Negara, Pahang .
2. Rasional
pemilihan tempat ini adalah kerana :
a. Kawasan
rekreasi dengan bentuk muka bumi yang pelbagai dan jarak tidak jauh dari
sekolah.
b. Sesuai
untuk sukan rekreasi dan perkhemahan kerana kawasan yang luas untuk pelbagai
aktiviti.
c. Kawasan
yang mesra pengunjung kerana mempunyai pelbagai kemudahan seperti tandas,
kafeteria dan sebagainya.
d. Kawasan
yang selamat dan tiada sebarang gangguan yang boleh menjejaskan program.
9
KUMPULAN SASARAN.
1. Jumlah
peserta : 40 orang (pelajar Tahun 6
)
(senarai nama
peserta adalah seperti lampiran 1)
2. Jumlah
guru : 5 orang.
10
AKTIVITI REKREASI
Terdapat 5 jenis aktiviti utama yang akan dilakukan
sepanjang program ini, iaitu :
10.1
Orieentering
Cara-cara pelaksanaan:
1. Para
pelajar dibahagikan kepada kumpulan yang sama bilangan. Setiap kumpulan akan
melantik seorang ketua.
2. Kad
kompas dan soalan serta peta kawasan diberikan kepada setiap kumpulan. Pada kad
kompas terdapatbeberapa ‘check point’yang perlu dicari. Setiap ‘check point’
pelajar dikehendaki membuat pemerhatian distesen tersebut serta menjawab soalan
yang telah disediakan.
3. Contohnya
mungkin di stesen 1, pelajar dikehendaki mengkaji bentuk-bentuk daun yang ada
dan terangkan fungsi daun. I stesen 2, pelajar dikehendaki membandingkan
corak-corak akar banir dan fungsinya.
4. Setiap
kumpulan akan dibekalkan kompas dan wisel. Kumpulan akan menggunakan kompas
untuk mencariarah.
5. Fasilitator
akan menerangkan penggunaan kompas sebelum aktiviti dijalankan .
6. Wisel
digunakan sekiranya kumpulan itu hilang atau sesat.
7. Kumpulan
akan dilepaskan satu per satu mengikut masa.
8. Kumpulan
yang terawal dari segi masa menamatkan gerak kerja dan menjawab semua soalan
dengan betulakan dikira pemenang.
10.2
Flying fox
i.
Berkumpul mengikut kumpulan
ii.
Memastikan semua peserta memakai pakaian yang
sesuai (cth : pakaian sukan danberkasut)
iii.
Mengenalpasti jika terdapat para pelajar yang tidak
sihat
iv.
Penerangan tentang langkah-langkah keselamatan
ketika aktiviti Flying Fox.
v.
Sentiasa mengikut arahan jurulatih
vi.
Membuat aktiviti regangan (warm up)
vii.
Bacaan doa
Semasa aktiviti
a.
Para pelajar melakukan aktiviti seorang demi
seorang
b.
Sentiasa mematuhi arahan jurupandu dan fasilitator.
c.
Mementingkan langkah-langkah keselamatan
Selepas aktiviti
a.
Mengenalpasti jika terdapat para pelajar yang
tercedera atau sakit.
b.
Dapatan pengalaman mengikut kumpulan (wakil
kumpulan)
c.
Jurulatih/fasilitator membuat rumusan keseluruhan
aktiviti Flying Fox
10.3
WATER RAFTING
Kayak arus deras dapat membina kesedaran dan
hala tuju yang jelas terhadap
masyarakat bagi menimbulkan kesedaran alam sekitar. Melalui aktiviti
kayak arus deras, penglibatan manusia dengan alam semulajadi sememangnya tidak
dapat dielakkan.
Dalam aktiviti ini, laluan-laluan kayak
adalah melalui sungai-sungai dan jeram-jeram yang belum pernah dilalui sebelum
ini yang mana secara tidak langsung akan mempelajari tentang alam semula jadi
dan menghormati serta menyesuaikan diri demi mendapatkan kebaikan melalui
pengalaman.
I.
Pelajar diberi taklimat tentang water rafting dan
aspek keselamatan.
II.
Agihan kumpulan dibuat
10.4
Membuat pelbagai jenis
ikatan dan simpulan.
1.
Semua pelajar dikehendaki mempelajari dan
mengetahui pelbagai jenis-jenis dan simpulan ikatan.
2.
Pelajar hendaklah mengetahui cara melakukan ikatan dengan
betul serta kegunaannya kerana bagi tujuan perkhemahan dan pengembaraan.
Simpulan dan ikatan yang baik dan betul
keadaan teguh serta boleh dibuka dengan mudah jika dibuka. Simpulan yang tidak
betul akan mudah terurai dan tidak teguh. Bagi melahirkan diri melakukan ikatan
atau simpulan, seseorang pengakap mestilah selalu berlatih melakukannya. Ikatan
dan simpulan berguna untuk menyambungkan tali, mengangkat barang, mengikat
bungkusan dan juga semasa menyelamatkan orang dalam kecemasan atau kemalangan.
10.4.1 Ikatan
Buku Sila
Kegunaannya ialah menyambung tali yang sama
besar saisnya, mengikat bungkusan dan mengikat anduh dalam pertolongan cemas.
10.4.2 Simpul
Manuk
Kegunaannya ialah mengikat pada batang, tali
khemah pada tiang atau pokok kayu dan tali bagi sampan / bot semasa berlabuh.
10.4.3 Ikatan
Bunga Geti
Kegunaannya ialah menyambung dua utas tali
yang tidak sama besar saisnya.
10.4.4 Simpul
Balak
Kegunaannya ialah mengikat pada balak dan
bagi memindahkan dan mengheret kayu dan batang.
10.4.5 Simpul
Pengail
Kegunaannya ialah 2 tali yang licin dan basah
serta menyambung 2 tali yang sama sais seperti tali pancing.
10.4.6 Ikatan
Seraya
Kegunaannya
ialah mengikat 2 batang kayu yang hendak disilangkan bagi dibuat bentuk campur
(plus) dan untuk kegunaan membuat keseluruhan semasa berkhemah seperti kerusi,
meja, khemah, pintu masuk, dapur, jambatan dan sebagainya. Ikatannya dimulakan
dengan simpul manuk dan dimatikan dengan simpul manuk juga.
10.4.7 Ikatan
Serong
Kegunaannya ialah mengikat
2 batang kayu atau tiang yang berlintang seperti bentuk ‘X’ dan untuk kegunaan
membuat keseluruhan semasa berkhemah seperti kerusi, meja, khemah, pintu masuk,
dapur, jambatan dan sebagainya. Ikatannya dimulakan dengan simpul balak dan
dimatikan dengan simpul manuk.
10.5
Membuat Gajet.
1.
Penyediaan
gadjet persediaan telah dilakukan sejak awal bulan Ogos dengan melakukan
latihan di padang sekolah
2.
Penyediaan
gadjet asas iaitu meja makan, rak kasut, ampaian dan dapur dapat dilaksanakan
dengan jayanya disamping gadjet umum seperti pintu gerbang, pagar dan papan
kenyataan.
3. setiap kumpulan berjaya member nilai tambah
kepada setiap kawasan mereka dengan menyiapkan rak menyimpan menyimpan makanan,
tempat menyimpan peralatan, sinki, pintu gerbang dan pagar.
11
ANGGARAN PERBELANJAAN
11.1 SUMBER
KEWANGAN
BIL.
|
PERKARA
|
KUANTITI
|
RM
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Bayaran
peserta dan guru
Sumbangan
daripada pihak pengurusan sekolah
Sumbangan
daripada tabung PIBG sekolah
Sumbangan
daripada lembaga koperasi sekolah
Sumbangan
daripada FELDA
|
45 X RM 100
RM 300
RM 200
RM 200
RM 500
|
4500
300
200
200
500
|
|
|
JUMLAH
|
RM
5700
|
11.2 ALIRAN
KEWANGAN
BIL.
|
PERKARA
|
KUANTITI
|
RM
|
1
|
Kenderaan
( pergi balik )
a)
Bas – sekolah sediakan
JUMLAH
|
( sebuah bas RM3300 )
-
-
|
-
0
|
2
|
Makanan
( 4 hari 3 malam )- masak sendiri
a)
Sarapan
b)
Tengah hari
c)
Petang
d)
Malam
e)
Tengah malam
JUMLAH
|
( Seorang RM100 untuk 4hari 3 malam )
45 X RM100
|
4500
|
3
|
Urusetia
3.1
Khemah ( Sekolah Sediakan )
3.2
Tag Nama
3.3
Hadiah / Cenderatahati
3.4
Perubatan
3.5
Aktiviti
3.6
Yuran Penyertaan
JUMLAH
|
-
45 X RM3
RM300
-
RM400
45 X RM5
|
-
135
300
-
400
225
1060
|
|
|
JUMLAH
|
RM 5560
|
11.3 PENYATA
KIRA-KIRA
BIL.
|
PERKARA
|
DEBIT (RM)
|
KREDIT (RM)
|
BAKI (RM)
|
1
2
3
4
5
6
7
|
Bayaran
peserta dan guru
Sumbangan
daripada FELDA
Sumbangan
daripada pihak pengurusan sekolah
Sumbangan
daripada tabung PIBG sekolah
Sumbangan
daripada lembaga koperasi sekolah
Makanan
Urusetia
·
Tag Nama
·
Hadiah / Cenderatahati
·
Aktiviti
·
Yuran Penyertaan
|
4500
500
300
200
200
-
-
-
-
-
|
-
-
-
-
-
4500
135
300
400
225
|
4500
5000
5300
5500
5700
1200
1065
765
365
140
|
|
BAKI
BAWA KE HADAPAN SEPTEMBER 2012
|
140
|
-
|
RM140
|
12
MINIT MESYUARAT
SENARAI JAWATANKUASA
PROGRAM SUKAN REKREASI SEKOLAH KEBANGSAAN
PUSAT PENYELIDIKAN PERTANIAN TUN RAZAK
SENARAI AHLI JAWATANKUASA PROGRAM SUKAN REKREASI
SEKOLAH KEBANGSAAN PUSAT PENYELIDIKAN
PERTANIAN TUN RAZAK
o
Biro makanan
§ En.
Samsul bin Zainal
§ En. Izham
bin Darus
o
Biro aktiviti dan peralatan
§ Puan
Syarifah Alya binti Syed Kamrul
§ Cik Muliati
a/p Sinaturai
§ Encik Kamal bin Adli
o
Biro pengangkutan
§ Pn Tan Tze
Meng
§ En Eng Zhe
Yong
o
Biro keselamatan dan kecemasan
§ Pn. Kamariah
binti Jusmin
§ Encik Sharip
bin Dollah
o
Biro dokumentasi
§ Puan Maria
Tan Abdullah
§ Mohamad
Suffian Karim
o
Biro hadiah
§ Cik Nur Asyikin bin Hafiz
§ Ahmad Zakwan Adha Hariz
Plan tindakan
MINIT MESYUARAT PROGRAM PERKHEMAHAN TAHUNAN
(BIL.1/2012) SEKOLAH PUSAT PENYELIDIKAN PERTANIAN TUN RAZAK 27000 JERANTUT,
PAHANG DARUL MAKMUR
Tarikh
: 27 Julai 2012
Masa : 2.00 petang
Tempat : Bilik mesyuarat
Kehadiran
:
1. En Ahmad bin Abdullah
– Ketua Pojek/ Pengerusi
2. Dr Shareen bin
Mustaffa – Setiausaha
3. En Abdul Razak bin
Rosli- Bendahari
AJK
1.
En. Samsul bin
Zainal
2.
En. Izham bin Darus
3.
Puan Syarifah Alya binti Syed Kamrul
4.
Cik Muliati a/p Sinaturai
5.
En Eng Zhe
6.
Pn. Kamariah binti Jusmin
7.
Encik Sharip bin Dollah
8.
Puan Maria Tan Abdullah
9.
Cik Wan Faridah
Tidak
hadir:
1. Encik
Eng Tze Yong – Tugas luar Negara
2. Encik
Kamal bin Adli -Mesyuarat
3. En
Ahmad Zaki bin Zakaria- Praktikum
Tuan guru besar mengucapkan terima kasih kepada semua yang hadir.
Mesyuarat dimulakan dengan pemilihan pengerusi,naib
pengerusi, setiausaha, bendahari dan ajk-ajk yang berkaitan.Ahli mesyuarat
sebulat suara menerima cadangan bagi ahli jawatankuasa yang dilantik. Antara
senarai jawatankuasa yang terpilih untuk mengemudi program acara tahunan pada
kali ini:
I.
Pengerusi
II.
Naib pengerusi
III.
Setiausaha
IV.
Bendahari
V.
Ajk
Pada mulanya pemilihan tempat telah dicadangkan
oleh AJK yang terlibat untuk mengadakan perkhemahan di Taman Negara, Pahang.
Namun, ahli-ahli mempunyai bangkahan dengan alasan-alasan untuk tidak
menjadikannya sebagai lokasi perkhemahan. Namun setelah perbincangan diteruskan
lagi, ahli mesyuarat sebulat suara memilih tapak perkhemahan Taman Negara,
Pahang.
Tindakan: Maklumkan
pihak yang tebabit
Mesyuarat bersetuju
meluluskan peruntukan sebanyak RM 4500
yang berpunca daripada yuran bayaran daripada para pelajar dan guru yang
terlibat. Dengan menggunakan bantuan
kewangan daripada tabung PIBG ahli mesyuarat bersetuju meminta RM 200.
Tindakan: setiausaha
Tuan guru besar diminta agar dapat menyertai mesyuarat yang akan datang
bagi proses pemantauan dari masa ke semasa.
Pengerusi mengucapkan terima kasih kepada semua ajk dan anggaplah tugas
yang diterima ini sebagai amal jariah.
Mesyuarat ditangguhkan
pada jam 4.00 petang.
Disediakan oleh,
________________
(Dr Shareen Mustaffa)
Setiausaha
Projek Perkhemahan
Tarikh : 27 Disember
2012
MINIT MESYUARAT PROGRAM PERKHEMAHAN TAHUNAN
(BIL.2/2012) SEKOLAH KEBANGSAAN PUSAT PENYELIDIKAN PERTANIAN TUN RAZAK 27000
JERANTUT, PAHANG DARUL MAKMUR
Tarikh
: 2 Ogos
2012
Masa
: 2.00 petang
Tempat
: Bilik mesyuarat
Kehadiran
:
- En Ahmad bin
Abdullah – Ketua Pojek/ Pengerusi
- Dr Shareen bin
Mustaffa – Setiausaha
2.0.1
En. Samsul bin
Zainal
2.0.2
En. Eng Tze Yong
2.0.3
Puan Syarifah Alya binti Syed Kamrul
2.0.4
Cik Muliati a/p Sinaturai
2.0.5 Pn. Kamariah
binti Jusmin
2.0.6 Encik Sharip
bin Dollah
2.0.7 Encik Kamal
Bin Adli
2.0.8
Encik Ahmad Zaki Bin Zakaria
2.0.9
Pn Maria Tan Abdullah
2.0.10 En Izham Bin Darus
2.0.11 Pn Wan
Faridah
Tidak
hadir:
Tiada
- PERUTUSAN
PENGERUSI/ KETUA PROJEK
Pengerusi mengucapkan terima kasih kepada jawatankuasa yang hadir pada
mesyuarat yang kedua.
Minit mesyuarat Projek Perkhemahan Bil 1/2010 disahkan tanpa pindaan.
Setiausaha melaporkan perkara 2.3 yang mana wang yang diperuntukkan
masih belum mencukupi untuk menampung perbelanjaan projek. Pihak yang terlibat
perlu berusaha untuk mencari sedikit tajaan daripada pihak lain untuk menampung perbelanjaan.
Tindakan
:setiausaha
Ahli mesyuarat sebulat suara untuk
memperuntukkan sebanyak RM100 sebagai yuran bagi setiap ahli yang
mengikuti program perkhemahan tahunan ini.
Setiap AJK dikehendaki untuk menyerahkan borang pelepasan kepada setiap
murid yang mengikuti program perkhemahan tahunan. Hal ini kerana untuk memastikan jumlah pelajar yang dapat
mengikuti program ini.
Tindakan : Makluman
semua
Semua ahli jawatankuasa dikehendaki untuk melaporkan setiap pergerakan
dan perkembangan yang berlaku sepanjang tempoh mesyuarat pertama dijalankan.
Pengerusi mengucapkan terima kasih sekali lagi kepada semua AJK yang
telah member kerjasama yang memberangsangkan.
Mesyuarat ditangguhkan
pada jam 4.00 petang.
Disediakan oleh,
__________________
(Dr Shareen Mustaffa)
Setiausaha
Projek Perkhemahan
Tarikh : 2 Ogos 2012
MINIT MESYUARAT PROGRAM PERKHEMAHAN TAHUNAN (BIL.3/2011)
SEKOLAH KEBANGSAAN PUSAT PENYELIDIKAN PERTANIAN TUN RAZAK 27000 JERANTUT,
PAHANG DARUL MAKMUR
Tarikh
: 7 Jun 2012
Masa
: 2.00 petang
Tempat
: Bilik mesyuarat
Kehadiran :
- En Ahmad bin
Abdullah – Ketua Pojek/ Pengerusi
- Dr Shareen bin Mustaffa
– Setiausaha
- En Abdul Razak
bin Rosli- Bendahari
AJK
1. En.
Samsul bin Zainal
2. En. Eng Tze
Yong
3. Puan
Syarifah Alya binti Syed Kamrul
4. Cik Muliati
a/p Sinaturai
5. Pn. Kamariah
binti Jusmin
6. Encik Sharip
bin Dollah
7. Encik Kamal
Bin Adli
8. Encik Ahmad
Zaki Bin Zakaria
Tidakhadir
1. Cik
Wan Faridah-AJK Seminar
2. Puan
Maria Tan Abdullah-AJK Seminar
3. En Izham Bin Darus-AJK Kursus
12.1 PERUTUSAN
PENGERUSI
Perutusan daripada pengerusi dengan mengucapkan terima kasih kepada
semua ahli jawatankuasa yang hadir bagi mesyuarat yang terakhir dengan
kehadiran yang penuh.
Minit mesyuarat program prkhemahan Bil 2/2011 disahkan tanpa pindaan.
Borang pelepasan yang diedarkan perlu dipungut dengan segera supaya pejalanan
pada esok hari dapat berjalan dengan lancar dan teratur.
Tindakan : makluman semua
Taklimat yang disampaikan oleh ketua projek kepada semua ahli yang
mengikuti program perkhemahan pada 22 Spetember 2012. Taklimat disampaikan
secara ringkas namun padat kerana masa yang agak lewat dan sudah tidak
berkesempatan. Ketua projek juga mengedarkan
jadual buku program kepada semua peserta.
Pengerusi mengucapkan terima kasih kepada semua ajk dan anggaplah tugas
yang diterima ini sebagai amal jariah.
Mesyuarat ditangguhkan pada jam 4.00 petang.
Disediakan oleh,
________________
(Dr Shareen Mustaffa)
Setiausaha
Projek Perkhemahan
Tarikh : 7 Jun 2012
13
PENUTUP
Kami
amat mengharapkan jasa baik dari pihak tuan sekiranya dapat mempertimbangkan
supaya permohonan untuk mengadakan perkhemahan ini diluluskan, seterusnya
memberi peluang kepada murid-murid untuk meningkatkan kemahiran mereka dalam
aktiviti rekreasi. Selain itu juga pemupukan nilai-nilai murni yang tinggi
dapat diterapkan dalam diri setiap pelajar. Menjadi satu tanggungjawab bagi
pihak tuan untuk menggalakkan para pelajar untuk terlibat dalam aktiviti yang
sedemikian untuk mengharumkan nama sekolah. Kerjasama daripada pihak tuan kami
dahului dengan ucapan jutaan terima kasih.
Disediakan oleh,
________________
(Dr Shareen Mustaffa)
Setiausaha
ProjekPerkhemahanTahunan
Disemak oleh,
---------------------------------------------------------------
ENCIK MOHAMAD NASIR BIN IDRIS
(GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM)
14
Rujukan
Ahmad, H. G. (2007). Kejurulatihan dan Sains
Sukan. Cheras, Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn.
Bhd.
Amzan Abd. Malek, H. H. (t.t). Kadet Remaja Sekolah.
PTS Pendidikan Sdn. Bhd.
sibu, z. (n.d.). zakisiibu. Retrieved
4 Ogos, 2012, from http://zakisibu.blogspot.com/2011/05/contoh-kertas-kerja.html
t.p. (n.d.). Bahagian
Hal Ehwal Pelajar. Retrieved 2 ogos, 2012, from http://www.hep.upm.edu.my/esas/images/PANDUAN%20KERTAS%20KERJA%20CADANGAN%20%20AKTIVITI%20PELAJAR2.pdf
t.p. (n.d.). Jabatan
Muzium Malaysia. Retrieved 3 Ogos, 2012, from http://www.jmm.gov.my/ms/book/export/html/802
t.p. (n.d.). Jabatan
Pembangunan Wanita. Retrieved 1 ogos, 2012, from http://www.jpw.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=85&lang=bm
t.p. (n.d.). Jom
Rekreasi. Retrieved 4 Ogos, 2012, from http://jomrekreasi.blogspot.com/2008/09/format-penyediaan-kertas-kerja.html
t.p. (n.d.). scribd.com. Retrieved
3 Ogos, 2012, from http://ml.scribd.com/doc/52156256/FORMAT-KERTAS-KERJA-PROGRAM-REKREASI
t.p. (n.d.). Slideshare. Retrieved
3 Ogos, 2012, from http://www.slideshare.net/kheru2006/kertas-cadangan-kayak2010
Wan Noor Azmi Wan Moh Nor, R. M. (2008). PMR Geografi.
Shah Alam, Selangor Daruk Ehsan: Arah Pendidikan Sdn. Bhd.
Yusuf, B. (2008). Aktiviti Tali. Seri Kembangan: Pustaka Cita Tinggi.
Yusuf, B. (2008). Mendaki
Gunung. Seri
Kembangan: Pusta Cita Tinggi.
Yusuf, B. (2008). Merunut
Hutan. Seri
Kembangan: Pustaka Cita Tinggi.
Isi Kandungan
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
INSTITUT PENDIDIKAN GURU
KAMPUS
ILMU KHAS.
TUGASAN KERJA KURSUS PENDEK
NAMA :
NAMA KUMP : J 3.6
TAJUK PROGRAM : PPISMP AMBILAN JUN 2011
TAJUK KHUSUS : SUKAN REKREASI
SEMESTER : 3
PENSYARAH PEMBIMBING : EN IKHMALHISHAM
TARIKH HANTAR : 10 OGOS 2012
Kertas Kerja Program
Rekreasi Luar.
KERTAS
KERJA
PROGRAM
REKREASI LUAR
TEMPAT:
TAMAN
NEGARA, PAHANG
TARIKH :
22
– 25 SEPTEMBER 2012
ANJURAN:
KELAB
REKREASI
SEKOLAH
KEBANGSAAN TAMAN MIDAH, CHERAS
KUALA
LUMPUR
MENGADAKAN
PERKHEMAHAN BERSEPADU
KELAB
REKREASI
SEKOLAH
KEBANGSAAN TAMAN MIDAH, CHERAS
KUALA
LUMPUR