Tiada tajuk


Kesalahan dalam kemahiran pemainan hoki.
·  Bermain menggunakan bahagian   bulat kayu (dipanggil back stick)
·  Bermain dalam permainan tanpa memegang kayu hoki
·  Mengangkat kayu hoki untuk menakutkan atau mengancam keselamatan pihak lawan semasa mereka menghampiri bola atau menggelecek bola.
·  Mengangkat kayu hoki untuk bermain bola melebihi paras bahu
·  Bermain bola dengan menggunakan tangan, kaki atau bahagian badan yang lain
·  Menyungkit bola ke arah pemain lain atau ke dalam bulatan yang mungkin akan mengundang bahaya kepada mereka
·  Memegang, mencangkuk, memukul atau menyepak kayu hoki pihak   lawan bertujuan untuk mengganggu permainan mereka
·  Menghalang pihak lawan dengan tubuh badan atau kayu hoki di antara bola dan pihak lawan
lakuan permainan itu tidak dapat dilakukan dengan betul
·  Tidak menguasai kemahiran dengan baik
·  Teknik yang digunaka salah
·  Latihan yang tidak mencukupi
·  Kaedah pengajaran yang tidak berkesan / tidak focus terhadap pengajaran
KEPENTINGAN REKREASI DAN KESENGGANGAN
·  PEMBENTUKAN PERSONALITI
o  Membentuk personaliti diri yang berkualiti seperti  berdikari, berani dan yakin.
·  KEPIMPINAN
o  Melatih rasa tanggungjawab dan prihatin terhadap  keselamatan orang lain.
·  DINAMIKA KUMPULAN
o Melalui aktiviti berkumpulan, seseorang itu akan  dilatih untuk bekerjasama dalam satu  pasukan dan belajar mengendalikan kumpulan.
·  MENINGKATKAN KECERGASAN
o Sukan rekreasi yang melibatkan kecergasan fizikal, dapat meningkatkan kecergasan dirinya.
·  SOSIALISASI
o Dapat melibatkan diri dengan aktiviti kumpulan yang dianjurkan oleh sesebuah pihak
o Memberi peluang kepada kita untuk mengenali orang lain yang turut serta dalam aktiviti berkenaan.
o Dapat pengalaman baru dan berkongsi pendapat dengan orang lain yang mempunyai minat yang sama.
·  PEMBANGUNAN  INSAN
o Dapat melahirkan insan yang bersedia berdepan dengan risiko dalam kehidupan peribadi dan kerjaya melalui  pembinaan emosi yang baik.
·  PEMBANGUNAN NEGARA
o Masyarakat yang sihat dari sudut fizikal serta mentalnya boleh menyumbang kepada pembangunan negara khususnya dalam bidang sukan.
·  PENDIDIKAN SEPANJANG HAYAT     
o Sesuai dilakukan oleh semua peringkat umur.
o Setiap lapisan masyarakat bebas melakukan aktiviti sukan rekreasi bersesuaian dengan  peringkat umur mereka
·  KECERDASAN PELBAGAI
o Dapat menguasai pelbagai peringkat kemahiran  dalam permainan atau mana-mana aktiviti rekreasi yang dijalankan.
mengurangkan kemalangan semasa rekreasi.
·  Mengikut arahan
·  Mematuhi langkah keselamatan
·  AJK keselamatan memainkan peranan
·  Memberi taklimat terperinci sebelum melakukan sesuatu aktiviti

perkara yang penting dalam permainan.
·  Mengetahui kemahiran asas
·  Mengaplikasi teknik yang betul dalam setiap permainan
·  Latihan yang mencukupi
·  Mengetahui peraturan permainan
·  Kompenen kecegasan-ketangkasan, daya tahan otot
·  Rekreasi dalam (in-door) – tak terdedah kepada matahari
·  Rekreasi luar ( out-door)- terdedah kepada matahari
Rekreasi- aktiviti yang terancang yang dilakukan untuk memenuhi masa lapang bukan untuk tujuan pertandingan tetapi untuk memperoilehi keseronokan, ketenangan minda dan merehatkan badan. Rekreasi terbahagi kepada rekreasi luar dan dalam.
Kesenggangan- masa terluang yang digunakan untuk melakukan aktiviti yang memberikan kepuasan kepada seseorang individu.
jenis aktiviti sukan n rekreasi.
·  Fizikal-berbasikal
·  Sukan-bola sepak, bola jarring
·  Social- sukan rakyat, sukaneka
·  Mental/linguistic –memanah, debat
·  Teraputik –muzik, senamrobik, j-robik
·  Gerak tari – yoga, tai chi
·  Drama- teater, pantomen
Konsep rekreasi
·  Kepuasan kendiri
·  Fungsi, nilai, dan impak rekreasi ke atas tingkah laku, ekonomi, sosiobudaya, politik, sekitaran dan kesihatan bangsa dan Negara
·  Ekspresi kreatif dan apresiasi estetika
·  Hubungan manusia yang demokratik
·  Pembentukan personality dan sikap positif serta berkeyakinan melalui aktiviti rekreasi dan kesenganggan
Konsep sosialisasi
·  Berkaitan perawatakan seseorang
·  Peluang untuk lebih banyak bergaul
·  Membina hubungan yang baik
·  Memupuk dan mengamalkan nilai murni yang bekerjasama bertolak ansur dan toleransi
·  Membantu pembetukan diri individu
·  Pembangunan insan
·  Kepimpinan
·  Gaya hidup sihat
·  Kecerdasan
·  Pendidikan sepanjang hayat
·  Dinamik kumpulan
komponen kecergasan
I) Kelajuan & ketangkasan
II)     meningkatkan daya tahan kardiovaskular
III)   koordinasi
IV)   komposisi badan
V)    daya tahan kardiovaskular
VI)   fleksibiliti
VII) kekuatan otot
persediaan yang perlu dibuat sebelum perkhemahan tersebut.(5m)
·       Kertas kerja
·       Ahli jawatankuasa
·       Surat kebenaran ibu/ bapa
·       lokasi
·       belanjawan
faktor pemilihan tapak
I) kawasan yang rata dan tidak berbatu
II)     tidak terletak di kawasan aliran air
III)   terlindung daripada tiupan angina kencang
IV)   kawasan yang berdekatan dengan sumber air bersih
V)    tidak mendirikan khemah di kawasan permatang atau cerun bukit
ciri-ciri tapak yang sesuai
·  pastikan khemah didirikan di tapak yang rata untuk memastikan keselesaan semasa berkhemah
·  pastikan pintu khemah tidak menghala ke arah pancaran matahari untuk mengurangkan bahang panas di dalam khemah
·  pastikan pintu khemah tidak menghala ke arah tiupan angin untuk mengelakkan tempias ketika hujan dan untuk mengurangkan kehangatan etika musim kemarau
·  pastikan khemah tidak didirikan di kawasan semak samun untuk mengelakkan binatang berbisa merayap ke dalam khemah atau di sekeliling kawasan khemah
·  pilih tempat yang teduh dan selesa
keselamatan khemah
·  mestilah memakai kasut yang selamat semasa berjalan mencari bahan untuk perkhemahan.
·  Tidak dibenarkan memasak di dalam khemah (khemah moden)
·  Digalakkan makan di luar khemah untuk menggelakkan semut atau binatang lain daripada memasuki khemah
·  Pastikan di dalam dan luar khemah dalam keadaan bersih dan kemas
·  Merokok adalah dilarang sama sekali di dalam khemah
satu kertas menyatakan dan menghuraikan lima tajuk kecil dalam format kertas kerja tersebut.(10m)
·  Tajuk
·  Lokasi
·  Tarikh
·  Masa
·  Objektif
o Psikomotor
o Melakukan kemahiran-kemahiran rekreasi, kecergasan dan aspek-aspek fizikal melalui kegiatan yang dilakukan
o Menguji ketahanan sistem tubuh badan seperti daya tahan kardiovaskular, kekuatan otot, dan kelenturan.
o Mengaplikasikan kemahiran-kemahiran psikomotor yang telah dipelajari di dalam program-program yang dijalankan
o Membentuk fizikal yang unggul dan tubuh badan yang mnarik
o Kognitif
o Membina pengetahuan dan kefahaman dalam aktiviti yang dijalankan semasa berinteraksi
o Peserta dapat merehatkan seketika minda dan menenangkan jiwa
o Mengembangkan pemikiran para peserta semasa menjalankan aktiviti
o Mengaplikasikan pengalaman-pengalaman dan pengetahuan yang diperolehi dalam kehidupan seharian
o Afektif
o Mewujudkan suasana mesra antara peserta dan pensyarah
o Membina keyakinan diri dan sifat patuh pada arahan
o Memupuk semangat setia kawan dan semangat berpasukan di antara pensyarah dan para pelajar
o Memupuk sikap cinta akan flora dan fauna
·         Kumpulan sasaran
·         Senarai peserta
·         Jadual aktiviti
·         Penghargaan
Simpulan = untuk membuat simpulan kita biasannya akan menggunkan tali yang kecil dan sederhana saiznya. Ia juga digunkan untuk benda-benda yang bersaiz kecil dan sederhana
Ikatan = ikatan biasannnya digunkanuntuk mengikat kayu, buluh dan tiang. Di samping itu ia juga digunakan  untuk mengikat papan semasa membuat jambatan, menara tinjau dan tiang bendera. Terdapat beberapa ikatan, iktan seraya, ikat serong, ikat silap gunting dan lilit balak.
Buku sila = mengikat anduh bagi orang cedera
Tindih kasih = menyambung tali kepada abah2, digunakan dalam kerja menyelamat
Lilit kacang = mengukuhkan gajet yang dibina
Ikat seraya =  mengikat gajet kayu atau kayu bersudut tegak
Ikat serong =  mengikat gajet atau kayu yang berkedudukan serong
·  Tali penyelamat = digunakan untuk menyelamat
·   rami italia/ terylene 3 cara
·  Lilitan setebal 2 inchi, tahan 2.85 tan
·  Terylene tahan 4.05
·  Tali pengangkat
·  Rami manila/ nilon (hawsers laid)
·  Setebal 2 inci/ panjang 100 kaki
·  Tali penarik
·  Terylene (hawsers laid)
·  Lilitn 2 inci/ panjang 130 kaki
·  2.72 tan
·  Tali pengikat
·  Rami/ manila (hawsers laid)
·  2 inci, panjang 50 kaki
·  2.03 tan
Simpulan dan ikatan
Simpulan (knotting)
Tali kecil/ sederhana
Buku sila, tindih kasih
melatih kemahiran asas permainan hoki.
menggelecek adalah kemahiran asas yang mana memerlukan kemahiran seseorang pemain dalam mngawal bola daripada terlepas ke pihak lawan. Selain daripada itu, menggelecek juga memerlukan komponen kecergasan spt kelajuan dan kepatasan seseorang pemain dlm setiap pergerakan. Antara aktiviti latihan ansur maju menggelecek yang boleh digunakan adalah pergerakan statik. Pemain menggunakan permukaan dalam kayu hoki bg mengawal bola yang ditolak ke kanan dan kiri sisi pemain tanpa perlu bergerak.
Manakala kemahiran memukul pula adalah pukulan bagi hantaran atau membuat jarigan gol. Sewaktu perlakuan, pemain perlu membuka kaki seluas bahu dalam keadaan mengiring. Sisi bahu mengarah kepada sasaran. Untuk membuat pukulan, pemain perlu memegang kayu hoki dihujung pemegang dengan kedua belah tangan rapat. Kayu hoki diangkt tinggi ke belakang dan apabila permukaan kayu memukul bola tangan dan siku perlu diluruskan.
Kemahiran memukul ini memerlukan komponen kekuatan dan kelajuan seseorang pemain dalam bertindak memukul bola hoki. Pukulan biasanya digunakan bagi menghantar bola bagi jarak jauh serta membuat jaringan gol.
kesalahan semasa merejam yang menyebabkan bola tidak melepasi jaring sebab keadaan ini berlaku.
·  Tidak mengetahui kemahiran asas tersebut
·  Melakukan teknik yang salah
·  Komponen kecergasan yang kurang
·  Latihan yang tidak mencukupi
·  Lalai / tidak fokus
 BIDANG TUGAS JAWATANKUASA KELAB
Pengerusi
·  mempengerusikan semua mesyuarat dan bertanggungjawab ataskesempurnaan semua mesyuarat;
·  meneliti catatan minit mesyuarat dan memastikan segala keputusan yang
·  diputuskan diambil tindakan yang sewajarnya; danmenjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Penasihat dari semasa ke semasa.
Naib Pengerusi
·  membantu pengerusi dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diberi;
·  mempengerusikan mesyuarat semasa ketiadaan pengerusi; dan menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Penasihat dari semasa ke semasa.
Setiausaha
·  mengurus hal-hal surat menyurat;
·  mencatat dan menandatangani minit mesyuarat/laporan kegiatankegiatan;
·  mencatat kehadiran ahli;
·  menyimpan dokumen yang berkaitan dengan persatuan; dan menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Penasihat dari semasa ke semasa.
Penolong Setiausaha
·  membantu Setiausaha dalam menjalankan segala tugas dan tanggungjawabnya; dan
·  menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Penasihat dari semasa ke semasa.
Bendahari
·  bertanggungjawab berkenaan semua hal kewangan kelab;
·  melakukan dan menyimpan kira-kira kewangan dan bertanggungjawabatas kesahihannya;
·  menyediakan Penyata Kira-Kira bulanan dan tahunan sertamenandatanganinya;
·  melaporkan kedudukan kewangan kelab di dalam mesyuarat ahli Jawatankuasa;
·  menyediakan Laporan Kewangan untuk diaudit dan dibentangkan dalam
·  Mesyuarat Agung; danmenjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Penasihat darisemasa ke semasa.
Penolong Bendahari
·  membantu Bendahari dalam menjalankan segala tugas dan tanggungjawabnya;
·  dan menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Penasihat dari semasa ke semasa.
Ahli Jawatankuasa
·  membantu menjalankan tugas dalam segala program dan aktiviti yang dilaksanakan;
·  mempengerusikan biro sekiranya dilantik; dan
·  menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Penasihat dari semasa ke semasa.
Pemeriksa Kira-Kira
·  memeriksa, menyemak serta mengesahkan Laporan Kewangan Tahunan dan bertanggungjawab ke atasnya; dan memastikan pengurusan kewangan diurus dengan betul.
·  Dalam mengendalikan kelab sukan, guru penasihat perlulah menyelaras dan memantau perkembangan jawatankuasa semasa merancang dan menjalankan
·  aktiviti yang telah ditetapkan. Guru penasihat perlulah memberi maklumat dan dorongan kepada  jawatankuasa kelab agar aktiviti yang dirancang dapat berjalan
·  dengan baik bagi memberikan keseronokan kepada ahli-ahli kelab. Bidang kerja
·  yang diberikan merupakan cadangan pecahan bidang tugas jawatankuasa kelab
·  sukan yang bakal dibentuk nanti.
jenis khemah
khemah bentuk a
khemah hoop
khemah rabung
khemah berangka
khemah dinding
khemah satu tiang
khemah ridge = helaian terbang, dua tinag, besar
konservasi= menjaga, memlihara sesuatu secara tersususn bagi mengatasi kerosakan
pendidikan konservasi = membolehkan masyarakat terutamanya menghayati kepentingan alam sekitar
ex-situ= penggalian tanah yang terjejas dan kemungkinannya merawat tanah di permukaan bumi
in-situ = merawat kontaminasi tanpa sebarang pemindahan tanah dilakukan
iktiar hidup=kemahuan,mengatasi ketakutan, undang-undang asas iktiar hidup
prinsip iktiar hidup=keselamatan, usaha, kawalan diri
kerjasama
panduan menangkap binatang= jerat,perangkap jaring,
tangkapan tangan,
 kajian emprikal =perlu dari semasa ke semasa untuk mengetahiui penemuan baru, fungsi serta habitat flora dan fauna
jika diteruskan akan dapat dikekalkan dan genarasi akan datang berpeluang melihat alam semulajadi dengan lebih dekat
dapat menarik minat pelajar meminati rekreasi dgn dekat alam semulajadi.
Kajian asas= tingkat kefahaman teori sedia ada/ teori baru tak ambil kira aplikasi hasil kajian
Kajian gunaan= menyelesaikan masalah harian, soalan berkaitan polisi/sosial, pendidikan
Kuantitif= menekankn pemerolehan fakta menggunkan penggukuran objektif n analisis statik data numerik untuk memahami dan menjelaskan fenomena, keanehana seseorang

Kajian tindakan= menekankan penilaian amalan harian , samada mencapai tahap sepatutnya.
Terbaru Lebih lama