Tiada tajuk

Latihan 2
1.   Senaraikan 4 tunjang yang menjadi dasar pendidikan menurut Islam
·        Keesaan Tuhan(tauhid)
·       Kepercayaan kepada rasul dan nabi-nabinya
·       Kepercayaan kepada wahyu-wahyu
·       Manusia mempunyai potensi dalam perkembangan moral dan kerohanian
·       Setiap individu bertanggungjawab terhadap tindakan sendiri
·       Kehidupan keduniaan dan akhirat
·       Persamaan dan persaudaraan sejagat antara semua umat Islam
-         
2.   Nyatakan berserta contoh 3 implikasi Falsafah Pendidikan Timur terhadap system pendidikan di Malaysia.
Implikasi terhadap individu
-        Membina tingkah laku mulia, mengikut peraturan serta taat dan cinta kepada pemerintah dan Negara
-        Implikasi terhadap matlamat pendidikan
-        Bina masyarakat harmoni, memupuk kesempurnaan tingkah laku manusia  dan cinta kepada pemerintah dan Negara
Implikasi terhadap onjektif pendidikan
-        Melahirkan manusia yang berupayaan untuk mencapai kejayaan dalam semua aspek kehidupan
Implikasi terhadap pelaksanaan pendidikan
-        Penekanan terhadap matematik, sejarah, kesusasteraan dan geografi
Implikasi terhadap kurikulum pendidikan
-        Penguasaan bahasa ibunda
-        Penerapan nilai-nilai murni
-        Pengajaran matematik, sejarah,perakaunan, kesusasteraan dan geografi 
-        Penuasaan kemahiran berbahasa dan mengira
Nyatakan 4 prinsip utama aliran progresivisme.
·       iloKanak-kanak bebas untuk berkembang secara semula jadi
·       Minat dan dorongan oleh pengalaman ialah rangsangan yang terbaik untuk pembelajaran.
·       Guru ialah kakitangan sumber
·       Guru ialah pembimbing aktiviti pembelajaran
·       Kerjasama erat sekolah dan ibu bapa diperlukan
·       Pendidikan humanistic
·       Pendekatan induktif
·       Inkuiri penemuan
·       Life long learning
·       Aktif learner
·       Murid pilih mata pelajaran sendiri

1.   Jelaskan 3 peranan guru mengikut mazhab perenialisme.
·       pakar yang bijaksana
·       Pembimbing
·       Pendisiplin
·       Pemupuk kelakuan moral

2.   Terangkan 5 prinsip  falsafah pendidikan timur.
·       Kehidupan manusia akan menjadi lebih baik jika mereka sanggup berubah
·       Sikap manusia terhadap kehidupan adalah faktor pencapaian kebahagiaan
·       Manusia belajar melalui pemerhatian semula jadi
·       Setiap manusia mahukan kebijaksanaan dan mencapai Nirvana
·       Semua manusia mencari jalan hidup sebenar
·       Menghasilkan manusia yang menyeluruh
3.   Jelaskan 3 peranan guru dalam merealisasikan hasrat FPG.
4.   Nyatakan 4 kemahiran yang perlu dikuasai oleh guru bagi ‘melahirkan insan yang seimbang’.
5.   Jelaskan 3 peranan dalam merealisasikan hasrat FPG.
6.   Huraikan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan Kabinet dalam konteks pembangunan pendidikan bagi memenuhi keperluan masa depan Negara.
7.   Huraikan strategi pelaksanaan KPM di bawah Teras Membangunkan Modal Insan dalam usaha membentuk sebuah Negara yang bersatu padu dan mencapai pendidikan bertaraf dunia.
8.   Huraikan cara-cara guru dapat memainkan peranan bagi menjayakan hasrat membangunkan modal insan.
9.   Jelaskan aktiviti-aktiviti berserta contoh untuk menjayakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam bilik darjah berdasarkan Model Kurikulum Lawrence Stenhouse.
10. Nyatakan bagaimanakah guru dapat membantu kanak-kanak berkembang secara holistic dan bersepadu dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. 
11. Penyata Razak telah diterima oleh Majlis Persekutuan dan disahkan oleh Ordinan Pelajaran 1957
a)   Nyatakan dua implikasi syor-syor Laporan Razak?

b)   Perkembangan falsafah pendidikan barat memainkan peranan penting terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia.
Buktikan dua implikasi perkembangan falsafah pendidikan barat terhadap pembentukan falsafah pendidikan Negara.

15.Maria Montessori terkenal kerana penglibatan beliau dalam pendidikan kanak-kanak.
      Beliau juga pernah dicalonkan untuk menerima anugerah Nobel Peace Prize
      sebanyak tiga kali.
a)   Nyatakan dua sumbangan beliau dalam bidang pendidikan kanak-kanak.
b)   Salah satu matlamat utama KBSR/KBSM ialah membina perpaduan bangsa.
Tunjukkan tiga langkah yang diambil oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mencapai matlamat perpaduan bangsa.

16. FPK berhasrat mewujudkan insan yang harmonis dan seimbang.
a)   Jelaskan lima cara pengurusan kurikulum yang boleh dilakukan oleh seseorang guru dalam merealisasikan hasrat FPK tersebut.

Guru memainkan peranan yang penting bagi meningkatkan kualiti pendidikan di Negara ini. Dengan ini akauntabiliti seseorang guru terhadap profesionnya boleh diperlihatkan daripada pencapaian dan prestasi guru itu semasa melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan.
b)   Huraikan lima ciri akauntabiliti guru yang perlu ada bagi memastikan kemajuan program pendidikan di Malaysia?

1.   -
2.   5 sumbangan Awang Had Salleh
-        Guru bahasa kebangsaan di Maktab Sultan Abdul Hamid, Alor Setar
-        Pensyarah di Maktab Bahasa Lembah Pantai, KL
-        Pensyarah di Fakulti Pendidikan UM
-        Pengarah Ins.Tek. MARA
-        Naib Canselor UKM
-        Penulis cerpen, drama, esi dan novel
-        Menghasilkan penulisan karya Selindung Bulan Kedah Tua, Biru Warna
-        Pembendaharaan kata Itali-Melayu
3.   -      menguasai KBKK
-         Kemahiran merancang yang berkesan
-        Menguasai kemahiran mengajar
-        Kemahiran mengurus persekitaran pengajaran dan pembelajaran
-        Kemahiran kaunseling
-        Kemahiran berinteraksi/komunikasi
-        Reflektif kendiri
4.   –     agen perubahan
-        Role model
-        Memperolehi ilmu baharu agar tidak ketinggalan zaman
-        Meningkatkan diri secara professional
-        Sosialisasi
-        Berpandangan progresif dan saintifik
5.   Laporan Kabinet
-        3M
-        Fokus kepada pendidikan kerohanian yang kukuh
-        Pembentukan pelajar yang berdisiplin
-        Melanjutkan persekolahan dari 9 tahun kepada 11 tahun
-        Kurikulum ala Malaysia
-        Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dikekalkan
-        Utamakan aktiviti ko-kurikulum
-        Semakan semula kursus BM
-        Kurikulum menengah ditingkatkan: akademik, vokasional

6.   Membangunkan Modal Insan
-        Menyediakan lebih banyak pilihan pendidikan kepada ibu bapa dan murid
-        Meningkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan
-        Memupuk kemahiran dan ketrampilan dalam kalangan murid
-        Memantapkan sisitem penilaian
-        Mempercepatkan perkhidmatan aduan
-        Memperkukuhkan disiplin
7.   -      menjalankan tugas dengan dedikasi dan minat mengajar untuk memajukan
       anak didik
-        Melengkapkan diri dengan kemahiran pedagogi
-        Melibatkan diri dalam program perkembangan professional
-        Membimbing murid tanpa mengambil kira jantina, etnik atau kelas sosial
-        Berkolaborasi dengan rakan sekerja, pihak pengurusan dan ibu bapa untuk menangani masalah yang dihadapi murid
-        Membantu murid menggembangkan kemahiran generic
-        Menjadi rol model untuk dicontohi
8.   –      aktiviti yang membolehkan pelajar membuat keputusan dan refleksi diri sendiri
-         aktiviti berpusatkan kepada pelajar
-        Aktiviti yang membolehkan pelajar-pelajar menyelesaikan masalah mengikut kebolehan masing-masing
-        Aktiviti yang memerlukan pengamatan dan daya intelek untuk memerhati situasi dan idea baharu
-        Aktiviti yang melibatkan pelajar-pelajar dalam aplikasi bersama dengan penguasaan peraturan-peraturan, piawai atau disiplin
9.   –     menyediakan ruang pembelajaran yang tersusun dalam bilik darjah
-        Menyediakan sudut pembelajaran yang dilengkapi dengan bahan pembelajaran interaktif dan manipulative
-        Menyediakan ruang pameran hasil kerja murid
-        Menyediakan bahan p&p yang pelbagai dan dapat mencabar kebolehan murid
-        Pertuturan dan perlakuan guru yang berbudi bahasa dan bersopan
-        Keprihatinan guru terhadap kehendak murid-murid yang berbeza-beza
-        Kebolehan memberi galakan dan dorongan




Bab 1 :-
1) Nyatakan implikasi Penyata Razak terhadap Sekolah Rendah dan Menengah
2) Nyatkan 3 ciri Penyata Razak 1956

3)Nyatakan 2 bidang tugas Penyata Razak 1956
4) Nyatakan 3 faktor kejayaan Penayata Razak 1956
5)Nyatakan 5 cadangan Penyata Razak 1956
1.   Semua sekolah di tanah air mempunyai sukatan yang sama
2.   Bahasa Melayu dijadikan bahasa Kebangsaan dan menjadi bahasa pengantar utama.
3.   Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris diwajibkan bagi semua sekolah rendah dan sekolah menengah. 4. Bagi sekolah jenis kebangsaan, bahasa Inggeris, Cina dan Tamil menjadi bahasa pengantar.
4.   Sekolah-sekolah rendah ditukar kepada sekolah kebangsaan dan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama.
5.   Penubuhan satu jenis sekolah sahaja yang terbuka kepada semua kaum.
6.   Guru-guru sekolah rendah dan menengah adalah bekelayakan.
7.   Sistem pendidikan sekolah menengah adalah Sekolah Menengah Rendah (SMR), Sekolah Menengah Atas (SMA) dan Pra Universiti.
8.   Semua guru diletakkan di bawah satu perkhidmatan profesional dan Jemaah Nazir Persekutuan ditubuhkan.

Bab 5 :-
1) Nyatakan perbezaan 2 mazhab berikut:-
- Perenelisme
- Eksistentialisme

2) Nyatakan 5 Dasar Pendidikan Islam
3) Huraikan 2 matlamat Pendidikn Islam
4)Huraikan 2 falsafah pendidikan timur yang mempengaruhi FPK dlm mengembangkan potensi pelajar secara menyeluruh
5) Nyatakn 2 tokoh FPT yg mempengaruhi pendidikan di malaysia.

Bab 6 :-
1)Nyatakan 5 matlamat FPK
2) Nyatakan 5 Ciri guru dalam FPG
3) Nyatakan 3 peranan guru dlm FPG

Bab 7 :-
1)Nyatakan implikasi kerjaya guru sebagai ibadah
2) Nyatkan kerjaya guru sebgai ibdah dri perspektif agama.

Bab 8 :-
1)Nyatakan 3 sumbangan tokoh berikut dalam pendidikan
-John Dewey
- Aminuddin Baki

Bab 9 :-
1) Nyatakan Model Objektif berikut dalam pembentukan kurikulum
- Model Tyler
-Model Taba

Bab 10 :-
1) Nyatkan implikasi KBSR terhadap penendidikan negara
2) Nyatakn prinsip pelaksanaan KBSR
3) Nyatakn kejayaan dlm KBSR
4) Nyatakn 5 matlamt pendidikn rendah

Lain-lain :-
1) Jelaskan tiga peranan mengikut mazhab perenalisme
2) Terangkan lima prinsip yg mnjadi panduan kepada Falsafah Pendidikan Timur
3) Nyatkan lima sumbangan Awang Had Salleh dlm pelaksanaan bidang pendidikan
4)Nyatakan empat kemahiran yg perlu dikuasai oleh guru bagi melahirkan insan yang seimbang
5) Jelaskn tiga peranan guru dalam meralisasikan FPG
6)Cadanagn2 yg dikemukakan dlm laporan mahathir 1976, dlm konteks pembangunaan penambahbaikkan sistem pendidikn d malaysia.
7)Huraikan strategi pelaksanaan KPM di bawah teras membangun modal insan dalam usaha membentuk sebuah negara yang bersatu padu dan mencapai pendidikan bertaraf duni
8)Jelaskan bagaimankah ciri2 guru yg dihasratkan oleh falsafah pendidikan guru
9)Huraikan cara2 guru dpt memainkan peranan bagi menjayakan hasrat FPG
10) Jelaskan kativiti serta contoh komponen model Kurikulum Stenhouse dalam menjayakan P&P yg berkesan dalam bilik darjah.

Latihan Falsafah Pendidikan

1.   Mengapakah laporan Razak diterima dan disambut baik oleh rakyat berbilang kaum?
- laporan ini direstui dan disokong oleh kerajaan yang dipilih rakyat.
              - keazaman kerajaan menjayakan system pendidikan kebangsaan yang 
                dicadangkan dalam Laporan Razak
-     mutu sekolah dapat dipertinggikan dengan cara meningkatkan syarat 
      kelayakan guru untuk mengajar di sekolah kebangsaan.
2.   Nyatakan matlamat dan objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah?
     matlamat:- Pendidikan kanak-kanak haruslah menyeluruh dan seimbang 
                       antara perkembangan intelek, rohani, jasmani, emosi, bakat,
                       akhlak, nilai-nilai estetika dan sosial.   (obj rujuk pada ms 195)
3.   Bincangkan faktor-faktor yang menstrukturkan  Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
     Rukun Negara:- memupuk perpaduan dalam kalangan rakyat,
                                   keimbangan dan stability kaum etnik.
        DEB :- mewujudkan perpaduan Negara dengan mengurangkan
                    perbezaan dalam bidang ekonomi, social, kebudayaan,
                    penempatan
       Dasar Pendidikan Kebangsaan, ms 49
4.   Bincangkan secara ringkas konsep falsafah berikut:-
a)   Perenialisme
b)   Esensialisme
c)   Progresivisme
d)   Rekonstruktivisme
e)   Eksistentialisme
f)    Confucius
g)   Rabindranath Tagore
5.   Nyatakan prinsip-prinsip Falsafah Pendidikan Islam.

6.   Apakah perubahan-perubahan KBSR selepas pembaharuan?
                 m.s 197-198
7.   Bincangkan implikasi Laporan Rahman Talib (1960) terhadap sistem pendidikan kini.
– BM dijadikan sebagai bahasa pengantar utama
-  pemberian insentif kepada guru-guru yang berusaha memperoleh  
         kelulusan yang baik dalam BM
-  m.s 34
8.   Nyatakan sumbangan tokoh-tokoh falsafah pendidikan barat terhadap pendidikan moden.
a)   Jean Piaget
b)   Abraham Maslow
c)   John Dewey
d)   Maria Montessori
(. m.s 154)
9.   Huraikan peranan guru dalam merealisasikan Falsafah Pendidikan  
      Kebangsaan.
– sebagai agen perubahan dalam dunia pendidikan yang dinamik
                - memperoleh ilmu agar tidak ketinggalan zaman
                                - sebagai rol model dan teladan yang baik
                                - memupuk sifat bangga terhadap kepelbagaian budaya dalam 
                        kalangan murid
                                -  menyemai sifat patriotisme dan cintakan Negara
                                -  berusaha agar masyarakat dapat memenuhi aspirasi dan hasrat
                         Negara yang telah ditetapkan  (m.s 127-129)
10. Jelaskan implikasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan terhadap system  
      pendidikan Negara.
              ( m.s.129)



11. Nyatakan peranan guru berdasarkan ahli-ahli falsafah berikut:
a)   Socrates
b)   Plato
c)   Aristotle
12. ‘Ia merupakan cabang falsafah yang berkaitan dengan kajian sifat dan asal 
       usul mengenai reality mutlak’.
       Pernyataan di atas sesuai untuk menjelaskan cabang falsafah.
A.   logic
B.   metafizik
C.   aksiology
D.   epistemology

13.  ‘ Penguasaan 3M telah diamalkan di bawah Kurikulum Baru Sekolah  Rendah.’
Ini merupakan pegangan ahli-ahli Falsafah Pendidikan.
A.   progresivisme
B.   essensialisme
C.   konstruktivisme
D.   eksistensialisme

14. Setiap agama  memandang kerjaya guru sebagai satu pekerjaan yang mulia  dan dihormati.
Di antara yang berikut, pilih pernyataan yang menunjukkan bahawa kerjaya guru itu sebagai satu ibadah.
A.   Samy menjadi guru dengan harapan untuk mendapat gaji yang lumayan dan waktu cuti yang panjang.
B.   Fiza rajin ke sekolah dengan harapan mendapat perhatian daripada guru besar dengan harapan untuk dinaikkan pangkat.
C.   Li Li mengajar dengan niat untuk memajukan anak-anak didiknya di samping mendapat rezeki untuk menyara keluarganya.
D.   Salleh berusaha gigih dalam melaksanakan tugasnya dengan harapan
15.
·       Beliau dikenali sebagai seorang ulama.
·       Beliau pakar dalam pelbagai bidang ilmu pengetahuan seperti falsafah, sastera, sosiologi dan politik dan mahir berbahasa Arab.
·       Banyak menulis novel dan kitab-kitab agama yang terkenal.


Berdasarkan kepada pernyataan-pernyataan di atas, siapakah tokoh pendidik tersebut?
A.   Hamka
B.   Zaaba
C.   Aminuddin Baki
D.   Dr. Burhanuddin Helmi

16. Di antara berikut, situasi yang manakah menggambarkan guru yang 
      memainkan peranan dalam merealisasikan Falsafah Pendidikan Guru?
A.   Cikgu A mengajar mengikut citarasa dan kemampuannya sendiri.
B.   Cikgu B bersetuju untuk menghadiri kursus-kursus yang digemari
C.   Cikgu C sentiasa menepati masa masuk ke kelas untuk sesi pengajaran dan pembelajaran
D.   Cikgu D gemar menggunakan kaedah “chalk and talk” dalam melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran

17. Mengapakah Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah(KBSR) disemak
      selepas  10 tahun diperkenalkan?
A.   Mengesan keberkesanan pelaksanaan 3M
B.   Memperkenalkan mata pelajaran baru iaitu  Kajian Tempatan
C.   Membolehkan murid menguasai operasi Matematik dengan berkesan
D.   Memberi penekanan kepada sains dan teknologi, kemahiran berfikir dan belajar.


 18. Model Kurikulum Taba juga dikenali sebagai model pembangunan konsep. 
      Berdasarkan pernyataan di atas, apakah strategi yang perlu digunakan untuk
      menggalakan pemikiran kritis di kalangan murid.
I.     Pembentukan konsep
II.    Menginterprestasi data
III.   Mengaplikasikan prinsip-prinsip
IV.  Menginterprestasi perasaan, sikap, dan nilai
V.   Mengamalkan strategi hafalan dalam pembelajaran

A.   I, II dan IV
B.   I, II, III dan IV
C.   II, III dan V
D.   II, III IV dan V
     
Sistem pendidikan di malaysia telah banyak melalui transformasi. Sejauhmanakah misi nasional yang dikemukan dalam pelan induk pembangunan pendidikan (PIPP) berjaya membawa perubahan pada sistem pendidikan di negara kita?

Untuk merealisasikan pencapaian matlamat falsafah pendidikan kebangsaan (FPK), usaha yang bersepadu dan berterusan perlu dilaksanakan oleh semua pihak. Berdasarkan pendapat anda, bincangkan aktiviti-aktiviti yang boleh dilaksanakan oleh guru di sekolah bagi melahirkan modal insan yang harmoni dan seimbang dalam pelbagai aspek

Stenhaouse mengemukan model kukurikulumyang menekankan pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan murid dalam perlaksanaan kukurikulum bersepadu sekolah rendah (KBSR). Bincangkan jawapan anda dengan contoh yang sesuai.
Terbaru Lebih lama