Tiada tajuk

1.     senaraikan 2 perbezaan antara perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak.
·          Pertumbuhan
o    Bersifat kuantitatif
o    Dapat dilihat dan diukur secara nyata secara peringkat ke peringkat
o    Perubahan  saiz,  kemantangan
o    Saiz bertambah
o    Saiz otak, organ bertambah
o    Dipengaruhi baka, persekitaran

·          Perkembangan
o    Bersifat kualitatif
o    Tidak dapat diukur secara kuantitatif tetapi dapat dilihat dengan sifat yang baru
o    Perubahan dalam corak biologi
o    Berlaku secara stabil dan teratur
o    Perubahan yang berlaku adalah bertentangan
o    Dipengaruhi baka, persekitaran
o    Hasil kematangan dan pembelajaran

2.     Cikgu Suri sedang merancang aktiviti untuk membantu perkembangan fizikal murid-muridnya yang berada pada peringkat umur 7-12 tahun. cadangkan 3 aktiviti yang boleh cikgu suri jalankan.
i.        Kanak-kanak usia ini boleh didedahkan dengan pendedahan terhadap muzik dan seni
ii.        Melibatkan aktiviti permainan dan latihan yang memerlukan pergerakan psikomotor
iii.        Penyedian aktiviti-aktiviti lasak bagi kanak-kanak lelaki
iv.        Permainan yang bersesuai bagi kanak-kanak perempuan
v.        Aktiviti senaman dan pemakanan perlu diterapkan

3.     Jean Piaget membahagikan perkembangan kognitif kepada 4 tahap dan perlu diambil kira oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

o    Peringkat  sensorimotor (0-2thn)
o    Peringkat pra-operasi (2-7thn)
o    Peringkat operasi konkrit (7-12thn)
o    Peringkat operasi formal (selepas 12thn)

a.     Huraikan 3 implikasi teori perkembangan Piaget terhadap perkembangan kognitif dalam kalangan murid-murid sekolah rendah.
o    Menggunakan penggunaan bahan yang bercorak konkrit terutama untuk mempelajari kemahiran yang baru
o    Memberi peluang kepada pelajar untuk memanipulasi dan menguji objek-objek
o    Memastikan pembentangan dan pembacaan adalah secara ringkas dan tersusun
o    Menggunakan contoh-contoh yang sesuai dan berkaitan dengan pengalaman pelajar untuk mengajar perkara-perkara yang lebih kompleks
o    Memperkenalkan soalan-soalan berbentuk penyelesaian masalah

b.     Cadangkan 2 aktiviti yang dapat dilaksanakan oleh seorang guru bagi memperkembangkan kanak-kanak di peringkat pra operasi.
·          Menggunakan bahan-bahan mengajar yang bersifat konkrit
·          Mengadakan aktivit seperti mewarna objek-objek gambar-gambar serta ilustrasi
·          Aktiviti secara hands-on
·          Menggunakan bahasa serta simbol untuk menggambarkan konsep
·          Membawa kanak-kanak untuk keluar daripada bilik darjah untuk mendekatkan diri dengan alam sekitar dan flora fauna

1.     Carl Jung mengklasifikasikan personaliti kepada 3 jenis iaitu ekstrovet, introvet dan ambrivert. jelaskan secara ringkas ketiga-tiga jenis personaliti tersebut.
o    Ekstrovet
o    Lebih kepada dunia luaran
o    Lebih kepada pergaulan, memberi perhatian, bercampur dengan orang lain
o    Peramah, tak mudah malu, minat sukan, mudah menyuaikan diri, suka bersosial
o    Cepat marah tapi tak lama
o    Introvet
o    Tak mudah marah tapi berpanjangan
o    Lebih kepada aspek dalaman
o    Ciri-ciri pasif, pemalu, sensitif, berseorangan, berfikira sebelum melakukan sesuatu kerja
o    Ambivert
o    Mempunyai ciri-ciri kedua jenis personaliti esktrovet dan Introvert
o    Kemungkinan aktif, optimistik namun gemar berseorangan

2.      Jelaskan dua cara bagaimana guru dapat membantu murid membentuk konsep kendiri positif.
·          Banyakkan aktiviti kumpulan
·          Dedahkan murid dengan aktiviti luar
·          Sesi kaunseling dengan murid entrovert
·          Kaedah aktiviti dan bahan p&p harus dirancang berdasarkan kebolehan dan potensi murid
·          Pastikan murid aktif mengambil bahagian dalam bilik darjah
·          seorg guru yg sensitif & peka kepada teori konsep diri perlu menjaga konsep kendiri murid-muridnya
·          dia perlu mengembangkan potensi yg sedia ada dalam murid-murid samada dalam bidang akademik, kesukanan, bidang seni & sbgnya
·           guru juga tidak boleh membandingkan antara murid-murid yg berlainan kerana setiap murid adalah berbeza & unik
·          guru juga mesti pandai menggunakan penilaian fleksibel kerana prestasi akademik murid-murid sentiasa berubah
·          seorg guru juga tidak boleh melabel spt memanggil murid-muridnya ‘bodoh’, ’lambat’ atau sbgnya ini ialah kerana lambat laun murid-murid tersebut akan mempercayai bahawa mereka betul-betul bodoh berdasarkan prinsip ‘self-fulfiling prophecy’
3.     
ESEI
1. Manusia memahami dunia luar atau persekitaran melalui proses berfikir. perkembangan intelek berlaku apabila individu cuba memahami pengalaman baru dengan mengaitkannya kepada pengalaman lampau.
A) Berikan 4 faktor yang mempengaruhi perkembangan intelek kanak-kanak.
·          Baka
·          Persekitaran
·          Kebudayaan
·          Masyarakat
·          Sosial
·          Keluarga
·          Sekolah
·          Rakan sebaya

4.     Cadangkan 5 cara seorang cikgu boleh menggalakan perkembangan bahasa dalam kalanga kanak-kanak(7-12) tahun.
·          Mengaitkan kemahiran berbahasa dengan pengalaman konkrit
·          Contoh kanak-kanak menceritakan kembali atau membuat reflektif mengenai aktiviti yang dijalankan oleh guru
·          Menggunakan strategi pengajaran yang pelbagai contahnya dalam bahasa inggeris kanak-kanak diberi kepada pasangan kepada dua orang. Salah satu daripada mereka mahir.
·          Guna menggunakan strategi bercerita, simulasi, dan pembelajaran koperatif yang menonjolkan kemahiran berbahasa
·          Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menggunakan bahasa contohnya di dalam aktiviti kumpulan, setiap ahli diberi peluang untuk menceritakan hasil kerja masing-masing
2.Mui Lan mempunyai personaliti yang introvert semasa di dalam kelas.
A) berikan 4 cara pelaksanaan seorang guru untuk mengelakkan Mui Lan daripada terus mengasingkan diri semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
·          Memastikan keterlibatan murid yang optima di dalam kelas contohnya bukan sahaja memastikan murid itu menyelesaikan kerja sekolah, malahan murid itu melakukan tugasan yang tidak formal seperti membersihkan bilik darjah.
·          Memberi peluang untuk murid untuk mengedar kertas soalan (interaksi antara pelajar)
·          Guru melantik yang bersifat introvert memegang jawatan penting di dalam kelas
·          Memperbanyakkan aktiviti secara kumpulan
·          Guru bertidak sebgai moderator /pendorong kepada murid seperti memberi keyakinan
·          Mengadakan sesi kaunseling
cadangkan 5 cara bagaimana rakan sebaya dapat mebggalakkan nya supaya aktif.
·          Mengajak untuk melakukan aktiviti kumpulan
·          Memberi pendedahan kepada aktivti yang melibatkan interaksi
·          Mendorong rakan supaya berkeyakinan
·          Sentiasa menjadi rakan yang memahami dan mengambil berat
·          Menggunakan pelbagai kaedah aktiviti yang mempunyai kreativiti serta menarik rakan tersebut untuk mengikuti aktiviti tersebut
 Pelajar pintar cergas menunjukkan kebolehan atau potensi dalam aktiviti intelek serta bakat khas.
A)Huraikan 5 ciri pelajar pintar cergas.
Pengamatan tinggi
·  Menyedari sesuatu  dengan lebih teliti berbanding dengan kanak-kanak yang sebaya dengannya yang mungkin akan terlepas pandang
Keinginan untuk tahu tinggi
·  Ingin mengetahui semua hal seperti objek, idea, keadaan situasi atau sesuatu acara
Minat mendalam
·  Mungkin akan menfokus sesuatu perkara yang diminati  dalam jangka masa sebulan atau mungkin  setahun serta akan menjadi terlampau dalam hal tersebut
Menerima infomasi dengan pantas
·  Selalu diandaikan seperti span,menyerap segala maklumat dengan cepat dan banyak
Ingatan yang tinggi
·  Selalu dikatakan mempunyai ruang simpanan memori yang luas untuk pelbagai topik serta mampu mengingati semula dengan cepat
Mungkin dapat membaca lebih awal
·  Kebanyakannya dapat membaca sebelum umur 5 tahun
Kerap membaca serta meluas
·  Suka membaca bacaan yang meluas dan pelbagai subjek serta membaca dengan pantas
Tatabahasa yang tinggi
·  Memiliki penggunaan tatabahasa yang canggah serta banyak dan suka menggunakan perkataan yang baru dan unik
Tahap penumpuan yang lama
·  Berbanding kanak-kanak normal mereka ini dapat memberi  tumpuan yang lebih lama dalam sesuatu perkara kecuali aktiviti tersebut tidak menggunakan daya pemikiran
Kebolehan menyelesaikan masalah
·  Kanak-kanak pintar cerdas ini mampu untuk menyelesaikan masalah yang sukar untuk ditafsirkan serta memiliki kemahiran berfikir yang tinggi
Suka bertanya dengan lebih teliti
·  Kebolehan untuk mencipta teori  baru terhadap sesuatu benda yang berlaku
Keupayaan imaginasi yang tinggi
·  Mampu untuk membayangkan sesuatu samada baik atau buruk dan boleh mencipta cerita yang bagus serta boleh menyatakan segala kebimbangannya
Minat dalam falsafah dan isu-isu sosial
·  Sebagai contoh, perjalanan galaksi,masalah-masalah berkaitan populasi dunia,isu-isu alam sekitar
Sangat sensitif  dari segi emosi dan emosi tingkah laku
·  Mudah kecewa walaupun dalam hal-hal yang kecil tetapi boleh mengalir air mata apabila melihat keindahan matahari terbenam atau mendengar lagu serta sanggup untuk berhenti makan daging kerana sangat simpati terhadap haiwan
Sangat menitikberatkan hal-hal keadilan
·  Sangat teliti dalam hal-hal betul atau salah bukan sahaja untuk diri sendiri malah untu orang lain
Bersemangat dan bertenaga
·  Mereka ini kurang tidur berbanding rakan sebaya mereka tetapi mereka masih mampu dan mempumyai tenaga untuk meneruskan kehidupan seharian
Pandai berjenaka
·  Mampu mencipta suatu situasi jenaka dan melakukan jenaka yang mana rakan-rakan sebayanya langsung tidak memahami
Sangat teliti dan mementingkan kesempurnaan
·  Tidak suka melakukan kesilapan  dan mudah kecewa bila sesuatu tidak dapat dilakukan dengan sempurna
Perkembangan asynchronous
·  Perkembangan fizikal intelektual, emosi dan social adalah tidak sekata sebagai contoh kanak-kanak berumur 6 tahun mungkin seperti kanak-kanak 10 tahun inteleknya,  kanak-kanak berumur 8 tahun seperti sosialnya dakanak-kanak 6 tahun dari segi emosinya 
Ciri-ciri negatif dan cabaran yang dihadapi oleh kanak-kanak pintar cerdas
Permasalah dari segi perkembangan asynchronous 
1.     Kanak-kanak pintar cerdas ini boleh memahami secara intelektuel mengenai perkara-perkara abstrak tetapi tidak mampu menagani perkara-perkara yang melibatkan konsep emosi yang mana akan membawa mereka ke arah kebimbangan seperti kematian masa hadapan seksualiti dan isu-isu yang lain
2.     Perkembangan fizikal kanak-kanak pintar cerdas mungkin akan membataskan  perkara atau kerja yang mereka berupaya menyelesaikannya melalui gambaran intelek mereka. Sikap teliti dan mementingkan kesempurnaan boleh mendorong mereka kearah kekecewaan
3.     Mereka boleh terlibat sama dalam perbualan orang dewasa seperti isu-isu global untuk satu minit tetapi selepas itu mereka akan menangis kerana mainan kegemaran mereka diambil oleh seseorang
Permasalahan dari  segi pertuturan yang kehadapan dan kebolehan  memberi  alasan
1.     Kanak-kanak pintar cerdas ini biasanya bersikap tidak mahu mengalah dalam apa-apa perkara. Walaupun begitu mereka tetap kanak-kanak dan memerlukan disiplin yang betul sengguh pun mereka  itu bijak
2.     Mereka boleh mempengaruhi orang lain. Ibu bapa dan orang dewasa lain perlu mangambil berat supaya mereka tidak menjadi orang yang mampu mempengaruhi orang lain kearah keburukkan.
3.     Mereka juga akan cuba bersikap tunjuk pandai terhadap ibu bapa dan guru
Permasalahan dari segi sikap teliti dan kesempurnaan serta masalah emosi yang sensitif
1.     Sikap kesempurnaan boleh membawa mereka kepada takut terhadap kegagalan sehingga mereka menjadi seorang yang putus asa
2.     Mereka ini memerlukan data-data yang lengkap sebelum manjawap soalan-soalan yang diberikan, mereka sebenarnya lebih suka mencari jawapan sendiri kerana mereka malas untuk bersosial
3.     Sikap sensitivity dan juga perkembangan minda mereka mampu untuk memikirkan hal-hal seperti peperangan, kebuloran, pencemaran, ketidak adilan dan keganasan. Jika mereka terlampau memikirkan isu-isu ini mereka akan mengalami masalah  ‘introverted’ dan mungkin menjurus kearah “existential depression”.
4.     jelaskan 5 implikasi pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas terhadap pengajaran dan pembelajaran.
·          Guru perlu percaya bahawa pendidikan adalah untuk semua
·          Kerjasama antara guru pendidikan khas dan guru biasa perlu dititikberatkan dan penting.
·          Guru-guru seperti ini seharusnya mempunyai kesanggupan untuk berkongsi kemahiran-kemahiran demi kebaikan kanak-kanak
·          Menjaga hubungan baik anatara ibu bapa dan bekerjasama dengan mereka
·          Guru peka terhadap keperluan kanak-kanak
·          Penggunaan bahasa isyarat; jika murid tersebut mempunyai masalah pendengaran
·          Guru boleh menggunakanpelbagai kaedah dan rangsangan sewaktu mengajae untukmenarik minat dan perhatian murid
·          Interaksi dengan perksekitaran dan pembelajaran yang aktif; boleh membantu perkembangan kanak-kanak untuk membuka potensi murid-murid dan minda




Terbaru Lebih lama